2016-10-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Då kan det inte handla om många saker om dom redan är klara med förundersökningen så att detta kommer mynna ut i fängelse det tror jag att vi kan glömma direkt.

CB har ju tur som slipper bli åtalad för bedrägerier men tydligen är det något annat hon gjort som tydligen trumfar bedrägerierna och det skall bli spännande se vad det är för grejer.

Hon misstänks i dagsläget för 14 fall av bedrägerier. 11 av dem rör försäljning av biljetter som inte finns och är väldigt lättutredda. Skärmdumpar och kontoutdrag och sedan klart typ.

De 3 övriga fallen är lite mer invecklade men de brotten begicks redan innan domen i våras och redan när domen föll pågick nya förundersökningar mot henne. Vet inte med säkerhet men rimligtvis var de 3 fallen med bland de som utreddes redan då. Så de borde ha utretts under minst 5 månader. Sannolikt längre tid än så.
Citera
2016-10-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Hon misstänks i dagsläget för 14 fall av bedrägerier. 11 av dem rör försäljning av biljetter som inte finns och är väldigt lättutredda. Skärmdumpar och kontoutdrag och sedan klart typ.

De 3 övriga fallen är lite mer invecklade men de brotten begicks redan innan domen i våras och redan när domen föll pågick nya förundersökningar mot henne. Vet inte med säkerhet men rimligtvis var de 3 fallen med bland de som utreddes redan då. Så de borde ha utretts under minst 5 månader. Sannolikt längre tid än så.

De har jobbat på bra på bedrägeriroteln i Flemingsberg.
Citera
2016-10-12, 18:25
Bannlyst
Lilla CB skriver på sin blogg:

Åklagaren har inte väckt åtal än. Jag vet att risken är stor för åtal och vi pratade även en del om påföljderna vid häktningsförhandlingen, (blev aldrig häktad) som kan komma om det blir åtal och jag blir dömd. Viktigt att veta är att även om det väcks åtal så betyder inte det att jag blir dömd, även om åklagaren kanske då anser att det finns tillräckligt med bevis. Men det är upp till tingsrätten att bedöma det. Angående fängelsebiten så yrkar åklagaren (enligt media) på 6mån fängelse, och som ni vet så avtjänar man inte alltid hela straffet utan kommer ut efter 2/3. Man tittar även på hur det ser ut på det personliga planet och om man istället kan ge en annan påföljd.

Tror hon på fullaste allvar att om hon skulle få 6 månaders fängelse att hon kommer ut efter 2/3?

Jag tror tyvärr inte att fängelse kommer att hjälpa den här personen att bli avkriminaliserad det behövs mer effektiva saker som bättre övervakning av henne gällande hennes användande av mobiler och datorer plus att hon skulle behöva redovisa allt hon gör när det gäller pengatransaktioner. Kanske skulle hennes banker strypa hennes konton eller att en förmyndare får sköta hennes ekonomi. Det finns många verktyg att ta till och ett fängelsestraff löser inte hennes situation.
Citera
2016-10-12, 19:53
Medlem
Incendios avatar
Funny story:

Igår sålde vi vår barnvagn, men pga att nya kameran är trasig var det lite dåliga bilder i annonsen. Fick i alla fall kontakt med en tjej som ville komma och kolla på barnvagnen själv för att avgöra vilket skick den var i eftersom "man aldrig vet om det är den där Catrin som är i farten"
Det var det ju inte och hon köpte barnvagnen som var i precis så gott skick som det stod i annonsen.

Så grattis Catrin, du är verkligen känd.
Citera
2016-10-12, 19:56
Medlem
Citat:
Lilla CB skriver på sin blogg:

Åklagaren har inte väckt åtal än. Jag vet att risken är stor för åtal och vi pratade även en del om påföljderna vid häktningsförhandlingen, (blev aldrig häktad) som kan komma om det blir åtal och jag blir dömd. Viktigt att veta är att även om det väcks åtal så betyder inte det att jag blir dömd, även om åklagaren kanske då anser att det finns tillräckligt med bevis. Men det är upp till tingsrätten att bedöma det. Angående fängelsebiten så yrkar åklagaren (enligt media) på 6mån fängelse, och som ni vet så avtjänar man inte alltid hela straffet utan kommer ut efter 2/3. Man tittar även på hur det ser ut på det personliga planet och om man istället kan ge en annan påföljd.

Tror hon på fullaste allvar att om hon skulle få 6 månaders fängelse att hon kommer ut efter 2/3?

Jag tror tyvärr inte att fängelse kommer att hjälpa den här personen att bli avkriminaliserad det behövs mer effektiva saker som bättre övervakning av henne gällande hennes användande av mobiler och datorer plus att hon skulle behöva redovisa allt hon gör när det gäller pengatransaktioner. Kanske skulle hennes banker strypa hennes konton eller att en förmyndare får sköta hennes ekonomi. Det finns många verktyg att ta till och ett fängelsestraff löser inte hennes situation.

Jag trodde det var vanligt att komma ut efter 2 tredjedelar? Så tror det är det hon menar. Alltså efter 4 månader.
Citera
2016-10-12, 20:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Jag trodde det var vanligt att komma ut efter 2 tredjedelar? Så tror det är det hon menar. Alltså efter 4 månader.

Precis som baraemmha skriver är det standard att man friges villkorligt efter 2/3 av tiden.

Brottsbalken kap. 26, § 6, st. 1:

"När två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, har avtjänats skall den dömde friges villkorligt, om inte annat följer av andra eller tredje stycket."
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-12 kl. 20:44.
Citera
2016-10-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Precis som baraemmha skriver är det standard att man friges villkorligt efter 2/3 av tiden.

Brottsbalken kap. 26, § 6, st. 1:

"När två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, har avtjänats skall den dömde friges villkorligt, om inte annat följer av andra eller tredje stycket."

Jag är rätt säker på att straffet måste vara längre än 12 mån
för att 2/3 skall gälla
Citera
2016-10-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
för att 2/3 skall gälla

Som enhörning skriver, straffet måste vara längre än en månad för att 2/3 gäller så din info är fel.
Citera
2016-10-12, 22:27
Medlem
Ho Ho - hon fick inte fängelse på riktigt.

Vad stod det i personutredningen om prognos - ha ha ha

Personutredaren har nog misslyckats totalt - ha ha ha

Vad gör övervakaren - ett samtal i månaden verkar åthelvete för lite
koll minst 4 tim dag verkar bättre (till att börja med)

Det vore bättre om hon istället valt att snatta från miljardärerna typ
Jula IKEA Ö&B Rusta o ICA Maxi - istället för att lura småfolket - för
det är faktiskt vad hon har gjort - jääävliiiigt lååågt!!!!
Citera
2016-10-12, 22:43
Medlem
Herregud vad komiskt! Jag hade ingen aning om detta, catrin är en gammal kollega till mig..

Sjukt...
Citera
2016-10-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
för att 2/3 skall gälla

Ett tidsbestämt fängelsestraff får inte understiga 14 dagar. Alla straff mellan 14 dagar och en månad innebär att du sitter av den faktiska tiden du dömts att sitta.

Döms du till fem veckors fängelse friges du som huvudregel villkorligt efter en månad, trots att 4/5 är mer än 2/3, då paragrafen jag nyss citerade stadgar att villkorlig frigivning får ske först när en månad av straffet har avtjänats.

Döms du till sex veckors fängelse friges du som huvudregel villkorligt efter en månad, vilket också är 2/3 av tiden.

Vid alla straff som är längre än 6 veckor friges du som huvudregel villkorligt efter 2/3 av tiden.

Så länge du avtjänat 2/3 - men minst en månad i de fall då 2/3 skulle innebära mindre än en månad - ska du alltså, enligt huvudregeln, friges villkorligt. Att straffet som utdömts skulle behöva vara minst tolv månader stämmer mig veterligen inte. Har aldrig hört talas om den regeln och det står ingenting om det i 26 kapitlet brottsbalken (där det i så fall borde ha stått).

Ett undantag från huvudregeln om villkorlig frigivning efter 2/3 av tiden (dock tidigast efter att en månad avtjänats) som skulle kunna komma att bli aktuell i Catrins fall är att villkorlig frigivning inte får ske (alls) om det man dömts till är skyddstillsyn förenat med fängelse.

Skyddstillsyn får förenas med fängelse i lägst 14 dagar och högst tre månader. Det är inte otänkbart att tingsrätten gör bedömningen att det här hade varit det lämpligaste straffet i Catrins fall. Redan när hon dömdes i våras ansåg de att hon var i behov av skyddstillsyn och dömde henne därför till det trots att "standardstraffet" för en tidigare ostraffad person som begått de brott Catrin hade gjort är villkorlig dom.

Om hon döms till skyddstillsyn förenat med fängelse kommer hon alltså inte friges villkorligt efter 2/3 av tiden, oavsett längd på fängelsestraffet.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-12 kl. 23:09.
Citera
2016-10-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkypromise
Herregud vad komiskt! Jag hade ingen aning om detta, catrin är en gammal kollega till mig..

Sjukt...

Kul du hitta hit 😀
Har du någont rolig information eller liknande om Catrin du vill dela med dig av?
Vart jobba ni ihop?
Hur länge sedan?
Hur var hon som kollega?
Varör blev Catrin inte kvar?
(Sorry för många frågor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in