2024-01-30, 00:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Undrar om Arne till slut förstod att det var en myt eller om han dog i tron att han faktiskt hade sagt det.
Tror faktiskt han brydde sig ganska lite om det.
Citera
2024-01-30, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Vilka är dom?

De som hittade på citatet.
Citera
2024-01-30, 06:46
Medlem
Corwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hur? Hans del i detta är grundligt utredd.

Det var ett skämt, din festprisse.
Citera
2024-01-30, 08:28
Ikoniskt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Blir väl ramaskri om någon kommentator skulle ens våga tänka tanken 2024.
Citera
2024-01-30, 08:53
Medlem
seaworthys avatar
För min del är jag helt säker på att jag hört det på en krönika-video över VM. Men om jag hade fått frågan rakt upp och ner så hade jag sagt VM 1994 och inte 1990.

Minns till och med var jag befann mig när vi kollade på videon=)
Citera
2024-01-30, 08:57
Medlem
Citat:
Undrar om Arne till slut förstod att det var en myt eller om han dog i tron att han faktiskt hade sagt det.

Arne hade rätt svårt att känna igen nära och kära på slutet och var inte alla gånger medveten om vem han var heller. Jag tror inte han hade förmåga att reflektera över påhittade VM-citat på slutet.

Intervjuade gubben ca 2016 och redan då sket vi att publicera eftersom att det var ett ändlöst glömmande, knepiga utspel och märkliga läten. Det kändes inte så jävla fräscht att sätta i rampljuset. Men visst, hade vi varit Aftonbladet så hade den ju varit högst på löpet...

Verkar ha gått lite upp och ner med minnet och det kognitiva (han såg rätt pigg ut ett tag för nåt år sen) men överlag kan man säga att Arne Hegerfors de sista tio åren helt enkelt inte varit i skick för att säga bu eller bä om negercitatet.
Citera
2024-01-30, 08:58
Medlem
styckets avatar
Väldigt intressant. Har själv minne av att sett videon.

Högst sannolikt är detta en mandela effekt. Alltså att vi bytt "dimension". Likt mycket annat som ändrats i historiens gång som människor från den tidslinjen eller dimensionen mindes.

Verkar vara den mest kända, och enda kända mandela effekten i Sverige.
Citera
2024-01-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
För min del är jag helt säker på att jag hört det på en krönika-video över VM. Men om jag hade fått frågan rakt upp och ner så hade jag sagt VM 1994 och inte 1990.

Minns till och med var jag befann mig när vi kollade på videon=)

Jepp, det är ca 200 andra individer som sagt samma sak som du och ingen av dem har kunnat visa klippet.

Krönikorna är lättillgängliga och det sägs inte i något av dem.

Tyvärr, du kan placera dig i den månghövdade skaran som inte är så jävla smarta som de tror.
Citera
2024-01-30, 08:59
Medlem
styckets avatar
Citat:
Falskt minne. Precis som många var tvärsäkra på att Nelson Mandela dog 1990 i fängelset när han dog först 2013, att Darth Vader säger "Luke. I'm your father" när han i själva verket säger "No. I'm your father", att Ingrid Bergman säger "Play it again, Sam" i Casablanca när hon i själva verket säger "Play it, Sam".
Fast att påstå att allt det är falska minnen...

Verkar snarare vara en mandela effekt, alltså att vi bytt dimension.
Citera
2024-01-30, 09:02
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
För att människor har en extrem förmåga att inbilla sig saker eller fabricera olika minnen.

Ögonvittnen är ökänt dåliga och den primära anledningen att oskyldiga sitter i fängelse. Det hela är helt enkelt en masspsykos.

Vad har du för belägg att människor har det?

Finns det någon studie öht på ämnet?
Citera
2024-01-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om nu detta är en så stor fråga så är det enda rätta att svt repriserar England-Kamerun från Italien 1990.
Den inspelningen borde väl finnas i SVT:s arkiv, eller?

Såg själv matchen i direktsändning och visst sa Hegerfors detta.

Flera i tråden har som motbevis att Hegerfors själv inte minns detta.
Anledningen att han inte själv minns är väl helt enkelt att han inte direkt förstod dubbeltydigheten i kommentaren, hade han gjort det hade han säkert skrattat och kommit ihåg men nu var det för honom en oskyldig kommentar, typ "det ser dystert ut på Kameruns avbytarbänk", eller nåt annat liknande.
Citera
2024-01-30, 09:08
Medlem
Tycker också jag minns citatet. Men jag vet också att minnet kan vara bedrägligt. Har han sagt det,borde en inspelning kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in