Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag ifrågasätter hur du skall kunna hjälpa TS med den pubertala inställningen. Herregud jag vet inte vart jag ska börja. Men vi kan ju börja med att fittor (bara ordvalet) inte växer i träd. Jag tror du har läst för mycket PUA skit och refererar till krogen, men att en kille med AS ska lära sig ragga på krogen det är lika troligt som att kvinnors kön sitter i träd.
Om du vill kan jag skriva vagina istället, det är irrelevant för Markus. Nej, jag är ingen pick up artist och har inte läst särskilt mycket PUA-skit. Det jag försöker konstatera är att kvinnor har vissa minimikrav som TS måste leva upp till för att vara relevant på marknaden. Där ingår att kunna resa själv och handla kläder själv, och mycket mycket mer än så.
Citat:
Kvinnan som spelar Saga i Bron berättade för Helenius att när hon försökte hitta rollen testade på badhuspersonal, och det hon beskrev är så på pricken.
Saga är ganska överdriven, jag har inte träffat någon med asperger som beter sig på ett liknande sätt. Du kan också se "I rymden finns inga känslor" om du vill ha en neurotyp bild av AS från personer som inte träffat så många med det.
Citat:
Men åter till AS mäniskors oförmåga att läsa ansiktutryck, och ge adekvata ansiktsutryck, det är ju i den dansen/parningsritualen det sker.
Kan övas upp och har gjorts av de flesta med asperger. Kan vara lite off men tillräckligt för att få en partner.
Citat:
Vad hon som spelade Saga sade var att folk omedelbart tappade intresset för henne när hon slutade bekräfta dem (när hon gick in i rollen). Vi håller dagligen på att bekräfta varandra med blickar ögonkontakt och röstläge. Allt detta handlar inte om sex, utan bara om vanlig vänlighet. Man ser det på djur, olika arter har sina sk hotavvärjande beteenden i kroppsspråket och vi människor har det också. Men inte de med AS. Det uppstår ingen vänlig kontakt av sig själv. De skickar inte signaler att de är med i flocken, vilket gör att flocken känner sig avvisad och attackerar. Man får aldrig gensvar av de med AS. I vanliga livet beror uteblivet gensvar på att man är i onåd, dvs inte accepterad. Personen med AS måste lära sig kompensera det uteblivna gensvaret, annars blir det som att leva med en kärlekslös person, en person som dessutom är elak. Många kvinnor har blivit vrak av den upplevelsen.
Vad en skådespelare som leker asperger upplever är irrelevant.
Citat:
Markunator har ju aldrig upplevt att det kan löna sig att vara vänlig, att man då får vänlighet tillbaka, eftersom han inte ser den eller har förmågan att uppskatta den. Visst kan han lära sig på konstgjord väg, men eftersom han är blind för den så vet han inte att han saknar den och är därmed inte motiverad.
Markus med flera med asperger förstår principen av att vara vänlig och kan utföra den, dock blir det ofta för mekaniskt.
Citat:
Jag har i denna tråden hela tiden tagit hans parti, äskat för förståelse och inte fördömmande, men det har helt gått honom förbi, utan han ser inte att jag kan hjälpa honom. Jag tar inte det personligt eftersom jag vet att han har AS, och vet hur de funkar. Men vilken kvinna som helst som kommer att vara snäll, eller vara intresserad för honom utan gensvar - kommer att ta det som en diss och ta illa upp. Det blev lite jobbigt för en del i tråden som du själv såg, att aldrig få något tillbaka. Framförallt att ge utan att det ens märktes eller uppskattades.
Åh, själv tycker jag mig ha börjat ana irritation över detta hos dig, vilket nog är anledningen till att du skriver ut det. Vidare har du nu en mycket mer offensiv ton mot honom.
Citat:
Nu skall jag förklara det här med hundar och fiskar för dig, helt bortsett från att de inte parar sig med träd.
Du verkar ha svårt för att förstå vad jag menade. Vi kan säga att det är mat uppe i trädet istället om du föredrar det.
Citat:
Vi får alla en partner på ungefär samma nivå som oss själva.
Nä
Citat:
Därför har du bara erfarenhet av en sorts kvinnor som du då generaliserar över och tror att du begriper världen tack vare.
Nä
Citat:
Men nej, i verkliga världen så blir en apa tillsammans med en apa och en mongolid blir tillsammans om den har tur med en anann mongolid. Inte ens ICAJerry (visserligen CP skadad tror jag) kan gå på krogen och klättra i träd. Dock skulle han ha större framgång en en person med AS som inte ser grenarna.
ICA-jerry har downs syndrom vilket är uppenbart. Markus skulle ha lättare att hitta ligg än ICA-Jerry. Det är ganska frustrerande när en person som uppenbarligen saknar adekvat praktisk erfarenhet (du kan för fan inte ens se att Jerry har downs, utan tror att det är en CP-skada) sitter och spelar professor i psykologi.
Citat:
Problemet med AS är också att även om man själv slänger ur sig otrevligheter tack vare bristen på theory of mind, så är man inte okänslig mot andras otrevligheter. Tvärtom man förstår alls inte varför de drabbar en. Det kan du tydligt se på de värsta aspiesarna på detta forum. Ruskigt elaka och högdragna, men ser sig som offer.
Nej, de flesta med AS har betydligt mer delikata problem än så. Det är inte att de är konstant otrevliga och blir arga när någon annan är det. Det märks att din bild av detta kommer från t.ex. Bron och liknande, inte från praktisk erfarenhet.
Citat:
Tjejer får man isäng genom att få dem att känna sig speciella. Otrevligheter får vilken kvinna som helst att snurra ihop benen som ett rep. Det vet alla killar som varit i en relation att när de sagt "fel sak" så blir det inget sex den gången.
Nog kan man få någon i säng med "otrevligheter" det beror bara på hur det görs. Och tro mig, jag har varit med om att säga fel sak (jag är bra på det

) och på så sätt bli ligglös för dagen. Jag har haft flickvän.
Citat:
Jag vet inte om ditt deltagande i denna tråd, får dig att känna dig som kungen, men det är inte konstruktivt.
Hur många praktiska användbara råd har du kommit med?
Citat:
Du lurar Markunator. Han kommer inte att få ligga för att han går på bio själv och det vet du.
Jag har aldrig hävdat att självständighet kommer leda till att Markus får ligga, jag har hävdat att det ökar hans chanser. En tjej vill inte vara Markus personliga assistent som handlar åt honom, agerar reseledare och ledsagare.
Citat:
Han kommer att få vänner och ligga den dagen han lär sig att få någon att känna sig omtyckt och uppskattad och han lär sig att räkna till tio innan han kastar ur sig anfall. Visst som Dora skrev, mår man inte bra så är man inte i balans. Men problemet här är nog att Markunator inte ser problemet.
För att Markus ska kunna börja försöka knyta vänskapskontakter måste han först lära sig informella samtalsregler, röstläge etc, så att han inte omedelbart skriker ut "MUPP!". När han kommit dit så kan fokus skiftas till mer bekräftande av den andre, men det är sant att det kan vara något man bör jobba med samtidigt.
Citat:
För att han skall lyckas så måste någon tycka om honom, och känna sig trygg med honom. Trygg är man först när man vet att man inte blir angripen av mannen. Omtycket känner man sig när man blir visad uppskattning för den man är, och vad man gör.
Överkurs. Det kommer. För övrigt måste en man kännas kapabel för att en kvinna ska känna sig trygg med honom, men ja, han måste även kunna bekräfta henne, på ett eller annat sätt.
Citat:
Visste du något om kvinnor så skulle du lära honom just det.
Jag vet tillräckligt mycket om damer för att få ligga, och nej, det är ingen PUA-skit jag sysslar med, utan jag dejtar för det mesta tjejerna, även om jag haft ONS.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Citat skådespelaren
Det är en utmaning i andra ändan också, att inte få. Våra spegelneuroner gör att vi vet vad vi kan och bör förvänta oss av andra i givna situationer. Om vi ler, så gör spegelneuronerna att den andra ler tillbaka frivilligt eller ej. Går man runt med ett bitchface blir andra väldigt osäkra, för helt plötsligt så försvinner den där förutsägbarheten. Om en man stirrar på en kvinna med ett uttryckslöst ansikte utan hotavärjande signaler kommer hon bli rädd. Av samma anledning - det finns helt plötsligt ingen förutsägbarhet och inga sociala regler gäller längre.
Som hon säger skådespelaren, allt är relationer, tom att handla av någon i kassan. En person med social komptens får personalen att bli glad bara den kommer, en utan social kompetens får andra att bli osäkra eller ointresserade.
Som sagt tror jag att det går, att bryta ned social interaktion till beståndsdelar och lära ut. Däremot är det svårare att motivera någon med AS att traggla det.
Jag kan peka på och beskriva sambandet men en NT som lär sig får ju omedelbar feedback och kan läsa av och ta till sig den. Tex ett varmt leende från en tjej. Vilket kommer kännas varmt i killen tack vare spegelneuronerna. Utan dem så blir allt så mycket svårare.
Jag tror också man som Aspie måste tänka igenom, vad vill jag och varför.
Närhet säger Markunator - vill han ha det för sig själv, som man har med en hund. Eller vill han kunna ge det också?
Det råder inte vetenskapligt konsensus gällande kopplingen mellan spegelneuroner och autism. Det är vidare så att du tycks se detta som on eller off, så är det inte i verkligheten. Det finns stora skillnader inte bara i grad utan också i uttryck av autism och asperger.
Aspergare kan ofta fortfarande lära sig läsa feedbacken, det svåra för många (men inte alla) är ofta inte att lära sig vad som ger god respektive dålig feedback, det är att förstå varför det gör det.