Citat:
Ursprungligen postat av
Tonyo
Nu jobbar jag ju knappast som elitfotbollsspelare så den jämförelsen håller inte. Jag har heller inte påstått att Hammarby är fysiskt överlägsna, konstaterade mer att Haris verkar vara vek.
Det är klart att jämförelsen håller. Man kan inte ALLTID ha det roligt på jobbet. Skulle vilja påstå att ALLA yrken innehåller någon grundläggande aspekt som är aptråkig. Bara för att man älskar att sparka boll måste man inte tycka om intervallträning.
Citat:
Ursprungligen postat av
snillet_1
Nanne verkar ju ta en del inspiration från Tyskland, är det någon som har koll på hur de bedriver sin försäsongsträning där? Spontant tycker jag ju att Nannes metod låter extremt ålderdomlig och passé men det är möjligt att det finns mer bakom det hela än vad som framkommer i artikeln. Inte fan springer dagens Hammarbyspelare tre kilometer med en lagkamrat på ryggen, eller?

Till att börja med tror jag inte att alla tyska klubbar/tränare bedriver en liknande träning. Utöver att spelfilosofier kan skilja sig åt markant tror jag att målsättning och spelarunderlaget är direkt avgörande för hur man väljer att bedriva sin träning.
Sen bör man nog även reflektera kring hur säsongerna ser ut, de europeiska försäsongerna är betydligt kortare än den svenska. Skulle vilja påstå att det inte finns tid för en längre period för fysiskt uppbyggnad. De flesta bättre klubbarna överlåter nog det till spelarna själva under deras ledighet. I samband med att de europeiska säsongerna börjar stänger transferfönstret och jag skulle tippa på att majoriteten av klubbarna fokuserar på att spela ihop ett lag.
Sen tror jag även att vi underskattar träningsmängden utomlands, jag är rätt säker på att alla Bundesligaspelare tränar
fler timmar i veckan än vad allsvenska spelare gör. Så även om andelen boll är betydligt högre skulle jag vilja påstå att de betar av lika många löpmeter under en träningsvecka. Sen vet jag inte om jag håller med om att maxlöpningar är den ultimata träningsformen för fotbollsspelare, kanske för en djupledsspelande anfallare eller ytter men centralt i plan känns start/stopp 0-30m betydligt viktigare. Finns ju hur många exempel som helst på briljanta centrala mittfältare som i princip aldrig maxlöper utan mer "svävar" omkring och täcker ytor/gör sig spelbara.
Den mest avgörande faktorn tror jag dock är vilka spelare som finns i klubben och vilka ambitioner klubben har. Tror exempelvis inte att Bayern Münchens spelare behöver allt för mycket försäsongsträning för att kunna rulla hem de flesta matcherna, det finns alltså ingen mening med att fysboosta för att kliva in i säsongen övertränade. Det är viktigare att konservera formen och se till att man peakar fysiskt när det drar ihop sig framåt vårkanten när matcherna blir fler och viktigare. Ett lag som slåss för att hålla sig kvar tjänar nog mycket mer på att träna upp sig under försäsongen. Dels för att kompensera sämre teknik med fysik men även för att de bästa lagens spelare ofta kommer från senare ledigheter pga av mästerskap eller en längre säsong.
Med större talang och bättre bollkänsla minskar väl även behovet av att specifik bollträning vilket gör att man kanske kan fokusera mer på spel och fysik men det där skulle jag tro är väldigt beroende på tränare samt vilka möjligheter träningsanläggningen erbjuder. Bayern Münchens spelare verkar exempelvis spela mycket basket på "fritiden", även om det inte är specifik fotbollsträning så bygger det ju upp grundkondition och start/stopp på små ytor. (Fanns en fruktansvärt rolig bild från några säsonger sedan där ena laget bestod av Neuer, Dante och Badstuber. Det andra laget Lahm, Rafinha och Ribery. Måste varit väldigt jämnt

)
Kan tillägga att jag inte är allsvensk tränare så mina ord bör tas med en nypa salt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bajenjeppe
Extremt märkligt varför dessa spelare ens kommenterar Bajens upplägg och hur situationen ens uppstod. Var det nån från Aftonbladet som åkte till Djurgårdens träningsläger och frågade vad spelarna tycker om Bajens upplägg?
Jag tycker Nannes resonemang och idéer är väldigt rimliga. Det han har talat mycket om är att vi inom svensk fotboll ligger långt efter länder som exempelvis Spanien och Tyskland. Spaniens tekniska fotboll är inget vi kommer kunna "närma" oss i större grad. Däremot tyskarnas fysiska och tempostarka fotboll är något vi faktiskt kan närma oss. Av den anledningen jobbar han som han gör. Tanken är att spelarna till en början ska bygga upp musklerna för att dessa sen ska palla att höja tempot med boll. Just därför ägnade truppen åt fysträning i ett antal veckor i november/december(i Västerås för övrigt) för att man sen ska kunna öka tempot.
Nu har jag inte järnkoll på tyskarnas fysträning, men något som skiljer Bajen från andra svenska lag är att Bajen kör hård fysträning dagen efter match under säsong eftersom det är enda tiden då man kan göra det under säsong. Det vanliga är ju att man kör lättare återhämtning/rehab då.
Det du kanske "missar", och som är anledningen till att du tycker tänket är ålderdomligt, är att du kanske tror att man är ute i spåret och springer milen. Claes Hellgren(fystränare) pratar mycket om att sådan träning inte ger lika mycket om syftet är att öka tempot, göra allt snabbare och orka göra det många gånger. Löpträningen sker på korta sträckor i högt tempo. Syftet är alltså att spelarna ska orka ta fler
maxlöpningar under match.
Djurgården och Hammarby befinner sig på träningsläger på samma ställe. Det räddar dock inte frågorna.
Det är klart att det finns fördelar med att vara ett fysiskt praktexemplar. Det går inte att frångå men jag tycker det är lite väl enögt att se det som att bättre fysik = högre tempo. Högre tempo kommer först och främst från bättre och snabbare bollbehandling, det sitter dels i fötterna men mestadels i huvudet där man måste se spelet ett, två eller tre steg framåt. På elitnivå tror jag att tempovinsten genom mer fysträning är minimal, tror att mer träning med boll ökar speltempot mer. (Om man nu inte fokuserar på presspelet utan boll, där kan det naturligtvis vara jättebra att kunna göra många maxlöpningar för att pressa bollhållaren). Hur många avgörande maxlöpningar på en match gör ens en spelare? Är det fysiken som hindrar i det fallet ligger nog problemet någon annanstans än i träningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Skitartikel som inte ens är värd att kommentera, menar jag.
+1