2017-03-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palannun
Du har redan fått mängder med förslag.

Inte tillräckligt tydliga. Jag har inte fått svar på de frågor jag har ställt nyligen än, t.ex.

Citat:
Första veckan brukar vara rätt dryg men sen är man avgiftad och det blir nästan lite äckligt att tänka på godis. Prova själv!

Nej. Jag har redan provat med detta. Det funkar inte för mig, och dessutom är det bara plågsamt.

Citat:
Och det du ska äta är redan nämnt. Havregrynsgröt, ägg, kvarg, bulgur, potatis, kött, linser osv. Mer riktigt bra mat helt enkelt. Glöm inte mycket frukt och grönt varje dag.

Okej, en del av det där kan jag säkert äta. inte allt, dock. Inte en chans.

Citat:
Fortsätt lämna in CVn.

Jag har inte ens nåt att skriva på CV:t! Alltså, det är ingen idé. Jag är helt enkelt en person som inte går att anställa.

Citat:
Ursprungligen postat av cr00mz
Varför kan du inte äta bulgur?

Jag har aldrig ätit det och har inget intresse av att börja med det heller.

Citat:
Och varför kan du inte äta vanliga kvarg? Vad är det som är svårt att blanda kvargen med säg fun light, eller marmelad eller sylt, eller bär, eller vad som helst.

Jag kan inte få det att smaka gott. Det går helt enkelt inte. Nä, för mig är det antingen yoghurtkvarg eller ingenting alls.

Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Jag erbjöd Markus att lägga upp ett kostschema för tre dagar av god mat med lagom av protein/kolhydrater/fett. Jag sa dock att det skulle bli vegetariskt då jag är dålig på matlagning med kött och därför kommer konstruera bättre vegetariska recept. Markus avvisade då han inte kunde klara tre dag utan kött (även om både ostkaka och våfflor går bra).

Jag vill inte äta vegetariskt, snubbinna. Det måste du faktiskt acceptera.

Citat:
Marcus vill helt enkelt inte testa nya grejer även om det innebär att han får den informationen han efterfrågar direkt in i mailboxen.

Jag fick inte den informationen alls, är jag rädd. Sen så missförstod du mig och ville inte prata med mig mer, vilket jag ber om ursäkt för; jag menade inte att låta otrevlig.

Varje gång jag pratar med en annan människa så missförstår vi varandra. Det är därför det är min lott i livet att vara ensam, helt enkelt.
2017-03-09, 18:19
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Jag vill inte äta vegetariskt, snubbinna. Det måste du faktiskt acceptera.
Och du får äta prick vad du vill såklart. Men vill du ha kostråd som är perfekt anpassade efter dina behov och exakta önskemål får du betala en nutrionist som gör det inte åt dig istället för att bemöta folk som försöker hjälpa dig men en otrevlig attityd.

Det enda jag sa att om jag skulle lägga ner tid på att göra ett kostschema så skulle det vara vegetariskt. Inte för att det är det enda rätta sättet att äta, enbart för att det är det jag är kunnig om. Vill du ha kostråd på dina villkor får någon annan gärna ta över.

Läste ditt PM Markus, du är så absolut ursäktad, bara försök att tänka på att när du blir frustrerad och inte förstår vad jag menar, fråga igen istället för att vräka ut din frustration.
2017-03-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cr00mz
Men ibland tycks Marcus vara riktigt efterbliven eller envis som en åsna. Även för ytte pytte små förändringar.

Jag är inte efterbliven, men tack för förolämpningen!

Citat:
Och du får äta prick vad du vill såklart. Men vill du ha kostråd som är perfekt anpassade efter dina behov och exakta önskemål får du betala en nutrionist som gör det inte åt dig istället för att bemöta folk som försöker hjälpa dig men en otrevlig attityd.

Okej. Jag har startat en ny tråd på träningsforumet. Förhoppningsvis kan jag få lite hjälp där.

Och förlåt igen för att jag var otrevlig.

Citat:
Vill du ha kostråd på dina villkor får någon annan gärna ta över.

Jo, men jag undrade bara i fall du visste hur mycket protein, fett och kolhydrater som jag borde äta per dag, samanlagt. Det var allt.

Citat:
Läste ditt PM Markus, du är så absolut ursäktad, bara försök att tänka på att när du blir frustrerad och inte förstår vad jag menar, fråga igen istället för att vräka ut din frustration.

Tack. Jag förstår helt enkelt inte hur de saker jag säger uppfattas av andra människor. Att fråga igen var precis vad jag försökte göra, men tyvärr så blev det otrevligt.
2017-03-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Jag har besökt en psykolog två gånger nu, senast i förrgår. Hon har sagt dels att min ledsnad verkar bero på min levnadssituation och inte på depression (jag sa att det var det hon sa), samt att jag troligtvis inte kan få hjälp av sjukvården innan Habiliteringen har gett mig all hjälp som de kan ge mig.

Jag tar redan en antidepressiv medicin. Citalopram heter den. Jag äter 30 mg av den varje dag. Det har jag gjort i många år nu; jag kan inte ens minnas när jag började med den.
Hm... jo, man kan förstås göra argumentet att din nedstämdhet är motiverad med tanke på dina levnadsvillkor, icke desto mindre kan det vara just densamma som står i vägen för din möjlighet att förändra dessa. Hursomhelst så är det bra att du verkar ha fått seriös hjälp med det.

Citat:
Bara en fråga: är det bara då som du känner för att göra inlägg i den här tråden numera? (Inget illa ment; jag bara undrar.)
Nej fast jag har inte så mycket tid annars, och det är ju mest här jag känner mig nödgad att påpeka det.

Citat:
Det känns det. Jag kan absolut ta tåget till Stockholm själv (har redan gjort det), men jag gör det inte utan anledning. Dock kan jag medge att jag behöver träna mer på att resa själv - bl.a. på att resa själv till min kusin i Stockholm. Sist så fick hon möta mig på Stockholmscentralen och åka med mig till sin lägenhet.
Ja, mitt uttalande bygger ju samtidigt någonstans på antagandet att alla klarar av att resa kollektivt till olika platser vid behov.

Citat:
Ursäkta, men jag kallade det inte för "middag", jag kallade det för "lunch"! Jag äter det f.ö. bara till lunch då och då.
Det här är verkligen inte centralt för det vi diskuterar. Poängen är att en färdig ostkaka inte utgör en fullständig måltid, någonsin, oavsett om du äter det till middag eller lunch. Det är till övervägande delar socker, innehåller lite protein och långa kolhydrater och inga grönsaker. Det är okej att äta ostkaka ibland som fika eller efterrätt men inte istället för riktig mat!

Du gör det extremt svårt genom att helt enkelt vägra äta vissa saker utan att kunna specificera på förhand vilka dessa är. Att helt enkelt vägra ta emot förslag för att en enskild ingrediens inte passar dig gör det mer eller mindre omöjligt för någon som inte känner dig att sätta ihop ett bra kostschema åt dig. Jag hade kanske gjort ett försök, fast jag lagar inte så mycket mat efter recept till att börja med, vilket jag misstänker att du kommer kräva.
2017-03-09, 18:52
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Jo, men jag undrade bara i fall du visste hur mycket protein, fett och kolhydrater som jag borde äta per dag, samanlagt. Det var allt.

Det var det jag försökte förklara med lifesum. Du har ställt in hur många kalorier du ska äta och då räknar programmet ut åt dig hur många av dessa som är protein/kolhydrater/fett. Det är det siffrorna under kalorierna står.
Förstår du? Om inte, kan någon annan hjälpa mig att förklara lifesum?

Om du inte har ätit någonting under dagen, hur många gram protein står det då? och fett? Och kolhydrater?
Det är så många gram av allt du ska äta.
2017-03-09, 18:53
Medlem
edm4lifes avatar
Markus har du provat kognitiv beteendeterapi? Hoppas allting löser sig
2017-03-09, 19:11
Medlem
Citat:
Det var det jag försökte förklara med lifesum. Du har ställt in hur många kalorier du ska äta och då räknar programmet ut åt dig hur många av dessa som är protein/kolhydrater/fett.

Ja, men grejen är den att jag inte vet om det som appen visar är rätt eller inte! Alltså, den rekommenderar att jag ska äta 50% kolhydrater (218,8 g), 20% protein (87,5 g) och 30% fett (58,3 g); tycker du det verkar rimligt? För det känns inte så. Inte alls.

Citat:
Det är det siffrorna under kalorierna står.
Förstår du? Om inte, kan någon annan hjälpa mig att förklara lifesum?

Nej, jag förstår inte alls.

Citat:
Det är så många gram av allt du ska äta.

Är det verkligen det? Det betvivlar jag starkt, som sagt...

Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Markus har du provat kognitiv beteendeterapi? Hoppas allting löser sig

Nej, det har jag inte.

Disciplina, jag svarar på ditt inlägg när jag har tid och lust.
2017-03-09, 19:23
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ja, men grejen är den att jag inte vet om det som appen visar är rätt eller inte! Alltså, den rekommenderar att jag ska äta 50% kolhydrater (218,8 g), 20% protein (87,5 g) och 30% fett (58,3 g); tycker du det verkar rimligt? För det känns inte så. Inte alls.

För att ha en normal, frisk och sund kropp så är detta helt rätt. Det är någon pågående trend att man ska trycka i sig massor av protein men det behövs verkligen inte. Kolhydrater är som bensin för din kropp, protein hjälper till att bygga dina muskler och fett behövs för att ta upp näringsämnen (väldigt enkelt förklarat).

Om du sedan ska lägga på dig massor av muskelmassa och träna väldigt hård styrka bör du äta mer protein än detta. Det är dock inte relevant nu
2017-03-09, 19:32
Medlem
Citat:
För att ha en normal, frisk och sund kropp så är detta helt rätt.

Serlöst? Hur vet du det? Min PT på gymmet sa nåt helt annat.

Citat:
Det är någon pågående trend att man ska trycka i sig massor av protein men det behövs verkligen inte.

Jaså? Vad kan gå fel om jag gör det, då?

Citat:
Om du sedan ska lägga på dig massor av muskelmassa och träna väldigt hård styrka bör du äta mer protein än detta. Det är dock inte relevant nu

Okej...men jag hade ju tänkt börja träna mina muskler? Ska jag öka mitt proteinintag då? Nu är jag förvirrad igen.
2017-03-09, 19:36
Medlem
Yrkesks avatar
Det här är inget unikt, tror det finns fler än man tror i samma sits.
2017-03-09, 19:36
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Serlöst? Hur vet du det? Min PT på gymmet sa nåt helt annat.
Men det var väl inte en PT utan gympersonal bara? Vad sa den personen?

Citat:
Jaså? Vad kan gå fel om jag gör det, då?
Äter du inte kolhydrater kan du bli trött och seg i skallen. Äter du inte fett kan du ha svårt att ta upp vissa vitaminer. Äter du inte protein så kommer du ha svårt att bygga muskler. Men det sagt så behöver du inte ligga exakt på dessa värden, men gärna runt omkring.

Citat:
Okej...men jag hade ju tänkt börja träna mina muskler? Ska jag öka mitt proteinintag då? Nu är jag förvirrad igen.
När du är på din målsvikt så kan vi prata om det då. Släpp det tills vidare.
2017-03-09, 20:00
Medlem
Citat:
Men det var väl inte en PT utan gympersonal bara? Vad sa den personen?

Jo, hon var en PT. Det står på hennes visitkort. Hon borde ju veta vad hon pratar om, eller hur? Hon sa att jag borde äta mycket protein och lite kolhydrater. Min mamma säger samma sak.

Citat:
Äter du inte kolhydrater kan du bli trött och seg i skallen. Äter du inte fett kan du ha svårt att ta upp vissa vitaminer. Äter du inte protein så kommer du ha svårt att bygga muskler. Men det sagt så behöver du inte ligga exakt på dessa värden, men gärna runt omkring.

Självklart behöver jag äta alla de ämnena, men jag vet bara inte hur mycket. 20% protein kan ju knappast vara tillräckligt mycket, eller hur?

Citat:
När du är på din målsvikt så kan vi prata om det då. Släpp det tills vidare.

Så, ska jag strunta i mina muskler helt och hållet? Då kommer jag ju förlora dem! Dessutom har andra här på Flashback sagt att det bästa sättet att bränna fett är att lyfta vikter. Så jag vet ärligt talat inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in