Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-27, 09:02
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det har varit så mycket gnäll om att det är så svårt att få tillgång till arkivet, av personer som inte ens skickat en ansökan.

Därför var jag tvungen att faktiskt testa. Följde Lindemans anvisningar. (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Lade ner max 2 minuter på min ansökan.
Inga problem. Tog inte ens en dag för dem att godkänna ansökan. Nu har jag tillgång.

Däremot kan man tyvärr bara se från KB i Humlegården om man inte beställer hem den till de andra biblioteken.

"Hej!

Du har nu ett användarkonto i Svensk mediedatabas, SMDB, som gäller i 12 månader. Välkommen att söka och beställa via https://smdb.kb.se. För att ta del av materialet i SMDB behöver du antingen vara på plats i Kungliga bibliotekets lokaler i Humlegården eller beställa materialet via fjärrlån till det bibliotek du valde när du registrerade dig."

Möjligt att det är lätt med Fjärrlån dock.

Alltså visst, det är ”lätt” att få tillgång om man är typen som ljuger om sina barns ålder för att få billigare inträde, hoppar över spärrar i tunnelbanan, sjukanmäler sig för att se en fotbollsmatch och så vidare. ”De kan inte kontrollera det ändå”.

Men när man kommit upp lite i ålder och blivit en samhällsbärare känner man sig inte lika bekväm med sådant. Ungefär som att man inte känner sig lika bekväm med att rangla runt på stan stupfull när man är i medelåldern som när man var 20. Men you do you.
Citera
2024-02-27, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Alltså visst, det är ”lätt” att få tillgång om man är typen som ljuger om sina barns ålder för att få billigare inträde, hoppar över spärrar i tunnelbanan, sjukanmäler sig för att se en fotbollsmatch och så vidare. ”De kan inte kontrollera det ändå”.

Men när man kommit upp lite i ålder och blivit en samhällsbärare känner man sig inte lika bekväm med sådant. Ungefär som att man inte känner sig lika bekväm med att rangla runt på stan stupfull när man är i medelåldern som när man var 20. Men you do you.

Jag förstår att du är patologisk lögnare och inte kan låta bli att ljuga. Men det behöver man naturligtvis inte göra för att få tillgång till KB
Citera
2024-02-27, 09:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vari består lögnen?

Om du ideligen måste konstruera förevändningar för att inte ens försöka ta del av arkivet, kanske du behöver lita på de som faktiskt ansträngt sig lite.

En ’samhällsbärare’ minsann. Sluta jag får ont i magen
Citera
2024-02-27, 13:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Slingra dig inte!

Ni är otroliga. Dessutom stämmer inte det du säger.
Citera
2024-02-27, 15:04
Medlem
Citat:

Jag ljög inte i ansökan. Jag var ärlig.

Så jo, det är oerhört lätt att få tillgång. I alla fall om man vill forska i något som ska komma allmänheten till del.
Senast redigerad av avec 2024-02-27 kl. 15:07.
Citera
2024-02-27, 16:17
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Jag ljög inte i ansökan. Jag var ärlig.

Möjligen om du redan är forskare eller journalist i grunden då och hänvisade till det.

Tror inte du bara skrev ”jag ska lägga upp det här på Flashback 🤡”.
Citera
2024-02-27, 16:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Möjligen om du redan är forskare eller journalist i grunden då och hänvisade till det.

Men ge dig nu Bengt

SMDB är inte exklusivt för ’forskare och journalister’, och det blir inte så för att du skriver det flera gånger.
Senast redigerad av Clay Allison 2024-02-27 kl. 16:34.
Citera
2024-02-27, 16:32
Medlem
Citat:

Jag är varken journalist eller forskare. Det var inga problem alls och ansökan tog som jag sa max 2 minuter att söka och innehöll bara en mening. Och som jag sa. Jag ljög inte heller.

Det du inte förstår är att arkivet finns där för att komma allmänheten till del och att öka kunskapen bland befolkningen. Du behöver varken vara forskare eller journalist för att få tillgång. Det går alldeles utmärkt som en vanlig Svensson.
Senast redigerad av avec 2024-02-27 kl. 16:36.
Citera
2024-02-27, 18:27
Medlem
Citat:
Jag är varken journalist eller forskare. Det var inga problem alls och ansökan tog som jag sa max 2 minuter att söka och innehöll bara en mening. Och som jag sa. Jag ljög inte heller.

Det du inte förstår är att arkivet finns där för att komma allmänheten till del och att öka kunskapen bland befolkningen. Du behöver varken vara forskare eller journalist för att få tillgång. Det går alldeles utmärkt som en vanlig Svensson.

Ska också sägas att jag medvetet var ärlig och skrev extremt kortfattad ansökan just för att se vad de släpper igenom.
Citera
2024-02-27, 19:13
Moderator
easy_dans avatar
Då går vi tillbaka till trådens topic

/Mod
Citera
2024-02-27, 19:52
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Jag kan tycka att det hade varit användbart med en lista över intressanta matcher som inte kollats än – inte bara matcher som har kollats. För som det är nu blir det väldigt svårt för nytillkomna tittare att veta var de ska börja.

Det är något jag saknar i forskaren/journalisten Avecs sammanställningar.
Citera
2024-02-27, 20:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag kan tycka att det hade varit användbart med en lista över intressanta matcher som inte kollats än – inte bara matcher som har kollats. För som det är nu blir det väldigt svårt för nytillkomna tittare att veta var de ska börja.

Det är något jag saknar i forskaren/journalisten Avecs sammanställningar.

Du kan inte riktigt göra saker själv va, samhällsbäraren? Det är alltid nån annan som ska göra ditt jobb. Du kan ju själv börja med att lista vilka matcher där Kamerun spelat och Hegerfors kommenterat. Det är ju ändå två grundpremisser.

Kan du göra det? Du kan inte va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in