2023-08-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Är väll lixom mer rimligt att hela filen skulle raderas iså fall.

Förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara mer rimligt att radera hela filen? Att man skulle ta bort hela matchen från arkivet?

Nej det tror jag inte, det skulle ju vara jättemärkligt med tanke på VM-krönikan och en massa annat och är ju ett jättestort ingrepp på programmet/sändningen.

Det är precis som om man skulle ta bort Disneys Julafton och Pippi Långstrump-filmerna helt och hållet istället för att redigera i dom, och så grova åtgärder gör man ju inte i första taget. Men var det så du menade eller missförstod jag dig nu?
Citera
2023-08-22, 21:22
Medlem
Missuppfattar jag något eller har vi igår hört det över telefon men idag spekulerar vi när under matchen det kan ha sagt?
Citera
2023-08-22, 21:28
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara mer rimligt att radera hela filen? Att man skulle ta bort hela matchen från arkivet?

Nej det tror jag inte, det skulle ju vara jättemärkligt med tanke på VM-krönikan och en massa annat och är ju ett jättestort ingrepp på programmet/sändningen.

Det är precis som om man skulle ta bort Disneys Julafton och Pippi Långstrump-filmerna helt och hållet istället för att redigera i dom, och så grova åtgärder gör man ju inte i första taget. Men var det så du menade eller missförstod jag dig nu?

Dina jämförelser med Pippi och Disney är så jävla dumma så du måste bara vara ett troll!
1990 krönikan gjordes ju för fan 1990 och kommer ju inte göras på nytt!

Pippi skall ju varenda en nyfödd svensk unge se förr eller senare. För min del skulle dom gärna fått behålla Negerkung men det är ju en helt annan sak än ett sportreferat som nu är historia.

Antingen är du ett sofistikerad troll eller helt jävla dum i huvudet!!
Citera
2023-08-22, 21:30
Medlem
Citat:
Jo visst, men skillnaden är att dom klippte i Kalle Anka och Pippi Långstrump på 2010-talet och visste att det skulle uppmärksammas. Min tes är inte att det är någon stor mörkläggning kring bortklippning av Arne Hegerfors-citatet utan min teori är att detta är något man klippte bort tidigt, förmodligen redan 1990 för att någon på SVT eller någon som ringde till tittarservice eller dyl. uppmärksammande citatet redan under matchen.

Och då har förmodligen personal på SVT klippt bort det för att det var olämpligt utan att göra någon stor grej utav det och så har det helt enkelt fallit i glömska. Jag tror inte det handlar om att man 30 år senare kommit på att "attans det här måste vi klippa bort!" utan jag tror att det gjordes i samband med själva VM:et, antingen direkt efter matchen eller i samband med att man klippte ihop VM-krönikan.

Tycker du själv att det här låter det minsta sannolikt?

Någon ringer in till SVTs växel och klagar på att Arne Hegerfors sagt något helt oskyldigt i TV. SVT antecknar flitigt, letar upp sändningen och väljer att redigera bort kommentaren. Något som inte var helt enkelt att göra innan digitaliseringen och förmodligen helt emot regelboken.

Av vilken anledningen gör SVT detta?

Om det skedde så spontant och lätt varför är inte var och varannat tv-program från denna tid redigerat?

Om SVT regelmässigt redigerade i sina inspelningar varför finns inte detta dokumenterat?

Om de valde att redigera bort denna helt oförargliga kommentar varför producerade de under samma tidsperiod filmer och serier där ordet neger används frekvent?

Varför lägger du inte bara upp klippet om visar alla att du har rätt?
Citera
2023-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Missuppfattar jag något eller har vi igår hört det över telefon men idag spekulerar vi när under matchen det kan ha sagt?

Nej, du har uppfattat läget rätt. Fnord1984 hörde citatet flera gånger igår men är trots det idag osäker på vilken match det kommer ifrån och när det sägs.
Citera
2023-08-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Matchen det är fråga om har granskats av 3 användare där det konststeras att det inte existerar något citat

Det finns till och med ett videoklipp i sammanfattningen där du själv kan lyssna och konstatera faktum

Sen finns det troll i tråden som påstår att hans senila pappa har ringt upp honom och spelat upp citatet

tyvärr så misslyckades inspelningen av det samtalet, så det kan ju inte bevisas

Så välj själv vad du tror på, ett videklipp du själv kan kolla på nu som bevisar att citatet är en myt

Eller en anonym och välkännt troll på flashback som påstår att hans senila far spelade upp det i telefon för honom
Citera
2023-08-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Nej, du har uppfattat läget rätt. Fnord1984 hörde citatet flera gånger igår men är trots det idag osäker på vilken match det kommer ifrån och när det sägs.

Sluta ljug. Jag vet såklart att det är matchen England - Kamerun, var har du sett mig säga någonting annat?
Citera
2023-08-22, 21:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Därför att jag är intresserad av vilka psykologiska mekanismer som driver dom konspirationsteoretiker som tror att Arne aldrig sa kommentaren.
Att påstå att folk helt enkel minns fel är väl typ så långt ifrån en konspirationsteori man kan komma?
Vad består konspirationen i menar du?

Du däremot hävdar alltså att SVT och KB har samarbetat för att censurera ett väldigt oskyldigt citat (och ersätta Arnes kommentar med annat snack?). Nu snackar vi verkligen konspirationsteori.
Citera
2023-08-22, 21:41
Medlem
Citat:
Sluta ljug. Jag vet såklart att det är matchen England - Kamerun, var har du sett mig säga någonting annat?

Du vet ju inte när i matchen
Citera
2023-08-22, 21:50
Medlem
KillenArCPs avatar
Jag säger det igen och jag säger det nu igen.

1. Motståndet var inte Kamerun. Har för mig att det var Nigeria eller något annat sandland.
2. Jag såg matchen. Matchen hade ingen betydelse och drog knappt någon publik. Matchen ska troligtvis sänts på TV4, eller SVT. Hade bara bonnkanalerna nu.
3. Uttalande är inte av rasistisk karaktär. Sverige körde över motståndarna (kanske inte målmässigt men kvalitetsmässigt). Man filmade avbytarbänken och där efter sa en kommentarle:
Ja du, det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk.

Kommentaren utgår från att det gick riktigt dåligt för dem, inte att de var svarta.

(Hegerfors var och kommenterade men det var den andra kommentatorn som sa det).
Citera
2023-08-22, 21:50
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att påstå att folk helt enkel minns fel är väl typ så långt ifrån en konspirationsteori man kan komma?
Vad består konspirationen i menar du?

Du däremot hävdar alltså att SVT och KB har samarbetat för att censurera ett väldigt oskyldigt citat (och ersätta Arnes kommentar med annat snack?). Nu snackar vi verkligen konspirationsteori.
Bra att någon annan noterar detta också. Arne snackar mer eller mindre oavbrutet i förlängningen av matchen, därför räcker det inte med att klippa bort Arnes berömda citat, utan man måste även ersätta det med annat matchsnack med Arne. Helt plötsligt har vi en konspirationsteori där SVT inte bara klipper bort delar av Arnes kommenteraring, utan även bett Arne att kommentera om delar av matchen. Helt osannolikt, med andra ord.
Citera
2023-08-22, 21:53
Medlem
Citat:
Jo visst, men skillnaden är att dom klippte i Kalle Anka och Pippi Långstrump på 2010-talet och visste att det skulle uppmärksammas. Min tes är inte att det är någon stor mörkläggning kring bortklippning av Arne Hegerfors-citatet utan min teori är att detta är något man klippte bort tidigt, förmodligen redan 1990 för att någon på SVT eller någon som ringde till tittarservice eller dyl. uppmärksammande citatet redan under matchen.

Och då har förmodligen personal på SVT klippt bort det för att det var olämpligt utan att göra någon stor grej utav det och så har det helt enkelt fallit i glömska. Jag tror inte det handlar om att man 30 år senare kommit på att "attans det här måste vi klippa bort!" utan jag tror att det gjordes i samband med själva VM:et, antingen direkt efter matchen eller i samband med att man klippte ihop VM-krönikan.

Kalle Ankas julafton har ändrats och klippts sen sextiotalet och det är inte SVT som ska beskyllas för detta:
Citat:
Varje gång som det gjorts ändringar i Kalle Ankas jul har SVT, som sänder programmet, fått en del kritik. Men är det rätt att ge SVT kritiken för ändringarna som görs? Nej, kritiken borde istället riktas mot Disney som regisserar ändringarna. Årligen förser Disney 40 länder och deras public service-kanaler med julhälsningar.
Så din koppling till att SVT mörkat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk med Kalle Ankas julafton haltar extremt mycket. Eller är det Disney som är boven i dramat här med? Vilken jävla knorr i så fall.

https://www.filmtopp.se/lista/lista-...alle-ankas-jul
(Även Kalle Lind har tagit upp dessa ändringar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in