2016-12-23, 17:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Du kan inte få mig att få dåligt samvete. Bara så du vet. Jag har för mycket att tänka på utan att dessutom tänka på detta. Så lägg av.
Min avsikt var inte att få dig att må dåligt, jag talade om vad jag kände, eftersom det är dina föräldrar som har ansvar så är det nog dem jag har svårt för.

Citat:
Jag är olycklig.

Ja du är olycklig, ofta har det mer att göra med hur man tänker om sin situation än hur man faktiskt har det. Det finns ett talesätt - when life gives you lemons make lemonade.
Jag vill inte förringa ditt lidande, efter vad du skrivit så handlar det i grund och botten om att du känner dig som en looser. Jag tror att det är viktigare att fundera på vilka förväntningar du har på dig själv, och vad som kännetecknar en looser.
Jag tycker du verkar fokusera mycket på vad du skall få, för att inte vara en looser (sex) men inte på vad du skall lära dig för att vara nöjd med dig själv. I själva verket så är det vad som kännetecknar framgångsrika människor, de inte klagar och de är inte lata. De tar själva ansvar för att lyckas.

Nu vet inte jag hur stora problem du har, du har kanske andra problem också, och klarar därför inte av saker som du säger, men man vet inte förrän man provat, och frågan är om du vill så mycket som det kostar på i form av ansträngning från din sida? Framgångsrika människor hänger sig, dvs offrar sin bekvämlighet. Det finns folk som skadats svårt, men istället för att tycka synd om sig själv så biter de ihop, och ger de allt för att komma framåt i livet.

Citat:
Jag förstår inte vad du menar att jag ska göra.
Jag vill att du varje dag skriver ned en sak som du är tacksam över.
Jag vill att du varje dag anstränger dig att göra något för en annan persons skull.

Citat:
Tyvärr, men jag kan inte se till någon annans behov innan jag har sett till mina egna.
Det är egoistiskt, de allra flesta tjejer förväntar sig att mannen skall ge.
De säger att de som är tillsammans med aspiesar är väldigt toleranta, med betoning på väldigt.
Men ingen är tillsammans med någon utan att få något tillbaka.
Du resonerar som ett barn. Kvinnor vill inte ha barn. Kvinnor vill ha vuxna män som tar halva ansvaret för en relation. Att du inte kan allt, är inte viktigast, viktigast är att du är villig att lära. Men du är ju inte ens det, utan ska ha det på ditt sätt.

Sexuella behov är behov, menar du att du tänker tillfredsställa dina sexuella behov, men är ointresserad av tjejens?

Citat:
Jo, det är faktiskt mitt största problem. Det är det som stör mig mest i alla fall.
Stör dig ja, möjligt, men sex och flickvänner funkar på annat sätt än det man får av mamma och pappa. Du resonerar väldigt egoistiskt.

Citat:
Citat:
Ditt problem är att du som andra aspiesar har svårt att se till andra än dig själv. Om du kan lära dig kompensera för denna brist då kan du få en tjej. Om inte så kommer det inte att ske. Det finns inga osjälviska tjejer. Med andra ord så måste du bli mindre självisk, så det blir rättvist.
Det där betydde ingenting alls. Jag förstår inte vad fan du menar att jag ska göra!

Det är inte något du skall göra, utan sluta göra.
Du måste inse att världen inte utgår från dig.
Du och andra räknas lika mycket. Om du vill ha vänner, eller flickvänner så måste du intressera dig för dem. Eller skaffa en sexdocka.

Citat:
Hur som helst, nu ska jag åka hem till Östhammar och vara med min familj. Jag kommer inte att göra några fler inlägg på den här tråden förrän tidigast på måndag kväll eller så. Jag uppmuntrar emellertid er alla till att göra inlägg under tiden om ni vill.

God jul på er allihopa!

God Jul själv, jag uppmuntrar dig att säga en snäll sak till varje släkting under julen.
fråga dem vad som är viktigast i deras liv.

Bold är själva grunden för relationer.
2016-12-23, 17:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Den fetmarkerade meningen hör ihop med resten av stycket. Det innebär att jag tolkar det du skriver som att AS innebär en "allvarligare form av hjärnproblem". Du kan naturligtvis ha formulerat dig såhär på ren försåt, bara för att kunna sätta dit någon som vågar reagera och du kan då hänvisa till att du aldrig någonsin har gjort den kopplingen och att det bara råkade bli samma stycke för att du har så liten skärm på din mobiltelefon. Jag vågar reagera. Så varsågod, smasha riktigt hårt i ditt svar.
Om jag helt bortser från din paranoia och demonisering, så avser jag att AS är ett funktionshinder. Min poäng var att tom en hjärnskakning, eller hjärntrötthet kan ge svårigheter med en så enkel sak som att åka tåg, för att det är så ansträngande om man har problem med perceptionen så att hjärnan inte kan sålla intrycken. Om TS dessutom har svårigheter att komma ihåg och koncentrera sig så kan det vara utmattande. Vilket det också skulle vara för en som har hjärnskakning, hjärnskada eller stroke så tagga ned.

Citat:
Ursprungligen postat av dekatzenbach
Aspergers syndrom innebär inte att den drabbade har några allvarligare former av hjärnproblem. Det är riktigt trist att behöva läsa sådana formuleringar. Varifrån kommer alla dina idéer? Varför läser du inte diagnoskriterierna? Det är bara pinsamt att någon så självsäkert sprider trådsanningar som är just trådsanningar. Faktaresistens? Populärvetenskap?

Så, varsågod. Jag har servat. Smasha till nu, riktigt hårt och lömskt och gör mig till åtlöje för att jag inte förstod din språkliga fyndighet.

Mina idéer kommer ifrån de auktoriteter på området som jag länkat.
Att ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder är ett hjärnproblem, men jag räknade upp andra, mildare former men som ändå kan innebära svårigheter. Jag skriver vad jag skriver för att öka förståelsen för TS svårigheter. Det som är lätt för dig, kan vara svårt för honom. Och därför så gör skällandet ingen nytta. Inte Ironin och hånet heller.

Citat:
En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär att hjärnan hos en person inom vissa områden har ett annorlunda fungerande jämfört med hur det är för de flesta andra. Det speciella fungerandet är medfött och kommer således att bestå under en persons hela liv. Att en persons hjärna fungerar annorlunda innebär inte nödvändigtvis något negativt, men ofta ställer det till problem i livet i sådan grad att det är meningsfullt att tala om en nedsättning i hjärnans funktioner.

Poängen här är att vissa saker kan TS inte ändra på.

Citat:
Personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har många gånger problem när det gäller att rent praktiskt få vardagen att fungera. Ofta finns även bekymmer inom det sociala området. Det är vanligt med erfarenheter av missförstånd. Det är svårt att göra sig förstådd och det är svårt att förstå andra människor. I många fall har man levt en stor del av livet utan att vara medveten om att man varit belastad av en medfödd funktionsnedsättning. Den intellektuella begåvningen kan ha varit god, vilket bidragit till förvirring när det visat sig att vardagslivets krav fört med sig återkommande misslyckanden. Omgivningen har ofta missförstått ens avsikter och själv har man plågats av osäkerhet inför vad som utspelar sig mellan människor. I vissa fall har man sökt hjälp inom vården och psykiatrin och där fått olika diagnoser och behandlingar.

Citat:
Koncentration/Aktivitetsreglering/Perception
Koncentrationsproblem och problem med att reglera vakenhetsnivån är vanligt förekommande. Att inte kunna fästa sin koncentration på en uppgift under en längre tid gör det svårt att använda sig av sina förmågor. Att ständigt vara lite för aktiv alternativt lite för låg i energinivå eller ha svårt att skifta aktivitetsnivå när det behövs, gör vardagen svårare att hantera. De flesta människor har en automatisk och omedveten förmåga att sålla bort sinnesintryck som i situationen är ovidkommande. Det här är viktigt för att skona hjärnan från att överbelastas av intryck och det medför också möjligheter att koncentrera uppmärksamhet på det som för stunden är viktigt. De flesta människor klarar att föra ett samtal med en annan person även i en stojig folksamling. Det faktum att förmågan är nedsatt kan bidra till att personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar undviker att vara tillsammans med flera andra på samma gång.

Bold var det jag avsåg.
Det kan vara svårt att köpa biljett, hitta, koncentrera sig i en främmande och stojig miljö. Det handlar alltså inte bara om att köpa biljetten. Och som jag sade så är det så för flera, hjärnan blir överbelastad.

Citat:
Städning är en aktivitet som ofta är besvärlig att utföra för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Där krävs såväl planering som bedömningar för att kunna leverera en "lagom" och effektiv åtgärd. Dessutom försvåras det av att sysslan av många upplevs som tråkig. Motivation har mycket stor betydelse för den här gruppens möjligheter att utföra en uppgift.

http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/I...nsnedsattning/

Författare: Ulla Johansson

Faktagranskad av: Anne-Liis von Knorring, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Uppsala Universitetssjukhus
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-23 kl. 18:01.
2016-12-23, 18:07
Medlem
Jag förstår om det är väldigt mycket nu och om du blir stressad av alla råd och åsikter. Men försök att se att det är människor som faktiskt engagerar sig rejält i att du ska må bättre.

Det är också lätt att se mönster som stor sett alla håller med om, om än lite variation i hur starkt det uttrycks.

Vad gäller laga middag. Enkelt fixat du säger bara mamma och pappa jag skulle vilja laga middag i kväll/på tisdag. Blir det för jobbigt att laga till alla så gör du bara till dig. Detta bör du sedan få in som rutin att göra minst en gång i veckan helst flera. Du ska ju flytta hemifrån snart. Du behöver inte kunna så himla många maträtter eller göra något avancerat. Helst går du och handlar själv också. Kanske inte första gången men successivt. Samma med tvätt, städ, ekonomi. Du ska stegvis ta över mer och mer. Men eftersom dina föräldrar inte driver detta måste du göra det själv!

Detta är också vad jag menar med använda oss som KBT. KBT är ett sätt att arbeta med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande. Ofta handlar det om exponering dvs att man utsätter sig för något som upplevs som obehagligt i syfte att minska obehaget på sikt. Viktigt är att man inte flyr från eller undviker situationen. Ångesten kommer då att minska eller försvinna, man vänjer sig vid situationen och tankarna kring situationen förändras.

Du verkar behöva en bestämd arbetsplan, en agenda. Annars skjuter du upp saker. Du ska inte heller sätta för stora mål. Inom KBT får man ofta själv välja en "hemuppgift". Det var därför jag frågade om du har ett mindre resa du kan tänka dig göra tidigare, innan du åker till Stockholm? Tanken är att du inte ska vänta flera månader på stort mål som kanske aldrig blir av eller dröjer utan göra små saker hela tiden. Då blir det "stora målet" också mycket enklare. Det viktiga är att du gör något och får rörelse framåt.

Använda oss i termer av komma överens med oss om något och sedan "återrapportera" hur det går. Som jag skrev, dels för att du verkligen ska göra det, dels för att du kan berätta hur det gick och om det var något som kändes jobbigt, gick "fel" eller tvärtom var lätt.

Ex: Om du vill ha som mål att laga middag till din familj i mellandagarna. Hur skulle vi utforma det? Vill du ha ett enkelt recept? Vill du bestämma att handla också eller blir det för mycket? Sen skriver du här när du gjort det.

Har du en annan resa du klarar före Stockholm? Vill du bolla med oss. Ska vi hjälpa dig med något? Sedan gör du detta och berättar och får feedback.

Allt går ut på att du ska börja förändra saker men i din egen takt och under din kontroll men med stöd, hjälp och lite push. Vi kan ge hur många råd och tips som helst, men du riskerar att drunkna i allt. Och uppleva att vi tycker du ska göra för stora saker eller "allt på en gång". Som alla skriver, bara du kan förändra så det måste komma från dig. Då är det bättre att du själv styr agendan och vi hjälper dig när du satt ett mål. Plus att inte tiden rinner o rinner o rinner. Ny rutiner behöver ta sig in i ditt liv. Det spelar egentligen inte så stor roll om du åker till Sthm EN gång. Det viktiga är att lära in nya saker så att en sådan resa blir en liten sak.

God jul på dig!
2016-12-23, 18:21
Medlem
Folkpisss avatar
TS, det finns anledningar till att du är okysst och oskuld vid 24, bl.a. din diagnos samt ditt sätt att agera, du verkar ha problem med att kontrollera känslor, speciellt ilska.

Du kommer inte kunna lösa dina problem på Internet så gör dig själv en tjänst, ta kontakt med en psykolog så du kan få den hjälp du uppenbarligen behöver.
2016-12-23, 18:51
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om jag helt bortser från din paranoia och demonisering...
Varför bortse från dem?

Citat:
...så avser jag att AS är ett funktionshinder. Min poäng var att tom en hjärnskakning, eller hjärntrötthet kan ge svårigheter med en så enkel sak som att åka tåg, för att det är så ansträngande om man har problem med perceptionen så att hjärnan inte kan sålla intrycken. Om TS dessutom har svårigheter att komma ihåg och koncentrera sig så kan det vara utmattande. Vilket det också skulle vara för en som har hjärnskakning, hjärnskada eller stroke så tagga ned.
Varför skall jag tagga ner? Du deflekterar. Lägg ut en länk nu där en auktoritet förklarar att svårigheter att generalisera följer av AS.

Citat:
Att ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder är ett hjärnproblem...
Ja, kan man tänka sig??! Det hörs ju till och med på namnet! Tjoho!!

Citat:
Och som jag sade så är det så för flera, hjärnan blir överbelastad.
Nyss var det ASD, nu är det NPF i allmänhet, med lite dragning åt ADHD. Vi talade nu specifikt om AS, remember? Har du svårt att hålla isär begreppen? Skall jag PM:a en lista?

Berätta nu för mig, som förutom AS tydligen också lider av paranoia och demoner, varifrån uppgiften om Aspergers syndrom och svårigheter med generalisering i största allmänhet kommer, tack.
2016-12-23, 19:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Jag förstår om det är väldigt mycket nu och om du blir stressad av alla råd och åsikter. Men försök att se att det är människor som faktiskt engagerar sig rejält i att du ska må bättre.

Det är också lätt att se mönster som stor sett alla håller med om, om än lite variation i hur starkt det uttrycks.

Vad gäller laga middag. Enkelt fixat du säger bara mamma och pappa jag skulle vilja laga middag i kväll/på tisdag. Blir det för jobbigt att laga till alla så gör du bara till dig. Detta bör du sedan få in som rutin att göra minst en gång i veckan helst flera. Du ska ju flytta hemifrån snart. Du behöver inte kunna så himla många maträtter eller göra något avancerat. Helst går du och handlar själv också. Kanske inte första gången men successivt. Samma med tvätt, städ, ekonomi. Du ska stegvis ta över mer och mer. Men eftersom dina föräldrar inte driver detta måste du göra det själv!

Detta är också vad jag menar med använda oss som KBT. KBT är ett sätt att arbeta med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande. Ofta handlar det om exponering dvs att man utsätter sig för något som upplevs som obehagligt i syfte att minska obehaget på sikt. Viktigt är att man inte flyr från eller undviker situationen. Ångesten kommer då att minska eller försvinna, man vänjer sig vid situationen och tankarna kring situationen förändras.

Du verkar behöva en bestämd arbetsplan, en agenda. Annars skjuter du upp saker. Du ska inte heller sätta för stora mål. Inom KBT får man ofta själv välja en "hemuppgift". Det var därför jag frågade om du har ett mindre resa du kan tänka dig göra tidigare, innan du åker till Stockholm? Tanken är att du inte ska vänta flera månader på stort mål som kanske aldrig blir av eller dröjer utan göra små saker hela tiden. Då blir det "stora målet" också mycket enklare. Det viktiga är att du gör något och får rörelse framåt.

Använda oss i termer av komma överens med oss om något och sedan "återrapportera" hur det går. Som jag skrev, dels för att du verkligen ska göra det, dels för att du kan berätta hur det gick och om det var något som kändes jobbigt, gick "fel" eller tvärtom var lätt.

Ex: Om du vill ha som mål att laga middag till din familj i mellandagarna. Hur skulle vi utforma det? Vill du ha ett enkelt recept? Vill du bestämma att handla också eller blir det för mycket? Sen skriver du här när du gjort det.

Har du en annan resa du klarar före Stockholm? Vill du bolla med oss. Ska vi hjälpa dig med något? Sedan gör du detta och berättar och får feedback.

Allt går ut på att du ska börja förändra saker men i din egen takt och under din kontroll men med stöd, hjälp och lite push. Vi kan ge hur många råd och tips som helst, men du riskerar att drunkna i allt. Och uppleva att vi tycker du ska göra för stora saker eller "allt på en gång". Som alla skriver, bara du kan förändra så det måste komma från dig. Då är det bättre att du själv styr agendan och vi hjälper dig när du satt ett mål. Plus att inte tiden rinner o rinner o rinner. Ny rutiner behöver ta sig in i ditt liv. Det spelar egentligen inte så stor roll om du åker till Sthm EN gång. Det viktiga är att lära in nya saker så att en sådan resa blir en liten sak.

God jul på dig!

Bodde du inte i närheten?

Du verkar ju väldigt vettig, vad sägs om att du blir TS kontaktperson?
Som du säger så blir det väldigt rörigt med många olika mål och förslag.
Om TS lyssnar på en, och en som du som dessutom kan utforma en strategi och komma med vänliga tillrop så kommer allt gå lättare.

Kudos till dig.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-23 kl. 19:36.
2016-12-23, 19:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Varför bortse från dem?
För att det är onödigt med bråk i TS tråd.

Citat:
Lägg ut en länk nu där en auktoritet förklarar att svårigheter att generalisera följer av AS.
Det har jag inte skrivit, det jag har uppmärksammat är att TS kanske har större svårigheter än oss i tråden. Om han har svårigheter att tvätta och måste träna på det, så måste nog det mesta läras in på samma sätt.

Människor med AS är precis som NT's olika i fråga om svårigheter och möjligheter. Du verkar ha svårt för att sätta dig in i TS svårigheter.
2016-12-23, 20:00
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
För att det är onödigt med bråk i TS tråd.
Det hedrar dig att du skriver så. Jag håller med.

Citat:
Om han har svårigheter att tvätta och måste träna på det, så måste nog det mesta läras in på samma sätt.
Could be, could be. Vad som ibland glöms bort är (fin)motoriken.

Citat:
Du verkar ha svårt för att sätta dig in i TS svårigheter.

Ja, det har jag. Det är lätt att börja lösa ett konkret problem, men allt svårare då nya hinder uppträder längs vägen. Så ja, jag har svårt att sätta mig in i dem.
2016-12-23, 20:47
Medlem
Citat:
Gertrud1: Du säger att det är olagligt med prostituerade, jag tror nog att det är olagligt att ta emot bostadsbidrag och sätta in det på banken. Jag kan förstå dina föräldrars oro för dig och att de vill trygga din framtid, men bostadsbidrag är till för hyran.

Citat:
Markunator: Det är aktivitetsersättningen (majoriteten av den i alla fall) som sätts in på sparkonto, inte bostadsbidraget!) Dessutom har jag ingen hyra att betala!

Gertrud1 har helt rätt i att det du och dina föräldrar ägnar er åt är bidragsfusk. Bostadstillägg (som här felaktigt har benämnts som bostadsbidrag) är inget man får automatiskt bara för att man har aktivitetsersättning, utan det ansöker man om separat, i en egen blankett.

En förutsättning för att man ens ska kunna söka är att man har boendekostnader och en hyra att betala. Det har inte du och har aldrig haft. Dina föräldrar betalar samtliga levnadskostnader du har, inklusive mat, kläder, gymkort, mobilabonnemang, busskort, medicinska kostnader, med mera. Kvar har har du hela den sammanlagda summan av aktivitetsersättningen och bostadstillägget på 9 300 kr, varav 5000 kr går rakt in på ett sparkonto. Resten används fritt av dig till nöjen.

Det är ganska grov förskingring ni sysslat med, om du nu beviljades aktivitetsersättning när du var 19 och har plockat ut bostadstillägg sen dess. Du fyller 26 i april. Har du nu inte betalat hyra alls, så kan åtal väckas där du inte bara kan bli återbetalningsskyldig om du fälls, utan även hamna i fängelse.

När man fyller i sin ansökan så avslutar man med att skriva sin namnteckning under kolumnen "jag intygar på heder och samvete att uppgifterna jag lämnat är fullständiga och sanningsenliga", och om man är inneboende eller sambo så har jag för mig att även dom ska skriva under.

Av den totala summan du får att döma så låter det dessutom som att ni fyllt i att du bor ensam. Är man inneboende (vilket du är hos dina föräldrar) eller sambo så är maxsumman på 4900 kr halverad. Och eftersom ni bor i en bostadsrätt som du inte äger så är det bara månadskostnaden till föreningen man utgår från, som ska vara halverad i ditt fall (och då får du ändå bara ut 93% av den halverade summan).

Du får gärna rätta oss om vi har missförstått något här. Men det vanliga svaret lär bli "INTE FAN VET JAG! DET ÄR MINA FÖRÄLDRAR SOM SKÖTER DET DÄR!". Se det här som en läxa i vikten av att ha koll på sin egen jävla ekonomi!

Nu lär väl dom där 5000 kr bidraget som sätts in på sparkontot gå till insatsen till din lägenheten i vår. Det är bara att gratulera från oss skattebetalare som själva får slita ihjäl oss och kanske ändå aldrig ha råd med en bostadsrätt - i Uppsala dessutom! Det är ingen billig stad.

Citat:
Jag tänkte att jag kanske skulle vänta tills det blir varmare, men det kanske inte behövs.

Alltid "sen", i en avlägsen framtid, i en annan galax... När månen och Jupiter står i rätt kurs.

Citat:
Det kommer inte att hända. Tyvärr.

Det är mycket som inte kommer ske i ditt liv. Chansen att du någonsin kommer få till ditt med kvinnokönet med din attityd är just nu 0%.

Citat:
Mina föräldrar har gjort allt för mig. Du vet inte vad du pratar om här.

Det där var faktiskt en helt korrekt iakttagelse. Ja, dom har verkligen gjort ALLT! Men jag skulle inte säga för dig, utan åt dig.

Citat:
Om jag vore bortskämd så skulle jag väl åtminstone må bra, så jag vet inte om det stämmer.

Nigeria har världens lyckligaste folk. Det är ett fattigt och korrupt land. Psykiska ohälsa är däremot oerhört utbrett i västvärlden, trots hög materiell standard och demokrati.

Att vara bortskämd gör en olycklig, snarare än lycklig. Ser du inte kopplingen själv? Det du uttrycker mest sorg över är att dina missade år, då du inte fått chansen att bli vuxen. Och en stor anledning till att du befinner dig där du är idag är att du aldrig fått chansen att utmana dig själv och växa som människa och därmed få ökat självförtroende och en känsla av självvärde, eftersom dina föräldrar gjort allt åt dig och skämt bort dig. Nu mår du dåligt över att du inte "kan" någonting och uttrycker ofta att du känner dig värdelös. Försök se kopplingen.

Citat:
Jo, det är faktiskt mitt största problem. Det är det som stör mig mest i alla fall.

Du blandar ihop din högsta önskan (att bli av med oskulden), med ditt största problem. Tro mig; din oskuld är LÅNGT ifrån ditt största problem. Den hamnar nere på plats 72 ungefär.
2016-12-23, 21:27
Medlem
komiskt hur tråden har gått från att markus letar efter tjej till hans långvariga bidragsfusk.

Att du lurat staten på pengar i +6 år är synnerligen allvarligt. Säger du 5k i bostadsersättning? 12*5*6= 360 000kr.

Wow marcus. Du har alltså lurat staten på 360 000kr. Du inser att du kan åka i fängelse för detta?
2016-12-23, 21:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
varav 5000 kr går rakt in på ett sparkonto. Resten används fritt av dig till nöjen.

Det är ganska grov förskingring ni sysslat med, om du nu beviljades aktivitetsersättning när du var 19 och har plockat ut bostadstillägg sen dess. Du fyller 26 i april. Har du nu inte betalat hyra alls, så kan åtal väckas där du inte bara kan bli återbetalningsskyldig om du fälls, utan även hamna i fängelse.

När man fyller i sin ansökan så avslutar man med att skriva sin namnteckning under kolumnen "jag intygar på heder och samvete att uppgifterna jag lämnat är fullständiga och sanningsenliga", och om man är inneboende eller sambo så har jag för mig att även dom ska skriva under.

Av den totala summan du får att döma så låter det dessutom som att ni fyllt i att du bor ensam. Är man inneboende (vilket du är hos dina föräldrar) eller sambo så är maxsumman på 4900 kr halverad. Och eftersom ni bor i en bostadsrätt som du inte äger så är det bara månadskostnaden till föreningen man utgår från, som ska vara halverad i ditt fall (och då får du ändå bara ut 93% av den halverade summan).

Jag undrade också hur summan kunde bli så hög. Hyran måste vara enorm. Pensionärer får inte ut så mycket i bostadsbidrag.

Citat:
Nu lär väl dom där 5000 kr bidraget som sätts in på sparkontot gå till insatsen till din lägenheten i vår.

Det är mer än en tredjedels miljon.

Citat:
Det är bara att gratulera från oss skattebetalare som själva får slita ihjäl oss och kanske ändå aldrig ha råd med en bostadsrätt - i Uppsala dessutom! Det är ingen billig stad.

För oss som förstår pengars värde behövs luktsalt. Och att gå och lägga sig en stund.

Sedan så bör ju föräldrarna lastas, vem vet om de velat ha honom hemma så länge som födkrok?

Jag förstår inte hur det här har gått till. Vid andra bidrag så måste man ju visa upp en hyresavi. Hyr man ut till inneboende måste man ge dem ett kontrakt så de kan visa upp.

Markunator du behöver en god man som tillvaratar dina intressen på ett lagligt sätt. Eller var det en släkting som var god man? Denne borde då anmälas till överförmyndaren. Alltså vilken soppa.

Markunator - fattiggränsen i Europa ligger någonstans på dryga 11000. Du kan alltså spendera ena halvan av det på nöjen och spara andra halvan.
Det är inte dina föräldrar som försörjer dig utan alla vi som betalat skatt. Pengars värde förstår man inte förrän man måste slita för att få dem. Du behöver inte göra någonting, du får nästan 10 000 i månadspeng. Dvs fickpengar. Fattigpensionärer har i princip 0 kr i fickpeng, för den summan går till att få tak över huvudet och mat i magen.
8 500 är existensminimum med din hyra, det som man alltså måste ha för att överleva en längre tid. Med din inkomst och eftersom du äter hemma och de betalar allt osv, så skulle du kunna försörja en helt annan person. Du får alltså dubbelt så mycket som andra utsatta grupper.

Det verkar som dina föräldrar gjort dig till en bortskämd person som inte bryr dig om någon annan än dig själv och dina behov. Jag förstår att du gillar din tråd, och vill att folk ska fortsätta skriva, här har du ju en 20 pers som är intresserade av att hjälpa dig. Du har det otroligt bra relativt sätt.

Vad du däremot inte förstår är att allt hänger ihop.
Som jag skrev tidigare, för att hitta en tjej så måste man bli gillad. Om du då har dina uppenbara saker som ligger till last, och sedan ditt ointresse av andra, och ovilja att bry dig om andra, så är det inte mycket som talar för dig.

Vi alla måste hitta någon som vi passar med, någon som behöver det vi kan ge, och som har något vi behöver. Vad har du som en tjej behöver? Vad kan du ge en tjej med din attityd?

Jag skriver inte det för att trycka ned dig, men om du då haft otur och har AS, och därmed saknar empati, och sedan också har en trist attityd och är väldigt självisk, då har du inte mycket som lockar. Det är den brutala sanningen. Inget utseende i värdlen kan kompensera en trist personlighet.

Din AS kan du inte ändra på, men din attityd kan du ändra på, och också din själviskhet kan du jobba på, men det krävs ju att du själv vill. Som du resonerar nu så liknar du mest någon som vill ha stekta sparvar från himlen. Det funkar inte. Ja föräldrar skämmer bort sina barn så, men livet funkar inte så. Tjejer funkar inte så.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-23 kl. 21:55.
2016-12-23, 21:59
Medlem
Tråden har gått från att jag hejade på markus att han skulle hitta en tjej, till att äcklas av honom.

Markus, du är entitled, bortskämd, vill inte, kan inte göra något själv. Du har en otrevlig och aggresiv attityd mot folk som försöker hjälpa dig.

Dessutom är du grovt kriminell och har lurat staten på enorma summor. Hoppas verkligen någon i tråden anmäler dig för granskning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in