Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
De säger att jag inte har varit intresserad av att lära mig nåt tidigare och att det därför inte har varit nån mening för dem att lära mig nåt.
Helt jävla makalöst.
Min motivation att t ex lära mig tvätta var
noll i tonåren, eftersom jag som alla tonåringar var en lat jävel + att det var mycket enklare att mamma gjorde det åt mig. Det slutade med att hon slängde ut varenda plagg jag la i tvättkorgen under några veckors tid och endast tvättade resten av familjens tvätt tills jag kröp till korset en dag (hade inte ett enda rent plagg kvar) och bad henne visa hur en tvättmaskin fungerar. Det tog en minut att lära sig.
Dina föräldrar har uppenbarligen inte klarat av uppdraget att göra dig självständig, men det betyder inte att du fortsättningsvis ska skylla ifrån dig på att du inte kan eller inte lärt dig.
Nu lär du dig! Du kommer själv få vara aktiv och be dina föräldrar hjälpa dig lära dig både det ena och det andra framöver, för dom tar ju fan inga initiativ själva.
Det bästa är egentligen att inte ta hjälp av dom alls fortsättningsvis, utan t ex be din kusin (som är din nuvarande kontaktperson om jag förstått saken rätt) och din framtida boendestödjare att hjälpa dig lära dig allt från att betala räkningar själv till att putsa fönster. Sånt som kommer vara
nödvändigt att kunna när du flyttar hemifrån i vår. För dina föräldrars motivation att göra dig självständig är obefintlig. Jag tror dom trivs ganska bra med att ha gjort dig beroende av dom. Det får dom att känna sig behövda och den där rädslan för förändringar som dom uppenbarligen också lider av, förstår jag nu var du fått ifrån.
Citat:
Jag hatar mig själv så jävla mycket att jag inte har kommit i gång med det här förrän nu. Jag borde ha börjat lära mig att bli vuxen för typ tio jävla år sen!
Ja, det borde dina föräldrar ha hjälpt dig med. Men det är inget du ska klandra dig själv över, för det är dom som har misslyckats med sitt föräldraskap. Däremot så är det
du som har
makten att förändra ditt liv från och med nu. Ta den! Så missar du inte tio år till. Jag som är närmare 35 kan säga att 25 är ingen ålder. Det är en vanlig ålder att livskrisa i, men med lite perspektiv så inser man att 25 är rena rama ungdomen. Du har all tid i världen att komma ikapp!
Citat:
Mina föräldrar har faktiskt sagt att det ska bli skönt när jag flyttar ut. Det är uppenbart att jag inte är något mer än en börda för dem.
Nu vet jag inte exakt i vilket sammanhang dom sa det, så det är svårt för mig att kommentera det närmare. Men det hör till livets gång att ens barn flyger ur boet och det finns ingen förälder som inte tycker att ens tonåringar eller hemmaboende unga vuxna är pain in the ass emellanåt, så det där ska du inte ta personligt. Det dom menar är inte att det ska bli skönt att "bli av med dig", utan att det ska bli skönt att du äntligen tar klivet in i vuxenvärlden.
Citat:
Jag är 25 år gammal och jag kan, gör och har ingenting. Fy fan i helvete, vad jag hatar mig själv.
Okej, mod kan lika gärna låsa tråden då. Eller vill du hellre fortsätta jobba på att
lära dig hur man gör?
Citat:
Jag har faktiskt redan lånat den. Visst, jag ska läsa den, och visst, jag ska göra anteckningar, men det finns inte en jävla chans att det finns några böcker som nånsin kan göra mig till nåt mer än ett misslyckande.
Okej. Jag ska ringa upp landets alla bibliotek, bokaffärer, Adlibris och Bokus och hälsa att dom ger fan i att låna ut/sälja böcker till dig eftersom det är slöseri på papper.
Citat:
Okej, gör man det från deras hemsida, eller?
Svar ja.
Citat:
Jag har ingen som helst idé av vänskap.
Det har du visst det. När du hör ordet "vän", vad tänker du då?
Citat:
Pappa har gjort det. De ska kontakta oss och kalla oss till ett möte.
Bra att det äntligen börjar hända något. Men du, det är inte dina föräldrar som ska ringa dom samtalet, utan det är
du!
Citat:
Jag tror inte att du begriper riktigt hur omöjligt det du beskriver här faktiskt är för mig. Det går helt enkelt inte.
Okej, då skiter vi i det.
Citat:
Men varför har de inte det, då?
Det är något som du kommer förstå bättre om du tar upp det med din psykolog. Det finns inget enkelt svar och jag sitter inte inne på något facit på varför dina föräldrar är som dom är. Men en psykolog kan åtminstone hjälpa dig hantera känslorna kring detta.
Citat:
Jag kan varken hitta den eller inreda den själv, det förstår du, va? Jag vet inte ett piss om sånt.
Du vet vad möbler är? Då vet du vad ett köksbord, köksstolar, en soffa och en säng är. Det kommer du långt med. Sen tar du med dig det du vill ha från ditt pojkrum. Det är klart som fan att du kan inreda den själv! Det behöver inte bli snyggt, men du har haft ett hem i 25 år hittills och inte varit hemlös och borde rimligtvis känna till grunderna kring vad som ingår i ett hem. Åk till IKEA och köpt ett sånt där "flytta hemifrån"-kit med köksgrejer, ta med dom möblerna du kan från föräldrahemmet och köp till det som behövs. Sen kan du ändra om allteftersom. Men "kan inte", duger inte som svar här. Du kan till och med betala IKEA för hemleverans och att dom skruvar ihop möblerna åt dig.
Citat:
JAG STÄDAR OCKSÅ MITT RUM! HAR DU INTE LÄST DET JAG HAR SKRIVIT ANGÅENDE DET, ELLER?!
Okej, eftersom du skriker så ska jag också sänka mig till din nivå och svara med versaler: DU STÄDAR JU FÖR I HELVETE BARA DITT RUM VARANNAN GÅNG!!! Din mamma ska inte städa ditt rum alls! Basta! Jag skiter i ert städschema vad gäller ditt rum. Ditt rum ska du städa själv helt och hållet. Du är för fan 25 år gammal. Jag hade till och med hellre anställt städhjälp i så fall än låtit min gamla pensionär till morsa städa mitt rum!
Citat:
Därför att min pappa redan hade gjort det och därför att jag inte kan.
Okej, hädanefter så låter vi dina föräldrar fortsätta göra allt åt dig eftersom du "inte kan". Känns det bra? Då får du din vilja fram och förblir den jättebebisen som du innerst inne vill vara.
Citat:
Den där meningen säger emot sig själv. Ska jag vänta till efter Lucia eller till efter jul?
Två bokstäver föll bort. Hör av dig till dom igen om du inte hört något innan Lucia. Sen ringer du dit en gång i veckan och tjatar tills det händer något.
Citat:
Min mamma behöver ändå godkänna det jag köper. Jag har köpt en stickad mössa och ett par läderhandskar nu, men mamma måste säga om jag kan behålla dem eller inte. Jag har inte mycket pengar, förstår du.
Din mamma ska inte godkänna ett skit i klädväg du köper. Du är 25 år gammal! Du bestämmer själv vad fan du vill ha på dig. Är din mamma god man åt dig? I så fall kräver du att du får någon som inte är släkt med dig som inte beter sig som ett galet kontrollfreak, utan låter dig vara självständig. Är hon inte god man så tar du makten över din ekonomi och ser till att få in allt på ditt egna konto, som du själv sköter från och med nu.
Att du har lite pengar är ingen ursäkt. Det använder du bara som bortförklaring. Det finns gott om människor med kass ekonomi som sköter sin ekonomi själv och inte blandar in sina föräldrar. Om dom går in och sponsrar ett större inköp som t ex en vinterjacka eller vinterskor så är det svårt att säga emot att dom har veto. Men det är därför du inte ska dra in dina föräldrar i dina klädinköp. En mössa kostar max 100 spänn. Då kan du vänta tills nästa månads utbetalning från Försäkringskassan innan du köper den.
Citat:
Varför det? Det är ju mycket svårare. Och hur vet jag att hon inte redan har en pojkvän, förresten?
Genom att fråga!