Citat:
Ursprungligen postat av
syntaxxxerror
Uppenbarligen så är du inte sifferblind och du är definitivt inte utvecklingsstörd, vilket dina föräldrar behandlar dig som, eftersom dom hela tiden gör saker åt dig, istället för att fostra dig till att bli en självständig, vuxen man.
De säger att jag inte har varit intresserad av att lära mig nåt tidigare och att det därför inte har varit nån mening för dem att lära mig nåt.
Citat:
Det ska inte krävas - som det gjorde nu - att en helt främmande människa (jag) på ett internetforum indirekt (genom att be dig be henne lära dig hur man gör) ska sparka din mamma mamma i röven att komma igång.
Men varför skulle det vara tvunget att krävas det, tror du?
Jag hatar mig själv så jävla mycket att jag inte har kommit i gång med det här förrän nu. Jag borde ha börjat lära mig att bli vuxen för typ tio jävla år sen!
Citat:
Det blir allt mer uppenbart hur det är dina föräldrar som håller dig tillbaka och sätter krokben för dig hela tiden. Det är inte konstigt att ditt självförtroende är på botten när dom fostrat dig i andan att du inte kan eller klarar av att lära dig dom enklaste saker och att det inte är någon idé med det ena eller andra. Dom har bromsat din utveckling något fruktansvärt.
Mina föräldrar har faktiskt sagt att det ska bli skönt när jag flyttar ut. Det är uppenbart att jag inte är något mer än en börda för dem.
Jag är 25 år gammal och jag kan, gör och har ingenting. Fy fan i helvete, vad jag hatar mig själv.
Citat:
Ja, självklart. Absolut.
Okej, då gör jag väl det, då.
Citat:
Men du behöver ju inte köpa den, utan låna hem den från biblioteket istället!
Jag har faktiskt redan lånat den. Visst, jag ska läsa den, och visst, jag ska göra anteckningar, men det finns inte en jävla chans att det finns några böcker som nånsin kan göra mig till nåt mer än ett misslyckande.
Citat:
Ett annat tips - och jag skämtar inte ens - är att helt enkelt beställa hem H&M-katalogen, titta på hur kläderna kombinerats där och bara kopiera det rakt av. Du kommer ha allt samlat på ett ställe - både tips och kläderna i sig - så mer Asperger-anpassat än så kan det inte bli
Okej, gör man det från deras hemsida, eller?
Citat:
Vad är din idé av vänskap? För jag kan säga att det är en helt annan sak med vänner som vuxen än som barn/ungdom, om du nu har dåliga erfarenheter av det.
Jag har ingen som helst idé av vänskap.
Citat:
Dels så ses man betydligt mer sällan, så kravet på dig att vara social kommer inte vara speciellt betungande. Dom flesta vuxna hinner knappt ens träffa sina bästa polare, ännu mindre ytliga bekanta. Och man kanske inte har speciellt många intressen gemensamt, men ändå utbyte av varandra. Då kanske du tänker att "vad är det för idé med vänner om man nästan ändå aldrig hinner ses och som inte delar mina intressen?". Men det handlar främst om att du måste bryta din isolering. Lära känna människor som du inte är familj/släkt med och som du kan ha utbyte av.
Jag förstår inte hur du menar att jag ska göra. Jag vet inte hur man har en vän.
Citat:
Har du förresten hunnit kolla upp det där med kontaktperson än?
Pappa har gjort det. De ska kontakta oss och kalla oss till ett möte.
Citat:
Och angående tjejerna du planerar att gå fram att prata med... Jo, nog får du allt skissa lite i huvudet redan nu på vad du ska säga/prata om, om du redan nu känner att du inte kan prata med tjejer spontant över huvud taget. Det handlar inte om att du ska memorera något manus i huvudet, men du måste ta och fundera lite på när och var det kan vara lämpligt att gå fram till en tjej och hur du ska inleda samtalet. Sen får du ta det därifrån. OBS! Se dock till så att det inte låter inövat när du går fram och snackar. Annars kommer du låta som en monoton robot.
Jag tror inte att du begriper riktigt hur omöjligt det du beskriver här faktiskt är för mig. Det går helt enkelt inte.
Citat:
Du behöver inte starta en ny tråd, utan kan gå in i tråden för "snabba frågor" i forumet, där du kan ställa konkreta frågor. Ett exempel kan vara: "Jag behöver tips på ett par prisvärda (får kosta max xxx) chelsea boots i brunt skinn. Har någon några bra tips?"
Det kan jag väl...
Citat:
Du vet att dina föräldrar ska köpa en bostadsrätt som du kan bo i. Då är det dom som äger den. Självklart så är det dom du kommer "hyra" den av. Att dina föräldrar inte förklarat det här. Helt jävla makalöst.
Men varför har de inte det, då?
Citat:
Imiron hade något bra tips. Skrev du upp det? Jag kommer inte exakt ihåg vad det hette.
Nej, det gjorde jag inte. Jag vet inte vad du pratar om.
Citat:
Suck. Förlåt att jag tappar tålamodet, men vaaaarför ringer du inte själv Försäkringskassan och frågar? Jag skrev ganska långt och utförligt vad som gäller och orkar inte ta det igen.
Har redan gjort det.
Citat:
Jag blir bestört eftersom du missat så många år av ditt vuxna liv genom att mer eller mindre bli omyndigförklarad av dina föräldrar, habiliteringen/daglig verksamhet och ja... alla omkring dig. Tänk vilken jävla skjuts ditt självförtroende fått på bara några månader av all hjälp du fått på Flashback.
Det säger inte mycket. Jag är fortfarande väldigt deprimerad. Jag orkar inte mer.
Citat:
Men nu ska vi inte hänga upp oss på det och du ska inte gå och deppa över dina missade år eller använda det som ursäkt för att inte fortsätta kämpa på. Det går inte att ändra på det förflutna.
Jag önskar att jag kunde se det på det sättet.
Men det kan jag inte.
Citat:
Det låter ärligt talat som en urusel idé. Risken är överhängande att du kommer "fastna" där, eftersom varken du eller dina föräldrar är speciellt handlingskraftiga av er och ständigt väljer minsta motståndets lag.
Okej.
Citat:
Nej, du ska flytta hemifrån på riktigt! Det handlar bara om några månader nu tills du ska flytta. Då flyttar du till en egen lägenhet. En mycket viktig symbolisk handling. Du inreder den som du vill ha den och det ska vara en fredad zon från dina föräldrar.
Jag kan varken hitta den eller inreda den själv, det förstår du, va? Jag vet inte ett piss om sånt.
Citat:
Hur ska du ens klara av att sköta er nuvarande trea själv när din mamma fortfarande städar ditt rum?
JAG STÄDAR
OCKSÅ MITT RUM! HAR DU INTE LÄST DET JAG HAR SKRIVIT ANGÅENDE DET, ELLER?!
Citat:
Varför ringde/mailade du inte själv?
Därför att min pappa redan hade gjort det och därför att jag inte kan.
Citat:
Vänta in tills efter jul, utan har du inte hört något från dom innan Lucia så ringer du själv upp och pushar på.
Den där meningen säger emot sig själv. Ska jag vänta till efter Lucia eller till efter jul?
Citat:
Du får inte ta med dig dina föräldrar, utan den här gången går/åker du dit helt själv, letar fram det du vill ha (behöver du hjälp så frågar du personalen) och betalar själv, utan deras inblandning.
Min mamma behöver ändå godkänna det jag köper. Jag har köpt en stickad mössa och ett par läderhandskar nu, men mamma måste säga om jag kan behålla dem eller inte. Jag har inte mycket pengar, förstår du.
Citat:
Jag syftade på hur du presenterade dig och vad du berättade om dig själv. Vilka samtalsämnen du höll dig till.
Jag har redan berättat så mycket jag kan om det.
Citat:
I ditt fall skulle jag nog snarare föreslå att utbyta nummer istället.
Varför det? Det är ju mycket svårare. Och hur vet jag att hon inte redan har en pojkvän, förresten?