2020-04-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild.
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-

Okänd, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
(anv: Careless )

Billy Ohlsson
"Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM1998
(anv: IntrovertCyniker )

Billy Ohlsson-citatet är väl inte bekräftat såtillvida att någon användare har hört det? Det var väl i någon bok det påstods att han hade yttrat det?
Citera
2020-04-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sintram-2
Billy Ohlsson-citatet är väl inte bekräftat såtillvida att någon användare har hört det? Det var väl i någon bok det påstods att han hade yttrat det?

Stämmer, så den borde kanske tas bort, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Hörde "här" först men tyckte samtidigt det kändes udda sett till det han pratar om. Ett väldigt snabbt, något sluddrande "nej nu" känns faktiskt mer logiskt.

Att citatet aldrig har yttrats i sin helhet av Arne Hegerfors kan väl nästintill fastslås. Den intressanta aspekt som återstår att spekulera om är väl egentligen huruvida citatet är helt påhittat eller om det kan ha fötts fram genom något. Jag har fortfarande känslan av att denna sekvens är inblandad på något vis.

När man hör Bosse genom denna match påminns man om vilken lös kanon han var som kommentator där Arne var betydligt mer strikt och professionell. Samtidigt var det Arne som kommenterade majoriteten av svenska landskamper runt den här tiden så det var nog lätt för pöbeln att applicera citatet på honom.

Eftersom jag är smått besatt av denna tråd tänkte jag lite till kring Bosses citat. Tycker det vore lite väl mycket tillfälligheter att Bo Hansson skulle säga något som så mycket påminner om det citat som sedan hamnar i GT och Aftonbladet. Dessutom stämmer det in på Arne-citatets första källor till GT samt Anrell som angivit VM1994.

Så det mest troliga scenariot är imo:
1. Någon ser matchen Kamerun - Sverige i TV och hör Hanssons citat "här är det matt" om Kameruns abbytarbänk.
2. När det når redaktionerna har det kryddats till något till "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk."
3. Citatet blir successivt större och större när det börjar skrivas om det. Någon kreativ kille kommer upp med bakgrundshistorien om England Kamerun, som han berättar vidare för Arne Hegerfors när de råkar stöta samman på stan
4. Arne går ut i medierna och berättar detta fans historia vidare, varför historien därmed blir allmän sanning.

Egentligen ett klassiskt exempel på hur det blir en höna av en fjäder. Historien kryddas till för varje länk i kedjan.

Det fascinerande i sammanhanget är att så många inbillar sig att hönan är sann. Eller ska jag skriva "inbillade sig". De som verkligen tror på Arnes citat blir färre och färre för varje dag som går.
Senast redigerad av avec 2020-04-22 kl. 22:55.
Citera
2020-04-23, 09:06
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Internet var i maj 1995 något som många inte hade hört talas om och än mindre använt. Antalet webbsidor som skrev om sport på svenska var få. Den enda sidan som samlade sportgrodor var blåvittsidan "Where angels dare" som drevs av Magnus Andersson.

Jag tror att vi nu kan utgå från att det var där citatet första gången dök upp.

https://twitter.com/MagnusX71

Jag tweetade till Magnus och frågade artigt var citatet kommer ifrån, med tanke på att han verkar vara den skriftliga ursprungskällan.

Han ignorerade mig.
Citera
2020-04-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Jag tweetade till Magnus och frågade artigt var citatet kommer ifrån, med tanke på att han verkar vara den skriftliga ursprungskällan.

Han ignorerade mig.

Han kanske svarar på mail?

Sedan är det möjligt att citatet numera ligger i gränslandet till det politiskt inkorrekta varför han inte vill ha med det att göra? Att han är ursprungskälla vill han kanske också vill ska vara hemligt?
Senast redigerad av avec 2020-04-23 kl. 09:36.
Citera
2020-04-23, 09:22
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Han kanske svarar på mail?

Sedan är det möjligt att citatet numera ligger i gränslandet till det politiskt inkorrekta varför han inte vill ha med det att göra? Att han är ursprungskälla vill han kanske också vill ska vara hemligt?

Han kanske bara svarar om någon med lite journalistisk tyngd hör av sig.

Tycker fortfarande att det är intressant att han kallade citatet för ”alla tiders klassiker” redan i februari 1997. Så säger man väl knappast om något som sagts mindre än 3 år tidigare.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2020-04-23 kl. 09:25.
Citera
2020-04-23, 12:16
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Kanske var Bosse Hanssons citat en referens till Arnes citat långt tidigare. Det är faktiskt rätt konstigt att säga ”här är det matt...” när Kameruns bänk visas i bild medan Kamerun leder matchen.

Om Kamerun mötte Sverige i VM 2018 och bänken visades skulle man ju direkt tänka på Hegerfors. Det skulle räcka med att kommentatorn skämtsamt sa ”här ser det matt ut” för att alla skulle fatta vad som avsågs.
Citera
2020-04-23, 12:36
Medlem
Hörde det själv med egna öron och jag hörde inte fel, brorsan och jag höll på att garva läppen av oss, kul som fan
Citera
2020-04-23, 12:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Hörde det själv med egna öron och jag hörde inte fel, brorsan och jag höll på att garva läppen av oss, kul som fan

Ok ännu ett inlägg som följer denna mall.

Till att börja med: vilken match var det?
Citera
2020-04-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok ännu ett inlägg som följer denna mall.

Till att börja med: vilken match var det?
Kamerun England 1990
Citera
2020-04-23, 13:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kamerun England 1990

Fast den matchen har två flashbackare varit och tittat på. Det sägs inte där. Kom nu inte med det trötta 'SVT har varit där och raderat'.
Citera
2020-04-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast den matchen har två flashbackare varit och tittat på. Det sägs inte där. Kom nu inte med det trötta 'SVT har varit där och raderat'.
Såg dom den i direktsändning??
Citera
2020-04-23, 13:26
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Kamerun England 1990
Den matchen har setts om och citatet yttras aldrig där. Du minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in