Citat:
Förstår tanken att straffet inte skulle bli högre för att just den anmälan tas med, men hur ska de personerna i så fall få sina pengar tillbaka? Om jag förstått det rätt måste man gå via KF och är det då inte lättare att lyckas med en dom att visa upp?
(Sorry för min okunskap om jag är helt ute och cyklar... när jag inte smyger i buskarna för att spionera på CH... 😜 )
(Sorry för min okunskap om jag är helt ute och cyklar... när jag inte smyger i buskarna för att spionera på CH... 😜 )
Du är inte det minsta ute och cyklar! Har tvärtom helt rätt.
De personer vars anmälningar inte tas med är inte så fuckade som man kan tro!
För att kronofogden ska kunna mäta ut just dina pengar krävs en så kallad exekutionstitel (ungefärligt översatt till: någonting officiellt som slår fast att skulden existerar). Om du inte får skulden fastställd genom en brottmålsdom så kan du skicka in den till den till kronofogdens andra enhet, enheten för summarisk process. De meddelar Catrin (genom delgivning) att du hävdar att hon är skyldig dig pengar. Catrin kan i det läget välja att erkänna att skulden du påstår existerar gör det och skriva under på papprena. Gör hon det har du en exekutionstitel som kan skickas över till kronofogdens enhet för indrivning. Väljer Catrin att bestrida att skulden skulle existera (eller bestrida dess storlek) så skickas ärendet tillbaka till dig och du får välja om du vill lägga ner eller ta det vidare. Att ta det vidare innebär i det läget att skicka in din fordran till tingsrätten och yrka på att de ska fastställa att skulden finns och dess storlek. Det blir då ett tvistemål och inte ett brottmål. Tingsrätten kan alltså inte döma Catrin för t.ex. bedrägeri. De kan däremot slå fast att hon är skyldig dig pengar och den domen är också en exekutionstitel som du kan skicka in till kronofogden för indrivning.
Jag tycker att åklagaren borde ta med alla anmälningar som de tror att Catrin kommer fällas för. Det hade underlättat något för offren. Men offren är inte i fokus i brottmål. Åklagarens fokus är att få den misstänkte gärningsmannen fälld.
Och helt ärligt så tror jag att det både hade varit lättare och gått snabbare att få skulden fastställd på det sätt jag beskriver ovan. Catrin kan tänkas erkänna skulden direkt när kronofogden hör av sig för att slippa mer strul. Om hon inte gör det är chansen att hon inte svarar eller dyker upp när tingsrätten hör av sig stor. I tvistemål kan domstolen bara gå på det parterna i målet lagt fram vilket innebär att om du är den enda parten som lagt fram något så kommer tingsrätten döma till din fördel i en så kallad tredskodom.
Alla gånger Catrin varit part i den här typen av tvistemål så har det slutat med tredskodomar. Hon har alltså varken svarat domstolen i skrift eller dykt upp på förhandling. Den som hävdar att det existerar en skuld har varje gång fått rätt och har det sedan fastslaget i en dom.