2023-08-21, 22:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Skulle vara fantastiskt om Arne verkligen sagt:

"Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Det skulle lixom få ett svar på frågan var det ursprungligen kom ifrån men samtidigt inte göra någon större skillnad i fenomenet runt myten då de flesta inbillar sig citatet med en annan formulering och sammanhang.

Der blir nog en Netflix dokumentär serie av allt detta 😁

Ja jag tycker hans formulering när han återberättar Hegerfors ord är ganska klipsk.
Citera
2023-08-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Inte Stockholmsområdet, närmare Örebro-hållet. Skicka PM till mig så kan du skicka mig bandet om du får fatt i det.

Grymt, stort tack!!! Nu kommer vi äntligen framåt. Jag kommer åka och hämta bandet hos min pappa i helgen, jag bor åt Linköpings-hållet så vi har inte överdrivet långt ifrån varandra heller. Men smidigast kanske är att jag postar det till dig när jag väl hämtat bandet, eller så kanske jag kan droppa av det nånstans i Örebro faktiskt.

Att jag tar en liten detour på vägen hem och droppar det till dig någonstans om du finns tillgänglig då skulle funka för min del om det funkar för dig. Du behöver absolut inte gå ut med ditt namn eller din adress eller nåt sånt, utan skulle bara kunna droppa bandet till dig. Aja det där löser sig, kul att du vill hjälpa till.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-21 kl. 22:57.
Citera
2023-08-21, 22:57
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Att jag tar en liten detour på vägen hem och droppar det till dig någonstans om du finns tillgänglig då skulle funka för min del om det funkar för dig. Du behöver absolut inte gå ut med ditt namn eller din adress eller nåt sånt, utan skulle bara kunna droppa bandet till dig. Aja det där löser sig, kul att du vill hjälpa till.

Ja, så länge jag vet om det med lite framförhållning så fixar jag att mötas upp under helgen.
Citera
2023-08-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ja, så länge jag vet om det med lite framförhållning så fixar jag att mötas upp under helgen.

Okej grymt, jag pm:ar dig när jag vet om det blir lördag eller söndag som jag sticker till pappa. Förmodligen blir det söndag, vet inte vilket som passar bäst för dig. Men kommer pm:a dig senast torsdag säger vi då med vilken tid jag kommer åka och vilken tid jag kommer kuska mot dig och så får du säga en plats då helt enkelt som passar dig förutsatt att tiden också passar dig.

Snyggt! Tack o bock!
Citera
2023-08-21, 23:02
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Men nu när vi fått se film ifrån KB så förstår jag själv att det är censurbyrån som har varit i farten istället, men det trodde jag inte själv innan så vid det här laget har jag en annan förståelse för att ni inte tror mig, även fast det jag säger är sanningen.

Censur tror jag du kan slå ur hågen direkt. Det finns precis hur mycket neger som helst i KB/SVT-arkivet. Förmodligen MER än hur mycket som helst om man går tillbaka.

Den tidsepok vi talar om var det ju inte ens fult än.
Citera
2023-08-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja jag tycker hans formulering när han återberättar Hegerfors ord är ganska klipsk.

Vad var klipskt med formuleringen menar du? Jag återberättar den ju bara exakt som det var, skrev ned den på ett papper och lyssnade om flera gånger så det blev exakt rätt. Eller menar du att Arnes formulering var kul, det håller jag såklart med om Även om tiden kanske naggat bort en del av vad som var så himla kul med den hehe...
Citera
2023-08-21, 23:05
Medlem
Citat:
Censur tror jag du kan slå ur hågen direkt. Det finns precis hur mycket neger som helst i KB/SVT-arkivet. Förmodligen MER än hur mycket som helst om man går tillbaka.

Den tidsepok vi talar om var det ju inte ens fult än.

I så fall så är det helt enkelt från en senare sekvens i matchen bara. Därför det blir bättre att jag hämtar bandet och droppar det till dig så att vi äntligen får visa alla Arnes kommentar
Citera
2023-08-21, 23:11
Medlem
Citat:
I så fall så är det helt enkelt från en senare sekvens i matchen bara. Därför det blir bättre att jag hämtar bandet och droppar det till dig så att vi äntligen får visa alla Arnes kommentar

Flera i tråden som sett matchen på KB så det där med senare i matchen kan du glömma.

Dessutom finns det egentligen bara en tänkbar bänkbold.

Om du har rätt så har SVT eller någon annan klippt i arkivet.
Senast redigerad av avec 2023-08-21 kl. 23:14.
Citera
2023-08-21, 23:17
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Del 2:

Det måste ju finnas mer! tänker jag, och mycket riktigt.
Det finns en fil till, som heter TV1, 23:00-01:00, "Dans och video". Jag klickar, och mycket riktigt är jag tillbaka i matchen. Tyvärr är jag lite längre bak än där jag slutade sist, så jag måste se om en god bit. Jag känner igen repliker och matchbilder som jag redan sett. Men jag tänker att det kunde varit värre, tänk om en minut saknats.... ! Problemet är också, eftersom det varken finns matchklocka i bild eller tidskodning så måste jag se om allt. Och tiden går, klockan närmar sig 18:35.
Jag ser klart matchen, domarn blåser av. Till min förvåning kommer ingen straff, jag måste läst slarvigt på wikipedia, straffen kommer i förlängning visar det sig. Detta utgör ytterligare ett problem då jag inser att jag inte kommer hinna se hela 15+15 i förlängningen innan de stänger!
Pausprat, jag ser gnagar-Baxters fula nuna i pratsoffan och jag hinner tänka att det här mellanpratet kanske ingen människa har sett på 25 år. Spolar framåt i förlängningen.

Många har ju sagt att det är vid 3-2 det sägs, så jag letar upp straffen.
I rutan ser man texten "programmet Dans och Video kommer efter matchen" No shit. Undrar om nån blev besviken när det begav sig? På ett ställe ser jag att man panorerar bakom Kameruns bänk, bakom ryggarna. Arne är helt tyst. Alla på bänken utom coachen är mycket riktigt svarta.

Hittar straffen till 3-2.
Straffen är HELT SOLKLAR. Arne mindes ju i efterhand att den var tveksam? men han säger SJÄLVKLAR straff som kommentar när den blir av.
England sätter straffen. Ingenting. inga ord, inget skämt. Klockan är nu 18:40 och matchklockan är nånstans i den första förlängningskvarten. ajajaj.
Kollar hela vägen fram till mini-pausen. Engelsmännen dansar i karnevalståg nedanför läktaren och det är något med 90-tal, england och den där grabbiga karnevalsdansen som påminner mig om DIF, om matcher man själv varit på där det där tåget uppstått.
Matchen är igång igen, jag tittar intensivt. Örat spelar spratt med en, man tycker sig nästan höra arne säga den berömda repliken fast det är bara inne i huvudet. Man är beredd på att den ska komma när som helst.

Nu kommer en kille med Gong-gong som går runt och ropar "10 minuter kvar", alltså inne i KB.
Det borde vara ca 10 minuter kvar av matchen, eller mindre, det kan gå.
Jag ser klart matchen, Kamerun är sjukt matta. dåligt spel, få chanser.
Domaren blåser av, matchen är slut. Man filmar nästan bara spelarna, Gazza jublar, alla jublar.
Datorklockan visar 18:57, och de anställda tittar lite mot mig. Jag stänger av.
Antiklimax.

Nu finns en god och en dålig nyhet.
Den dåliga är ju att jag inte hittade citatet. "It doesnt look good for the myth" som de säger i Mythbusters.

Den goda nyheten är att det finns ytterligare match att beta igenom, och jag känner mig taggad att göra detta.
Jag hann scanna av allt från minut 83 till slutsignal i ordninarie tid, och från englands andra straff till slutsignal. Återstår allt från minut 1-83, och förlängningen minut 1 till straffen.

Vi måste få klarhet.

Kan det vara så tokigt att Glorkas gjorde en ödesdiger tabbe där när han tittade på sista förlängningskvarten ?

Kanske det sades:

"Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Edit: men samtidigt osannolikt att även Auswanderer och Careless missade det
Senast redigerad av Skidlift 2023-08-21 kl. 23:21.
Citera
2023-08-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer

116': "Det finns något ordspråk; om inte [ohörbart] hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kva . . . skaftet". Ingen aning om vad Arne menar här, aldrig hört detta ordspråk. Jag är osäker på om det var okej att säga "kärring" i direktsändning på den tiden?

Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A

Hade varit sjukt kul att få kärring-citatet på film eller ljud. Låter t.o.m. roligare än "mörkt på Kameruns avbytarbänk.

Han säger antagligen en variant av:
"Ordspråk - Om inte om hade varit emellan, så hade kärringen skjutit björnen med kvastskaftet."
Senast redigerad av Mafia 2023-08-21 kl. 23:23.
Citera
2023-08-21, 23:23
Medlem
BallaKlavas avatar
Var det inte någon VM-match för typ 15 år sen med ett afrikanskt lag då sjukvårdaren kom in för att ta hand om någon skadad, och kommentatorn sa att "medicinmannen" kallades in? Ursäkta om jag är i fel tråd, men någon som minns detta?
Citera
2023-08-21, 23:32
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hade varit sjukt kul att få kärring-citatet på film eller ljud. Låter t.o.m. roligare än "mörkt på Kameruns avbytarbänk.

Han säger antagligen en variant av:
"Ordspråk - Om inte om hade varit emellan, så hade kärringen skjutit björnen med kvastskaftet."

Studio
3-2 england
Arne kommenterar att det kunde stått 3-1 kamerun men snabbt efter drar han någon analogi mha något talesätt som innehöll ordet "svärmor".
Slut på matchen.

Även detta måste få en klarhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in