2016-12-23, 22:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Tråden har gått från att jag hejade på markus att han skulle hitta en tjej, till att äcklas av honom.

Markus, du är entitled, bortskämd, vill inte, kan inte göra något själv. Du har en otrevlig och aggresiv attityd mot folk som försöker hjälpa dig.

Dessutom är du grovt kriminell och har lurat staten på enorma summor. Hoppas verkligen någon i tråden anmäler dig för granskning.

Ja alltså en del av det kan han inte rå för, det handlar ju om ett funktionshinder.

Men entitled och bortskämd hör inte till diagnosen.
2016-12-23, 22:12
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Nu tror jag att tråden kantrar. Det är synd, men begripligt. Jag avundas inte M:s föräldrar här och nu. Två timmar före julafton tar allting denna vändning.

Suck. Fast det kanske var ofrånkomligt. Hoppas att M fattar att det är läge att göra föräldrarna uppmärksamma på tråden från och med nu. Damage control om inte annat.

Edit:

Meddelande till #Markunator

Marcus, med tanke på vad som nu skrivs i tråden så borde du snarast visa upp den för dina föräldrar, eftersom det direkt har bäring på dem. Det är för deras skull du skall göra det, så snälla, kom inte med en massa invändningar och krångel. Agera! Gör det bara! GÖR DET NU!
Senast redigerad av deBKatzenbach 2016-12-23 kl. 22:21. Anledning: Meddelande till TS
2016-12-23, 22:24
Medlem
Okej, jag måste förklara något här, innan allt gåt helt jävla överstyr:

NEJ, JAG HAR INTE BEGÅTT BEDRÄGERI ELLER NÅGOT ANNAT SORTS BROTT. Mina föräldrar har betalat min halva av hyran för lägenheten i Uppsala, och eftersom 5 000 kr går över från mig till min pappa varje månad så kan man säga att det är mitt sätt att betala hyra! Ingenting olagligt alls har hänt. Hur jävla korkade tror ni att mina föräldrar är egentligen? Nu får ni för helvete lugna ner er.

Nu hoppas jag att jag och min familj slipper ett nytt besök från polisen. Ha en god jul!
2016-12-23, 23:03
Medlem
Citat:
Jag har skickat ett e-brev till psykologen vi pratade med.

Skitbra! Du behöver inte visa mailet, men vill du ta något exempel från det? Någon punkt som kändes extra viktig för dig att ta med, som du inte vågade ta upp på mötet? Kom ihåg att det inte finns några "rätta" eller "fel" svar att ge oss i sammanhanget, utan det är du själv som måste avgöra vad du vill ha hjälp med av psykologen.

Vet din mamma om att du skrev mailet? Visade du det för henne? Om så var fallet - varför?

Citat:
Jag beter mig inte på samma sätt i verkliga livet som jag gör online, vet du. Jag får inte eller utbrott med folk, förutom med mina föräldrar.

Bra! Dock så har det ju framkommit att du inte umgås med några andra utöver dom och dina kusiner. Du har inga vänner (det säger jag verkligen inte för att vara elak, utan det är bara ett konstaterande) och har heller aldrig haft några, enligt dig själv. Så det är svårt för oss att avgöra hur du är med folk.

Hur gick det för dig som barn? Och i grundskolan och gymnasiet? Då syftar jag på kontakten med dom andra barnen/ungdomarna och lärarna. Hade du inga vänner av ointresse för andra människor då, eller försökte du komma in i gemenskapen men blev utfryst/mobbad (ja, barn kan vara riktigt jävla vidriga). Om du inte själv minns, kan du fråga dina föräldrar vad deras intryck från den tiden var? Det är inget du behöver delge oss om du inte vill, men jag tänker att det kan vara bra för dig att rent konkret reflektera över varför den tiden och sen prata om den med din psykolog. För hittar ni ett tydligt mönster kring vad som har en tendens att gå fel i kontakten med andra människor, så underlättar det när ni ska jobba på den biten (att öka dina sociala skills).

Citat:
Det är främst mina föräldrar som köper sånt. Jag antar att jag kan kolla när toapappret börjar sina och köpa det själv - förutsatt att jag kommer ihåg det, vill säga.

Vänta inte tills det börjar sina. Dels så kommer det bara sluta med att du glömmer av uppgiften och dels så ska du bryta ditt osunda beteende att ständigt skjuta på allt! Toapapper kan man aldrig ha för mycket av. Det tar slut förr eller senare, så gå du och inhandla en bal (glöm inte att jämföra priserna - det bästa är att utgå efter vad du betalar per kilo) så fort du kommer hem från julledigheten och passa på att köpa hem ett ett paket tvättmedel (kulört) och en flaska sköljmedel. Även där jämför du priserna.

Det här är inte svårt, så bespara oss eventuella undanflykter.

Citat:
Var inte så jävla otydlig, då!

Hilarious. Jag är en otrevlig satmara enligt dig. Men ditt eget unkna sätt att tilltala folk är tydligen helt okej. Jag ser att det är fler än jag som fått smaka på ditt stingsliga humör idag igen.

Citat:
Därför att det inte lät lockande. Det lät inte kul. Men jag ska göra det - så småningom (strax efter nyår som tidigast, förmodligen lite senare än så). Ska jag åka med min kontaktperson första gången?

Det kommer ta tid innan du får en ny kontaktperson. Har du ens ansökt om en än? För det är verkligen inget som händer av sig själv. Eftersom dom behöver rekrytera en person för uppgiften så kan du nog räkna med några månader i alla fall i handläggningstid + rekrytering och intervjuer av personer. Det brukar behöva annonseras ut. Sen ska personen på en bedömningsintervju och få sitt belastningsregister checkat, etc. Det är en liten process.

Jag tycker verkligen - och håller med dom andra om det - att du ska testa att åka själv. Du har fått en extremt tydlig vägbeskrivning, som du omöjligen kan misslyckas med. Och skulle det ändå uppstå frågor så kan du fråga dig fram. Folk är i regel väldigt snälla och hjälpsamma. Du har dessutom mobilen, GPS och diverse appar till hjälp.

Citat:
Det är inte ett svar på min fråga. Jag undrade hur du fick reda på att jag inte var ett troll för att du ringde polisen!

Oh, please. Slutledningsförmåga kallas det. En blandning av att du är helt öppen med din identitet och därmed extremt lätt att kolla upp på diverse olika ställen. Nätet är fullt av spår efter dig och såvida du inte började trolla redan 2011, så finns det rätt avslöjande saker som ligger ute. Dvs = du var samma superaspie då, som nu. Och började skriva här förra året.

Men varsågod, du får gärna komma ut som troll! Det vore Flashbacks bästa scoop någonsin

Citat:
Okej, jag ska komma ihåg det. Det är dock osannolikt att jag verkligen kommer att vilja dö.

Varför skulle de ha förklarat det för mig?

Jadu. Varför ska föräldrar förklara för sitt självmordsbenägna, funktionshindrade barn hur han ska gå till väga om han får nya självmordstankar och vill skada sig själ

OBS! Det är inte dig jag blir irriterad på, utan dina föräldrar.

Citat:
Inte utantill, nej. Det finns nerskrivna instruktioner för hur man ska göra det med vår tvättmaskin och torktumlare, men jag får nästan aldrig chansen att göra det. Mamma gör det nästan varje gång, men jag har gjort det några gånger, i alla fall.

"Jag får nästan aldrig chansen att göra det." Det var den absolut sämsta ursäkten jag hört från dig hittills faktiskt. Du är hemma hela dagarna och har all tid i världen att tvätta. Det är bara att lyfta på guppen och göra det! Sen när din mamma kommer hem från jobbet så är det fixat och klart och så slipper hon. Eftersom du redan har hunnit tvätta några gånger + har tydligen instruktioner uppskrivna så är det bara att sätta igång.

Citat:
Vi har fortfarande kvar samma städrutin. Jag ska ta upp det här med henne.

BRA!
2016-12-23, 23:03
Medlem
Citat:
Det blir så när man bor hos sina föräldrar, för Guds skull! Förresten så bäddar jag för helvete min egen säng!

Nej, "det blir" inte automatiskt så när man bor hos sina föräldrar. Det är bara extremt bortcurlade barn som lever som du gör.

Jag - och här kan jag lova att mina fellow Flashbackare har samma erfarenhet) - och mina kompisar fick börja hjälpa till hemma långt innan vuxenåldern, vare sig vi ville eller inte. Från och med mellanstadiet så städade jag mitt rum helt själv och fick hjälpa till med att städa resten av huset och laga mat. Hur det gick till när jag fick lära mig tvätta har jag dragit som anekdot här tidigare, men eftersom ditt minne är kort så tar vi det igen - och det här tar jag som ett exempel på hur man uppfostrar sitt barn till att bli självständig. Man väntar inte in att ens lata tonåring själv ska ta initiativ till sådana saker, för det har ingen tonåring något som helst intresse av och ser man då inte till att ställa krav så får man en lat, hemmaboende 25-åring.

Som alla tonåringar så var jag en riktigt lat jävel på många sätt. Och då menar jag lat som i "ointresserad av att göra ett jota mer än nödvändigt i hemmet", eftersom roligare saker som polare, killar och fyllor väntade runt hörnet. Tack och lov så lät inte mina föräldrar mig komma undan, vilket sedan underlättade enormt när jag flyttade hemifrån som 19-åring. Om man ändå ska skura toaletten så kan man lika gärna skura sin egen, i sin egen lägenhet.

I alla fall... När jag gick i högstadiet så fick min mamma nog av mina enorma högar tvätt (tonårstjejer har en tendens att alstra tvätt som få andra) och ansåg att det var dags för mig att lära mig tvätta. Gissa hur motiverad jag var till detta? Inte alls, kan jag säga. Det var ju betydligt enklare att hon gjorde det åt mig. Men denna sluga kvinna gav sig inte, utan fortsatte tvätta på som vanligt - men med skillnaden att mina kläder, handdukar och sängkläder, plockades ur tvättkorgen och slängdes i ett hörn i tvättstugan. Så fortsatte hon i några veckor tills högen hade blivit till ett berg och jag inte hade så mycket som en enda ren trosa kvar att ta på mig. Så det var bara att svälja stoltheten, krypa till korset och be henne visa hur tvättmaskinen fungerade. Den såg läskig ut med alla knappar, men efter en snabb instruktion (och då kan jag tillägga att jag har ADD och uppmärksamhetsproblem) så insåg jag att det här var ju hur jävla lätt som helst egentligen.

Det har gått tjugo år sen dess och jag tycker fortfarande att det är en skittråkig syssla. Speciellt eftersom jag aldrig haft en egen tvättmaskin sen jag flyttade hemifrån, utan har behövt springa i trappor med tung tvätt från tvättstugan. Hade jag haft råd så hade jag lätt betalat för att få allt tvättat och styrkt (jag använder många kjolar och blusar/skjortor som måste strykas), men nu har jag inte det så det är bara att bita i det sura äpplet. Och till skillnad från dig så är jag inte fysiskt frisk, så ditt gnällande som fysiskt frisk ung man, om att det är för jobbigt att stoppa in tvätt i en tvättmaskin som finns inne i lägenheten ger jag inte mycket för!

Citat:
Inte en chans. Man behöver inte städa såpass ofta, och dessutom så vill jag inte det. Jag har andra sätt att bränna kalorier. Det här är en sak som aldrig kommer att hända. Jag är villig att lyssna på många råd, men det här är inte ett av dem.

Det behöver man visst det om man bor flera i hushållet. Är man däremot ensamstående (utan husdjur) så kan man dra ner på det till en gång i veckan. Köksytor och handfat/toalett/dusch ska däremot vara rena och fräscha dagligen, liksom handdukarna. Det betyder inte att man gör en storstädning dagligen, men man håller efter under veckans gång.

Men ja, okej, skit i mitt råd då, din latmask. Lycka till att få en tjej att stanna kvar på besök med den inställningen i framtiden. Alla tjejer jag pratat med har flertalet historier i bagaget om hur man kommit hem till en kille som verkat så himla lovande i övrigt, för att mötas av en unken odör som inte är av denna värld. Stora dammråttor, smutsiga handdukar, gammalt skägg i handfatet, bromsspår i toaletten, riktigt snuskiga sängkläder. Ungkarlar som blivit bekväma av sig har tyvärr en tendens att få ett hem som ser ut därefter. Bli inte den snubben. Du har redan lågt attraktionsvärde. Höj det med alla medel du kan!

Det funkar inte så hemma hos oss. Vi delar en och samma hand-handduk, och mna föräldrar tvättar dem och badhanddukarna, inte jag.

Riktigt snuskigt. Ta inte med dig den ovanan när du flyttar hemifrån. Ha en egen handduk och en gästhanduk och båda byter du några gånger i veckan (ja, har du inte haft någon gäst på ett tag, så finns det ju ingen anledning att tvätta den - men jag gissar att din mamma mer eller mindre lär bo där ändå). Det samlas en jävla massa smuts och bildas sjukt mkt bakterier i blött tyg.

Badhanddukar delar man inte alls. Och även dom bör du byta åtminstone två gånger i veckan.

Citat:
Inte enligt mina föräldrar. Varför ska jag tro på dig på den här punkten i stället för på dem?
(Det här gällde angående att byta sängkläder en gång i veckan och inte var tredje vecka.)

Dina föräldrar har fel. Vet du hur otroligt mycket snusk som bildas i sängkläder under en månads tid? Varje natt så frodas kvalster av din kroppsvärme och dina hudavlagringar och skiter (ja, skiter!) på dina sängkläder. Under en natt svettas man ut ca 2 dl vätska. Det blir 1.2 liter svett på en vecka. 3.6 liter svett på tre veckor. Häll upp motsvarande vätska vatten i en hink och föreställ dig att du häller den i sängen. Låter det fräscht? Man dreglar dessutom på kudden och hårflott (samt eventuella hårprodukter) och svett från ansiktet fäster sig i örngotten, vilket snabbt får örngotten att lukta härsket fett. Du (och killar i allmänhet) anar inte hur vidrigt vi tjejer tycker att det är när man kommer hem till en kille och möts av den här unkna lukten i sängkläderna. Det är vidrigt och sjukt avtändande. För att inte nämna spermafläckar eller vetskapen om att underlakanet är fullt av gammal röv-/pung-/fotsvett.

Men för all del, ligg du i din egen skit och gona dig. Men räkna inte med att du får några pluspoäng av en tjej när du tar hem henne.
PS. Sängkläder, handdukar, kalsonger och strumpor tvättas i minst 60 grader för att ta död på kvalster och bakterier.

[url]http://www.aretrunt.se/sa-ofta-ska-du-tvatta-dina-sangklader-och-kuddar-egentligen//URL]

Jag vet inte ens om mina föräldrar gör det, nånsin. Och jo, jag har faktiskt bättre saker för mig![/quote]

Ja, du verkar minst sagt vara en väldigt upptagen man!
2016-12-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

NEJ, JAG HAR INTE BEGÅTT BEDRÄGERI ELLER NÅGOT ANNAT SORTS BROTT. Mina föräldrar har betalat min halva av hyran för lägenheten i Uppsala, och eftersom 5 000 kr går över från mig till min pappa varje månad så kan man säga att det är mitt sätt att betala hyra! Ingenting olagligt alls har hänt. Hur jävla korkade tror ni att mina föräldrar är egentligen? Nu får ni för helvete lugna ner er.

Nu hoppas jag att jag och min familj slipper ett nytt besök från polisen. Ha en god jul!

Ganska korkade, faktiskt. Det står fullt synligt i tidigare inlägg att du inte betalar någon hyra och att du får använda bostadstillägget till nöjen istället och att aktivitetsersättningen går till ett sparkonto. Bostadstillägget verkar dessutom ligga på summan för någon som är ensamstående, inte någon som är inneboende, vilket också skulle innebära fiffel.

Skulle någon anmäla (jag kommer definitivt inte göra det) så krävs det ju att ni kan bevisa att pengarna faktiskt gått till hyran och inte rakt in på ett sparkonto varje månad, eftersom det inte är syftet med bidraget (ja, det är ett bidrag). Har man dessutom en förmögenhet på över 100 000 som du har på ditt sparkonto så ska även det anmälas eftersom summan på bostadstillägget då ska minskas med ytterligare 15%.
2016-12-23, 23:55
Medlem
Citat:

Låter som att du är i damage-control läge. Du har redan erkänt.
2016-12-24, 00:33
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Det är för fan jul och nyår nu! Jag kan inte göra allt det här nu!
Är inget speciellt med det. Förra året jobbade jag under mellandagarna. Det är standard om man inte vill slösa semesterdagar och vara ledig. Det normala är alltså att arbeta under mellandagarna (även om många tar ut semester, men det gör alltså att de får mindre semester på sommaren).

Jag kommer plugga i mellandagarna.
Citat:

Jag kommer att ha tid för det här efter nyår. Möjligtvis kan jag klämma in nånting under mellandagarna, men det är inte säkert. Jag kan laga en del maträtter, men jag tänker lära mig fler rätter.
Bra, ska jag lära mig halva min kurs i linjär algebra under mellandagarna kan du lära dig någon mer maträtt.

Citat:
Jag beter mig inte på samma sätt i verkliga livet som jag gör online, vet du. Jag får inte eller utbrott med folk, förutom med mina föräldrar.
Dina föräldrar är de enda du umgås regelbundet med. Om du får utbrott på dem kanske du får det på en partner med. Kunde du få utbrott på lärare eller andra personer i skolan/klassen när du gick i högstadiet/gymnasiet?

Citat:
Därför att det inte lät lockande. Det lät inte kul. Men jag ska göra det - så småningom (strax efter nyår som tidigast, förmodligen lite senare än så). Ska jag åka med min kontaktperson första gången?
Jag tror du kan åka själv, men om du känner att du måste så kan du åka med din nuvarande kontaktperson, dvs din kusin. Ni kan t.ex. åka till Mall of Scandinavia under mellandagarna och gå på mellandagsrean. Då kan du köpa kläder till mycket nedsatt pris. Mycket billigare än att göra det senare och finns jättemycket att välja på i Mall of Scandinavia. Dessutom kan du öva på att inte bara tänka på dig själv utan låta din kusin titta på lite kläder till sig själv även om du tycker att det är tråkigt (det är aptrist när tjejer ska kolla kläder, men det är sånt man får stå ut med, även när det är ens kusin).

Då får du både umgås med din släkt (dvs din kusin) och åka till Mall of Scandinavia.

Citat:
Det blir så när man bor hos sina föräldrar, för Guds skull! Förresten så bäddar jag för helvete min egen säng!
Hurdå blir? Ingenting bara blir. Du är bekväm och dina föräldrar gör massa skit åt dig.

Citat:
Inte en chans. Man behöver inte städa såpass ofta, och dessutom så vill jag inte det. Jag har andra sätt att bränna kalorier. Det här är en sak som aldrig kommer att hända. Jag är villig att lyssna på många råd, men det här är inte ett av dem.
Jävla tjat om vad du vill hela tiden. Jag hatar att städa. Gör det ändå. Tycker fan inte om att laga mat heller men äta måste man ju, så gör det med.

Citat:

Jag vet inte ens om mina föräldrar gör det, nånsin. Och jo, jag har faktiskt bättre saker för mig!
Nej, du gör inte i närheten av så mycket att du har något bättre för dig tillräckligt många timmar i månaden för att det ska vara det minsta orimligt att du tvättar era fönster. Om du arbetade heltid, pluggade halvtid, gymmade och gick på habilitering så hade jag köpt att du kände att fönstertvätt var något du kunde köra var tredje månad, men nu sitter du mest på arslet. Då kan du göra det varje månad.

Citat:
Till viss del så har jag det. Jag betalar för mina egna nöjen, åtminstone.
Du har ingen egen förvärvad inkomst. Jag och alla andra skattebetalare betalar för dina nöjen. Du kan bli arg över att jag påtalar det, du kan tycka att det är nedsättande eller att det är elakt, men det ändrar inte att det är sant. Sanningen svider ibland.

Citat:
Okej. Åker möjligtvis dit nån gång nästa månad! Besöker köpcentret. Vad mer ska jag göra?
Åk i mellandagarna och gå på mellandagsrean, men ta med din kusin då, jävligt mycket folk och allmänt jobbigt så kan vara bra.

Citat:
Okej, jag åker till Mall of Scandinavia nån gång nästa månad.
Åk i mellandagarna med din kusin och åk själv nästa månad. Du kan se Assassin's creed på IMAX nästa månad. Filmen lär väl suga men Michael Fassbender är en asbra skådis och ska man se den ska man fan göra det på IMAX.

Citat:
Jag tänkte att jag kanske skulle vänta tills det blir varmare, men det kanske inte behövs.
Vafan då för? Du ska åka tåg dit och gå typ 400 meter från stationen till gallerian. Vafan gör det om det är kallt ute?

Citat:
Det kommer inte att hända. Tyvärr.
Vadå tyvärr? Tyvärr säger man om det är något man inte kan göra något åt, något man beklagar. Du kan åka i mellandagarna om du så vill.

Citat:
Vad fan är din jävla poäng med det där?!
Att det inte är hela världen att vara uppe hela natten.

Citat:
Jag vet inte ens vad det är du menar att jag ska bemästra! Min mamma ska visa mig hur man betalar räkningar, vad fan mer ska jag lära mig?!
Du kan försöka ta reda på hur man gör när man betalar räkningarna innan din mamma visar dig. På så sätt kommer du lära dig lättare när hon väl visar dig. Det är t.ex. bra om du redan innan vet vad ett OCR-nummer är.

Citat:
Mina föräldrar har gjort allt för mig. Du vet inte vad du pratar om här.
Dina föräldrar har gjort allt för dig och du är 25 år och oskuld. Kanske hade gått bättre om dina föräldrar inte gjort allt för dig.

Citat:
Jag tänker inte vänta så länge, men till efter nyår åtminstone.
Jag tycker som sagt att du ska gå på mellandagsrean med din kontaktperson (din kusin), och kan åka själv sen i januari. Men om du nu ska åka (själv) i januari utan att ha varit på mellandagsrean med den kusin innan, så kan du väl säga ett datum. Vilket datum ska du åka? Det är bra att säga nu så du inte bara skiter i det.

Citat:
Var i helvete har du fått det här ifrån? Jag har ju lånat böcker från bibblan och önskat mig dem i födelsedagspresent!
Alla jag tipsat om? Vet att du körde alla får ligga och stilguiden, men fanns böcker mer riktade till aspergare.

Citat:
Du fattar inte hur jävla svårt allt det här är för mig! Du ska fan inte våga döma ut mig!
Varför ska han inte göra det? Var det där ett hot? Varför ska han inte våga det? Vad ska hända?

Citat:
Det kommer inte att hända i mellandagarna. Då ska jag ta det lugnt och umgås med min familj, etc. Ni måste faktiskt lugna er lite grann, till efter nyårsafton åtminstone! Herregud.
Åka med din kusin är en jättebra grej. Sen tror jag inte att du kommer vara med din släkt alla mellandagar. Dina föräldrar är du med varje dag så ser inte varför du inte kan ta en av dagarna och åka till Mall of Scandinavia.

Citat:
Jo, men jag gör saker på egen hand som inte är ett dugg riskabla. Det är skillnad.
Du kan bli mördad eller påkörd så fort du går utanför dörren. Åka till Solna är inte farligt.

Citat:
Jag skulle vilja resa runt i Europa via tåg - men jag kan inte göra det själv.
Lär dig då. Börja med att åka till Solna.

Citat:
Jag är mer rädd för att gå vilse, bli rånad etc.
Rånad kan du bli på väg från ungdomens hus med. Gå vilse är ofarligt såvida det inte sker i typ vildmarken.

Citat:
Du kan inte få mig att få dåligt samvete. Bara så du vet. Jag har för mycket att tänka på utan att dessutom tänka på detta. Så lägg av.
Det är skillnad på att ha dåligt samvete och vara lite jävla tacksam. Jag är tacksam för att jag får studiebidrag, studielån, avgiftsfritt universitet etc. Jag har betalat en del skatt men inte i närheten nog för att väga upp allt jag fått av det här fantastiska landet och dess fantastiska medborgare. Jag är inget helgon men jag försöker ge tillbaka genom att uppföra mig, vara hjälpsam, sköta mina studier(så jag ska kunna betala mycket skatt), ge blod, skriva upp mig i organdonatorsregistret etc. Mitt liv har inte varit någon dans på rosor men det är inte statens eller skattebetalarnas fel, vari jag fortfarande kan vara mycket tacksam mot dem.

Citat:
Tyvärr, men jag kan inte se till någon annans behov innan jag har sett till mina egna.
Fråga en sexuellt aktiv kvinna hur många gånger det har hänt att hon låtit mannen komma (under sex) utan att komma själv. Eller nej, fråga inte någon det, men jag kan säga att alla sexuellt aktiva tjejer har varit med om det många gånger. De flesta av oss kan i olika sammanhang sätta andras behov framför våra egna (i just det här exemplet är det kanske vanligare med tjejer, vilket har sina orsaker, men men).
2016-12-24, 01:09
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

För alla som har allvarligare former av hjärnproblem så är sådana här saker en stor stress. Det är inte bara biljettinförskaffandet som är problemet utan allt runt ikring. Om Markunator är rädd att gå vilse så beror det på någonting. I vilket fall så har han ett större handikapp än dig. Det är inte bara fråga om bekvämlighet.
Det här är irrelevant. Det är nämligen så att slutmålet i det här fallet inte på något sätt beror av TS handikapp.

Här är en bild jag postat tidigare i tråden: https://marquetteeducator.files.word...2424iwsmt.jpeg

Tänk dig att det är en fitta högst upp i trädet. Trädet kommer inte ändra sig oavsett om det är apan, fågeln, fisken eller hunden som klättrar. För apan och fågeln går det aslätt, för fisken är det nog omöjligt (tänk för någon med grav downs att försöka hitta en partner) men hunden kanske kan lära sig, om den tränas riktigt jävla hårt. Rättvist? Nej, men det skiter ju trädet i. Om det ENDA hunden vill är att komma upp till fittan som är där uppe i trädet så får vi väl försöka lära hunden hur man klättrar i träd. Att ojja sig över att hundar inte kan klättra i träd lika bra som apor leder ingen vart.

Citat:

Det ska sägas att jag inte kan försäkringskassans regler särskilt bra, och även om jag studerat juridik så är jag verkligen ingen jurist och förvaltningsrätt har jag aldrig läst. Utgå därför inte från att det jag skriver stämmer utan se det mer som hyfsat kvalificerade gissningar.

Om sparkontot din far för över pengarna till är skrivet på dig så är detta nog att betrakta som fusk.

Är sparkontot skrivet på honom är det FÖR MIG inte lika glasklart, men det kan mycket väl vara så att det ändå anses utgöra fusk, då pengarna ska tillfalla dig.

Vidare har en del varit inne på att du får mer pengar än du borde få för att vara inneboende. Det finns lite oklarheter här, men jag kan inte försäkringskassans regler tillräckligt bra för att uttala mig, men jag PM:ar dig om det jag tänkte på, så kan du PM:a och fråga någon av de i tråden som kan det där med försäkringskassan. Det hade varit smidigt att skriva i tråden men om det är något som faktiskt är bidragsfusk vill jag inte skriva ut det.

Hur som så är jag rätt övertygad om att ingen domstol skulle anse att DU gjort något brottsligt. Du saknar uppsåt och dina funktionshinder gör att det enda rimliga vore att rikta det hela mot dina föräldrar. Däremot kan DU bli återbetalningsskyldig (det är inget straff), vilket skulle göra livet knepigt för dig.
2016-12-24, 03:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
För att det är onödigt med bråk i TS tråd.

Det har jag inte skrivit, det jag har uppmärksammat är att TS kanske har större svårigheter än oss i tråden. Om han har svårigheter att tvätta och måste träna på det, så måste nog det mesta läras in på samma sätt.

Människor med AS är precis som NT's olika i fråga om svårigheter och möjligheter. Du verkar ha svårt för att sätta dig in i TS svårigheter.

Gertrud, det framkom ju att Marcus kunde tvätta om han läste instruktionerna. Tyvärr får han inte tillfälle för mamman kommer och tar tvätten och tvättar stället. Skulle hon ta ett steg tillbaka och säga "nu sköter du tvätten" då hade han fått göra det.

Likaså med matlagning, han får ingen chans att prova. De kör på som de alltid gjort, hon lagar maten och han får inte chans att ens prova sig fram. Därför tror han det är så svårt.

När det gäller inköp kunde hon säga till honom "vi saknar bröd och mjölk, du får gå ner och handla det annars får vi vara utan" då hade han varit tvungen att göra det..

Dessa enkla saker som jag skriver hade han gjort om han varit tvungen. Vill du ha rena kläder, tvätta.
Vill du ha mat, handla. Du får börja fixa maten också, jag hinner inte göra det.

Hon behandlar honom som hon alltid gjort, som en lågstadieelev, därför har han inte haft en chans att utvecklas och det är förbannat taskigt gjort. Marcus enda trygghet är föräldrarna, de vill inte släppa taget och Marcus har inget annat val än att lita på dem. Tydligen kan han inte själv säga "jag vill tvätta" då svarar mamman kanske " ja, men du rör ihop det med färger och grader". "Det går mycket snabbare och enklare om jag gör det".

Så tror jag faktiskt det är med mycket, det är enklare för mamman att göra det själv än att lära/låta Marcus göra det. Därför blir han så osäker.
2016-12-24, 05:34
Medlem
why123s avatar
Jag kollade upp det lite snabbt, det är ganska precis 3016 kr Marcus får i bostadstillägg. I de pengarna kan också ligga en ersättning för att han går på daglig verksamhet, vet inte hur mycket det är ännu.

Nu har jag inte kollat hur mycket man får för daglig verksamhet, men det ska ju gå och googla sig fram till. Föräldrarna kan väl omöjligt gjort en sådan jäkla fadäs, det känns märkligt.

Samtidigt räknar myndigheterna med att han faktiskt betalar hyra och beter sig som en vuxen (hur kul det än kan låta). Så att han får bostadstillägg är inte så märkligt eftersom han annars skulle haft 6300 och det räknar man inte med att en vuxen människa klarar mat och hyra på, vilket myndigheterna utgår från när det gäller honom också.

Jag tittade snabbt på en gammal artikel från 2014 då hade de höjt ersättningen för daglig verksamhet till 56 kr om dagen (vet inte om man måste vara där ett visst antal timmar). Det blir 1176 i månaden, höjningen gjordes för en del fick betala 790kr i månaden i busskort.

Så stämmer mina snabba uträkningar här ligger bostadstillägget på 1840 kr och det låter väl rimligt.
Det blev en snabbuträkning för att det lät som så mycket pengar han fick, någon räknade med 5000 i månaden, så är det alltså inte. Nu har jag räknat på aktivitetsersättning dragit ifrån skattesatsen i Uppsala, utgått ifrån att han är med i Svenska kyrkan och att han uppbär ersättning för daglig verksamhet. Det var lite grann också för att se om det fanns grund att misstänka ett långvarigt fuskande. Som jag ser det finns det ingen anledning att misstänka att något fusk förekommer.

Någon får gärna kontrollera mina uträkningar som jag gjorde som hastigast, det var mest för att ingen lynchstämning skulle uppstå.

Att/om sedan hans föräldrar betalar maten och möjligen andra kostnader också blir ju en utgift de tar på sig. De bekostar s.a.s en del av hans utgifter och underlättar hans tillvaro. Den dagen Marcus flyttar hemifrån och tvingas stå för hyra, mat och kläder kommer att bli en chock för honom. Om inte föräldrarna fortsätter sponsra honom förstås.
Han tycker ju i dagsläget att han betalar, då syftar han på att han betalar sina egna nöjen.
Senast redigerad av why123 2016-12-24 kl. 06:22. Anledning: ..
2016-12-24, 12:29
Medlem
Steff83s avatar
TS behöver en kontaktperson som får lära honom ett och annat om att bli självständig. Först då är TS redo för tjejer osv. Det är knappast prio ett nu i hans situation. Vi kan inte lösa det här när han inte vill ta till sig råden i vad han kan själv göra för att förändra saker direkt härifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in