2017-02-13, 18:13
Medlem
Roidberts avatar
Vad kul att du äntligen vill åka till Linköping och hälsa på Imiron ! Jag hoppas att det fortfarande går bra för honom och att du inte blir nervös och ändrar dig senare. Nu verkar Imiron vara en schysst person och med tanke på hur mycket tid han redan har investerat tror jag att han vill att du ska komma så att han kan hjälpa dig, men ta det inte för givet.

Någon nämnde för övrigt något om att livet inte är ett TV-spel där man kan ställa in svårighetsgraden. Det är det givetvis inte, men mitt tips är att du försöker att bete dig som om livet vore ett TV-spel, d.v.s. tänk inte på konsekvenserna och spela bara på. Försöker själv att tänka så ibland, och tycker att det funkar bra.
2017-02-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vad kul att du äntligen vill åka till Linköping och hälsa på Imiron ! Jag hoppas att det fortfarande går bra för honom och att du inte blir nervös och ändrar dig senare.

Nej, jag tänker inte ändra mig. Dock så vet jag inte om det fortfarande går bra för Imiron... Han har inte svarat mig ännu.

Citat:
Nu verkar Imiron vara en schysst person och med tanke på hur mycket tid han redan har investerat tror jag att han vill att du ska komma så att han kan hjälpa dig, men ta det inte för givet.

Alltså...han har ju redan sagt att han vill att jag kommer, men jag vet inte...

Citat:
Någon nämnde för övrigt något om att livet inte är ett TV-spel där man kan ställa in svårighetsgraden. Det är det givetvis inte, men mitt tips är att du försöker att bete dig som om livet vore ett TV-spel, d.v.s. tänk inte på konsekvenserna och spela bara på. Försöker själv att tänka så ibland, och tycker att det funkar bra.

Okej...förhoppningsvis kommer jag inte att vara för skraj för att göra mig själv till åtlöje. Jag vet inte, jag kanske klarar av det.
2017-02-13, 22:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Okej...förhoppningsvis kommer jag inte att vara för skraj för att göra mig själv till åtlöje. Jag vet inte, jag kanske klarar av det.

Vi gör oss alla till åtlöje ibland. No problem.
2017-02-13, 23:13
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:

Jag kan inte göra någonting med nåt av det här.

Menar du att du inte förstår vad som åsyftas? Kort och gott så talar jag om personkemi och ömsesidigt socialt samspel människor emellan. Interaktion, helt enkelt. För att en relation ska bli djupare än "ytlig bekantskap" så måste någon av parterna ta första steget försöka närma sig den andra och kunna tolka de signaler som sänds ut. Är personen mottaglig? Kan jag fortsätta närma mig personen? Det här gäller ALLA slags relationer, inte bara de av amorös natur. För neurotyper är det här nåt rent instinktivt; vi gör det utan att tänka på det och vi förväntar oss i regel att alla vi träffar ska kunna det också. Det är som sagt en så djupt rotad och instinktiv process att vi har svårt att definiera det och bryta ner det i moment. Det går inte att kvantifiera eller sätta i system. Det bara är.

Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att läsa på så mycket du kan om icke-verbal kommunikation. Eftersom du har ASD så saknar du naturlig fallenhet för det, men du kan åtminstone delvis lära dig att kompensera genom att lära in manuellt. Du kommer att få kämpa tio gånger så hårt som en NT, som har det naturligt, men om du vill ha en ärlig chans att nånsin närma dig en tjej så måste du träna tills sånt här sitter i ryggmärgen. Det går inte att komma runt det; att kunna läsa av en annan människas humör och attityd och åtminstone delvis kunna anpassa sitt eget agerande efter det är det mest grundläggande som finns.
2017-02-13, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
TS, du ska veta att de allra flesta människor vi träffar connectar vi inte med. Det är väldigt få av alla nya bekantskaper vi kan tänkas ha som vänner, dvs. umgås med på ett privat plan. NTs brukar dock snabbt känna av om man har något gemensamt med den man pratar med, och om fröet till en djupare kontakt finns där så skickar vi ut krokar för att se om den andra personen tycker likadant. Nej, jag kan inte på ett mer specifikt sätt förklara hur den här urvalsprocessen går till, eftersom det handlar om mellanmänskliga relationer och är olika från person till person.

PFFF URLÖJLIGT jembemtislonapitchko
Svenska tjejer är som hundbajspåsar, plastiga, tråkiga och fyllda med skit.

Inte ens du själv kan berätta på klart sätt hur det ska gå till.

Herregud "fröet" "mellanmänskliga relationer" HAHA

//
TS åk till Norge, Danmark eller Finland - medelsvennar är bortom socialt inkompetenta, de är socialt invalida.
2017-02-13, 23:47
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
PFFF URLÖJLIGT jembemtislonapitchko
Svenska tjejer är som hundbajspåsar, plastiga, tråkiga och fyllda med skit.

Inte ens du själv kan berätta på klart sätt hur det ska gå till.

Herregud "fröet" "mellanmänskliga relationer" HAHA

//
TS åk till Norge, Danmark eller Finland - medelsvennar är bortom socialt inkompetenta, de är socialt invalida.

Ja, en nobbad, socialt handikappad oskuld som guidar en annan: det här vill jag se.

För övrigt så skulle jag rekommendera dig att läsa hela tråden - ja, alla 130+ sidor - innan du hoppar in och gör en idiot av dig själv genom att förslå sådant som redan avhandlats x antal gånger - som eventuella knullresor till Danmark eller Tyskland. TS kan nämligen inte resa själv.

Låt nu TS ha sin tråd ifred och spara ditt bittra incel rage och dina åsikter om Sveriges rikes folk till trådar som faktiskt avhandlar det ämnet. Now shoo.
Senast redigerad av Mandy-Lee 2017-02-14 kl. 00:04.
2017-02-14, 20:23
Medlem
Citat:
Menar du att du inte förstår vad som åsyftas?

Ja, det var det jag menade.

Citat:
Kort och gott så talar jag om personkemi och ömsesidigt socialt samspel människor emellan. Interaktion, helt enkelt. För att en relation ska bli djupare än "ytlig bekantskap" så måste någon av parterna ta första steget försöka närma sig den andra och kunna tolka de signaler som sänds ut. Är personen mottaglig? Kan jag fortsätta närma mig personen? Det här gäller ALLA slags relationer, inte bara de av amorös natur. För neurotyper är det här nåt rent instinktivt; vi gör det utan att tänka på det och vi förväntar oss i regel att alla vi träffar ska kunna det också.

Okej, så hur gör jag det då? Jag som inte är neurotyp? Hur tar jag första steget att närma mig henne?

Citat:
Det är som sagt en så djupt rotad och instinktiv process att vi har svårt att definiera det och bryta ner det i moment. Det går inte att kvantifiera eller sätta i system. Det bara är.

Så jag kan alltså inte lära mig den? För mig är den bara inte, nämligen.

Citat:
Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att läsa på så mycket du kan om icke-verbal kommunikation.

Det ska jag göra. Jag har flera böcker.

Citat:
Det går inte att komma runt det; att kunna läsa av en annan människas humör och attityd och åtminstone delvis kunna anpassa sitt eget agerande efter det är det mest grundläggande som finns.

Jag tror att jag kanske inte är dålig på det som jag tidigare hade trott...men jag måste nog fortfarande träna på det.
2017-02-14, 22:53
Medlem
Hej
Hur gick salsan idag?
2017-02-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Hej
Hur gick salsan idag?

Eftersom jag opererade mitt ena öga i dag så kunde jag tyvärr inte gå på salsan.
2017-02-15, 14:09
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:

Bortsett från att åka till Linköping, vad skulle du rekommendera mig att göra?

Att du lär dig resa helt själv, och kan åka fritt och obehindrat inom Sverige. Eftersom du saknar bil och körkort så måste du kunna utnyttja kollektivtrafiken för att ta dig runt på egen hand. Det är något som hör vuxenlivet till. Jag tror inte du förstått hur grundläggande det är för ens självständighet. Jag syftar inte bara på själv tåg/bussresan, utan det är hela processen du ska klara själv, allt från att köpa biljett, att ta dig själv till stationen, kunna leta upp rätt tåg/buss, och sedan även kunna orientera dig i staden dit du ska åka. Säg att du träffar en tjej som bor i Umeå och hon bjuder hem dig till sig. Du får bara en chans. Hon kommer inte att lirka med dig i flera veckor och försöka övertala dig som Imiron har gjort.
2017-02-15, 16:43
Medlem
Kul att du vill att jag ska fortsätta skriva i tråden. Men jag tror faktiskt att det räcker nu, åtminstone för stunden. Tråden är enormt lång och sprängfylld med vettiga råd och tips redan. Visst, du har inte testat allt eller ens lagt hälften på minnet, men jag tror att det bästa för dig nu är att faktiskt ta till dig ett litet antal av dessa tips och jobba hårt och fokuserat med dem. Risken är annars att det här växande berget av olika tips och uppmaningar blir oöverstigligt för dig rent mentalt. Bryt hellre ner det i mycket mindre delar och jobba dig uppåt bit för bit. När du känner att du har förstått det grundläggande inom social interaktion (Guld värt om någon kan vara med dig i den processen och bekräfta dina framsteg för dig) så kan du gå vidare till något annat.

T ex gällande social interaktion, läs dina böcker om hur du läser av andra människor och hur du själv kan uppfattas av andra när det gäller kroppsspråk osv. Att du lär dig känna av om en annan människa pratar med dig av genuint intresse eller bara gör det "artigt ointresserat" är superviktigt. Börja verkligen från den allra lägsta grunden inom det här området, det kommer löna sig längre fram. För det är inte mycket värt att veta små finesser om kroppsspråk och verbal kommunikation om du samtidigt läser av någon helt fel från början. Någon kanske driver med dig underfundigt ironiskt eller sarkastiskt utan att du märker det och då kan det bli väldigt konstigt för dig. Alltså, bygg en stabil grund att stå på genom att bemästra det som är basic 101 i dina böcker, sen går du vidare.

Nej, jag kommer inte ge några konkreta tips om social interaktion i sig här. Det finns det redan gott om i tråden och givetvis i dina böcker också. Men kom ihåg - tipsen i all ära, men de är inte mycket värda om du inte prövar dem i verkliga livet. Ibland kommer du känna dig helt lost, liksom den personen som du försökt konversera med. Men det är inget farligt. Återigen, ju mer du kan öva med någon som kan coacha dig lite och se vad du gör bra eller mindre bra kommer snabba upp den här processen sjukt mycket. Det är det allra bästa konkreta rådet jag kan ge och det kommer gälla för lång tid framöver.
Jag kommer hålla ett öga på tråden då och då. Lycka till.
2017-02-15, 20:48
Citat:
Ja, en nobbad, socialt handikappad oskuld som guidar en annan: det här vill jag se.

För övrigt så skulle jag rekommendera dig att läsa hela tråden - ja, alla 130+ sidor - innan du hoppar in och gör en idiot av dig själv genom att förslå sådant som redan avhandlats x antal gånger - som eventuella knullresor till Danmark eller Tyskland. TS kan nämligen inte resa själv.

Låt nu TS ha sin tråd ifred och spara ditt bittra incel rage och dina åsikter om Sveriges rikes folk till trådar som faktiskt avhandlar det ämnet. Now shoo.

Precis; jag vet att du är socialt handikappad, att du är oskuld bryr jag mig inte om.

Klart TS kan resa själv, det är det minsta han kan göra - om inte får han väl göra en afghan.

I ditt sällskap är det omöjligt att framstå som en idiot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in