2017-02-28, 20:19
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast du förstår inte. Jag ÄR kvinna, och jag VET vilka förväntningar, tankar och känslor man får av olika saker som man får veta om en viss man. Vissa saker höjer mannen, och får en att vilja ta reda på mer. Andra sänker. JA det kan vara positivt att vara helnykterist; jag kan visst tänka ihop en sådan mansgestalt (om jag skulle vara romanförfattare): han skulle vara ren, principfast, asketisk, stark i själ, kropp och ande, helt uppslukad av sitt kall som präst, munk, tempelriddare etc... Men i verkligheten är det nästan aldrig så det ser ut, utan man VET som tjej att det nästan alltid är de tråkiga, mesiga, inbundna, modersbundna männen som inte dricker. Och då undviker man dem. Punkt.
Jag vet om att du är kvinna. Men som man brukar säga, det är inte fisken som vet bäst om hur den blir fångad. För övrigt så valde du ju inte mellan Erik och Göran. Vilken väljer du?

Okej, men då säger du exakt det som jag själv har försökt beskriva; det är inte själva handlingen (nykterhet) som har betydelsen, utan uppfattningen om nykteristen. Men det du måste förstå, är att egenskaperna "tråkighet", "mesighet", "inbundenhet" o.s.v. inte försvinner om man börjar dricka alkohol. Man är samma person, fast nu är man full istället. Inte för att man tycker om att vara full, utan för att folk på internet har tvingat honom. Låter som en riktig alfahanne om du frågar mig!

Läs mitt inlägg om logikteori samt svaret till Roidbert för mer information.
Senast redigerad av spyder123 2017-02-28 kl. 20:23.
2017-02-28, 20:33
Medlem
Citat:
Du är medlem i Svenska Kyrkan om du inte själv har gått ur. Du behöver inte gå bara till din egen församling heller, förresten; du kan gå till vilken kyrka du vill i hela Uppsala stift.

Jag har gått ur. För ett tag sen.

Citat:
Angående att våga dricka öl, så pröva ensam hemma där du inte KAN göra bort dig. Börja med att dricka en lättöl lite långsamt, och se vad som händer. En annan dag testar du att dricka en folköl. Senare vågar du kanske avancera till att dricka en starköl (men då måste du gå till Systemet och köpa den).

Okej: hemma, först lättöl, sen folköl, sen starköl.

Citat:
När du har sett hur du reagerar på dessa olika styrkor, så vet du ju vad du har att hålla dig till på krogen. Alltså hur stor öl och vilken styrka du kan beställa in, för att vara helt säker på att inte bli för påverkad.

Nej, jag vet inte om jag kommer att veta det, faktiskt. Efter att bara ha druckit en lättöl, en folköl och en starköl. Menade du kanske att jag borde dricka fler än så? Är det de enda tre styrkorna på öl som finns?

Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Den dagen då du själv klarar av att planera en resa, boka en biljett, sätta dig på ett tåg och kliva av på rätt hållplats, så är du välkommen att ta en öl med mig.

Det måste jag tacka nej till, tyvärr.

Citat:
Jag tror att du har missförstått något här. Det är kalorier du ska räkna och kolhydrater du ska se upp med, inte proteiner.

Jag har inte missförstått någonting alls. Jag frågade vilken andel av min dagliga diet som ska utgöras av kolhydrater, protein och fett!

Citat:
Räkna ut (googla) vad du har för dagsbehov, vilket är baserat på din vikt, och använd appen till att hålla koll på hur mycket proteiner du får i dig per dag.

Jag vet vad mitt dagsbehov är. Jag vet att jag måste äta mellan 1 750 och 1 850 kalorier per dag, sex dagar i veckan, om jag ska gå ner i vikt. Men varför ska jag hålla koll på hur mycket proteiner jag får i mig? Jag vet ju inte ens hur mycket protein jag ska äta!

Alltså, jag har försökt googla på det, men jag vet fortfarande inte vad som är rätt. Jag tror t.ex. inte att jag kan äta 170 g protein per dag...

Citat:
Diet eller ej, du har fortfarande samma näringsbehov som tidigare. Det du ska minska är det totala kaloriintaget per dag.

Näringsintaget kan ju inte förbli detsamma om inte mitt kaloriintag gör det! Alltså, jag fattar verkligen ingenting alls nu...

Citat:
Vad väger du nu och vilket kaloriintag ligger du på?

Sist jag vägde mig så vägde jag 85 kg (jag har gått upp, främst p.g.a. att jag inte har kunnat gå till gymmet p.g.a. mina operationer; i mitten på mars kan jag börja med det igen) och jag ligger på kaloriintaget 1 750 kalorier per dag (utom lördag). Det är inte alltid det går så bra för mig att hålla mig till den mängden, dock...

Citat:
Suck. Varför? Om vi nu ska hjälpa dig att gå ner i vikt så måste vi ha något att gå efter. Du behöver inte skriva ner exakt på grammet vad du äter, utan det räcker med måltiderna spaltade efter frukost/lunch/mellanmål/middag.

Hmm, jag vet inte om det kan gå den här veckan... Kanske nästa. Den här veckan har inte precis varit idealet hittills, men vi får se!

Citat:
Du har själv sagt vid upprepade tillfällen att du inte kan något om matlagning, att det är din mamma som står för merparten av den, och att du aldrig handlar (annat än godis och snask) i matbutiker, så vem skulle annars vara strategen bakom dieten?

Jag förstår inte vad du menar här. Jag handlar visst (sluta för helvete att ljuga om mig) och jag kan laga en del maträtter, men min mamma lagar majoriteten av maten.

Citat:
Eller har du äntligen fått ändan ur vagnen och lärt dig planera måltider, inköp och att laga mat efter recept?

Jag förstår inte vad du menar med detta.

Citat:
Det har aldrig slagit dig att informationen finns en googling bort?

Vad fan ska jag googla på, då?

Citat:
Kanon! Använder du den dagligen? Väger du allt och för in i appen?

Ja och ja.

Citat:
Inte med den inställningen, nej.

Jag kan inte.

Citat:
Skaffa en riktig väska.

Nej.

Citat:
Jag kan inte med ord beskriva hur din nuvarande situation med dina föräldrar bromsar din personliga utveckling.

Du kanske inte vet så mycket som du tror. Jag kanske har gett dig fel information.

Citat:
Så att jag inte har missförstått något så spaltar jag upp det som kommit fram om din ekonomi hittills:

Nej nej nej nej nej nej NEJ. Jag har redan varit mycket tydlig med att jag inte tänker prata om min ekonomi i den här tråden något mer. Moving on:

Citat:
Som första steg så kan du börja med att berätta att du ska ut, men inte var. Säg att dom kan nå dig på mobilen om det är akut (dom ska inte ringa och förhöra dig om varje steg du tar), men inte annars.

Okej, tack! Det kan jag göra.

Du behöver ombyten för en vecka i alla fall, för det är väl med det mellanrummet du tvättar?

Citat:
Några exempel: skor, bälten, väskor, handskar, halsdukar, hängslen, armbandsur, slipsar, manschettknappar, näsdukar, plånbok, etc. Vissa exempel är överkurs, men jag vill påvisa variationen som finns. Undvik dock smycken. Det ser för jävligt ut på män.

Tack! Jag har redan ett par av de där sakerna (skärp, armbandsur), men några andra av dem kan jag nog köpa. Bl.a. hittade jag nyligen en fin plånbok i en klädbutik som intresserade mig. Finare än min nuvarande i alla fall.

Citat:
Var inte så rigid. Det kommer snart en ny vinter.

Okej. Då köper jag den !

Citat:
Kan du försöka se nyttan i att köpa halsduken i syfte att träna på följande kognitiva moment:

1. Ta tåget till köpcentrumet i Solna - utan sällskap.
2. Gå runt i klädbutiker tills du hittar ett sortiment du gillar.
2. Gå till butikens avdelning för accessoarer.
3. Välja ut en halsduk.
4. Betala, utan mammas hjälp.
5. Ta tåget hem.

1. Kan jag klara av. Jag har åkt tåg till Stockholm själv en gång nu. Ska åka dit igen och hälsa på min kusin.
2. Det kan jag göra och har i stort sett redan gjort det.
3-4. Kan jag också redan göra.
5. Har redan gjort. Har redan köpt några kläder själv.
6. Har jag också redan gjort.

Men om jag ska köpa kläder så gör jag det i Uppsala, såvida jag inte redan är i Stockholm eller Solna.

Citat:
Herregud. Gör du någonsin något utan dina föräldrars hjälp?

Ja, men de var där när jag hade opererat ögat och därför hjälpte de mig. Jag litar förresten inte på min egen åsikt om vad som är snyggt i andras ögon när det kommer till många saker.

Citat:
Din självömkan och ynklighet är både omanlig och patetisk.

Vad har det att göra med nåt jag skrev i det inlägget?

Citat:
Du måste träna på att inte älta gamla oförätter intill döddagar och lära dig släppa saker istället för att älta på.

Jag ältar inte, det var du som började snacka om det igen! Jag vill inte prata om det mer, så om du slutar ta upp det så är vi klara med det.

Citat:
Att du är deprimerad är ingen ursäkt för att kalla någon bitch, satmara, slyna, skata, och all annan skit du kallat mig.

Nä nä, men de hånfulla, sårande saker du sa till mig (och fortsätter säga till mig i nästan varje inlägg) är helt okej, tydligen...

Citat:
Jag kan ta det, men jag blir konfunderad över hur det ska gå för dig irl när du skaffar vänner/arbetskarater/studiekamrater och applicerar samma beteende där. Brukar du tappa humöret hemma? Är det mycket bråk och konflikter med dina föräldrar? Hur hanterar du det?

Definiera "brukar" och "mycket". Jag förstår heller inte den sista frågan.

Citat:
Mitt intryck är att du är otroligt lättkränkt, lättirriterad, stingslig och barnslig i ditt sätt att besvara folk när du tappar humöret, vilket händer alldeles för ofta här.

Kanske.

Eller så kanske du inte inser att det är du och ditt beteende mot mig som är problemet, i alla far när det gäller dig och mig.

Citat:
Det beskrev jag i inlägget innan detta. Scrolla tillbaka.

Okej, så du menar alltså att jag inte har följande egenskaper:

Citat:
självständighet, nyfikenhet på livet och andra människor, lite äventyrlig ådra, humor, framtidsplaner, intressen/hobbies (ej gaming...), etc.

Självständighet kan jag hålla med om, men inte resten. Kan du förklara varför du tror att jag måste bättra på de sakerna?
2017-02-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är klart att du är som du är, men om du är medveten om vilka beteenden som är dåliga, kan du åtminstone undvika dem så gott det går. Det är faktiskt inte en omöjlighet för dig.

Jag tror faktiskt inte att jag är medveten om dem, om jag ska vara helt ärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om du Markus är beredd att lära dig manuellt, så kommer det funka ganska bra.

Jag vet inte hur man gör det.

Citat:
Frågan är om du kan uppbåda tillräckligt mycket energi till att se en kvinna som ett specialintresse, och om du kan lära dig att hålla dina negativa tankar för dig själv?

Jag förstår inte.

Citat:
Det är en enkel regel.
I verkliga livet säger man sina positiva tankar högt, de negativa kommer inte utanför tänderna.
Ska man ha en tjej så får man vara väldigt engagerad i att säga positiva saker om henne som en person. Man får nästan göra det till en hobby.

Förstod du det där? Och känns det som du vill lära dig det?

Ja, jag tror att jag förstod det, och visst vill jag lära mig det.

Citat:
Sedan undrar jag när du säger att du vill ha sex. Är det någon speciell berättelse, eller någon speciell porr, som du sett som du "vill ha"?

Va?! Alltså, svaret är nej (tror jag), men...va?!

Citat:
Vissa killar vill väldigt gärna få utlösning med en tjej, medan andra vill ha självkänslan av att ha kunnat tillfredsställa en kvinna. Det är ganska stor skillnad på dessa två.
Vad är det du vill?

Främst det förstnämnda.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Asberger är inte autism!

Jo, det är det visst. Väldigt högfungerande autism, men autism likväl.

Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Till Markunator; om du inte vill dricka alkohol så tycker jag som sagt inte att du behöver göra det.

Nä, jag ska försöka lära mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det är inte öppet för din mamma att börja diktera när du ska vara hemma eller att du inte får gå på krogen, men vid en artigt ställd fråga kan man gott svara för att inte vara oförskämd. Om det däremot börjar bli ett förhör, dvs massa följdfrågor som "jaha, vad gör du där? Med vem är du där?" osv, så kan man antingen skoja lite och säga "oj, är det här ett förhör eller? Jag kommer hem någon gång ikväll sen, ses imorrn, *click*" eller så svarar man ospecificerat. Snokande ska inte löna sig.

Jaha, okej. Då förstår jag hur jag ska göra (tror jag).

Citat:
Det beror dock på själva tygpåsen. Står det liksom "Coop" eller "försäkringskassan" på den så går den fetbort. Det är dessutom en ganska svår accessoar som inte passar så många stilar.

Jag fick den för ett år sen när jag blev medlem i Västgöta Nation. Jag tycker den ser schysst ut, men vad vet jag?

Citat:
HM hade iaf nyligen en del snygga ryggsäckar som var billiga. Sandqvist och Fjällräven är ju i princip märkesryggsäckar och inte det första jag hade lagt pengar på om jag hade Markus garderob. Fast jag hade nog köpt en snygg hyfsat billig axelremsväska från HM till att ha på stan. Ryggsäck till universitetsstudier hade jag tagit senare.

När du snackar om "axelremsväska" (är det samma sak som ryggsäck?), menar du då den här?
http://www.hm.com/se/product/56632

När det gäller ryggsäckar, tycker du att den här är fin?
http://www.hm.com/se/product/48087

Eller, vad var det du snackade om? Jag behöver f.ö. faktiskt ingen ryggsäck när jag bara ska gå ut nån kväll, eller nåt. Då räcker det nog med tygpåsen.

EDIT: Jag vet att den övre inte var en axelremväska, men tycker du att den är fin?
Senast redigerad av Markunator 2017-02-28 kl. 20:38.
2017-02-28, 20:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet om att du är kvinna. Men som man brukar säga, det är inte fisken som vet bäst om hur den blir fångad. För övrigt så valde du ju inte mellan Erik och Göran. Vilken väljer du?

Okej, men då säger du exakt det som jag själv har försökt beskriva; det är inte själva handlingen (nykterhet) som har betydelsen, utan uppfattningen om nykteristen. Men det du måste förstå, är att egenskaperna "tråkighet", "mesighet", "inbundenhet" o.s.v. inte försvinner om man börjar dricka alkohol. Man är samma person, fast nu är man full istället. Inte för att man tycker om att vara full, utan för att folk på internet har tvingat honom. Låter som en riktig alfahanne om du frågar mig!

Läs mitt inlägg om logikteori samt svaret till Roidbert för mer information.

Du säger att kvinnor inte bör bry sig om ifall män dricker eller inte, men problemet (för TS) är att de BRYR sig om det. Vare sig de har rätt eller fel. En annan man kan ha läge att arbeta emot normen; en man som är populär bland kvinnorna ändå. Men TS har inte det. Apelsinjuicen kan i stället bli den sista spiken i kistan.
2017-02-28, 20:41
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Du säger att kvinnor inte bör bry sig om ifall män dricker eller inte, men problemet (för TS) är att de BRYR sig om det. Vare sig de har rätt eller fel. En annan man kan ha läge att arbeta emot normen; en man som är populär bland kvinnorna ändå. Men TS har inte det. Apelsinjuicen kan i stället bli den sista spiken i kistan.
Jag håller med om att det kan underlätta att dricka något som i alla fall ser ut som alkohol. De gångerna jag har varit ute nykter behöver man förklara sig 100 gånger varför man inte dricker, det är skäl nog. Här handlar det inte om att bara kvinnor bryr sig, alla bryr sig.

(Apelsinjuice ser ju dock ut som en vodka & apelsin, och våga inte påstå att det är töntigt att dricka det)

EDIT: Okej, jag ska lägga in en disclaimer; man smälter in mer om man har druckit lite grann. Det underlättar förmodligen för de flesta. Man blir lite mer avslappnad och även om man är supercharmig så verkar man ändå lite tråkigare än om man hade tagit nåt glas. Jag ser det ju dock lite som en utmaning, men förmodligen skulle TS gynnas av att dricka lite grann innan man går ut. Med det sagt, om han inte gillar att vara berusad så ska han inte tvingas till det.
Senast redigerad av spyder123 2017-02-28 kl. 20:58.
2017-02-28, 21:03
Medlem
Drick inte bara öl!

Köp hem lite chips (grill är bra) och ta en iskall öl till det.
Börja med att köpa ölsorter som är enkla att dricka. Några tips:
-Budweiser
-Corona
-Pripps blå
2017-02-28, 22:34
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
En av fördelarna med autism är att man sällan har så mycket social ångest, eftersom man har svårt att läsa av folk. TS har inget problem med att ragga nykter och prata med folk, han behöver bara träna på det.

Ja det behöver nog vi alla isf. Själv så är jag mer självsäker när jag har druckit, Tror inte du kan förneka detta heller.
Därför är det lättare för honom att börja prata med en tjej på krogen och förstå att det inte är så farligt. Det svåra nykter är att komma på saker att prata om ifall man har fobi redan, Hjärnan bara stannar upp för man är så stressad. Men med lite alkohol så blir man mer avslappnad
2017-02-28, 22:42
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Ja det behöver nog vi alla isf. Själv så är jag mer självsäker när jag har druckit, Tror inte du kan förneka detta heller.
Därför är det lättare för honom att börja prata med en tjej på krogen och förstå att det inte är så farligt. Det svåra nykter är att komma på saker att prata om ifall man har fobi redan, Hjärnan bara stannar upp för man är så stressad. Men med lite alkohol så blir man mer avslappnad
Du missförstod. TS har inte någon social ångest. Han går ju runt och pratar med tjejer på stan, går på danskurser själv och så vidare. Han är mindre feg än de flesta.
2017-03-02, 10:01
Medlem
Oxehufwuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Citat:
Citat:
Vissa killar vill väldigt gärna få utlösning med en tjej, medan andra vill ha självkänslan av att ha kunnat tillfredsställa en kvinna. Det är ganska stor skillnad på dessa två.
Vad är det du vill?
Främst det förstnämnda.
Kära Markunator,

Det första du gör fel
är att du påstår att du har en bra kvinnosyn samtidigt som du vill ha sex för att "få utlösning med en tjej". Samtidigt är du emot att gå till sexsäljare - som faktiskt kanske kan uppskatta att ge en man utlösning och om inte annat får betalt för det.

Det andra du gör fel är att du inte ser det som primärt att tillfredsställa personen du har sex med. På vilket sätt tyder detta på en "bra kvinnosyn" att förvägra en kvinna sexuell njutning samtidigt som du får ut det du vill sexuellt?

Det tredje du gör fel är att du nedvärderar sexsäljaryrket genom att se det som något fult och dåligt. Varför?

Med vänliga hälsningar,

Eder förbundna Oxehufwud
2017-03-02, 10:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxehufwud
Kära Markunator,

Det första du gör fel
är att du påstår att du har en bra kvinnosyn samtidigt som du vill ha sex för att "få utlösning med en tjej". Samtidigt är du emot att gå till sexsäljare - som faktiskt kanske kan uppskatta att ge en man utlösning och om inte annat får betalt för det.

Det andra du gör fel är att du inte ser det som primärt att tillfredsställa personen du har sex med. På vilket sätt tyder detta på en "bra kvinnosyn" att förvägra en kvinna sexuell njutning samtidigt som du får ut det du vill sexuellt?

Det tredje du gör fel är att du nedvärderar sexsäljaryrket genom att se det som något fult och dåligt. Varför?

Med vänliga hälsningar,

Eder förbundna Oxehufwud

Fast SLUTA tjata om horor! TS är inte hjälpt av det. Han skulle bara känna sig ännu mer misslyckad om han hade varit tvungen att betala för sex. Horköpet blir en bekräftelse på det. Dessutom underlättar det inte på något sätt för honom i konsten att ragga tjejer. Horan är ju med vem som helst oavsett hur töntigt hon tycker att kunden beter sig. Många män delger den erfarenheten, just de män som har svårigheter att få till det med kvinnor och går till horor därför. (Jag menar att de bara känner sig ännu mer misslyckade än innan.) Män som har horor som ett komplement till t.ex. en fru, flickvän eller andra frivilliga sexpartners, fungerar annorlunda. (Och är inte särskilt trevliga enligt mig.)
2017-03-02, 12:13
Medlem
Avsiktarens avatar
TS du kan strunta i hur du klär dig eller om du skall dricka öl. Jag har aldrig fått till det med en tjej på grund av alkoholpåverkan.
När man får ha sex med en tjej kommer oftast helt oväntat.Vad du bör göra är att skaffa ett paket kondomer och försök få en tjej att gå med på att vara ensam med dig. Helst en lite äldre tjej de vet att vara ensam med en man betyder sex.
2017-03-02, 12:15
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Fast SLUTA tjata om horor! TS är inte hjälpt av det. Han skulle bara känna sig ännu mer misslyckad om han hade varit tvungen att betala för sex. Horköpet blir en bekräftelse på det. Dessutom underlättar det inte på något sätt för honom i konsten att ragga tjejer.

Man får ändå betala för att man skall få till det med en tjej som restaurangnotor och presenter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in