2017-01-04, 09:10
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

Men herregud, det går ju inte att bli av med fett och bygga upp musklerna samtidigt! Jag kan ju inte bygga upp muskler och samtidigt bara äta 1 700 kalorier om dagen! Alltså, jag måste verkligen ta en sak i taget: gå ner i vikt först, bygga upp muskler sen.

Däremot så gick jag till gymmet i dag och skrev upp mig på listan för att få prata med en personlig tränare. Jag blir säkert uppringd snart. Han eller hon kan säkert rådgiva mig om det.

Jo det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som du går ner i vikt, har dock inte satt mig in i det i större utsträckning men något ja vet är viktigt är att du får i dig tillräckligt med proteiner.
2017-01-04, 09:49
Medlem
Du kanske kan få sätta på din kusin så du får lite övning på det sexuella, och blir av med lite sexuell frustration
2017-01-04, 11:28
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Ja, nu när vi träffades senast så kramades vi när vi träffades och när vi skildes åt. Hon verkar har blivit bekväm med det nu; jag kan inte minnas om vi ens har gjort det tidigare.

Citat:
Hurdå "högre drift"? Menar du sexdrift?
Troligen, men NOFAP-snubbarna menar att man utöver det också får massa andra saker gjorda etc. Jag är skeptisk men funderar på att testa då jag inte förlorar något och själv skulle behöva en spark i arslet ibland.

Citat:
En vecka tror jag inte räcker, för jag gör det sällan mycket oftare än två gånger i veckan... Vi kanske kan säga att jag kan låta bli under resten av januari?
Enligt dem (jag har inte provat) så börjar effekterna märkas efter en kanske 3 veckor, så kör 5 veckor iaf, så du hinner märka av effekterna.

Citat:
Men herregud, det går ju inte att bli av med fett och bygga upp musklerna samtidigt! Jag kan ju inte bygga upp muskler och samtidigt bara äta 1 700 kalorier om dagen! Alltså, jag måste verkligen ta en sak i taget: gå ner i vikt först, bygga upp muskler sen.
Det är svårt att bygga muskler på kaloriunderskott (men möjligt), men det är ändå väldigt viktigt att man styrketränar. Varför? Jo, för att annars bryter kroppen ner musklerna (inte bara fettet). Man styrketränar alltså hårt och äter ännu mer protein än när man ligger på kaloriöverskott, just för att minimera musklelminskningen.

Citat:
Däremot så gick jag till gymmet i dag och skrev upp mig på listan för att få prata med en personlig tränare. Jag blir säkert uppringd snart. Han eller hon kan säkert rådgiva mig om det.
Det hela förutsätter att du 1) lyssnar på tränaren (skriv ned) och 2) gör som tränaren säger.

Citat:
Med hjälp av Daglig Verksamhet/MISA, samt med hjälp av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen har dock sagt att de inte kan hjälpa mig.
Arbetsförnedringen hjälper aldrig någon, hela organisationen är ett skämt.

Citat:
Jag har lämnat in mitt personliga brev till ett par ställen. Jag kanske kan försöka med det igen, men det känns ganska hopplöst.
Vadå kanske? Vad fan har du att förlora?

Citat:
Men jag behöver dem ju! Jag har ingen annan inkomst!
Du får redan över 9000 och dina föräldrar betalar en massa åt dig. Hur fan behöver du mer pengar?

Citat:
Ja.
Varför ska hon vara med hela tiden?

Citat:
Nej, det kan jag inte. Se ovan.
Det du skrev ovan var trams.

Citat:
Inget annat kan funka!
Du har inte provat ordentligt. För övrigt måste du öva på en massa saker så kanske jobbsökande kan funka sen, framför allt på din attityd. Du ska finnas för jobbet, jobbet ska inte finnas för dig.

Citat:
Tror du att jag bryr mig ett jävla dugg om varför du har en elak ton? Seriös fråga.
Jag tycker det är bra information, då är det lättare att få den elaka tonen att upphöra. Det är bra för dig att förstå att du i den här tråden uppträder på ett sätt som väcker frustration hos andra.

Citat:
Nej. Jag tänker inte resa utan anledning.
Du har en anledning. Träning kallas det. Du säger att du inte kan resa till Danmark eller Tyskland själv, börja öva då?

Citat:
Jag har inget emot IMAX, men jag går nästan alltid på bio med min kusin.
Aha, ok, så då är det omöjligt att gå på bio utan din kusin? Hmm, tänk om den där tjejen du träffar vill se IMAX-bio. Då kommer du få säga "Nej, jag går alltid på bio med min kusin och dessutom kan jag inte åka dit själv, men mamma kanske kan följa med?"

Citat:
Men jag kan inte komma på något. Vilket innebär att det inte blir av. Mer komplicerat än så är det inte.
Om du vägrar träna på dina svagheter kommer du förbli oskuld.

Citat:
Den konflikten var hennes fel - men jag har ju redan bestämt mig för att förlåta henne för de vidriga saker hon sa till mig, så det är lugnt.
Case in point. Du kan inte se egna del. Det handlar inte om att ta på sig hela ansvaret, men kan till och med säga att någon annan var den som gick över gränsen först, men det är viktigt att man själv förstår sin egna del i att denna gjorde det.

Citat:
Jag har ingen aning. Bortsett från att jag inte är ute bland folk tillräckligt ofta, menar jag.
Åk ut bland människor mer då?

Citat:
DET. ÄR. INTE. SAMMA. SAK.
Sex är väldigt nära och objektivt sett ganska äckligt (men najs ). Många med AS har problem med att faktiskt ha sex för att de tycker att den kroppsliga närheten är obehaglig.

Citat:
Citation needed. På allt det här. Seriöst, hur fan kan du t.ex. veta att jag har "dåligt röstläge"?
Två av varandra ovetande och oberoende vittnen.

Citat:
Har redan förklarat detta, finns inte en chans att jag förklarar det igen.
Nej. Du har inte lämnat en god förklaring. Vidare är det lustigt att du gärna vill att ANDRA ska upprepa sig (snarare än att du ska gå tillbaka och läsa), men själv vill du inte upprepa dig. Då är vi inne på självcentreringen igen.
Citat:
Mer än så här orkade jag inte svara på nu. Jag svarar på fler kommentarer när jag har tid och lust. Kan inte säga när det är, tyvärr. Jag orkar snart inte bli utskälld och nedvärderad här längre, ärligt talat. Jag hatar redan mig själv tillräckligt mycket.
Om jag skulle sitta och ljuga för dig och säga "nej, allt är jättebra" som folk verkar ha gjort för dig hela ditt liv, så kommer du förbli oskuld. Klart jag hade kunnat säga "Gud vad bra! Det där kommer räcka, du blir av med oskulden när som helst!" men det är inte min bedömning. Min bedömning är att du behöver arbeta hårdare och mer. Jag har hela tiden varit ärlig med att det är jääättemycket jobb framför dig, men du vill inte jobba, vilket stockholmsresan är ett exempel på.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur72
Du kanske kan få sätta på din kusin så du får lite övning på det sexuella, och blir av med lite sexuell frustration
Detta är till skillnad från att köpa en prostituerad fullt lagligt. Vid barn är inavelsrisken faktiskt ganska överdriven, den är inte så stor som folk tror om det bara sker en gång i släktledet.
2017-01-04, 11:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Arbetsförnedringen hjälper aldrig någon, hela organisationen är ett skämt.

Vill bara flika in här då jag själv har AS (dock långt ifrån lika grova problem som OP. Faktum är att många gånger tror folk att jag ljuger när jag nämner att jag har det.).

Det där stämmer inte om man har specialbehov. Det är i alla fall min erfarenhet.

Nu hade jag nog inte behövt det egentligen, då jag är en väldigt självgående och utåtriktad person och säkert hittat jobb själv som tidigare gånger, men jag nämnde ändå min AS för min handläggare på AF för att se om det fanns någon form av extra hjälp man kunde få, just pga. att som du säger så är AF helt värdelösa.

Så fort de fick se min diagnos på papper sattes bollen i rullning.
Jag blev nästan direkt ivägskickad till ett ställe som heter Sophiahemmet, där jag fick en MYCKET trevlig handläggare (som jag ibland ser på på vagnen än idag och hejjar glatt på ) som hjälpte mig med CV, personligt brev men framför allt leta upp jobb som skulle passa mig och satt bredvid mig när vi skickade in allt.

Till slut kom han på att han hade varit på studiebesök på ett ställe med en tidigare han hjälpt, och föreslog att vi skulle maila dem och fråga om de hade något.

Nu, 4 år senare är jag fastanställd och under åren har jag fått en löneökning på totalt 8000 kronor och alla älskar mig här

Så AF kan definitivt hjälpa, så länge man iaf har "specialbehov", och med tanke på att OPs behov verkar vara tusen gånger högre än för mig själv så ser jag ärligt talat inte varför de inte skulle kunna hjälpa honom som de hjälpt mig. Om nu inte organisationen havererat totalt under dessa 4 år
Senast redigerad av Nihenna 2017-01-04 kl. 11:49.
2017-01-04, 13:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag tycker det är bra information, då är det lättare att få den elaka tonen att upphöra. Det är bra för dig att förstå att du i den här tråden uppträder på ett sätt som väcker frustration hos andra.

Tänk vad praktiskt att Markunator har en diagnos så du kan lägga över ansvaret för ditt beteende på honom.

Grundkurs 1 A
Varje människa har ansvar för sitt beteende, du har alltså ansvar för din elakhet och du är elak för att du vill och tillåter dig - inget annat.

Markunator är elak för att han har ett handikapp och inte förstår hur orden landar, men du förstod ju.

Sedan undrar jag varför du inte respekterar när han säger att det är för mycket?
Är det här för din skull eller hans?

Att attackera mig är inget svar. Men go ahead. Det verkar ju som du mfl har ett behov av det.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-04 kl. 13:54.
2017-01-04, 14:50
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Tänk vad praktiskt att Markunator har en diagnos så du kan lägga över ansvaret för ditt beteende på honom.
Åh, jag tar ansvar för att jag är det. Jag är dock av åsikten att det är bra att folk vet varför man är arg på dem. Därav svaret på hans fråga varför det skulle vara bra för honom att veta. Klart jag bara kan vara otrevlig utan att förklara varför också, om du menar att det är mer ansvarstagande.

Citat:
Grundkurs 1 A
Varje människa har ansvar för sitt beteende, du har alltså ansvar för din elakhet och du är elak för att du vill och tillåter dig - inget annat.
Japp.

Nu tycker jag ifs inte att jag är särskilt elak, bara att tonen är otrevlig.
Citat:
Markunator är elak för att han har ett handikapp och inte förstår hur orden landar, men du förstod ju.
Nu vet jag inte vad du åsyftar, jag tycker inte han är särkskilt elak, han är bara lat och självcentrerad, något som delvis beror på hans handikapp men inte ursäktar det.

Angående rena förolämpningar så förstår Markus mycket väl deras syfte och hur de är menade att landa.
Citat:
Sedan undrar jag varför du inte respekterar när han säger att det är för mycket?
Markus har levt hela sitt liv med att det räcker när han säger så. Verkligheten ställer andra krav. Jag misstänker att vi är här av samma anledning.

Citat:
Att attackera mig är inget svar. Men go ahead. Det verkar ju som du mfl har ett behov av det.
mycket tjat om hur jag med flera attackerat dig. Jag har mig veterligen inte insinuerat empatistörning hos dig
2017-01-04, 15:49
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Så AF kan definitivt hjälpa, så länge man iaf har "specialbehov", och med tanke på att OPs behov verkar vara tusen gånger högre än för mig själv så ser jag ärligt talat inte varför de inte skulle kunna hjälpa honom som de hjälpt mig. Om nu inte organisationen havererat totalt under dessa 4 år

När jag lämnade in mitt intyg på AF så hamnade jag på Samhall... Har varit där i 4 år.. Och nu vill jag bara bort därifrån, hitta en "normalt" företag att jobba för.
2017-01-04, 17:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
När jag lämnade in mitt intyg på AF så hamnade jag på Samhall... Har varit där i 4 år.. Och nu vill jag bara bort därifrån, hitta en "normalt" företag att jobba för.

Frågan är om inte Samhall skulle vara ett bra alternativ för OP.

1) Han får en lön på flera tusen över vad han får nu. Jag läser en gammal tråd här på FB där de redan 2011 rapporterar om löner på 19800 per månad. Under min första tid på mitt företag tjänade jag 20k exakt och fick ut typ 15-16 000.

2) Han får komma bland nya människor och kan utveckla sina sociala färdigheter. Just på kontorsjobb blir det VÄLDIGT lätt att man hamnar väldigt ensamt och individuellt. Förutom lunch på mitt jobb får jag nästan tvinga mig själv att gå och vara social med folk, för det kommer inte naturligt eftersom att vi annars bara sitter vid våra datorer.

3) Samhall är specifikt utformat för folk som har diverse svårigheter, utan att för den skull enbart vara full med folk som lider av regelrätta utvecklingsstörningar. De kommer ha all förståelse för att det kan komma igång med rutiner i ett nytt arbetsliv, som det blir för OP.
2017-01-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Grundkurs 1 A

Hur vet du detta? Snälla säg inte att du har läst det någonstans.

Jag ser att din text fortfarande står kvar där du skriver att autistiska människor som Markus är empatilösa psykopater som måste behandlas som 3-åringar. Detta samtidigt som du försöker "hjälpa" Markus
Tur att Markus inte har tillräckligt med intelligens. Annars så hade han blivit riktigt förbannad på dig.
2017-01-04, 22:24
Medlem
Först och främst så har jag skickat ett e-mejl till en studievägledare, som kan hjälpa mig att bestämma vilka program jag ska söka till i höst.

Det verkar inte alls troligt att jag kommer att läsa den där kvartsfartskursen den här terminen. Jag måste registrera mig senast den elfte, men...jag tror att det blir för mycket. Jag kan nog inte läsa en kurs och flytta hemifrån samtidigt som jag dessutom blir av med mina pengar. Jag kan dessutom inte ta ut CSN för en kvartsfartskurs. Jag kommer nog inte att ha tid att läsa den, heller.

Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Du har fått hur mycket hjälp som helst, så det där är ett hån mot alla i ditt liv som har lagt ner hundratusentals timmar på att hjälpa dig, oavsett om har handlat om dina föräldrar, dina kusiner och övrig släkt, habiliteringen, psykiatrin, Daglig verksamhet, specialklassen med extrapedagoger du gick i under skoltiden, främmande människor på Flashback...

Men det har ändå inte varit tillräckligt, tyvärr.

Citat:
Du är 25 och bor gratis hos dina föräldrar, som dessutom ska köpa en egen bostadsrätt till dig i vår. Under hela ditt vuxna liv har du bott gratis hos dina föräldrar, fått gratis käk och maten serverad, knappt behövt städa och tvätta. Din pappa sparar 5000 kr till dig i månaden och du har 4200 spänn enbart till nöjen. Dina föräldrar betalar dina transportkostnader, busskort, gymkort, mobilabonnemang, etc, och verkar mer eller mindre slita ihjäl sig för din skull.

Ja, mina föräldrar ställer upp mycket för mig. Men jag är deras enda barn och de har möjligheten. Det här med städning och tvättning och matlagning kan jag ju göra och har börjat göra också! När min kusin är hemma hos min pappa så tar han hand om henne också, och hon är 30. Det är vad föräldrar gör. Det är också väldigt vanligt, alla föräldrar ställer upp för sina barn om de har möjlighet till det.

Citat:
Men i nio fall av tio så antingen tvärvägrar du eller skjuter upp aktiviteten, tills det sen aldrig blir av. Hela hösten har det låtit att det ena eller andra ska ske "efter nyår" eller "till våren". Nu är det helt plötsligt utbytt till "nästa höst". "Senare", är mantrat i ditt liv. Under tiden springet livet ifrån dig.

Grejen är den att det finns en del saker som jag inte kan göra på en gång. Jag måste samla mig själv först, och så kanske jag inte har tid direkt än. Jag kan inte göra saker när ni vill det, utan när jag vill det.

Citat:
Vi har tagit upp det hundratals gånger tidigare, men du måste slänga av dig offerkoftan. Den är inte bara extremt osexig, utan hindrar dig från att leva.

Jag vet inte vad "offerkoftan" är?

Citat:
Och det finns samhällsinstanser som kan ta över deras praktiska roll (t ex boendestöd, kontaktperson, habiliteringen, LSS) redan NU.

Men det håller jag ju redan på med! Jag ska ha ett möte om boendestödjare och kontaktperson, jag går redan på Hab, och jag är beviljad LSS! Alltså, vad fan är din poäng?!

Citat:
"Vad ska jag göra då?" Ta nu det förbaskade tåget till Stockholm (ensam!) nu i veckan och hitta på något där.

Men jag vill inte! Jag har ingen jävla lust! Jag tänker inte åka in - inte nästa vecka, och troligen inte veckan efter det, heller!

Citat:
Det är åtminstone en början. Vad du gör där eller hur länge du stannar är skit samma. Bara du kommer iväg. Förslag på aktiviteter har du fått så det räcker och blir över.

Jaså? För jag kan inte minnas nåt annat än Mall of Scandinavia. Där har jag redan varit, och jag kommer bara att åka dit igen om och när jag ska besöka IMAX-biografen.

Citat:
Målet är att du ska träna på att resa och göra saker själv utan dina föräldrar eller andra personers inblandning, inte att du ska ha "kul". Att klara av att ta tåget från Uppsala till Stockholm själv är dessutom en nödvändighet om du nu verkligen har för avsikt att bli av med oskulden någon gång.

Det spelar ingen roll: jag vill inte åka till Stockholm om jag inte har en anledning - och nej, att bli "självständig" och "lära mig resa" är inte tillräckligt med anledning.

Citat:
Du har inget körkort och tänker inte skaffa. Ska dina föräldrar köra dig till en framtida dejt? Tro mig; det går fetbort hos oss kvinnofolk när 25-åriga ungkarlar inte ens klarar av att ta sig själv till en träff/aktivitet. Det är inte sannolikt att en eventuell framtida flickvän vill ägna resten av sina dagar instängd med dig i Uppsala.

Jag hade tänkt fokusera på att träffa tjejer här i Uppsala.

Citat:
Du gör rätt i att hålla dig borta från tråden om den får dig att må dåligt.

Jag börjar seriöst överväga det, ja. Jag blir fan helt knäckt nästan varenda gång jag läser tråden.

Citat:
En del saker som du sätter dig emot förstår jag beror på rädsla, vilket är fullt naturligt (ja, det är läskigt att söka jobb om man aldrig gjort det förut), men det mesta du motsätter dig är ärligt talat bara ren jävla lathet. Du vill inte ens gå och köpa en bal toapapper eftersom det är för jobbigt Det tog flera sidor att få dig att testa hårvax, etc. Hela tråden är fylld av exempel på enkla förslag till förbättring som du vägrar ta till dig.

JAG HAR FÖR FAN TAGIT ÅT MIG HUR MÅNGA JÄVLA RÅD SOM HELST; VAD FAN SNACKAR DU OM?!

Och nej, jag köper inte toapapper, för det gör mina föräldrar. Jag vet inte ens när det börjar ta slut, för fan!

Citat:
Det tog ett år att övertyga dig om nyttan med att själv söka jobb, istället för att dina föräldrar (!) ska ringa runt till arbetsgivare, eller att fortsätta lägga allt i händerna på Daglig verksamhet, som inte hittat ett jobb till dig än, trots att dom haft SJU JÄVLA ÅR på sig! Det har endast utmynnat i två kortare praktikplatser om jag förstått saken rätt. Ändå klamrar du dig fortfarande fast i din benhårda övertygelse om att Daglig verksamhet/MISA kommer ordna ett jobb åt dig.

Jag ska fortsätta att gå hos dem. Jag ska söka till fler jobb (när jag känner för det), men det finns inte en chans att det leder till något. Nej, mitt bästa hopp under vårterminen och sommaren är daglig verksamhet - antingen via MISA eller kommunen (eller nåt annat).

Den där tjejen jag har träffat (hon som också har Asperger) fick sitt jobb via MISA, så varför i helvete skulle inte jag kunna få det?

Citat:
Det är helt okej att gå på Daglig verksamhet om man har behov av det och verkligen inte klarar av att sköta ett vanligt arbete, men det tog 25 år innan du ens försökte söka ett jobb på egen hand. Istället har du som alltid väntat på att andra ska fixa saker åt dig - och gör det i någon form av extrem naiv förhoppning om att Daglig verksamhet/MISA kommer göra det nu under sitt åttonde år, när du dessutom inte vill ha någon form av "skitjobb", vilket är vad du kan förvänta dig att få genom dom.

Jag har aldrig kunnat göra saker på egen hand! Varför skulle jag inte vänta på att andra ska göra saker åt mig?!

Citat:
Du vill heller inte plugga till något yrke eftersom du inte vet vad du vill bli. Det är som vanligt moment-22 med det mesta i ditt liv.

Det vill jag visst - men nej, det stämmer att jag inte vet vad jag vill bli. Det ska jag ju få hjälp med nu!

Citat:
Som sagt; vad vill du egentligen att vi ska hjälpa dig med?

Ärligt talat? Jag vet inte ens längre.

Kanske ni kan hjälpa mig att bättre prata med folk, speciellt med tjejer? Fast det har jag ju självhjälpsböcker, min framtida kontaktperson och mina kusiner för...

Kanske ni kan hjälpa mig bli av med mitt extrafett genom att bygga upp mina muskler, och med hur jag ska äta medans jag gör det? Fast det har jag ju min framtida PT för...

Kanske ni kan hjälpa mig med hur jag ska klä mig fint? Fast det har jag ju Stiljournalen för (inte för att jag kommer att ha råd med speciellt fina kläder när jag bor ensam)...

Kanske ni kan hjälpa mig att komma på om, när och vad jag ska plugga? Fast det har jag ju studievägledaren för...

Kanske ni kan hjälpa mig hitta ett jobb? Fast det har jag ju Daglig Verksamhet/MISA för...

Så, jag vet inte vad ni kan hjälpa mig med längre. Tyvärr. Den här tråden får mig mest bara att må skit numera, ärligt talat.

Hur som helst, troligen så svarar jag nog ändå på fler inlägg senare...
2017-01-04, 23:15
Medlem
markus, skit i folket som får dig att må dåligt. De känner inte dig. Det är anonyma människor på internet. Om du läser en kommentar du mår dåligt av, fråga dig: känner personen dig? trollar han? betyder hans åsikt något? Troligtvis är svaret nej på alla tre.

Tjejen som du träffar, med tanke på att hon också har aspberger, kunde du fråga henne rakt ut om hon skulle vara intresserad av att ha sex? Med tanke på hennes diagnos har hon också troligtvis svårt att träffa killar.

Åter, man kan bygga muskler och förlora fett samtidigt. Faktum är att lyfta och bygga muskler är ett effektivt sätt att förlora fett på.
2017-01-04, 23:16
Medlem

Glömde tacka för ditt svar. Tack för ditt svar. Har en till fråga: tror du "markunator" har goda chanser till ett tillfredsställande samliv? "Ligga runt" kommer inte hända såklart. Men en snygg vettigt NT-flickvän? Kanske är bäst att svara i pm.

Citat:
Jag börjar seriöst överväga det, ja. Jag blir fan helt knäckt nästan varenda gång jag läser tråden.

Skrev detta förut. Gör det. Kan inte se att det du får ut av den här tråden är värt priset.

Citat:
Jag har aldrig kunnat göra saker på egen hand! Varför skulle jag inte vänta på att andra ska göra saker åt mig?!

För att tala klarspråk så är det jävligt oroväckande att du inte kan lista ut det själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in