2019-04-30, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
2 frågor jag har:

1. Dothraki är ansedda som en av de skickligaste krigarna som finns, hur kommer det sig att de avrättades på 1 minut, man fick ju inte ens se vad som hände? Sjukt dåligt att de gjorde så med de.

2. Varför fortsätter Sansa att bitcha?! De är på väg att dö och det ända hon kan komma att tänka på är att fortsätta tjafsa om Daenerys. Daenerys har riskerat typ allt för att rädda Norden och Sansa bara ifrågasätter allt hon gör. Fan sjukt trött på den karaktären.
1. Dålig taktik när de möter 100-1000 gånger så många fiender som de knappt ens sett tidigare. Det är kavalleri med dålig räckvid, bättre att ha de längre bak mot en total invasion kanske?

2. Sansa kan mycket väl sitta på järntronen när serien slutar. Hon har varit med ett tag (hela serien) samt är tränad av den absolut bäste när det gäller manipulation och deception (littlefinger).
Citera
2019-04-30, 23:39
Medlem
Mest intressanta i detta avsnitt var Aryas relation med Rödluvan som man fick se efter fem minuters bortkastad tid när arya springer run i biblioteket.
Citera
2019-05-01, 00:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
Anfallet med kavalleriet och de brinnande svärden var vackert men kanske inte så överlagt.
Lite som the charge of the light brigade i Krimkriget.

Men det var häftigt att se hur fler och fler av svärden slocknade vid horisonten i massan av fiender.
Citera
2019-05-01, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dane4
Mest intressanta i detta avsnitt var Aryas relation med Rödluvan som man fick se efter fem minuters bortkastad tid när arya springer run i biblioteket.
Fy fan vad snygg rödluvan är.
Citera
2019-05-01, 00:38
Medlem
Ha ha, vilket skämt att en karaktär som inte ens hört talas om snözombies förrän i slutet av säsong 7 bara seglar in och landar en sucker punch och sen var patriarkatet krossat, girl power. Inget svar på vad NK väntade på i tusentals år, etc, etc.

De enda karaktärer som fortfarande var vid livet och ens kände till snözombies innan slutet av säsong 7 var Jon, Bran, Sam, Tormund, Edson och Gilly. Borde varit nån av dem.
Citera
2019-05-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
1. Dålig taktik när de möter 100-1000 gånger så många fiender som de knappt ens sett tidigare. Det är kavalleri med dålig räckvid, bättre att ha de längre bak mot en total invasion kanske?

Ja, det var dålig taktik, eller till och med ett "plot hole". Jag har för mig att det nämns i säsongen då Daenerys skaffar sina unsullied att Dothraki aldrig aldrig attackerar städer som har ett större garnison med unsullied då de är så disciplinerade att de aldrig bryter formation och det därför inte går att rida ner dem. Det samma gäller givetvis den odöda armén, då den inte känner någon skräck (eller något annat heller för den delen)

Man får helt enkelt se det för vad det är, nämligen ett väldigt effektfullt grepp för att illustrera hur ostoppbar den odöda armén är
Senast redigerad av JohnnyAlfa 2019-05-01 kl. 00:44.
Citera
2019-05-01, 01:05
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Arya "Mary sue" Stark.

Patetisk feministpropganda.
Citera
2019-05-01, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Ja, det var dålig taktik, eller till och med ett "plot hole". Jag har för mig att det nämns i säsongen då Daenerys skaffar sina unsullied att Dothraki aldrig aldrig attackerar städer som har ett större garnison med unsullied då de är så disciplinerade att de aldrig bryter formation och det därför inte går att rida ner dem. Det samma gäller givetvis den odöda armén, då den inte känner någon skräck (eller något annat heller för den delen)

Man får helt enkelt se det för vad det är, nämligen ett väldigt effektfullt grepp för att illustrera hur ostoppbar den odöda armén är
Jag blev förvånad, rädd, skräckslagen när tiotisentals unsullies knappt dödade några odöda även om de slöade ner de odöda något. De (unsillies) har hyfsad armor, långa lansar, är orädda och diciplinerade.

Jag är ingen militär taktiker eller strategiker men försvaret av Winterfell var pinsamt dåligt.
Senast redigerad av DEPRESSIV 2019-05-01 kl. 01:14.
Citera
2019-05-01, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jag blev förvånad, rädd, skräckslagen när tiotisentals unsullies knappt dödade några odöda även om de slöade ner de odöda något. De (unsillies) har hyfsad armor, långa lansar, är orädda och diciplinerade.

Jag är ingen militär taktiker eller strategiker men försvaret av Winterfell var pinsamt dåligt.

Man får dock inte glömma att ingen armé har någonsin mött en armé som har den taktiken som de odöda har. Man kan ju dock tycka att om de ändå hade kommit på idén om "elddiken", för att förhindra den odöda arméns framfart så hade de kunnat utnyttja detta i större omfattning
Citera
2019-05-01, 01:41
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Ha ha, vilket skämt att en karaktär som inte ens hört talas om snözombies förrän i slutet av säsong 7 bara seglar in och landar en sucker punch och sen var patriarkatet krossat, girl power. Inget svar på vad NK väntade på i tusentals år, etc, etc.

De enda karaktärer som fortfarande var vid livet och ens kände till snözombies innan slutet av säsong 7 var Jon, Bran, Sam, Tormund, Edson och Gilly. Borde varit nån av dem.
Du har liksom många andra missat vem Arya egentligen är. Föreslår att du tittar igenom alla avsnitt en gång till och fokuserar på just detta.

Svaren på spelets mysterier hittas oftast i detaljerna.
Citera
2019-05-01, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Arya "Mary sue" Stark.

Patetisk feministpropganda.

Fast en riktig Mary Sue är hon väl inte? Hon har ändå tränat i X säsonger (även om det illustrerats dåligt).

Det sista håller jag med om.
Citera
2019-05-01, 03:46
Medlem
Man kan fan inte ha det lätt i livet när man "stör sig på" att tjejer är starka och kallar allt för PK, feministpropaganda osv. Mycket med GoT har ju HELA tiden varit att kvinnokaraktärerna är lika bra skrivna som männen, representerade och på både dom goda/onda sidan. Men så fort en liten tjej gör någonting är det "Uj vad feminismen brer ut sina vingar hela jävla tiden." Haha, herregud vad jobbigt liv det måste vara för många av er allså:P

I övrigt är jag personligen väldigt nöjd med avsnittet. Logik får stå till sidan för underhållning, vilket jag kanske inte är helt tillfreds med, men samtidigt gillade jag just underhållningen det blev utav det.

Visst, det hade varit lite fint med mer tyngt till NK som karaktär så att hans död blir mer "känslosam" och några av huvudkaraktärerna hade gärna fått sätta livet till så att insatserna känts högre, det och en del taktiska beslut i striden som sådan drar ner avsnittet, litegrann.

Jag hoppas på fantastiska 3 avslutade episoder, och tycker att ett TV-serie avsnitt på 80 minuter var rätt bra längd för något man byggt upp serien kring. Man får tänka på det - att det är en serie och ett avsnitt likt en långfilm handlar ändå om det, det är rätt imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in