2023-08-23, 23:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Verkligen inte.
Lögnhalsen försöker bara smita undan. Helt otroligt hur en person kan sitta och ljuga så mycket.

Den VHS-kassetten existerar självklart inte.

Troligtvis existerar varken Allan eller hans farsa heller. Han påstod ju att hans farsa var 82 och att Allan var äldre än honom, men när någon påpekade tidigare att den äldsta Allan i Storvreta var 82 så valde han att inte svara på det.
Citera
2023-08-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Enligt Avecs sammanfattning så har man avfärdat matchen mellan Brasilien och Kamerun (VM 1994) på grund av den sändes i TV3. Den är ändå intressant, för jag håller med om att gubben inte nödvändigtvis påverkar citatet, därför borde även den matchen undersökas (om möjligt).

Ojdå. Det var oväntat.
Citera
2023-08-23, 23:26
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Jag vet att det har tagits upp i tråden tidigare, men om det stämmer att citatet "och ur engelsk synvinkel såg det ju mörkt ut ett tag" förekommer under pausen i England - Kamerun 1990 så är det ju inte ett helt orimligt antagande att det är detta som är det ursprungliga fröet till den här skrönan.

- Det är rätt match, eller åtminstone den matchen de flesta verkar minnas.
- Det är exakt samma humorvärde i det citatet som i det beryktade "citatet" från Arne.
- Med tanke på hur många som har minnen av detta så känns det mer sannolikt att det finns en kärna av sanning i det än att det skulle vara helt påhittat.
- Vad är sannolikheten för att det skulle förekomma två stycken så pass likartade "det ser mörkt ut"-citat under en och samma match, där alla minns det ena och ingen minns det andra?

Det hade varit intressant att få se en inspelning av det citatet.
Jag såg studiosnacket där Hasse Borg yttrade de orden, men jag fick ingen känsla av att det var speciellt humoristiskt. Men vem vet, några som såg det i direktsändning kanske tänkte för sig själva "såg nog mörkare ut för Kamerun, haha" och så såddes ett frö.

Men jag kan fixa filminspelning på det citatet, så får ni själva avgöra.
Citera
2023-08-23, 23:29
Medlem
SamuraiBennys avatar
En teori är att det är Anrell som var lite småfull och smyrasist och kom på citatet själv, klottrade ner det och hoppades Internet aldrig skulle uppfinnas, nu när det börjar osa att det är herr Anrell himself som kom på citatet så har han skapat massa trollkonton här på Flashback för att försöka hålla myten levande.
Citera
2023-08-23, 23:34
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
En teori är att det är Anrell som var lite småfull och smyrasist och kom på citatet själv, klottrade ner det och hoppades Internet aldrig skulle uppfinnas, nu när det börjar osa att det är herr Anrell himself som kom på citatet så har han skapat massa trollkonton här på Flashback för att försöka hålla myten levande.

Citatet förekom på webben innan Anrell publicerade det. Det fanns på en sida med sportgrodor som Anrell ”lånat” friskt av.
Citera
2023-08-23, 23:36
Medlem
Citat:
Jag såg studiosnacket där Hasse Borg yttrade de orden, men jag fick ingen känsla av att det var speciellt humoristiskt. Men vem vet, några som såg det i direktsändning kanske tänkte för sig själva "såg nog mörkare ut för Kamerun, haha" och så såddes ett frö.

Det känns som det närmsta en teori man kan komma.

Angående Brasilien
(FB) VM -94, samtliga sveriges matcher

Känns som nån jävel skulle kommit på det. Arne om inte annat...
Citera
2023-08-23, 23:39
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att originalcitatet har något jättestort humorvärde det heller, absolut inte så jag ser framför mig hur folk ligger dubbelvikta hemma i sofforna sekunden efter som vissa beskriver det, men humorn är ju den samma:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" = Spelarna är uppgivna, men kan tolkas som att vi nu ser mörka spelare i bild
"Ur Engelsk synvinkel såg det ju mörkt ut ett tag" = Det var kämpigt för England, men kan tolkas som att engelsmännen såg mörka spelare på planen

Jag menar bara att själva kärnan återfinns där, det är tänkbart att detta med tiden förvrängts för att förstärka humorn och tillskrivits Arne då han kanske är mer känd för den sortens grodor. Enligt mig är detta det absolut hetaste (kanske t om det enda) spåret gällande hur den här skrönan kan ha uppståt från första början.

Edit: Citatet kan ju också vara helt fabricerat från början, men då är det en lustig slump att så många minns att det gäller just den matchen, där det råkar finnas ett annat likartat, och framförallt bekräftat, citat under samma sändning
Senast redigerad av yardline 2023-08-23 kl. 23:49.
Citera
2023-08-23, 23:52
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Citatet förekom på webben innan Anrell publicerade det. Det fanns på en sida med sportgrodor som Anrell ”lånat” friskt av.

Är sen som fan på bollen, men när är första gången som citatet dyker upp på webben?
Citera
2023-08-23, 23:56
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny

Jag var inne lite på samma spår. Men ok, tydligen fanns citatet på nätet innan dess.

Men att det uppstått just i en komiskt kontext kan jag mycket väl tänka mig. Typ en stand-up akt, eller i ett skriptat humorprogram. Då är det också förklarligt varför man tillskrev det Arne Hegerfors: skämtet är liksom inte själva frasen, utan att han säger det utan medvetenhet om den dubbla meningen. Man skrattar liksom över Arnes dråplighet, och man behöver inte ta ansvar för den "smygrasism" det innebär när man nu tar upp repliken som ett skämt.

I en humorakt behöver man heller inte bry sig särskilt om källor eller om att citatet är påhittat. Skulle Hegerfors blivit upprörd kunde man bara ha sagt att det var ett skämt, och att han ju var känd för att ha en glapp käft.

Sen skulle det också förklara varför många hört det och noterat det. I en komediakt sticker det ut mer, det blir ett skämt man ska skratta åt. Sen efter hand har den ursprungliga akten glömts bort, men själva skämtet lever kvar, med den viktiga attribueringen till Arne Hegerfors som en central del.
Citera
2023-08-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Jag var inne lite på samma spår. Men ok, tydligen fanns citatet på nätet innan dess.

Men att det uppstått just i en komiskt kontext kan jag mycket väl tänka mig. Typ en stand-up akt, eller i ett skriptat humorprogram. Då är det också förklarligt varför man tillskrev det Arne Hegerfors: skämtet är liksom inte själva frasen, utan att han säger det utan medvetenhet om den dubbla meningen. Man skrattar liksom över Arnes dråplighet, och man behöver inte ta ansvar för den "smygrasism" det innebär när man nu tar upp repliken som ett skämt.

I en humorakt behöver man heller inte bry sig särskilt om källor eller om att citatet är påhittat. Skulle Hegerfors blivit upprörd kunde man bara ha sagt att det var ett skämt, och att han ju var känd för att ha en glapp käft.

Sen skulle det också förklara varför många hört det och noterat det. I en komediakt sticker det ut mer, det blir ett skämt man ska skratta åt. Sen efter hand har den ursprungliga akten glömts bort, men själva skämtet lever kvar, med den viktiga attribueringen till Arne Hegerfors som en central del.

Detta är också en tänkbar teori, det har ju hänt förr att citat tillskrivits en person felaktigt på det sättet. Ett exempel är "Du har vunnit ett avgassystem från Datsun" om det är nån som minns den sketchen som parodierar BingoLotto och Loket.

Det som talar mot detta i det här fallet är väl att efter alla dessa år och med all uppmärksamhet den här tråden har fått, så är det mig veterligen inte en enda person som har sagt att de hört citatet i ett sånt sammanhang.
Citera
2023-08-24, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Detta är också en tänkbar teori, det har ju hänt förr att citat tillskrivits en person felaktigt på det sättet. Ett exempel är "Du har vunnit ett avgassystem från Datsun" om det är nån som minns den sketchen som parodierar BingoLotto och Loket.

Det som talar mot detta i det här fallet är väl att efter alla dessa år och med all uppmärksamhet den här tråden har fått, så är det mig veterligen inte en enda person som har sagt att de hört citatet i ett sånt sammanhang.

Sant. Men matchen ägde ju rum mer än 30 år sedan. Tror de flesta som levde då knappt ens kommer ihåg om de såg den eller ej. Eller åtminstone har rätt vaga minnen av själva matchen.

På liknande sätt hade man heller inte kommit ihåg nåt random humorprogram från den tiden. Typ nåt "Kvällsöppet" eller vad fan det kan ha hetat. Oerhört svårt att komma ihåg enskilda skämt 30 år senare. Men där hörde man alltså citatet först (enligt denna teori).

Sen så börjar citatet figurera i diverse "floskeltoppar" och liknande. Och då "kommer man ihåg", att jojo, det har jag ju hört, det att Arne Hegefors sa att det såg mörkt ut på Kameruns bänk. Och man vet att matchen ägt rum och att man kanske såg den. Lätt då att skippa steget med humorprogrammet och istället vara säker på att citatet är "korrekt", på det sätt att det verkligen sades under matchen.

Sen har ju människor också en tendens att vilja säga att de "vet" saker. Är det "allmänt känt" att Arne sa detta blir ens första reaktion om någon försöker betvivla citatet att vafan snackar du om, det vet ju alla, det där med Kameruns bänk, det var ju skitkul!?

Men jag spekulerar lite. En ursprungskälla måste ju dock finnas. Och de aktuella matcherna har ju alla med mycket hög trovärdighet avfärdats.

Jag tycker också det verkar tveksamt om citatet ens uppmärksammats om det faktiskt sagts under match eller på nåt Sportnytt. Är helt enkelt inte särskilt roligt eller slående. Det blir det enbart om det lyfts fram just som ett skämt, som ett dråpligt uttalande av en kommentator som inte är medveten om den dubbla betydelsen.
Citera
2023-08-24, 00:24
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Är sen som fan på bollen, men när är första gången som citatet dyker upp på webben?

Det finns ingen exakt information om när citatet först dök upp online men man vet i alla fall att det var före Anrell. För en annan tidning publicerade citatet flera månader före Anrell och angav internet som källa. Och man vet vilken webbplats de menade.

Mer information här: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in