2024-02-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Finns en tidigare användare i tråden som sagt att någon på SVT gick in för att hitta citatet men misslyckades.

Intressant att du skriver att SVT har ett eget arkiv. Trodde det var samma som biblioteken. Spelar ingen stor roll egentligen men det visar återigen på det befängda i påståendet att det skulle vara bortklippt.

Jag har tidigare skrivit att det mig veterligen inte finns något dokumenterat fall där någon klippt i arkivet. Har du någon kunskap om det?

Kan inte komma på något sådant fall. Det närmaste jag kommer är en grej där gamla stillbilder hade försvunnit ur arkivet på en av de större tidningarna, det blev ett jävla liv internt om det. Visade sig vara någon vaktmästare som ville ha hem lite minnen.
Citera
2024-02-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Så jäkla "trovärdig" kan man knappast kalla den där killen. Både du och jag frågade honom saker som han inte behagade svara på, och att Werner "granskat" saken stämmer ju knappast (inga arkivbesök för honom). Senaste Expressenartikeln som snackade om detta skrev vad jag kommer ihåg inget om att SVT kollat något.

Nä, det här når inte upp till nivån på de övriga bevisen som presenterats i tråden.

Haha, får ont i själen när min trovärdighet ifrågasätts för jag inte svarar på ett par dagar när man är upptagen med livets hårda skola.

Jag kan hur som helst bara återupprepa att SVT är medvetna om denna tråd, och jag har fått höra att de har kollat. Många andra sportredaktioner har också koll på debatten om citatet, och gissar att en och annan murvel även utanför SVT försökt sig på att hitta klippet, vilket ju uppenbarligen inte gått så bra eftersom vi då hade fått sett det publicerat. Varit en snackis i sportjournalist-branschen i åratal, åtminstone sedan herr Werners text 2015.

Kan tillägga att jag fortfarande är kvar i medievärlden men i en annan roll och har lämnat sportens värld sedan länge. Fortfarande en del kontakter kvar förstås dock.
Citera
2024-02-21, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Editorial
Haha, får ont i själen när min trovärdighet ifrågasätts för jag inte svarar på ett par dagar när man är upptagen med livets hårda skola.

Skulle inte säga att jag ifrågasätter din trovärdighet per se, det är mer att man inte kan uttala sig så mycket om den. Du har få inlägg, och heller inte så många i denna tråd, vad jag vet. En del av dem som varit på KB och rotat har skrivit utförligt om det, haft massvis med schyssta poster från tidigare och ibland till och med slängt in bildbevis. Det är mer det det handlar om. Hursomhelst, det man skulle efterfråga här var att någon i media själv kollat på inspelningarna. Werner brukar ju som sagt bara referera till denna tråd för själva grovarbetet.
Citera
2024-02-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur skiljer sig ett falskt minne från ett äkta menar du?

Läste du inte vad jag skrev? De skiljer sig ju inte åt!
Senast redigerad av Palkranen 2024-02-22 kl. 18:19.
Citera
2024-02-22, 21:11
Medlem
Il.Malizias avatar
Men snälla, när nu Arne har dött så kan väl denna jävla tramstråd låsas?
Citera
2024-02-22, 21:28
Medlem
[quote=Il.Malizia|87457957]Men snälla, när nu Arne har dött så kan väl denna jävla tramstråd låsas?[/QUOTE

En av de största trollningarna genom alla tider. Andelen falska minnen måste vara orimligt hög av alla de som med intresse följde VM-90. Det var alltså ingen jättestor sak när det hände men tillräckligt för att minnas. Jämförelserna med filmsekvenser är idiotisk liksom prat om falska minnen. Det handlar inte om förnekelse eller okunskap, tvärtom. Det här är ungefär på samma nivå som att "den glider in i mål" .
Citera
2024-02-22, 21:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet

En av de största trollningarna genom alla tider. Andelen falska minnen måste vara orimligt hög av alla de som med intresse följde VM-90. Det var alltså ingen jättestor sak när det hände men tillräckligt för att minnas. Jämförelserna med filmsekvenser är idiotisk liksom prat om falska minnen. Det handlar inte om förnekelse eller okunskap, tvärtom. Det här är ungefär på samma nivå som att "den glider in i mål" .

Vad menar du med detta inlägg? Vadå samma nivå?

En skillnad är t ex att det är väldigt lätt att hitta ’den glider in i mål’ medan det verkar vara helt omöjligt att hitta vårt aktuella citat.
https://youtu.be/0UbpKg-Y07A?si=nQcvY273a__cviGB
Senast redigerad av Clay Allison 2024-02-22 kl. 22:08.
Citera
2024-02-22, 21:39
Medlem
Londons avatar
[quote=Nyasalladsbladet|87458172]
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Men snälla, när nu Arne har dött så kan väl denna jävla tramstråd låsas?[/QUOTE

https://www.youtube.com/watch?v=0UbpKg-Y07A
Citera
2024-02-22, 21:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Nej, precis. Så därför kan ett falskt minne upplevas som ett äkta. Enda skillnaden är att det falska minnet är skapat av hjärnan och det äkta minnet är från något som faktiskt har hänt på riktigt.
Citera
2024-02-22, 22:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hur kan man avgöra vad som är vad? Har du något förslag?

Hitta tekniskt stöd som bekräftar ens minnesbild?
Citera
2024-02-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur kan man avgöra vad som är vad? Har du något förslag?

Hitta tekniskt stöd som bekräftar ens minnesbild?

Men vadå? Är ju ni härinne som tjatar om falska minnen!! Då får ni väl ta fram stöd för falska minnen! Det ligger inte på mig!

Då är väl mitt minne av Hegerfors sägning falskt då! Men känns som äkta och sant för mig!

Vart vill du komma?
Senast redigerad av Palkranen 2024-02-22 kl. 22:16.
Citera
2024-02-23, 03:45
Medlem
Citat:
Men vadå? Är ju ni härinne som tjatar om falska minnen!! Då får ni väl ta fram stöd för falska minnen! Det ligger inte på mig!

Man kan tycka att falska minnen numera är så vedertaget att det inte ska behövas. Det råder inga som helst vetenskapliga tvivel över att falska minnen existerar. Tvärtom har det visat sig mycket vanligt och det är även relativt enkelt att förändra minnen.

Dokumentärtips:
Memory hackers
https://www.pbs.org/wgbh/nova/video/memory-hackers/

*Edit
Ser att fenomenet har en egen wikiartikel:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/False_memory
Senast redigerad av avec 2024-02-23 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in