2023-08-31, 19:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
OM det inte sas på radio alt tv, mörkläggning och radering av allt material, som inte - varför har halva landet psykos och kommer ihåg händelsen för?

Mandela?
Matrix?
Bred psykos?
Önsketänkande?

Kom med bevis på att det faktiskt HAR skett eller kom med bevis på att det faktiskt INTE har hänt.

Det är ingen psykos, bara ett falskt minne. De är jättevanliga, faktum är att minnet är uruselt på att minnas korrekt.

Tyvärr är icke- förhållanden nästan omöjliga att bevisa. Däremot vore det extremt enkelt att bevisa att Hegerfors verkligen har sagt citatet, det är bara att exv langa upp en omanipulerad inspelning av det.
Citera
2023-08-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Håhå jaja.

Snyggt 🤣👍🏻
Citera
2023-08-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej men om man har radion på samtidigt som Arne är på TV så kan Agrell misstagit senare när boken skrevs att det var Arne som kommenterade på TV..

Det var inte alls ovanligt förr att man hade sportradion igång till TV match eftersom man tyckte dom på radion refererade bättre...

Är inte det där också en myt?

Jag hörde också det där när jag var liten "att det var vanligt att folk stängde av ljudet på tv:n för att lyssna på kommentatorerna på radion"

Men jag vet nog inte någon som.faktiskt gjorde det
Citera
2023-08-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vem är denna Agrell du nämnt två gånger? Och varför i helvete skulle man lyssna på en radiosändning av en match som man samtidigt ser på TVn?
Radioförslaget är sanslöst dumt.

Jag skrev att det var vanligt förr att man hade Radiosporten på för man tyckte dom hade bättre inlevelse...

Agrell var väl mannen som skrev boken om citatet ...
Citera
2023-08-31, 20:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666

Jag hörde också det där när jag var liten "att det var vanligt att folk stängde av ljudet på tv:n för att lyssna på kommentatorerna på radion"

Jo men det kan jag intyga. Det är iaf vad mitt minne säger mig.
Citera
2023-08-31, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag skrev att det var vanligt förr att man hade Radiosporten på för man tyckte dom hade bättre inlevelse...

Agrell var väl mannen som skrev boken om citatet ...

Wilhelm Agrell, freds- och konfliktforskaren?
Citera
2023-08-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666

När jag skrev att det var vanligt så menade jag inte supervanligt men dom som sen skrev om matchen som reportrar eller dom som sen skrev krönikor kanske tyckte det blev bättre att ha Radiosporten på medans dom följde matchen...

Så att följande kan ha hänt är alltså mannen som sen skrev citatet kan följt matchen på tv och haft Radiosporten på

Så det kan varit Radiosporten som sagt citatet och när sen blivit Arne eftersom han kommenterade matchen på TV..

Kan detta vara förklaringen?
Citera
2023-08-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Wilhelm Agrell, freds- och konfliktforskaren?

Sry Anrell heter han ju...blandat ihop
Citera
2023-08-31, 21:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
När jag skrev att det var vanligt så menade jag inte supervanligt men dom som sen skrev om matchen som reportrar eller dom som sen skrev krönikor kanske tyckte det blev bättre att ha Radiosporten på medans dom följde matchen...

Så att följande kan ha hänt är alltså mannen som sen skrev citatet kan följt matchen på tv och haft Radiosporten på

Så det kan varit Radiosporten som sagt citatet och när sen blivit Arne eftersom han kommenterade matchen på TV..

Kan detta vara förklaringen?

Nej det kan inte vara förklaringen. Det förklarar inte alla de som med ”100% säkerhet” minns hur de hörde Arne säga det. Det var lite folk över den kvällen över för den viktiga matchen. Alla fattade genast hur roligt det var. Dagen efter sa alla Arnes citat på jobb och (sommar)skola. Arnes sägning blev en snackis.
Citera
2023-08-31, 21:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vem är denna Agrell du nämnt två gånger? Och varför i helvete skulle man lyssna på en radiosändning av en match som man samtidigt ser på TVn?
Radioförslaget är sanslöst dumt.

Var ovanligt men det hände, föredrog man radions kommentatorer så kunde man lyssna på dem. På den tiden var det inte som idag där olika typer av sändningar/streams laggar olika, utan Sportradion och SVT låg i princip alltid lika.
Har sett 3:an sända hockey men lyssnat på Radiosporten. Svårt att bevisa (falsk minne osv) men ändå, rent tekniskt var det ofta inga problem att göra så.
Citera
2023-08-31, 21:33
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det kan inte vara förklaringen. Det förklarar inte alla de som med ”100% säkerhet” minns hur de hörde Arne säga det. Det var lite folk över den kvällen över för den viktiga matchen. Alla fattade genast hur roligt det var. Dagen efter sa alla Arnes citat på jobb och (sommar)skola. Arnes sägning blev en snackis.

Om han sa det i Kryzz skulle folk ha kunnat prata om det på skolgården dagen efter.

Kan tänka mig att Kryzz gjorde någon slags VM-special av det första avsnittet som sändes efter VM 1990. Om man ska kolla något enskilt avsnitt borde man kolla det.
Citera
2023-08-31, 21:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Om han sa det i Kryzz skulle folk ha kunnat prata om det på skolgården dagen efter.

Kan tänka mig att Kryzz gjorde någon slags VM-special av det första avsnittet som sändes efter VM 1990. Om man ska kolla något enskilt avsnitt borde man kolla det.

I vilket fall handlar det om falska minnen. Otaliga menar i denna tråd hur de själva såg matchen under förhållanden jag beskrev ovan. Inte en enda har haft haft minnen av att ha hört det i ett underhållningsprogram.

Själv tror jag inte alls på Kryzzhypotesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in