Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Arne fick höra att han sagt detta runt 96 när boken Sportgrodor kom ut, då hade det gått ca sex år sedan sändning. Att kontrollera detta på den tiden när det knappt fanns internet lät sig kanske inte göras och Arne lät det bero? Än en gång, jag vet inte vad som sagts eller inte. Finner grejen fascinerande bara.
Fotbolls-VM har ju alltid en enorm tittarpublik. Det här var en kvartsfinal mellan stornationen England och Kamerun. Ett Kamerun som var en stor succé och publikfavorit i detta VM. Jag kunde inte hitta tittarsiffrorna efter en snabb googling men gissar att minst 1 million svenskar såg matchen live. Bara 6 år senare kommer alltså Lasse Anrells bok ut med ett unikt men helt påhittat citat av Arne Hegerfors? Och ingen protesterar. Inga vanliga fotbollsintresserade, inga sportjournalister, inte ens Arne själv.
Själv såg jag matchen hemma i vardagsrummet med två föräldrar och en yngre bror. När Arne sa detta så skrattade vi alla. Förutom min yngre bror som undrade vad det var som var roligt.
Nu 25 år senare får jag veta att detta inte har hänt. Det är en myt. Jag måste ha fått ett inplanterat minne. Inception style.