2016-10-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Ett tidsbestämt fängelsestraff får inte understiga 14 dagar. Alla straff mellan 14 dagar och en månad innebär att du sitter av den faktiska tiden du dömts att sitta.

Döms du till fem veckors fängelse friges du som huvudregel villkorligt efter en månad, trots att 4/5 är mer än 2/3, då paragrafen jag nyss citerade stadgar att villkorlig frigivning får ske först när en månad av straffet har avtjänats.

Döms du till sex veckors fängelse friges du som huvudregel villkorligt efter en månad, vilket också är 2/3 av tiden.

Vid alla straff som är längre än 6 veckor friges du som huvudregel villkorligt efter 2/3 av tiden.

Så länge du avtjänat 2/3 - men minst en månad i de fall då 2/3 skulle innebära mindre än en månad - ska du alltså, enligt huvudregeln, friges villkorligt. Att straffet som utdömts skulle behöva vara minst tolv månader stämmer mig veterligen inte. Har aldrig hört talas om den regeln och det står ingenting om det i 26 kapitlet brottsbalken (där det i så fall borde ha stått).

Ett undantag från huvudregeln om villkorlig frigivning efter 2/3 av tiden (dock tidigast efter att en månad avtjänats) som skulle kunna komma att bli aktuell i Catrins fall är att villkorlig frigivning inte får ske (alls) om det man dömts till är skyddstillsyn förenat med fängelse.

Skyddstillsyn får förenas med fängelse i lägst 14 dagar och högst tre månader. Det är inte otänkbart att tingsrätten gör bedömningen att det här hade varit det lämpligaste straffet i Catrins fall. Redan när hon dömdes i våras ansåg de att hon var i behov av skyddstillsyn och dömde henne därför till det trots att "standardstraffet" för en tidigare ostraffad person som begått de brott Catrin hade gjort är villkorlig dom.

Om hon döms till skyddstillsyn förenat med fängelse kommer hon alltså inte friges villkorligt efter 2/3 av tiden, oavsett längd på fängelsestraffet.

Hon borde få fängelse denna gång, eftersom hon begått brott igen under skyddstillsyn, har läst på en del juridiktider och straffvärdet för hennes gärningar borde vara tio till tolv månaders fängelse, det var en som frågade på sidan lawline en jurikstuderande där om hans straff, den personen var misstänkt för bedrägeri och det var ungefär samma summa som Catrin och då hade juridikstudenten svarat tror det var tolv månaders fängelse.
Skyddstillsyn verkar slappt, tror den misstänkte går och pratar med en frivårdsinspektör då.
Behandlingsprogrammet VINN har de på fängelserna också, så det kan ju Catrin gå om hon hamnar på anstalt.
Citera
2016-10-12, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hon borde få fängelse denna gång, eftersom hon begått brott igen under skyddstillsyn, har läst på en del juridiktider och straffvärdet för hennes gärningar borde vara tio till tolv månaders fängelse, det var en som frågade på sidan lawline en jurikstuderande där om hans straff, den personen var misstänkt för bedrägeri och det var ungefär samma summa som Catrin och då hade juridikstudenten svarat tror det var tolv månaders fängelse.
Skyddstillsyn verkar slappt, tror den misstänkte går och pratar med en frivårdsinspektör då.
Behandlingsprogrammet VINN har de på fängelserna också, så det kan ju Catrin gå om hon hamnar på anstalt.

Tar rätten ingen hänsyn till att hon har vårdnaden om två barn i detta fallet? Kanske minskas fängelsestraffet en smula då? Kan inte mycket om det juridiska utan det är bara en grov gissning från min sida.
Citera
2016-10-13, 00:24
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Tar rätten ingen hänsyn till att hon har vårdnaden om två barn i detta fallet? Kanske minskas fängelsestraffet en smula då? Kan inte mycket om det juridiska utan det är bara en grov gissning från min sida.

Nej, i så fall vore det bara att skaffa sig små barn och begå brott. De utgör ingen förmildrande omständighet.
Citera
2016-10-13, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare

Du må gissa grovt men jag skulle säga att du gissar rätt.

Vid val av påföljd ska rätten för det första fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse.

Det faktum att Catrin har ensam vårdnad om två minderåriga barn kan tala för en lindrigare påföljd. Val av påföljd och straffmätning hänger ihop och i bestämmelsen om att rätten ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse hänvisas till en bestämmelse om att rätten vid straffmätningen (som inte är detsamma som val av påföljd), utöver brottets straffvärde, i skälig omfattning ska beakta vissa aspekter, bland annat slasktrattsaspekten "om någon annan omständighet föreligger som påkallar att den tilltalade får ett lägre straff än brottets straffvärde motiverar".

Ensam vårdnad om barn har i flera rättsfall ansetts utgöra en sådan "annan omständighet" som påkallar ett lägre straff (som i kortare straff) och ibland till och med ett lindrigare straff (som i en lindrigare påföljd än vad som annars hade blivit fallet, t.ex. skyddstillsyn istället för fängelse).

Men det är inte helt självklart att de fallen är jämförbara med Catrins. I de fall då barn lett till lägre straff eller lindrigare påföljd handlar det ofta om att det inte finns någon annan som skulle kunna ta hand om barnen och att barnen därför skulle behöva familjehemsplaceras. I Catrins fall gissar jag (OBS: gissar) att barnen vid ett eventuellt fängelsestraff skulle bo med Catrins mamma och med tanke på hur mycket tid de spender där redan nu skulle det antagligen inte anses vara en särskilt jobbig omställning för barnen.

Det kan med andra bli så att barnens nära relation till sin mormor kan bita Catrin i rumpan på sättet att rätten tar mindre hänsyn till det faktum att hon har ensam vårdnad om barnen än vad de annars skulle ha gjort.

Det här är dessutom bara en av jättemånga aspekter som ska beaktas vid såväl val av påföljd som vid straffmätning. Jag skulle också vilja påstå att hennes ensamma vårdnad är den enda eventuellt förmildrande omständigheten i hennes fall. Kikar man däremot på listan över försvårande omständigheter så har Catrin gjort ett ganska bra jobb i att beta av dem.

Utöver de klassiska försvårande och förmildrande omständigheterna finns det dessutom särskilda regler som gäller vid återfall i brottslighet under skyddstillsyn. Även där ser det mörkt ut för Catrins del.

I slutändan är det en jävla massa omständigheter och aspekter som ska vägas samman och det är i princip omöjligt att säga på förhand hur de kommer viktas i relation till varandra och vad slutresultatet kommer bli.

Men du har rätt i att hennes ensamma vårdnad kan komma att bli en av omständigheterna som påverkar rättens bedömning.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-13 kl. 01:23.
Citera
2016-10-13, 03:34
Medlem
Vill bara göra ett tillägg (eller kanske ett förtydligande) till mitt senaste inlägg:

Om rätten tar hänsyn till det faktum att Catrin har ensam vårdnad om minderåriga barn och av den anledningen ger henne en lindrigare påföljd (t.ex. skyddstillsyn med någon form av villkor istället för fängelse) eller ett lägre straff (t.ex. ett kortare fängelsestraff än vad hon annars skulle ha fått) så är det alltså inte av hänsyn till Catrin och hennes intressen utan enbart av hänsyn till barnen och deras intressen!

Det finns utrymme för den typen av hänsyn i systemet. (Om en förälders straff skulle drabba minderåriga barn orimligt hårt kan rätten väga in barnens intressen till en viss gräns.) Det rör sig dock inte om något enormt utrymme.

Barn är inte ett get out of jail free card.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-13 kl. 03:41.
Citera
2016-10-13, 06:31
Medlem
Hon har ingen inkomst att utmäta enl vad jag förstått och hon är ensamstående, sjukskriven ovh kan ändå beställa en vinterjacka för 3000kr 😱😱😱😳😳😳
Jag är sjukskriven och min man har haft a-kassa men nu jobbar han o trots två inkomster och barnbidrag för två barn så har jag inte räd att köpa en så dyr jacka "för att ha i pulkabacken"!
Var kommer de pengarna ifrån?? Sparade? (Knappast troligt), hustlade? (Troligare), från mamm? (Också troligt).

Hur kan man skriva om sånt när man vet att man har skulder som man inte betalar?
Citera
2016-10-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Hon har ingen inkomst att utmäta enl vad jag förstått och hon är ensamstående, sjukskriven ovh kan ändå beställa en vinterjacka för 3000kr 😱😱😱😳😳😳
Jag är sjukskriven och min man har haft a-kassa men nu jobbar han o trots två inkomster och barnbidrag för två barn så har jag inte räd att köpa en så dyr jacka "för att ha i pulkabacken"!
Var kommer de pengarna ifrån?? Sparade? (Knappast troligt), hustlade? (Troligare), från mamm? (Också troligt).

Hur kan man skriva om sånt när man vet att man har skulder som man inte betalar?

Tror inte att Catrin tänker på sina skulder som något som faktiskt ska betalas. Åtminstone inte av henne. Hon vet att de finns men känner inget ansvar för att göra någonting åt dem. Tror på riktigt att hennes resonemang är någonting i stil med att det är samhällets fel att hon har de skulder hon har eftersom samhället inte satte stopp för hennes bedrägerier (som enligt Catrin är ett missbruk och sådana kan man väl inte ha något personligt ansvar för eller rå för?) tidigare, lät henne ta lån från CSN, inte har tagit ifrån henne hennes bil så hon har kunnat fortsätta dra på sig p-böter osv osv. Och om det är samhällets fel att det blev såhär är det såklart också samhällets skyldighet att ställa det tillrätta. Inte Catrins.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-13 kl. 08:08.
Citera
2016-10-13, 08:18
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111bombastic
CH du har huvudförhandling den 15 dec om gemensamvårdnad för K1 med ML.
Den dagen du erkänner honom som pappa och delaktig i K1 liv..kommer jag tror dig..du glömde skriva det i din farväl brev!!

Var detta menat till mig?
Citera
2016-10-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Var detta menat till mig?

Tror det är riktat till Catrin. "CH du har huvudförhandling..." "du glömde skriva det i din farväl brev!!". (Utgår från att det som åsyftas är hennes sista blogginlägg som hade rubriken "Farväl".)

Tillägg: Kände mig manad att svara på frågan eftersom ditt inlägg så uppenbart var menat till mig! (#sarkasm #påprathumör)
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-13 kl. 08:37.
Citera
2016-10-13, 17:27
Medlem
Neonights avatar
Senaste instagram...har åtalet lagts ned eller?
Citera
2016-10-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight

Det tror jag inte.
Citera
2016-10-13, 19:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Kanske en K3 på väg? Och hon ser det som "räddaren i nöden"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in