2019-05-01, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Fast en riktig Mary Sue är hon väl inte? Hon har ändå tränat i X säsonger (även om det illustrerats dåligt).

Det sista håller jag med om.

En Mary Sue har just det draget att de har egenskaper långt över vad som är realtistiskt för någon i den åldern. För att inte tala om hur hon överlevde knivhugget i magen - något jag aldrig lyckades förlåta hennes karaktär för.
Senast redigerad av har 2019-05-01 kl. 05:02.
Citera
2019-05-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Du har liksom många andra missat vem Arya egentligen är. Föreslår att du tittar igenom alla avsnitt en gång till och fokuserar på just detta.

Svaren på spelets mysterier hittas oftast i detaljerna.
Jag har definitivt missat och glömt en massa detaljer. Efter säsong 4 har mitt intresse dalat rejält och efter säsong 7 vill jag bara att det ska vara över. Tänker jag se om den här serien? Nej. Om 10-20 år kanske jag läser böckerna därmot om GRRM lyckats få tummen ur tills dess och skrivit klart, serien var ju superb bra så länge de hade böcker att utgå ifrån.

Men jag tror du har missat något större. Foreshadowing och profetior är inte en ursäkt för att avsluta en story-tråd på det här sättet. De har sju säsonger på sig att bygga upp dramatisk spänning eller historia mellan Arya och NK. Det är inte tillfredsställande att en karaktär som haft NOLL med hela north of the wall-tråden att göra bara flyger in och sätter punkt för allt på slutet.

Om de bestämt sig för att Arya ska döda NK så borde de dragit ner på tiden hon flängde runt på landsbygden med The Hound och tiden i Bravos och ge henne lite tid norröver också. Ge henne lite "skin in the game". Då hade det inte kännts så jävla billigt. Om GRRM skrivit det så så kan jag köpa det (kan omöjligt se hur dock eftersom NK inte ens existerar i böckerna) men inte som de gjorde det i serien.

Om Jon blir den som dödar Cersei eller Sam blir den som dödar The Mountain kommer alla fanboys hitta sätt att rationalisera det för sig själva också, men det kommer aldrig vara tillfredsställande av samma anledning. Ignorera sju säsonger av dramatisk uppbyggnad.
Citera
2019-05-01, 12:03
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
NK tillhörde väl "the first men" de kom också från essos. När Essos och Dorne satte fotfarande ihop.

Ja det är sant fast det skulle vara helt otroligt om han på något sätt skulle vara besläktad med Targaryenfamiljen. Som sagt, flera tusen år skiljer dom åt, han visar inte upp några av de fysiska drag som Targaryenfamiljen har och det har inte getts några hints om att han skulle vara en Targaryen. Tvärtom det finns, åtminstone i böckerna, legender om att han är en Stark.

Dessutom är det viktigt att säga att GRRM är åtminstone väldigt tydlig med att Targaryenfamiljen inte är immun mot eld! Det som skedde med Daenerys när hennes drakar föddes var enligt honom ett mirakel, inte någon fysisk immunitet. Men det är böckerna, serien är ju annorlunda trots allt.
Citera
2019-05-01, 13:23
Medlem
Il.Malizias avatar
Synd att det hela avslutades så abrupt. Nog för att "Jon Snow som ny Night King" var en lite väl konstig teori, men man hade ju velat få någon slags motivation till deras handlingar. Kanske höra dem tala eller något.
Nåväl. Frågan är hur de ska avsluta detta. Ännu ett till slag utanför Kings Landing? Hmm.
Citera
2019-05-01, 14:25
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Synd att det hela avslutades så abrupt. Nog för att "Jon Snow som ny Night King" var en lite väl konstig teori, men man hade ju velat få någon slags motivation till deras handlingar. Kanske höra dem tala eller något.
Nåväl. Frågan är hur de ska avsluta detta. Ännu ett till slag utanför Kings Landing? Hmm.

Mycket möjligt. Varför skulle de annars introducera the Golden Company? Synd att alla de troliga (förhoppningsvis) plottwists och större dödsfall som finns kvar sparas till kriget mot Cersei, och att knappt nåt sker i WW-kriget. Böckerna kommer nog vara mycket mer intressanta på den här fronten. a Feast for Crows & a Dance with Dragons slår ju S05-06 med råge så böckerna kommer nog leverera.
Citera
2019-05-01, 14:48
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parantes
Man kan fan inte ha det lätt i livet när man "stör sig på" att tjejer är starka och kallar allt för PK, feministpropaganda osv. Mycket med GoT har ju HELA tiden varit att kvinnokaraktärerna är lika bra skrivna som männen, representerade och på både dom goda/onda sidan. Men så fort en liten tjej gör någonting är det "Uj vad feminismen brer ut sina vingar hela jävla tiden." Haha, herregud vad jobbigt liv det måste vara för många av er allså:P

I övrigt är jag personligen väldigt nöjd med avsnittet. Logik får stå till sidan för underhållning, vilket jag kanske inte är helt tillfreds med, men samtidigt gillade jag just underhållningen det blev utav det.

Visst, det hade varit lite fint med mer tyngt till NK som karaktär så att hans död blir mer "känslosam" och några av huvudkaraktärerna hade gärna fått sätta livet till så att insatserna känts högre, det och en del taktiska beslut i striden som sådan drar ner avsnittet, litegrann.

Jag hoppas på fantastiska 3 avslutade episoder, och tycker att ett TV-serie avsnitt på 80 minuter var rätt bra längd för något man byggt upp serien kring. Man får tänka på det - att det är en serie och ett avsnitt likt en långfilm handlar ändå om det, det är rätt imponerande.

Folk stör sig inte på att kvinnor då och då kan vara hjältar också. Folk stör sig på att det blir så överdrivet mycket att det blir feministpropaganda.

En liten flicka besegrar en jätte, tjejer som står längst fram när WWs kommer medan män springer iväg, en flicka (Arya) som slåss mot en massa WWs medan män står och är chockade och inte vill slåss.

En flicka som har ihjäl NK....

Så här har det sett ut i 3 säsonger nu. Det feministiska "kvinnor kan" konceptet är pinsamt uppenbart.
Citera
2019-05-01, 15:56
Medlem
Magnet83s avatar
Jag har inte sett föregående avsnitt den här säsongen, och endast kollat in utvalda klipp från säsong 7 på Youtube, men hade faktiskt läst på om serien på Wikipedia innan jag tog det dumma beslutet att se det här hypade avsnittet. Jag var ett stort fan av bokserien för några år sedan och gillade även Game of Thrones fram till säsong 4. Men eftersom det börjar bli tveksamt om vi ens får något avslut på böckerna, samt ett svalnat intresse i allmänhet har jag inte bekymrat mig desto mer om spoilers sedan 2017.

Med det sagt måste jag säga att trots att TV-serien hållit en rätt låg kvalitet, om man bortser från det rent tekniska, så kan nog "The Long Night" vara det hittills sämsta avsnittet av GoT. Avslutet på WW-storyn kan nog vara det mest antiklimaktiska som jag någonsin sett. All denna uppbyggnad, all dessa hypade karaktärer som besitter olika egenskaper (Jon, Bran, Daenerys) och så blir Night king och hans armé utplånad av den otroligt tröttsamma Arya med hjälp av en dolk. Ergo hade vem som helst med hjälp av ett blad av valyriskt stål kunnat avvärja hela de dödas armé, har deras roll i storyn bara varit som utfyllnad av avsnitten och en plot device för att försvaga Danys armé?

Förutom detta antiklimax (underdrift) så var jag inte särskilt impad i övrigt heller. Fotot var alldeles för mörkt, och det blev också väldigt repetivt efter en stund med all fäktande, och viktiga rollfigurer som gång på gång var nära döden bara för att bli räddade i sista stund. Hålen i logiken gjorde en inte besviken heller förstås, här hade de tillgång till en stark borg men placerade ändå ut soldater på utsidan och skickade sitt dothraki-kavalleri till en säker död mot zombierna. Och varför har man inte ens gjort en ansats till att vara konsekventa i hur man dödar "wights" förresten? Tidigare gick de endast att döda med hjälp eld eller drakglas (och valyriskt stål?) men nu verkade normalt stål plötsligt bita på dem också.

Lyckligvis har avsnittet i alla fall fått en del berättigad kritik av både kritiker och publiken. Skönt att även vanliga tittare som inte är bekanta med böckerna kan se att detta bara är hjärndöd underhållning bestående av chockvärde och spektakel som inte håller för någon djupare analys, och faktiskt också med rätta kräver lite mer av påkostade kritikerrosade produktioner än bara yta före innehåll.
Citera
2019-05-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jag blev förvånad, rädd, skräckslagen när tiotisentals unsullies knappt dödade några odöda även om de slöade ner de odöda något. De (unsillies) har hyfsad armor, långa lansar, är orädda och diciplinerade.

Jag är ingen militär taktiker eller strategiker men försvaret av Winterfell var pinsamt dåligt.

Saken är den att ”chock and awe” strategin fungerar knappast mot en armé som inte känner något, då blir det snarare en motsatt effekt, dvs, att ens egna armé blir chocked and awed, det var kanske så de hade tänkt med dothrakis. Att i och med de dog så fort skulle man bli skräckslagen.
Citera
2019-05-01, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av har
En Mary Sue har just det draget att de har egenskaper långt över vad som är realtistiskt för någon i den åldern.

Fast då ska det komma från ingenstans. Vi har fått se henne träna (även om det inte var tillräckligt). Njae... Inte lika uppenbar som exempelvis Rei i nya kassa Star Wars.

Citat:
För att inte tala om hur hon överlevde knivhugget i magen - något jag aldrig lyckades förlåta hennes karaktär för.

Där är vi också överens. Inget fel i att hon överlevde men att först bli knivhuggen ett par gånger, få ett vred inuti magen, kasta sig ner i bajsvatten och sedan bli kry genom att ligga och dricka soppa ett par dagar (?) för att sedan bli jagad till fots och utöva parkour över halva staden för att slutligen fäktas i mörker... Antar att man ville skruva upp effekterna och oddsen men offrade drama och realism för det. Dålig trade off.

Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Saken är den att ”chock and awe” strategin fungerar knappast mot en armé som inte känner något, då blir det snarare en motsatt effekt, dvs, att ens egna armé blir chocked and awed, det var kanske så de hade tänkt med dothrakis. Att i och med de dog så fort skulle man bli skräckslagen.

Hur skumt var det inte att röda häxan inte berättade i förväg vad hon tänkte göra? Hon strosar rakt fram till en hord av blodtörstiga, vidskepliga och efterblivna nomader (avbildade efter muselmaner) och sätter eld på deras svärd. Hade varit småkul om hon skrämt upp dem så pass att de bara lämnat WO. Hur många satte eld på skägg och hår i frontlinjen för att det kom oväntat?

De kan ju knappast varit vana vid att slåss med brinnande svärd heller. Kanske därför de dog så förbannat snabbt? De var vana vid att använda den andra handen för att hålla mot svärdets baksida när de mötte en motståndare till häst (mota bort deras vapen med två händer). Det kunde de inte nu för svärden brann. De brände kött på klingornas baksida, gav upp och fick istället försöka bäst de kunde att hålla emot attacker med en hand istället för två. Melisandre gjorde självmål.

Edit: inga musslor/vänsterknäppisar som klagat på avsnittet och rasistisk symbolik ännu förresten? Röda häxan satte fyr på deras halvmåneformade svärd och sedan blev allihop halalslaktade inom loppet av ett par sekunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
(...)Och varför har man inte ens gjort en ansats till att vara konsekventa i hur man dödar "wights" förresten? Tidigare gick de endast att döda med hjälp eld eller drakglas (och valyriskt stål?) men nu verkade normalt stål plötsligt bita på dem också.

Säg att de hamrade in små drakglasbitar i dothrakiernas svärd och unsullieds spjut under beväpningsfasen och att det räcker med det. Det är ingen bra förklaring men... Jag gillar inte heller att tvingas göra kullerbyttor i skallen för att förklara de uppenbara logiska luckorna. Produktionen har förmodligen helt glömt sina egna regler för universumet.

Citat:
Ursprungligen postat av dane4
Mest intressanta i detta avsnitt var Aryas relation med Rödluvan som man fick se efter fem minuters bortkastad tid när arya springer run i biblioteket.

De konflikterna föll också helt platt. De bara slängde dumma blickar på henne till och från. Sedan avslutade hon sig själv. Arya fick inte strukit av ett namn från sin lista. Davos fick inte hämnd för Shireen. OK att hon begick självmord men ingen dialog mellan de här karaktärerna först? Ingenting?
Senast redigerad av wazzobazzo 2019-05-01 kl. 17:47.
Citera
2019-05-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83

Förutom detta antiklimax (underdrift) så var jag inte särskilt impad i övrigt heller. Fotot var alldeles för mörkt, och det blev också väldigt repetivt efter en stund med all fäktande, och viktiga rollfigurer som gång på gång var nära döden bara för att bli räddade i sista stund. Hålen i logiken gjorde en inte besviken heller förstås, här hade de tillgång till en stark borg men placerade ändå ut soldater på utsidan och skickade sitt dothraki-kavalleri till en säker död mot zombierna. Och varför har man inte ens gjort en ansats till att vara konsekventa i hur man dödar "wights" förresten? Tidigare gick de endast att döda med hjälp eld eller drakglas (och valyriskt stål?) men nu verkade normalt stål plötsligt bita på dem också.

Lyckligvis har avsnittet i alla fall fått en del berättigad kritik av både kritiker och publiken. Skönt att även vanliga tittare som inte är bekanta med böckerna kan se att detta bara är hjärndöd underhållning bestående av chockvärde och spektakel som inte håller för någon djupare analys, och faktiskt också med rätta kräver lite mer av påkostade kritikerrosade produktioner än bara yta före innehåll.

Alla vapen som människorna använde var gjorda av dragon glass. Dom hittade en stor gruva av det i förra säsongen som dom smidde vapen av inför slaget.

Gällande kritiken har jag bara läst negativa kommentarer på internet (ovanligt! ) Alla kollegor och vänner jag pratade med tyckte det var ett kanonavsnitt förutom offrandet av dothraki-armén.
Citera
2019-05-01, 18:09
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parantes
Man kan fan inte ha det lätt i livet när man "stör sig på" att tjejer är starka och kallar allt för PK, feministpropaganda osv. Mycket med GoT har ju HELA tiden varit att kvinnokaraktärerna är lika bra skrivna som männen, representerade och på både dom goda/onda sidan. Men så fort en liten tjej gör någonting är det "Uj vad feminismen brer ut sina vingar hela jävla tiden." Haha, herregud vad jobbigt liv det måste vara för många av er allså:P

I övrigt är jag personligen väldigt nöjd med avsnittet. Logik får stå till sidan för underhållning, vilket jag kanske inte är helt tillfreds med, men samtidigt gillade jag just underhållningen det blev utav det.

Visst, det hade varit lite fint med mer tyngt till NK som karaktär så att hans död blir mer "känslosam" och några av huvudkaraktärerna hade gärna fått sätta livet till så att insatserna känts högre, det och en del taktiska beslut i striden som sådan drar ner avsnittet, litegrann.

Jag hoppas på fantastiska 3 avslutade episoder, och tycker att ett TV-serie avsnitt på 80 minuter var rätt bra längd för något man byggt upp serien kring. Man får tänka på det - att det är en serie och ett avsnitt likt en långfilm handlar ändå om det, det är rätt imponerande.

Det är inte det faktum att det finns starka kvinnokaraktärer som är problemet. Säsong 1-5 hade starka kvinnokaraktärer OCH starka manskaraktärer. Man kan ha båda. Problemen är följande.

1) Männen har blivit svaga patetiska fjantar som styrs av kvinnor
2) Kvinnorna har blivit oövervinnerliga, vilket inte är samma sak som starka.

Nästan alla män spelar andra fiol till en kvinna. Jon är Danys bitch, Jorah är Danys bitch, Theon är Yaras bitch, Jamie är Briennes Bitch, Samwell är allas bitch, Tyrion har blivit en oduglig klant som också är allas bitch, etc etc.

Slående är scenen ur förförra avsnittet när Jorah kommer in och ber om ursäkt till Dany för sin blotta existens. Ingen utom manusförfattaren inklusive Dany fattar vad det är han ber om ursäkt för, förmodligen någon teori om något patriarkalt som han besitter i sin natur som man och som är toxisk.

Och kvinnorna är nu oövervinnerliga. Förutom Arya så är Sansa nu plötsligt "den smartaste kvinnan Arya känner" trots att hon är naiv och dum som en sten säsong 1-3. Jag har inga problem med Brienne som en Mary Sue då hon är fysiskt stor och tränat hela livet. Ironiskt nog har hon verkat lite mindre oövervinnerlig på sistone.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2019-05-01 kl. 18:17.
Citera
2019-05-01, 18:40
Medlem
knight1056s avatar
En militäranalytiker försvarar strategin i Battle of Winterfell:

https://slate.com/culture/2019/04/ba...s-tactics.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem