Citat:
Ursprungligen postat av
woldemort
Går det att kontakta frivården för att hon ska få prövas igen för vinn-programmet? Eller är det på is tills hon är dömd för det nya "brottet"?
Jag kontaktade frivården för ett gäng månader sedan med anledning av Catrin.
Syftet var att tipsa dem dels om att Catrin fått ALLT om bakfoten vad gällde hur det funkar med brottsskadeersättning (hon trodde länge att alla hennes offer bara kunde "vända sig till någon myndighet" och få sina skadestånd den vägen, vilket absolut inte stämmer när brottet är bedrägeri) och dels om att det fanns många trovärdiga vittnesmål som gjorde gällande att hon fortsatt med bedrägerierna även efter domen.
De verkade ha stenkoll på vilken sekretess som gäller i deras verksamhet. De var väldigt tydliga med att de inte ens kunde bekräfta eller dementera att Catrin var en person som stod under deras vård. Jag hade inte förväntat mig något annat på den punkten.
Blev däremot positivt överraskad över hur snabbt de fattade upplägget "jag ger er tips om en person som möjligtvis står under er vård, ni antecknat tipsen och sedan är det upp till er vad ni gör med informationen". Fick verkligen intrycket av att de uppskattade att få den typen av tips.
Att som privatperson formellt begära att de omprövar sitt beslut vad gäller VINN-programmet är jag ganska säker på att det är omöjligt. Däremot så kan det inte skada att kontakta dem och bara ge dem information om Catrins fortsatta brottslighet.
Det bästa vore såklart om personerna som blivit bedragna nyligen är de som gör det. De kan till och med be om en mailadress till vilken de kan skicka över skärmdumpar som visar på vad som hänt.
Men man får vara inställd på att de på frivården inte kommer säga någonting om Catrin eller om vad de kommer göra med informationen man lämnar. De får helt enkelt inte göra det. Samtalet kommer vara ett ensidigt lämnande av information och man kommer inte få någon som helst feedback. Förhoppningsvis kommer de agera på informationen på något sätt men de får inte prata med en utomstående om vad de tänker göra med den.