Citat:
Ursprungligen postat av
filmfreak
Med din erfarenhet, hur anser du att samhället ska komna till rätta med C och hennes skulder till bedragna personer? Frågan är ställd från utgångspunkten att de som bedragits har svårt för att bli kompenserade.
Följande är lite off topic men utifrån min erfarenhet av personer med liknande beteenden som C tror jag att den enda vägen att gå är att utse en slags god man som har som uppgift att se till båda parters intressen. C är uppenbart, för tillfället eller kanske för alltid, oförmögen att skilja på rätt och fel med följden att hon inte kan sköta sin ekonomi. Dels så är det för rättssäkerheten viktigt att de som drabbats i någon utsträckning, eller helst helt och hållet, ersätts, dels så måste den som är skyldig* få hjälp att komma ur den självförvållade situationen utan att det blir för kostsamt för samhället. Där tror jag att en god man som ansvarar för hela hennes ekonomi kan vara till nytta.
* Jag utgår ifrån att C har någon form av diagnos innefattande bristande förmåga till empati och självinsikt - därav att C kan vara nästintill immun mot alla former av straff och är bäst hjälpt av att fråntas sitt ansvar för den egna ekonomin.
Vad jag vet har Catrin inte blivit diagnostiserad men mycket verkar tala för att hon lider av någon form av personlighetsstörning (jag har noll utbildning inom psykiatri och har aldrig träffat Catrin så det här är bara spekulation från min sida). Om hon gör det är det osannolikt att straff eller vård har någon effekt. Straff kan ha effekten att hon fysiskt hindras från att begå nya brott (om hon sitter inlåst med restriktioner som innebär att hon inte har tillgång till internet t ex). Men det är i så fall bara under tiden hon avtjänar straffet och att införa livstid för bedrägerier tror jag är fel väg att gå.
Jag tror precis som du att lösningen ligger i att inte låta Catrin förfoga över sin egen ekonomi. Skulle vilja dra det ett steg längre än god man och föreslå en förvaltare.
Vad gäller hennes offer och deras möjligheter att få tillbaka sina pengar så är det osannolikt att Catrin någonsin kommer kunna betala tillbaka. Och om hon så småningom kan det så kommer det vara alldeles för sent. Vid många andra typer av brott kan du som offer få ut en stor del av skadeståndet du tilldömts i form av brottsskadeersättning från brottsoffermyndigheten. De ligger så att säga ute med pengarna och den som begått brottet har fortfarande en skuld men till myndigheten istället för till offret. Så kallade rena förmögenhetsbrott (som t ex bedrägerier) är dock undantagna från listan av brott där brottsskadeersättning kan utgå. Det tycker jag borde ändras. Ser inte varför brottsskadeersättning inte skulle utgå vid bedrägerier.
Sen borde rättsväsendet såklart ha reagerat långt tidigare. Hon har bedragit folk i år och det var först för fyra månader sedan hon ställdes inför rätta.
Jättemånga förundersökningar har lagts ner under årens lopp, ofta för att beloppet ansetts vara för lågt. För det första tycker jag att brott borde beivras även vid låga belopp. Även om det kostar samhället pengar att driva processer så tror jag att det hade varit värt det med tanke på att kostnaden för att inte lagföra en person blir att offer m fl tappar förstroendet för rättsväsendet, man sänder ut signalen att brott lönar sig osv.
För det andra så borde man inte ha sett till beloppen i varje enskilt fall utan till helheten. De sammantagna beloppen i alla de förundersökningar som lagts ner mot Catrin är enorma.
Kronofogdens arbetssätt borde också förändras. Idag har du i praktiken perioder om två år (mellan utredningar) då du kan göra vad fan som helst. Enorma summor kan flyta in på dina konton utan att kronofogden märker någonting. Varför har de inte ett system som flaggar för förändringar på en persons konton?
Finns säkert mycket mer men det här är de saker jag kom att tänka på nu.