2016-06-01, 16:59
Medlem
vixmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
bara jag som zonar ut så fort white walkers, zombies eller trädkvinnor som kastar eldbollar dyker upp?

Både när jag ser serien och läser böckerna känner jag att serien hade klarat sig galant helt eller nästan helt utan fantasyinslag. Serien hade varit blivit mindre spretig och känts vassare om man visste att döda personer inte kom tillbaka, eller att en karaktär inte ständigt kunde räddas av drakar/magi/eld.
Citera
2016-06-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix
Både när jag ser serien och läser böckerna känner jag att serien hade klarat sig galant helt eller nästan helt utan fantasyinslag. Serien hade varit blivit mindre spretig och känts vassare om man visste att döda personer inte kom tillbaka, eller att en karaktär inte ständigt kunde räddas av drakar/magi/eld.

Men hallå, det är ju en fantasybok. Och det är inte sant att karaktärer ständigt kan komma tillbaka.
Citera
2016-06-01, 21:06
Medlem
vixmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men hallå, det är ju en fantasybok. Och det är inte sant att karaktärer ständigt kan komma tillbaka.

Jo tack, jag vet det. Jag anser dock att fantasyelementen hade kunnat hållas till en mindre del och serien/böckerna hade kunnat vara som historisk fiktion utan att egentligen tappa i underhållningsvärde (för min del). Sen kan man väl anse att serien redan innehåller ganska lite magi jämfört med andra fantasyserier. Nåväl, gillar serien oavsett.
Citera
2016-06-13, 16:47
Bannlyst
Har frågat förr angående tid...

Edmure sade till Jamie i dagens avsnit "kept me in acell for years"...hur lång tid ska ha förflutet mellan Red wedding och där serien är nu? Tycker serieskaparna sköter tidsaspekten riktigt dåligt faktiskt.
Citera
2016-06-13, 19:16
Medlem
Rallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Har frågat förr angående tid...

Edmure sade till Jamie i dagens avsnit "kept me in acell for years"...hur lång tid ska ha förflutet mellan Red wedding och där serien är nu? Tycker serieskaparna sköter tidsaspekten riktigt dåligt faktiskt.
Håller med, de tre första säsongerna förmedlade någorlunda att det vi fick se skedde under en längre tid men de senare har gjort ett uruselt jobb på det planet.

Varje säsong ska tydligen vara drygt ett år; så ungefär tre år.
Citera
2016-06-20, 08:12
Medlem
amentjeinas avatar
Så; vem fan brände ramsay på korset/korsen? Verkar vara helt intetsägande och irrelevant för striden. Men varför symboliskt bränna folk på ett slagfält såvida det inte är för att sätta skräck i motståndare.
Citera
2016-06-20, 09:22
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Så; vem fan brände ramsay på korset/korsen? Verkar vara helt intetsägande och irrelevant för striden. Men varför symboliskt bränna folk på ett slagfält såvida det inte är för att sätta skräck i motståndare.
Han brände nog bara några oskyldiga stackare. Anledningen är tradition.

Fy fan, vilket tillfredsställande slut, f ö.
Citera
2016-06-20, 13:15
Medlem
dannees avatar
Skit avsnitt, borde inte Ramsay haft spanare ute som sett littlefinger i förväg?!
Citera
2016-06-20, 13:34
Medlem
Bra avsnitt men som vanligt en massa uppenbarligen fel.

Att Jon inte lyssnade på Sansa så förstod man att han skulle hamna i skiten och soldaterna ifrån Vail skulle rädda dom i sista sekunden.

Rickon som springer rakt fram istället för sick sak är ju bara
Jon följer genast efter och riskera hela sin arme i öppen fight där han vanligtvis borde bli död.
Jon har liksom ingen plan för honom själv och armen som följer honom. Jon kanske är snäll och bra att slåss men där hade jag tappat en väldigt stor respekt för honom.

Sen när dom föll för Ramsay enkla knep för att låsa in dom. Så borde jätten kunna skapa ett håll så att dom kunde tränga igenom.
Att Ramsay skulle döda sina egna män genom att skjuta in pilar var väntat.

Finns många olika manövrar jag skulle gjort med en mindre arme. Hade kanske inte hjälpt men jag hade riskerat öppen strid som är det sämsta man kan göra.

Slott borde ju ha hemliga ingångar och där borde en styrka tagit över slottet medans dom strid till ex.

Sen att Ramsay bara gav upp i striden mot Jon är ju bara för sjuk och inte likt honom. Ramsay är ju ändå bra på slåss. Istället gör han inget motstånd och bara skratta när Jon slår hon i fejset.

Sansa borde ha plågat Ramsay länge. Typ tagit bort kuken, fingrarna, tårna, öronen, benen, armarna och hållit han vid liv så han ser att hans hundar äter på hans delar.
Citera
2016-06-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Det är nog en Bolton-tradition vilket även kan ses på deras vapen..
Citera
2016-06-20, 13:46
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Skit avsnitt, borde inte Ramsay haft spanare ute som sett littlefinger i förväg?!

Det var massor av fel på striderna i detta avsnittet. Förutom det du påpekade så var bergen av lik helt orimligt stora och dessutom ologiska (folk skulle alltså ställt sig på liken som låg på marken för att bygga upp ett nytt lager, sedan skulle det hålla på så tills det blev ett berg?). Att Jon Snow överlevde var inte rimligt, han var inom skotthåll för bågskyttar och blev därefter angripen av kavalleri. Sedan fattar jag inte varför jätten inte ens hade något vapen, utan fick plocka upp sköldar och annat från fienden för att slåss med.

I Meereen använder katapulter som modernt artilleri som bombade staden från hundratals meter. I verkligheten använder man katapulter för att på nära avstånd slå sönder murar. Ingen katapult klarar det som visades i avsnittet. Det är såklart mer dramatiskt än vad som hade varit mer verklighetstroget; en sjöblockad.

Förutom dessa fel så förstår jag inte varit de bemödar sig med att lägga fram problem som sedan löser sig själva. Alltså Sansa läxar upp Jon Snow om att de inte kan vinna, sedan löser allt sig när Littlefinger kommer. Tyrion läxar upp Daenerys att de inte kan vinna, sedan räddar drakarna dagen. Vore det inte bättre storytelling ifall Jon Snow hade tagit åt sig av vad Sansa sade och begärt Littlefingers hjälp? Som det utspelade sig nu så blev det ingen karaktärsutveckling för Jon Snow. Hur ska han kunna bli en bra härskare om han aldrig tvingas svälja sin stolthet? Och hur ska Daenerys bli en bra härskare om hennes drakar alltid räddar henne? Ska hon förbli samma kompromisslösa person serien ut?

Att låta Tyrion komma till henne var något av det smartaste de (skaparna) gjort då han kan lära henne massor. Nu utnyttjar dem inte alls detta.
Citera
2016-06-20, 16:46
Bannlyst
Absolut, riktigt bra serie, en av världens bästa, det kan man inte ta ifrån dom, men det är så mycket frågetecken som jag också sett andra undra över, och nu till senaste avsnittet:

Varför har inte den där jätten något form av vapen? Alla andra har svärd, påkar och allt möjligt, jätten har ingenting. Som någon annan skrev, varför?

Sen den där snorungen som sprang för sitt liv, också något jag läst många andra undra över, varför springer han inte i sixsack? Varför kollar han inte bakåt och enkelt under de sekunderna som pilen skjuts iväg kan avfärda dom?

Senaste avsnittet var väldigt spännande och absolut ett av seriens bästa avsnitt, men det finns liksom inte på världskartan att Jon Snow klarar sig sådär bra i den där folkmassan, eftersom det är en så pass bra serie så kan man absolut tycka till om sånt här, hade man inte kunnat göra det bättre?

EDIT: Nu ser jag att skribenten ovan mig ifrågasatt lite samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in