2023-08-28, 20:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Tror inte det behöver ha varit så många inblandade i tillkomsten av skämtet utöver Arne, och ärligt talat kan de vara döda nu eller så pass gamla att de inte hänger med i vad som skrivs på Flashback.

Om man inte har Flashback och inte råkade snappa upp ett par flyktiga artiklar i Aftonbladet cirka 2015 har man ingen aning om att det här är en grej. Känns som att många i tråden överskattar vilken spridning detta egentligen fått. Visst, många visningar på Flashback men det finns hela samhällssegment som säkert aldrig har hört talas om att citatet ifrågasatts.

Är iaf Hegerfors, Skifs, producenten, skriptan, klipparen plus minst tre kamerahen. Plus alla som såg programmet och de som spelade in programmet på VHS.
Ingen av dessa har hävdat att de hört citatet i Kryzz.
Citera
2023-08-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är iaf Hegerfors, Skifs, producenten, skriptan, klipparen plus minst tre kamerahen. Plus alla som såg programmet och de som spelade in programmet på VHS.

Ja, om det nu funnits i kryzz är det faktiskt rimligt att tro att Arne hade kommit ihåg det.
Citera
2023-08-28, 20:27
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Till detta ska nämnas har åtskilliga i tråden inklusive mig själv letat bänkbilder i sändningarna med engelsk kommentatorer.

Det har jag också gjort.

Citat:
De måste inte ha gjort det men att ingen skulle ha gjort det under alla år är fullständigt osannolikt. Vi pratar trots allt om tidernas mest kända sportgroda.

Så frågan är inte om de letat utan snarare hur mycket de letat.

Nåja. Igen så ställer jag mig frågande till hur allmänintresset för det här citatet porträtteras här. Men visst, lite har man nog botaniserat. Frågan är, som du säger, hur mycket.

Så här skrev för övrigt Noa Bachner om citatet i Expressen 2020:
Det ena visar hur Hammarbys chefsscout Mikael Hjelmberg och sportchefen Jesper Jansson är på besök i Elfenbenskusten för att titta på spelare. I en stol vid sidlinjen härmar Jansson ett gammalt citat från kommentatorn Arne Hegerfors om att det ser ”mörkt ut” på en avbytarbänk där det sitter mörkhyade spelare.

– Kolsvart, fyller Hjelmberg i.

[...] Det är heller inte utan att man förvånas över hur ett så tvivelaktigt citat kan ha en livslängd på flera decennier. Hegerfors kommentar – om den nu ens finns – beskrivs ofta som en ”lustig felsägning”, men var i själva verket både trist och med unken underton redan när han påstås ha fällt den första gången, 1990.

Den ingår samtidigt i en skamlig tradition av skämt om hudfärg, många gånger med mer nedsättande klang och innebörd.
https://www.expressen.se/sport/kroni...a-sig-i-magen/

Du ska i övrigt ha tack för dina mycket föredömliga sammanfattningar.
Citera
2023-08-28, 20:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ja, om det nu funnits i kryzz är det faktiskt rimligt att tro att Arne hade kommit ihåg det.

Självklart. Det var dessutom en program som gick i repris, för ett med dagens mått stor publik, men ingen har tagit upp det som sin källa.
Citera
2023-08-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Det har jag också gjort.

Nåja. Igen så ställer jag mig frågande till hur allmänintresset för det här citatet porträtteras här. Men visst, lite har man nog botaniserat. Frågan är, som du säger, hur mycket.

Så här skrev för övrigt Noa Bachner om citatet i Expressen 2020:
Det ena visar hur Hammarbys chefsscout Mikael Hjelmberg och sportchefen Jesper Jansson är på besök i Elfenbenskusten för att titta på spelare. I en stol vid sidlinjen härmar Jansson ett gammalt citat från kommentatorn Arne Hegerfors om att det ser ”mörkt ut” på en avbytarbänk där det sitter mörkhyade spelare.

– Kolsvart, fyller Hjelmberg i.

[...] Det är heller inte utan att man förvånas över hur ett så tvivelaktigt citat kan ha en livslängd på flera decennier. Hegerfors kommentar – om den nu ens finns – beskrivs ofta som en ”lustig felsägning”, men var i själva verket både trist och med unken underton redan när han påstås ha fällt den första gången, 1990.

Den ingår samtidigt i en skamlig tradition av skämt om hudfärg, många gånger med mer nedsättande klang och innebörd.
https://www.expressen.se/sport/kroni...a-sig-i-magen/

Du ska i övrigt ha tack för dina mycket föredömliga sammanfattningar.

Det tackar jag för. Jag försöker bara göra det så enkelt som möjligt att kunna källsöka. Så här i efterhand är det tur att jag började för jag hade aldrig orkat gå igenom närmare 500 sidor i efterhand.
Citera
2023-08-29, 11:55
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Har du sett Kryzz? Det är ungefär ett skämt varannan sekund. Det är en sorts humorprogram som inte finns längre, helt annorlunda än dagens utdragna situationskomik där allt kretsar kring cringe.

När Arne och Skifs drar kanske 200 skämt per avsnitt som en kulspruta är det långtifrån säkert att man fäste någon särskild vikt vid ett enskilt skämt och kom ihåg exakt var man hörde det 30 år senare.

Vidare hade Kryzz ibland inslag där bilder från fotbollsmatcher visades medan Arne agerade komisk kommentator. Tänk Filosofernas fotbollsmatch med Monthy Python. Om han drog skämtet där kan mycket väl en bänkbild på mörka spelare ha visats, vilket skulle förklara varför många har minnen av att ha tittat på en fotbollsmatch när han sa det.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-08-29 kl. 12:06.
Citera
2023-08-29, 12:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Har du sett Kryzz? Det är ungefär ett skämt varannan sekund. Det är en sorts humorprogram som inte finns längre, helt annorlunda än dagens utdragna situationskomik där allt kretsar kring cringe.

När Arne och Skifs drar kanske 200 skämt per avsnitt som en kulspruta är det långtifrån säkert att man fäste någon särskild vikt vid ett enskilt skämt och kom ihåg exakt var man hörde det 30 år senare.

Vidare hade Kryzz ibland inslag där bilder från fotbollsmatcher visades medan Arne agerade komisk kommentator. Tänk Filosofernas fotbollsmatch med Monthy Python. Om han drog skämtet där kan mycket väl en bänkbild på mörka spelare ha visats, vilket skulle förklara varför många har minnen av att ha tittat på en fotbollsmatch när han sa det.

Ja, jag såg Kryzz när det gick, precis som några 100 000 till.

Det hade inte direkt gått 30 år när Anrell publicerade citatet.
Citera
2023-08-29, 12:13
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Det hade inte direkt gått 30 år när Anrell publicerade citatet.

Det hade nästan gått det när äktheten ifrågasattes.

Säg att studiopersonalen var 45-50 vid tillfället, då hade de varit 75-80 när den här tråden fick fart. Och du ser det som givet att Gösta och Albert från klipprummet surfar Flashback och Aftonbladet.se varje dag?

Det är bara ett klassiskt exempel på hybris att tro att majoriteten av alla svenskar har koll på ”heta” trådar på ett forum.
Citera
2023-08-29, 12:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det hade nästan gått det när äktheten ifrågasattes.

Säg att studiopersonalen var 45-50 vid tillfället, då hade de varit 75-80 när den här tråden fick fart. Och du ser det som givet att Gösta och Albert från klipprummet surfar Flashback och Aftonbladet.se varje dag?

Det är bara ett klassiskt exempel på hybris att tro att majoriteten av alla svenskar har koll på ”heta” trådar på ett forum.

Har aldrig påstått att majoriteten har koll på heta trådar på FB.

Det finns saker som är rimliga och andra som är orimliga. Denna tråd existerar, när jag dessutom berättar för dig att folk på SVT själva har letat efter citatet, bla i Kryzz, utan att hitta så får du själv avgöra om du finner det rimligt eller orimligt att citatet existerar.
Citera
2023-08-29, 13:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Har aldrig påstått att majoriteten har koll på heta trådar på FB.

Det finns saker som är rimliga och andra som är orimliga. Denna tråd existerar, när jag dessutom berättar för dig att folk på SVT själva har letat efter citatet, bla i Kryzz, utan att hitta så får du själv avgöra om du finner det rimligt eller orimligt att citatet existerar.
Jag tror inte att någon här tror att citatet kommer från Kryzz, dom som "förespråkar" Kryzz är med största sannolikhet rätt säkra på att allt är en myt, utan påpekar bara att det är en möjlighet. Den sista möjligheten som inte är kollad idag. Möjligtvis bortsett från radion men då faller rätt mycket annat med citatet.
Och jag tror inte heller det är speciellt konstigt om folk glömmer ett skämt som dom skrev/drog för 10-30 år sedan, speciellt med tanke på vilken mängd billiga skämt som spottades ur det gänget. EDIT: Det var en dag på jobbet för dom.
Citera
2023-08-29, 13:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag tror inte att någon här tror att citatet kommer från Kryzz, dom som "förespråkar" Kryzz är med största sannolikhet rätt säkra på att allt är en myt, utan påpekar bara att det är en möjlighet. Den sista möjligheten som inte är kollad idag. Möjligtvis bortsett från radion men då faller rätt mycket annat med citatet.
Och jag tror inte heller det är speciellt konstigt om folk glömmer ett skämt som dom skrev/drog för 10-30 år sedan, speciellt med tanke på vilken mängd billiga skämt som spottades ur det gänget. EDIT: Det var en dag på jobbet för dom.

Tycker inte heller det är konstigt att glömma något som hände för 30 år sen. Däremot vore det konstigt att alla skulle glömma något man påminns om årligen 1 år senare, 5 år senare, 10 år senare, 20 år senare och 30 år senare.
Skulle det ha sagts i Kryzz så sändes det 1987-95, -96 publicerar Anrell citatet. Men ingen minns att det var i Kryzz utan minns det från diverse VM.
Känns det rimligt att INGEN minns detta max åtta (1987-1996) år senare?

Och än en gång, de som jobbar på arkivet på SVT har själva letat.
Citera
2023-08-29, 13:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tycker inte heller det är konstigt att glömma något som hände för 30 år sen. Däremot vore det konstigt att alla skulle glömma något man påminns om årligen 1 år senare, 5 år senare, 10 år senare, 20 år senare och 30 år senare.
Skulle det ha sagts i Kryzz så sändes det 1987-95, -96 publicerar Anrell citatet. Men ingen minns att det var i Kryzz utan minns det från diverse VM.
Känns det rimligt att INGEN minns detta max åtta (1987-1996) år senare?

Och än en gång, de som jobbar på arkivet på SVT har själva letat.
Fast citatet blev ju inte allmänt spritt direkt när Anrell publicerade det, en sån sak växer ju fram efter hand. Så när citatet blev "stort" så kanske det hade gått 15 år eller nått sånt. Intervjuerna med Arne där folk pratar om det har ju gjorts långt senare.
Och att folk i allmänhet inte skulle minnas att det är Kryzz är inte det minsta konstigt. Dom minns en bänkbild på dystra afrikaner tillsammans med Arnes röst. Klart det är från en fotbollsmatch då.

Och det där sista. "Någon/några har letat men inte hittat." Det är inte direkt så vi har jobbat här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in