2016-08-19, 11:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Men då nuvarande regelverk är som det är, bör incidenter av typen 'individ sabbar fotbollsmatch' bedömas på liknande sätt. Vad GM har för bakgrund är orelevant.

*förvirrad*
Så vad tycker du ska ske, oavsett GM:s bakgrund, i dessa matcher...?!
Citera
2016-08-19, 12:24
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
*förvirrad*
Så vad tycker du ska ske, oavsett GM:s bakgrund, i dessa matcher...?!

Trodde att jag redde ut mina tankar i inlägget, men tydligen inte.

Så, en sista gång:

Under nuvarande regelverk kan individer stoppa matcher och straffa hemmalag som därmed får 0-3 förlust.

Det är dumt, men det måste man förhålla sig till. Därför bör det bli samma utgång av J-Södra-ÖFK som det blev i IFK-MFF i våras. Annars finns ingen kontinuitet i beslutsfattandet. Vissa påstår att aktionerna skiljer sig åt, må så vara. Men det är fortfarande individer som förstör matcher.

Personligen skulle jag hellre se ett system som enbart straffade individen och inte lagen sportsligt.
Citera
2016-08-19, 12:28
Medlem
bagarn29s avatar
Ang. GBG - MFF matchen. Ass. domare blev ju chokad men han hade kunnat ersättas av 4:e domaren.
AD kunde knappast fungera som 4:e domare eftersom han var chokad och grät.

Frågan är då, kan man spela klart matchen utan en 4:e domare?
Citera
2016-08-19, 12:34
Medlem
Harry_Palmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ang. GBG - MFF matchen. Ass. domare blev ju chokad men han hade kunnat ersättas av 4:e domaren.

Ja, en av fjärdedomarens uppgifter är att ersätta huvudomare eller assisterande om de inte kan fullfölja matchen.
Citera
2016-08-19, 13:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Så, en sista gång:

Under nuvarande regelverk kan individer stoppa matcher och straffa hemmalag som därmed får 0-3 förlust.

Det är dumt, men det måste man förhålla sig till. Därför bör det bli samma utgång av J-Södra-ÖFK som det blev i IFK-MFF i våras. Annars finns ingen kontinuitet i beslutsfattandet. Vissa påstår att aktionerna skiljer sig åt, må så vara. Men det är fortfarande individer som förstör matcher.

Personligen skulle jag hellre se ett system som enbart straffade individen och inte lagen sportsligt.

Jag misstänkte att det var så du menade men jag kunde inte riktigt tro att det var sant... ;o

Så du menar, på allvar, att under nuvarande regelverk ska bortalaget tilldömas segern även om det är bortasupportrar som ser till att matchen avbryts...
Du ser inget problem med det?
Citera
2016-08-19, 14:25
Avslutad
Citat:

Så, en sista gång:

Nej, det är inte nödvändigtvis hemmalaget som tilldöms en skrivbordsförlust (3-0). Lagsympatierna hos supportern som orsakar ett matchavbrott är relevant. I fallet IFK-MFF var det en blåvit supporter. I fallet J Södra-ÖFK saknas lagsympatier hos idioten. Och som redan påpekats skiljer sig de två fallen åt även på andra sätt.
Citera
2016-08-19, 14:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Grejen var väl även att en Malmö-spelare (Sana) skadades och inte kunde spela. Dvs att det sportsliga utfallet påverkades. Hade man dömt att det var OK att attackera avbytare skulle det kunna få jobbiga följder för de som värmer upp längs linjen i framtiden. Då skulle de vara lovligt byte?!
Citera
2016-08-19, 15:13
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Grejen var väl även att en Malmö-spelare (Sana) skadades och inte kunde spela. Dvs att det sportsliga utfallet påverkades. Hade man dömt att det var OK att attackera avbytare skulle det kunna få jobbiga följder för de som värmer upp längs linjen i framtiden. Då skulle de vara lovligt byte?!
Sana skadades väl inte?
Citera
2016-08-19, 15:18
Medlem
Någon blåvit som vill skriva en tänkbar elva till söndagens möte med oss?

Antar (läs hoppas) att ni vilar någon/några med dubbelmötet i EL i åtanke.
Citera
2016-08-19, 15:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Sana skadades väl inte?
Lindrigt, men dock sades han inte vara i spelbart skick efter incidienten.
Citera
2016-08-19, 16:09
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Palmer
Ja, en av fjärdedomarens uppgifter är att ersätta huvudomare eller assisterande om de inte kan fullfölja matchen.

Minns jag rätt så stod det i en av artiklarna från incidenten att huvuddomare eller linjedomare inte får ersättas av 4e domare om de skadats av publiken, men kan inte hitta artikeln nu. Nån som kan reglerna bättre?
Citera
2016-08-19, 18:28
Moderator
vfs avatar
Citat:

Skadades? Av spjutkastandet eller vad? Sana skadades inte, han hade inga problem att springa fram mot publiken och kasta en hörnflagga.

Att han slapp straff är en jävla skandal. Men han spelar ju för MFF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in