Citat:
Ursprungligen postat av
Mandy-Lee
Menar du att du inte förstår vad som åsyftas?
Ja, det var det jag menade.
Citat:
Kort och gott så talar jag om personkemi och ömsesidigt socialt samspel människor emellan. Interaktion, helt enkelt. För att en relation ska bli djupare än "ytlig bekantskap" så måste någon av parterna ta första steget försöka närma sig den andra och kunna tolka de signaler som sänds ut. Är personen mottaglig? Kan jag fortsätta närma mig personen? Det här gäller ALLA slags relationer, inte bara de av amorös natur. För neurotyper är det här nåt rent instinktivt; vi gör det utan att tänka på det och vi förväntar oss i regel att alla vi träffar ska kunna det också.
Okej, så hur gör jag det då? Jag som inte är neurotyp? Hur tar jag första steget att närma mig henne?
Citat:
Det är som sagt en så djupt rotad och instinktiv process att vi har svårt att definiera det och bryta ner det i moment. Det går inte att kvantifiera eller sätta i system. Det bara är.
Så jag kan alltså inte lära mig den? För mig är den bara inte, nämligen.
Citat:
Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att läsa på så mycket du kan om icke-verbal kommunikation.
Det ska jag göra. Jag har flera böcker.
Citat:
Det går inte att komma runt det; att kunna läsa av en annan människas humör och attityd och åtminstone delvis kunna anpassa sitt eget agerande efter det är det mest grundläggande som finns.
Jag tror att jag kanske inte är
så dålig på det som jag tidigare hade trott...men jag måste nog fortfarande träna på det.