Citat:
Ursprungligen postat av
yardline
Detta är också en tänkbar teori, det har ju hänt förr att citat tillskrivits en person felaktigt på det sättet. Ett exempel är "Du har vunnit ett avgassystem från Datsun" om det är nån som minns den sketchen som parodierar BingoLotto och Loket.
Det som talar mot detta i det här fallet är väl att efter alla dessa år och med all uppmärksamhet den här tråden har fått, så är det mig veterligen inte en enda person som har sagt att de hört citatet i ett sånt sammanhang.
Sant. Men matchen ägde ju rum mer än 30 år sedan. Tror de flesta som levde då knappt ens kommer ihåg om de såg den eller ej. Eller åtminstone har rätt vaga minnen av själva matchen.
På liknande sätt hade man heller inte kommit ihåg nåt random humorprogram från den tiden. Typ nåt "Kvällsöppet" eller vad fan det kan ha hetat. Oerhört svårt att komma ihåg enskilda skämt 30 år senare. Men där hörde man alltså citatet först (enligt denna teori).
Sen så börjar citatet figurera i diverse "floskeltoppar" och liknande. Och då "kommer man ihåg", att
jojo, det har jag ju hört, det att Arne Hegefors sa att det såg mörkt ut på Kameruns bänk. Och man vet att matchen ägt rum och att man kanske såg den. Lätt då att skippa steget med humorprogrammet och istället vara säker på att citatet är "korrekt", på det sätt att det verkligen sades under matchen.
Sen har ju människor också en tendens att vilja säga att de "vet" saker. Är det "allmänt känt" att Arne sa detta blir ens första reaktion om någon försöker betvivla citatet att
vafan snackar du om, det vet ju alla, det där med Kameruns bänk, det var ju skitkul!?
Men jag spekulerar lite. En ursprungskälla
måste ju dock finnas. Och de aktuella matcherna har ju alla med mycket hög trovärdighet avfärdats.
Jag tycker också det verkar tveksamt om citatet ens uppmärksammats om det faktiskt sagts under match eller på nåt Sportnytt. Är helt enkelt inte särskilt roligt eller slående. Det blir det enbart om det lyfts fram just som ett skämt, som ett dråpligt uttalande av en kommentator som inte är medveten om den dubbla betydelsen.