2016-05-08, 09:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Oroande när så många inte hänger med i utvecklingen. Snart tar man nog sitt förnuft till fånga i framförallt Skåne.

Potatisåkrar bör förbjudas.

Denna undersökning är gjorde 0415 av AB.

Citat:
Vad tycker du om konstgräs?

Värdelöst – det borde förbjudas 58.92%

Okej – bättre än dåligt naturgräs 31.88%

Kanon – det är framtiden 9.2%

Antal röster: 50,018
Hämtad från Fotbollskanalen.
Citat:
Hybridgräs används av många klubbar världen över. Stora klubbar som Real Madrid, Bayern München, Arsenal, Chelsea, Liverpool och Manchester United spelar alla på en sorts hybridgräs.
Citera
2016-05-08, 10:05
Medlem
kostymnisses avatar
Beträffande dåligt snack om matcherna igår så beror det väl mest på att Ellos vann enkelt men inte med stora siffror mot ett Gefle som haft svängdörrar i försvaret senaste två matcherna innan igår.
Dessutom var Östersund-Kalmar förbannat tråkig. Jag trodde Kalmar skulle kunna göra det bättre även om det inte var på en fotbollsplan. Tråkiga matcher helt enkelt.

Idag blir det ju först HIF-MFF och sedan Häcken-AIK. Kommer bli intressant. Derby är ju derby och även om MFF är bättre och har dominerat derbyna de senaste åren så gäller ju just klyschan "derby är derby".
Häcken skall bli intressant, hur har man återhämtat sig från cupvinsten? Från en cupvinst och med många spelare tillbaka från skada till en match mot ett AIK som väl måste ta poäng för att det inte skall bli kris på riktigt?

Beträffande att ha en fotbollsplan eller att inte ha det så är givetvis hybridgräs en god lösning.
Den största anledning till att jag avskyr allt annat än fotbollsplaner är att det verkligen inte gynnar svensk fotbolls konkurrenskraft på sikt. Plastaskiten fungerar som träningsunderlag på vintern men skall inte finnas i eliten.
Planvärme, gediget arbete och rätt prioriteringar (kan lilla Falkenberg stå emot kommunens krav om att lägga plastaskit på nya arenan där kan alla allsvenska klubbar göra detsamma) beträffande vad man satsar på. Att ha en fotbollsplan borde ju rimligtvis vara prio ett.
Citera
2016-05-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Beträffande dåligt snack om matcherna igår så beror det väl mest på att Ellos vann enkelt men inte med stora siffror mot ett Gefle som haft svängdörrar i försvaret senaste två matcherna innan igår.
Dessutom var Östersund-Kalmar förbannat tråkig. Jag trodde Kalmar skulle kunna göra det bättre även om det inte var på en fotbollsplan. Tråkiga matcher helt enkelt.

Idag blir det ju först HIF-MFF och sedan Häcken-AIK. Kommer bli intressant. Derby är ju derby och även om MFF är bättre och har dominerat derbyna de senaste åren så gäller ju just klyschan "derby är derby".
Häcken skall bli intressant, hur har man återhämtat sig från cupvinsten? Från en cupvinst och med många spelare tillbaka från skada till en match mot ett AIK som väl måste ta poäng för att det inte skall bli kris på riktigt?

Beträffande att ha en fotbollsplan eller att inte ha det så är givetvis hybridgräs en god lösning.
Den största anledning till att jag avskyr allt annat än fotbollsplaner är att det verkligen inte gynnar svensk fotbolls konkurrenskraft på sikt. Plastaskiten fungerar som träningsunderlag på vintern men skall inte finnas i eliten.
Planvärme, gediget arbete och rätt prioriteringar (kan lilla Falkenberg stå emot kommunens krav om att lägga plastaskit på nya arenan där kan alla allsvenska klubbar göra detsamma) beträffande vad man satsar på. Att ha en fotbollsplan borde ju rimligtvis vara prio ett.
Jag kan förstå om gårdagens matcher inte direkt fick det att vattnas i munnen men så död matchtråd som det var igår har jag aldrig varit med om maken till. Men visst, det är väl sommarvädret ute som gör det. Sedan befträffande benämningen derby råder det delade meningar har jag märkt. Vissa förståsigpåare menar att det bara är derby om lagen kommer från samma stad vilket ju är lite sant. Men enligt mig så finns det olika sorts derbyn. Visserligen är jag själv från Norrland så för mig är Norrlandsderbyna mer intressanta men dagens Skånederby är självklart en av omgångens hetaste matcher. Blir spännande om Henke har någon medicin för att tvåla dit halvdanskarna.
Citera
2016-05-08, 10:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Citera
2016-05-08, 10:46
Medlem
Citat:
Oroande när så många inte hänger med i utvecklingen. Snart tar man nog sitt förnuft till fånga i framförallt Skåne.

Märkligt det där hur svårt det är för elitklubbar att hålla en vettig gräsplan med sina resurser när Knäckebröhult i division 4 Dalsland klarar av att ha en spelbar gräsplan i mitten av april med en vaktmästare/grässkötare som hugger i ideellt efter jobbet för att hålla mattan i skick.

För att inte tala om alla norska och finska lag som lyckas med samma sak trots ofta sämre väderförhållanden en Sverige. I Vasa till exempel som ligger norr om både Sundsvall och Östersund så bygger man en helt ny arena med naturgräs.
Citera
2016-05-08, 10:56
Medlem
Citat:

Det är ju svårt för oss andra att hänga med när Nannes Bajen utvecklar svensk fotboll i en rasande takt med brunkarfotboll, gympasal och plastmatta.
Citera
2016-05-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Palmer
Lite tröttsam debatt bara. Visst förstår jag att lag som tjöteborg vill ha usla gräsmattor som gynnar brunkarboll men det är inte direkt sexigt heller.

Blåvitt har nog gjort årets passningsmål i år, förvisso mot ett hyfsat uselt Gefle. Men det var ändå riktigt fint!

https://www.youtube.com/watch?v=8ECPQ0NM9-o&feature=youtu.be

Angående matcherna igår, det är strålande väder, så då sitter inte jag inte och kollar på fotboll. Rätt dåligt med sålda plåtar till Djurgårdsmatchen förresten, får hoppas att det tar sig lite och säljs lite idag och imorgon.
Citera
2016-05-08, 12:48
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
En annan grej jag kom å tänka på spontant: Vad fan är anledningen till att kommentatorerna nämner domarnas hemort? Typ Jonas Eriksson-Sigtuna eller Stefan Johannesson-Täby. Kan verkligen inte lista ut en enda logisk orsak

Kan dom inte nämna adressen när dom ändå är igång..?

Jag har för mig att det finns nån regel om hur nära en domare får bo i förhållande till lagen som spelar. Detta för att minska risken att en domare hyser sympatier för endera lag.

Känns dock förlegat och jag förstår din kritik.
Citera
2016-05-08, 12:48
Bannlyst
Vilka dumheter att ha matcherna klockan 19.00 på en söndag. När det ändå är söndagsmatch kan man lika gärna spela 15-16.00
Citera
2016-05-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelhavet
Vilka dumheter att ha matcherna klockan 19.00 på en söndag. När det ändå är söndagsmatch kan man lika gärna spela 15-16.00
Vad snackar du om? Vad jag kan se startar 2 av dagens matcher klockan 15:00 och den sista 17:30. Fan yrar du om?
Citera
2016-05-08, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Vad snackar du om? Vad jag kan se startar 2 av dagens matcher klockan 15:00 och den sista 17:30. Fan yrar du om?

Såg fel. Tittade på schema för imorgon.

Citera
2016-05-08, 13:36
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Jag har för mig att det finns nån regel om hur nära en domare får bo i förhållande till lagen som spelar. Detta för att minska risken att en domare hyser sympatier för endera lag.

Känns dock förlegat och jag förstår din kritik.
Sigtuna ligger ca 3,5 mil från Solna och Täby ligger närmre än så. Med den regeln borde Glenn Nyberg (som bor i Borlänge) prenumerera på AIKs matcher. Denna logik kan man vända hur man vill.

Ja regeln känns väldigt förlegad :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in