Citat:
Ursprungligen postat av
Imiron
Om du äter 2g protein per kg kroppsvikt du har så ere lugnt. Resten fyller du ut med långsamma kolhydrater (dvs ej vitt bröd, vit pasta eller godis) och nyttiga fetter.
Okej. Vitt bröd och vit pasta äter jag redan inte...jag tror i alla fall inte att pastan jag äter är vit. Den är fullkornspasta.
Godis tänker jag dock fortfarande äta. PT:n sa att jag ska ha en dag i veckan då jag kan äta vad jag än vill.
Citat:
Tänk bara på att studievägledaren är ett stöd, men hen kommer inte kunna bestämma vad du ska plugga åt dig.
Jag vet det. Hon ska i alla fall fortsätta vara i kontakt med mig under de kommande tre månaderna.
Citat:
Vadå komma ihåg det? Säg "jag vill ha platsen! Hur gör jag nu?"
Jag måste snacka med biståndshandläggaren på tisdag först - bl.a. om det här erbjudandet. Jag kanske både kan gå den här praktiken på Biltema
och gå på MISA, till och med? Dan därpå ska han på Daglig Verksamhet ringa mig igen. Då har jag bestämt mig för hur jag ska göra.
Citat:
Prata fritt om en film som var bra.
Okej. Det ska jag göra.
Citat:
Du har redan åkt till Mall of Scandinavia med din kusin en gång, men i övningssyfte kan du inte åka igen. Nej, för du kan omöjligt behöva titta på mer kläder (du behöver t.ex. nya byxor) eller bara sitta på ett fik och läsa.
Tycker du att jag behöver nya byxor? Varför det? Och varför ska jag köpa byxor innan jag har gått ner?
Citat:
Det handlar inte om vad du gör där, det handlar om att du reser ensam. Men nej, du vill inte, och sen sitter du och gnäller över att ingen hjälper dig träna på att bli vuxen.
Jag kommer att åka till Stockholm själv i början av februari för att besöka min jämnåriga kusin som bor där. Innan dess så ska jag och min äldre kusin åka dit. Så chilla.
Citat:
Du behöver massor av böcker, och om inte annat kan du beställa något annat online, t.ex. från CDON.com, i vilket fall kostar en bok en hundring, något du kan slösa bort för att få genomföra det på riktigt, utan mammsen.
Okej, jag antar att jag kan köpa
What Men With Asperger Syndrome Want to Know About Women, Dating and Relationships från Adlibris. (Den boken finns nämligen inte på CDON.)
Citat:
Men nejnejnej, mamma ska hjälpa dig. Som sagt, du vill inte öva.
Jag kan försöka betala fakturan själv.
Citat:
Du har ett personligt brev du inte skrivit själv som inte är individanpassat och om jag kunde skriva ett CV när jag var 18 så kan du göra det nu. Jag hade enbart praoat på 7-eleven och jobbat extra som städare då, du har gjort mer saker än det.
Så jag ska inte ha kvar det personliga brevet, eller...?
Ska jag verkligen nämna de praktikplatser som jag har haft i CV:t? För jag kan inte komma ihåg vad alla hette, om jag ska vara helt ärlig.
Citat:
Det står i receptet hur du gör när du tillagar, det är det som är själva övningen, att använda sig av skriftliga instruktioner för att lära sig något.
Receptet är inte tillräckligt. Jag behöver
hjälp innan jag kan lära mig!
Citat:
Om det är du som betalar kan du ju köpa lyxskitpapper.
Okej, då kanske jag går dit i morgon bitti och köper toalettpappret med dyrast kilopris, då.
Citat:
Du har inte varit kär på 25 år, risken är stor att du aldrig blir det.
Oj! Jävlar, vad uppmuntrande! Du försöker väl
hjälpa mig, eller hur?
Kom du aldrig att tänka på att anledningen till att jag aldrig har varit kär är att jag
hittills aldrig har känt en tjej tillräckligt bra för att bli kär i henne, eftersom jag har varit en sån enstöring? Nej, det är klart att du inte gjorde...
Citat:
Jag gav exempel på saker som jag har gjort innan. Men ett exempel är att städa fast det är din mammas städvecka. Då är du snäll mot din mamma, vilket är rimligt eftersom hon försörjer dig fast du är 25.
"Fast jag är 25"? Hon försörjer mig för att jag fortfarande bor hemma! Jag har inte lyckats flytta hemifrån ännu, och det är inte mitt fel!
Men visst, jag ska städa på hennes städvecka. Dock inte den här veckan.
Citat:
Du tror på allvar att två attraktiva tjejer i 25-30-års åldern inte har haft några festmöjligheter de senaste månaderna?
Ja, det tror jag, för det säger de.
Citat:
Alltså, jag vill inte förstöra din och dina kusiners relation, men detta är troligen inte sant.
Ja, du borde ju veta det bättre än någon, eller hur? Du som känner oss alla närmare än någon annan...
Citat:
Det gör dem inte elaka, det är bara det att de inte vill ta hand om deras socialt konstiga kusin som dessutom kommer försöka stöta på deras kompisar när de är på fest. Då vill de dricka alkohol och ha kul.
Mina kusiner älskar mig, och de skäms inte för mig. De vet att de inte behöver ta hand om mig. Du vet inte vad du pratar om.
Citat:
Massa saker hon inte borde behövt göra de senaste 7 åren.
Ja, för allt är ju mitt fel, eller hur? Jag är en person som bara förstör folks liv, eller hur? Det vore bättre om jag inte fanns till, eller hur?
Citat:
Öppna filen i paint eller liknande och dra en svart fyrkant över ansiktet på dem. Klart. Handlar bara om att det är oschysst att lägga upp bilder på andra människor på internet.
DET VET JAG VÄL ATT DET ÄR OSCHYSST! Men jag vet fortfarande inte exakt hur man bär sig åt för att göra detta!
Citat:
Återigen, jag är inte din betjänt som ska lägga all energi på att komma på hur jag ska hjälpa dig på ett sätt som passar precis dig. Det får du komma på.
Jag har redan sagt flera gånger att jag inte kan det.
Citat:
En uppenbar porträttbild på en balkong skriker ju om att du gått ut och bett någon fota dig, hemma.
Ja, vad är det för fel med det, då?
Citat:
Jag var rädd för att flytta till Linköping. Jag kände inte någon där.
Du vet ändå hur man fungerar som en autonom människa. Du vet hur man pratar och umgås med folk. Det vet inte jag.
Citat:
Eller vänta, jag kan ställa ledande frågor så svarar du JA eller NEJ.
Ja, det är i stort sett det enda sättet som jag någonsin kommer att kunna ge några svar.
Citat:
Är du rädd för att komma bort på tåget (typ åka fel, för långt eller liknande)?
Nja, på själva
tåget är jag väl inte rädd för att komma bort.
Citat:
Är du rädd för att inte kunna åka från tågstationen till där jag bor (att du ska komma bort)?
Ja, lite.
Citat:
Är du rädd för att du ska bli rånad/misshandlad/våldtagen/mördad på vägen?
Ja, det är jag nog.
Citat:
Är du rädd för att du ska bli rånad/misshandlad/våldtagen/mördad av någon på festen?
Ja, det är jag.
Citat:
Är du rädd för att du ska ha tråkigt?
Till viss del.
Citat:
Är du rädd för att att folk ska vara elaka mot dig, t.ex. säga taskiga saker?
Ja, det är jag. Särskilt du, faktiskt.
Jag var nog inte helt ärlig när jag sa att jag inte var rädd för dig. Jag menar, du verkar inte ha en särskilt hög åsikt om mig, precis...
Jag orkar inte svara på fler inlägg just nu, tyvärr. Den här tråden slukar redan för mycket av min tid. Jag funderar som sagt på att ta en paus. Kanske bara ska skicka PM i en månad eller så.