2023-09-09, 05:02
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Stort av dig att våga precisera. Det ska du ha kredd för. Men tror du på fullaste allvar att personerna i tråden inte redan har gått igenom JUST den matchen flera gånger om?

Lägg inte för mycket tid på Casi, titta igenom trådstartarna som personen gjort, så förstår man att han inte mår bra.

haha, verkar vara lite insnöad på vissa saker.
Citera
2023-09-09, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Retsina har redan kollat igenom sin privata VHS för att konstatera att citatet inte sägs.

En sak som isåfall är lite intressant...

Sportgrodorna skrevs ju ofta i tidningar och även sen gavs ut i bokform..

Hittade författaren själv på sportgrodorna eller är det enbart just detta citat som är påhittat och alla övriga var sanna ?

Isåfall så måste författaren känt att han måste ljuga sig till ett citat för att fylla boken
Citera
2023-09-09, 06:00
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som isåfall är lite intressant...

Sportgrodorna skrevs ju ofta i tidningar och även sen gavs ut i bokform..

Hittade författaren själv på sportgrodorna eller är det enbart just detta citat som är påhittat och alla övriga var sanna ?

Isåfall så måste författaren känt att han måste ljuga sig till ett citat för att fylla boken

i fallet med Anrell var det läsare som skickade in citaten, som troligtvis aldrig dubbellkollades. Sidan i Aftonbladet var av lekfull karaktär, där citat blandades med en, vad jag minns, krönika av lättsammare karaktär. Alltså trams och skoj som inte skulle tas på för stort allvar och där säkert ett citat som den här tråden avhandlar lätt kunde slinka med trots avsaknad av sanningshalt.
De som bidrog med citaten i tidningen blev belönade med en sportgrodebok. Det förefaller ju inte osannolikt att folk kokade ihop påhittade citat för att få sitt bidrag publicerat.
Citera
2023-09-09, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
i fallet med Anrell var det läsare som skickade in citaten, som troligtvis aldrig dubbellkollades. Sidan i Aftonbladet var av lekfull karaktär, där citat blandades med en, vad jag minns, krönika av lättsammare karaktär. Alltså trams och skoj som inte skulle tas på för stort allvar och där säkert ett citat som den här tråden avhandlar lätt kunde slinka med trots avsaknad av sanningshalt.
De som bidrog med citaten i tidningen blev belönade med en sportgrodebok. Det förefaller ju inte osannolikt att folk kokade ihop påhittade citat för att få sitt bidrag publicerat.

Okej , så det var alltså läsarna själva som skickade in sportgrodorna?

Då så...Då har en läsare ljugit om just detta citat och fått en bok och sen lever citatet vidare för Anrell gav ut det ..

Då är jag med
Citera
2023-09-09, 10:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej , så det var alltså läsarna själva som skickade in sportgrodorna?

Då så...Då har en läsare ljugit om just detta citat och fått en bok och sen lever citatet vidare för Anrell gav ut det ..

Då är jag med

Ljugit och ljugit. Den som skickade in var väl lika övertygad om att denne hört det som så många andra här i tråden och annars också.
Citera
2023-09-09, 11:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ljugit och ljugit. Den som skickade in var väl lika övertygad om att denne hört det som så många andra här i tråden och annars också.
Fast allt tyder väl på att massa falska minnen har uppstått efter Anrells publicering.
Citatet lämnar - i princip - noll spår efter sig innan dess.
Citera
2023-09-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Fast jag tror du har fel här...

Jag tror att alla minns citatet från tidningen eller boken och ingen efter matchen...

Jag hörde aldrig någon skämta om "citatet" efter matchen men hörde alla börja efter det stod i tidningen...
Citera
2023-09-09, 16:05
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Är ovanstående citat också utplånade av staten? Det är det som är poängen. Citatet blir icke pk 15-20 år efter det sagts, och att staten då skulle letat rätt på det och raderat det känns inte troligt.

Minns dock en julkalender från slutet av 80-talet som svt han censurera mellan de två sändningarna samma dag!

Det var rejält högt i tak på 90 talet.

När skall svt sända Henrik Schyfferts imitationer av koreaner i repris?

LL

Citatet är inte icke-pk, det är bara en konspirationsteori i tråden för att försvara varför det inte kan hittas. Lättare att skylla på någon godtycklig form av statlig censur än inse att man har felaktiga minnen.

Du kan se Schyffters imitation av Koreaner på svt just nu om du har lust, så nilecity sänds fortfarande.

https://www.svtplay.se/video/8Pb3Grj...&position=1178
Citera
2023-09-09, 16:08
Medlem
Citat:

Jag tror att alla minns citatet från tidningen eller boken och ingen efter matchen...

Jag hörde aldrig någon skämta om "citatet" efter matchen men hörde alla börja efter det stod i tidningen...

Jag tror och är rätt övertygad om att citatet i sig är ett resultat av höna av en fjäder. Att den som skickat in citatet förstorat upp och förroligat något som faktiskt sagts. "Här är det match (svart)" när Kameruns bänk visas, "Och för Englands del såg det mörkt ut där ett tag" i studion är väl de mest tänkbara som hittats i tråden.

Att dessa två citat faktiskt sägs i de två matcher som flest hävdar att de hört citatet i är lite märkligt faktiskt.

Matcherna som åsyftas är Sverige - Kamerun 1994 och England - Kamerun 1990.
Senast redigerad av avec 2023-09-09 kl. 16:13.
Citera
2023-09-09, 16:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
"Här är det match (svart)" när Kameruns bänk visas, "

Han sa matt.
Citera
2023-09-09, 16:30
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han sa matt.

Korrekt.

Bosse uttalar bara T lite extra tydligt och markerat, vilket en del missuppfattar som ”tch”.
Citera
2023-09-09, 17:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jo, det är ju efter tidningen det blivit allmänt känt men jag tror inte ett ögonblick på att den som skickade in det snöt det ur näsan. Denne har fått det någonstans ifrån och sedan, antagligen utan mening, vridit på det och kanske dessutom tagit fel på såväl kommentator som match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in