Citat:
Ursprungligen postat av
Fnord1984
Jo visst, men skillnaden är att dom klippte i Kalle Anka och Pippi Långstrump på 2010-talet och visste att det skulle uppmärksammas. Min tes är inte att det är någon stor mörkläggning kring bortklippning av Arne Hegerfors-citatet utan min teori är att detta är något man klippte bort tidigt, förmodligen redan 1990 för att någon på SVT eller någon som ringde till tittarservice eller dyl. uppmärksammande citatet redan under matchen.
Och då har förmodligen personal på SVT klippt bort det för att det var olämpligt utan att göra någon stor grej utav det och så har det helt enkelt fallit i glömska. Jag tror inte det handlar om att man 30 år senare kommit på att "attans det här måste vi klippa bort!" utan jag tror att det gjordes i samband med själva VM:et, antingen direkt efter matchen eller i samband med att man klippte ihop VM-krönikan.
Tycker du själv att det här låter det minsta sannolikt?
Någon ringer in till SVTs växel och klagar på att Arne Hegerfors sagt något helt oskyldigt i TV. SVT antecknar flitigt, letar upp sändningen och väljer att redigera bort kommentaren. Något som inte var helt enkelt att göra innan digitaliseringen och förmodligen helt emot regelboken.
Av vilken anledningen gör SVT detta?
Om det skedde så spontant och lätt varför är inte var och varannat tv-program från denna tid redigerat?
Om SVT regelmässigt redigerade i sina inspelningar varför finns inte detta dokumenterat?
Om de valde att redigera bort denna helt oförargliga kommentar varför producerade de under samma tidsperiod filmer och serier där ordet neger används frekvent?
Varför lägger du inte bara upp klippet om visar alla att du har rätt?