2019-05-01, 19:22
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Alla vapen som människorna använde var gjorda av dragon glass. Dom hittade en stor gruva av det i förra säsongen som dom smidde vapen av inför slaget.
Dothrakierna hade inga drakglasvapen, och innan Melisandre lägligt dök upp och tände eld på deras svärd hade det varit ett (ännu mer uppenbart) självmordsuppdrag att rida ut mot de dödas armé.
Citera
2019-05-01, 20:12
Medlem
Jesusmarychains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Dothrakierna hade inga drakglasvapen, och innan Melisandre lägligt dök upp och tände eld på deras svärd hade det varit ett (ännu mer uppenbart) självmordsuppdrag att rida ut mot de dödas armé.

Har ingen källa på detta, men kan inte tänka mig att de missat att stöpa om vapnen till drakglas.
Om så är fallet så är det ju uppenbarligen ett självmordsuppdrag och då sjunker den scenen i mina ögon. Speciellt att de bara offrar Jorah och Ghost sisådär.
Citera
2019-05-01, 20:23
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusmarychain
Har ingen källa på detta, men kan inte tänka mig att de missat att stöpa om vapnen till drakglas.
Om så är fallet så är det ju uppenbarligen ett självmordsuppdrag och då sjunker den scenen i mina ögon. Speciellt att de bara offrar Jorah och Ghost sisådär.

Det är ju ett uppenbart självmordsuppdrag oavsett, eller? Fullständigt efterblivet att rusa rakt in med kavalleriet sådär. Vad hade dem väntat sig - vad var syftet? Att dothrakierna skulle vinna slaget på egen hand medan alla andra stod och tittade på?
Citera
2019-05-01, 20:51
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Det är ju ett uppenbart självmordsuppdrag oavsett, eller? Fullständigt efterblivet att rusa rakt in med kavalleriet sådär. Vad hade dem väntat sig - vad var syftet? Att dothrakierna skulle vinna slaget på egen hand medan alla andra stod och tittade på?

Från artikeln jag länkade till fyra poster upp:

”But the mistake was made in the days before the Battle of Winterfell, not in the minutes before the charge. The best employment of the Dothraki would have come as long range scouts and skirmishers in the days before the battle. Even then, however, their utility was limited; cavalry often succeeds by disrupting supply lines and ambushing foraging parties, and Team Dead needed neither of these. And in any case, unless Team Alive spared a dragon for air support, any accumulation of Dothraki would have been vulnerable to Viserion. If the Dothraki had not charged, they would have found themselves pinned against the infantry, their mobility lost.”
Citera
2019-05-01, 21:05
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Från artikeln jag länkade till fyra poster upp:

”But the mistake was made in the days before the Battle of Winterfell, not in the minutes before the charge. The best employment of the Dothraki would have come as long range scouts and skirmishers in the days before the battle. Even then, however, their utility was limited; cavalry often succeeds by disrupting supply lines and ambushing foraging parties, and Team Dead needed neither of these. And in any case, unless Team Alive spared a dragon for air support, any accumulation of Dothraki would have been vulnerable to Viserion. If the Dothraki had not charged, they would have found themselves pinned against the infantry, their mobility lost.”

Citerar mig själv från denna tråd;

Citat:
Rent spontant frågar jag mig hur mycket man inte hade tjänat på att hålla sig innanför murarna, exklusive dothraki, och istället beväpna dessa kavallerister med kastspjut eller pilbågar så att de kunde dra isär det bokstavligen talat hjärndöda motståndet. Attackera de odöda från flankerna så att man kan dra med sig delar av dem på jakt efter kavalleriet och därmed minska flödet av zombies som anfaller muren, medan försvararna med lätthet plockar alla de som kommer upp på murens kanter samtidigt som man har tusentals reserver redo att avlasta de som fightas på muren. Men nej, kamikaze-attack kör vi på.

Nu hade kanske det gått åt helvete också på grund av snöstormen white walkers kallade fram, men den kapaciteten kände man ju inte till på förhand. Med det sagt hade de nog kunnat köra i princip vilken taktik som helst med dothraki - inklusive att helt enkelt låta dem fightas till fots med de andra - och fått ett mer lyckad resultat än den omedelbara, menlösa död deras självmordsattack resulterade i.
Citera
2019-05-01, 21:29
Medlem
RiceNChickens avatar
Citat:
Citerar mig själv från denna tråd;

Nu hade kanske det gått åt helvete också på grund av snöstormen white walkers kallade fram, men den kapaciteten kände man ju inte till på förhand. Med det sagt hade de nog kunnat köra i princip vilken taktik som helst med dothraki - inklusive att helt enkelt låta dem fightas till fots med de andra - och fått ett mer lyckad resultat än den omedelbara, menlösa död deras självmordsattack resulterade i.
Snöstormen var väl densamma som kom när NK invaderade Hardhome. Så visst borde de vetat om den.
Citera
2019-05-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Folk stör sig inte på att kvinnor då och då kan vara hjältar också. Folk stör sig på att det blir så överdrivet mycket att det blir feministpropaganda.

En liten flicka besegrar en jätte, tjejer som står längst fram när WWs kommer medan män springer iväg, en flicka (Arya) som slåss mot en massa WWs medan män står och är chockade och inte vill slåss.

En flicka som har ihjäl NK....

Så här har det sett ut i 3 säsonger nu. Det feministiska "kvinnor kan" konceptet är pinsamt uppenbart.

Ja du har rätt och det är bara tröttsamt.
Det är såhär vänsterblivna universellt jobbar.
Man kapar bra och populära saker för att sedan göra det hela värdelöst med sitt perspektiv. Något eget har de ingen förmåga till att skapa.

Vad som byggde upp och gjorde den här serien stor var lågfantasy genren baserad på verklig medeltid med politiska maktstrider och realism. Där det inte fanns några hjältar som kunde hugga ned 100 man.
Citera
2019-05-01, 21:59
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Ja du har rätt och det är bara tröttsamt.
Det är såhär vänsterblivna universellt jobbar.
Man kapar bra och populära saker för att sedan göra det hela värdelöst med sitt perspektiv. Något eget har de ingen förmåga till att skapa.

Vad som byggde upp och gjorde den här serien stor var lågfantasy genren baserad på verklig medeltid med politiska maktstrider och realism. Där det inte fanns några hjältar som kunde hugga ned 100 man.
Var ju många säsonger sedan den var lågfantasy. Sedan tror jag de har fått godkänt av GRRM hur historien ska avslutas så knappast någon kapning. Därmed inte sagt att serien tappat en del i kvalité men detta med att tolka in vänster, feminism och Hollywood judar som görs flitigt i tråden är ganska tröttsamt. I det stora följer karaktärerna i serien böckerna ganska bra.
Citera
2019-05-01, 22:09
Medlem
Jesusmarychains avatar
Citat:

Jo absolut, men om de iaf var utrustade med drakglas så kan man skylle det på dålig strategi. Annars är Jorah den enda i gänget som har ett vapen som faktiskt kan döda de döda.

Jag försöker annars inte tänka så mycket 'rationellt' på den scenen, den var så jävla snygg och underbar att gåshuden knappt lagt sig.
Citera
2019-05-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Var ju många säsonger sedan den var lågfantasy. Sedan tror jag de har fått godkänt av GRRM hur historien ska avslutas så knappast någon kapning. Därmed inte sagt att serien tappat en del i kvalité men detta med att tolka in vänster, feminism och Hollywood judar som görs flitigt i tråden är ganska tröttsamt. I det stora följer karaktärerna i serien böckerna ganska bra.

Gubben har skrivit kontrakt och kan ingenting göra förutom att försöka hålla fasaden uppe och hoppas.
Serien har förvandlats till en klassisk svartvit hollywood såpa med, kvinnor kan, tema.
Folk i tråden har rätt och tror knappast att de oskrivna böckerna gör en 180 graders vändning och blir såhär värdelösa.
Citera
2019-05-01, 23:13
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Gubben har skrivit kontrakt och kan ingenting göra förutom att försöka hålla fasaden uppe och hoppas.
Serien har förvandlats till en klassisk svartvit hollywood såpa med, kvinnor kan, tema.
Folk i tråden har rätt och tror knappast att de oskrivna böckerna gör en 180 graders vändning och blir såhär värdelösa.

Man kan ju också tänka sig något av en kvinnlig återupprättelse efter att ha blivit våldtagna i 7 säsonger. Fårskalle.

Annars är ju Aryas aktion en tydlig referens till konungens återkomst där en kvinna tar livet av häxmästaren. Men Tolkien var väl också en judisk feminist avlönad av Hollywood?
Citera
2019-05-01, 23:16
Bannlyst
Citat:

Syftet var att det skulle se coolt ut.
Många missar att det handlar om en tv serie och inte ett riktigt slag.
Rent taktiskt så var slaget helt efterblivet och inte ens ett mongo med 50 IQ hade gjort på det sättet men nu såg det häftigt ut så då blev det så.

Hur kul hade det varit om alla bara stod bakom murarna och väntade på NKs arme vilket hade varit det taktiskt bästa alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in