2024-05-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Sändningsrättigheterna ja, men upphovsrätten tillhör fortfarande FIFA.

Ja det låter fullt rimligt, det stämmer säkert. Men jag gissar att SVT i och med köpet av sändningsrättigheter dock har rätt att upplåta klipp osv. ifrån deras sändning som en del av det köpet. Men fine, jag är ingen expert kring detta på något sätt, men det är fortfarande SVT som KB refererade till avseende tillstånd att filma ifrån deras sändning. Gissningsvis (högst troligt) är allt detta med hur SVT får och inte får sprida ljud- och bild- ifrån fotbolls-VM reglerat i avtal med FIFA.
Citera
2024-05-24, 18:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Han svarade på frågan "Om det inte är sant, hur tänker du kring din publicering"

När han fick den direkta frågan om Arne sa citatet svarade han ja.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...4hJG9AXg%3D%3D

Ok, men han säger samtidigt att Arne knappt visste själv och att enda anledningen till att det fastnat i hans minne är för att folk påmint honom om det. Om flera tusentals personer sa att du hade sagt "Jordgubbstårta är gott" den 14 juli 1985, men utan att du hade några egna minnen av det så hade du trott på det själv oavsett om det var sant eller inte.
Citera
2024-05-24, 18:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja det låter fullt rimligt, det stämmer säkert. Men jag gissar att SVT i och med köpet av sändningsrättigheter dock har rätt att upplåta klipp osv. ifrån deras sändning som en del av det köpet. Men fine, jag är ingen expert kring detta på något sätt, men det är fortfarande SVT som KB refererade till avseende tillstånd att filma ifrån deras sändning. Gissningsvis (högst troligt) är allt detta med hur SVT får och inte får sprida ljud- och bild- ifrån fotbolls-VM reglerat i avtal med FIFA.

Nej. Sändningsrättigheter innebär att man endast har tillstånd att sända materialet under en viss tid. Man har noll befogenheter att släppa vidare materialet för allmän beskådan efter att licensen har löpt ut.
Citera
2024-05-24, 19:29
Moderator
easy_dans avatar
Off topic/ tjafs raderat

/Mod
Citera
2024-05-24, 20:47
Medlem
Lydvisuelt materiale tilgængeligt på distancen. Forskere ved svenske uddannelsesinstitutioner, statslige institutter og myndigheder får adgang til materiale relevant for deres forskning i SMDB på distancen takket være en aftale mellem KB og ophavsretorganisationen Copyswede. Aftalen er forlænget og gælder indtil den 31. december 2024. Det betyder, at man måske ikke engang behøver at tage til KB for at få adgang til beviserne længere. Jeg vidste faktisk slet ikke noget om dette, da jeg personligt har besøgt Stockholm to gange. Er der nogen her, der aktivt forsker ved et universitet eller lignende, der kunne tænke sig at tilmelde sig på denne måde? Det ville være helt fantastisk.

https://smdb.kb.se/ - fjärraccess
Citera
2024-05-24, 21:17
Medlem
Citat:

Inte omöjligt att SVT har censurerat bort klippet av "rasistiska skäl". Det är SVT vi pratar om.
Citera
2024-05-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Inte omöjligt att SVT har censurerat bort klippet av "rasistiska skäl". Det är SVT vi pratar om.

Nej jag håller med om att det såklart alltid är en möjlighet. Särskilt eftersom Arne ur ett ängsligt pk-perspektiv sett också sagt andra saker som att "Kamerun var en riktig färgflick i mer än ett avseende" och att andra kommentatorer som t.ex. Bosse Hansson blev bannlysta som persona non grata för att ha använt meningen "en till svart en" på planen osv. när det byttes in afrikanska spelare i en AIK match och där Hansson bara stod och mumlade för sig själv men där det råkade plockas upp av mikrofoner eftersom han stod på pressläktaren.

Arne var ju dock rätt smart och underfundig i sina formuleringar så dom hade svårt att klämma dit honom ordentligt med rasistkortet men nog ska man ha i beaktande att censursaxen mycket väl kan ha varit framme på SVT i den meningen att man absolut inte velat visa klippet i något tänkbart sammahang - det kan i vart fall inte uteslutas.
Citera
2024-05-24, 23:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar

Så varför fortsätter de då prata om klippet i gemytlig stämning? Det är ju inte som att de försöker mörka det.
Citera
2024-05-25, 00:20
Medlem
Citat:
Så varför fortsätter de då prata om klippet i gemytlig stämning? Det är ju inte som att de försöker mörka det.

Enligt användare i den här tråden, användaren Dofterna framförallt så har det av anställda på SVT som denne känner personligen letats efter detta citat i årtionden. Man kan ju tycka att om det nu stämmer så måste det finnas något slags driv hos dessa som grundar sig i att dom själva minns att dom hört citatet.

Jag har sett en intervju med Alexandra Pascalidou och Arne, jag hade för mig att Pascalidou då var på TV4 men uppenbarligen ska hon ha varit på SVT. Pascalidou ställer ju Arne litet mot väggen kring citatet och Arne ursäktar sig.

Svaret på varför SVT själva inte visar citatet skulle ju kunna vara att dom censurerat bort det såklart, det är som sagt inte omöjligt. Men utgår vi ifrån vad du har berättat här om FIFA och upphovsrätt osv. (vilket verkar rimligt) så kanske inte SVT heller får visa klippet hursomhelst?

Eller? Hänger du med på min tankegång här?
Citera
2024-05-25, 03:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Enligt användare i den här tråden, användaren Dofterna framförallt så har det av anställda på SVT som denne känner personligen letats efter detta citat i årtionden. Man kan ju tycka att om det nu stämmer så måste det finnas något slags driv hos dessa som grundar sig i att dom själva minns att dom hört citatet.

Jag har sett en intervju med Alexandra Pascalidou och Arne, jag hade för mig att Pascalidou då var på TV4 men uppenbarligen ska hon ha varit på SVT. Pascalidou ställer ju Arne litet mot väggen kring citatet och Arne ursäktar sig.

Svaret på varför SVT själva inte visar citatet skulle ju kunna vara att dom censurerat bort det såklart, det är som sagt inte omöjligt. Men utgår vi ifrån vad du har berättat här om FIFA och upphovsrätt osv. (vilket verkar rimligt) så kanske inte SVT heller får visa klippet hursomhelst?

Eller? Hänger du med på min tankegång här?

Jag har sett klippet med Pascalidou och det är uppenbart att hon frågar om det i skämtsam ton. Hade SVT klippt bort citatet så skulle de inte fortsätta veva det. Fifa äger bara själva tv-sändningen, men SVT skulle kunna spela upp ljudspåret som de själva har rättigheterna till. Dessutom finns det betydligt värre saker på biblioteket som man enkelt kan hitta. T.ex Bosse Hanssons "Inte en svarting till".
Citera
2024-05-25, 08:10
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Jag har sett klippet med Pascalidou och det är uppenbart att hon frågar om det i skämtsam ton. Hade SVT klippt bort citatet så skulle de inte fortsätta veva det. Fifa äger bara själva tv-sändningen, men SVT skulle kunna spela upp ljudspåret som de själva har rättigheterna till. Dessutom finns det betydligt värre saker på biblioteket som man enkelt kan hitta. T.ex Bosse Hanssons "Inte en svarting till".

Det var inte i skämtsam ton. Den erkända PK-aposteln Pascalidou har en klart anklagande underton när hon frågar om Kameruns avbytarbänk. Vilket bekräftas av att Arne tydligt uppfattar detta och har en ursäktande ton i sitt svar.

Man behöver bara vara neurotypisk för att uppfatta sådana grundläggande sociala signaler.
Citera
2024-05-25, 11:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det var inte i skämtsam ton. Den erkända PK-aposteln Pascalidou har en klart anklagande underton när hon frågar om Kameruns avbytarbänk. Vilket bekräftas av att Arne tydligt uppfattar detta och har en ursäktande ton i sitt svar.

Man behöver bara vara neurotypisk för att uppfatta sådana grundläggande sociala signaler.

Jo. Det var i skämtsam ton. Möjligtvis lite retsam, men absolut inte anklagande. Inte ens de mest inbitna pkisterna har försökt få det till något rasistiskt utan alla tycker att det bara är en rolig grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in