2015-12-02, 12:10
Medlem
Glorkass avatar
Jag kommer att åka till audiovisuella salen på KB idag efter jobbet, runt 18 nån gång. Har letat upp rätt klipp på nätet, där hela SVT1:S sändning från kvällen ska finnas, noterat arkivnumret, och kollat att de har öppet till 19. Sedan postar jag beskedet här i tråden och vi får äntligen klarhet i detta.

Problemet jag kan se är att få till ljudupptagning på bra sätt, då ljudet ju är a och o i detta fall.
Citera
2015-12-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Arne fick höra att han sagt detta runt 96 när boken Sportgrodor kom ut, då hade det gått ca sex år sedan sändning. Att kontrollera detta på den tiden när det knappt fanns internet lät sig kanske inte göras och Arne lät det bero? Än en gång, jag vet inte vad som sagts eller inte. Finner grejen fascinerande bara.
Fotbolls-VM har ju alltid en enorm tittarpublik. Det här var en kvartsfinal mellan stornationen England och Kamerun. Ett Kamerun som var en stor succé och publikfavorit i detta VM. Jag kunde inte hitta tittarsiffrorna efter en snabb googling men gissar att minst 1 million svenskar såg matchen live. Bara 6 år senare kommer alltså Lasse Anrells bok ut med ett unikt men helt påhittat citat av Arne Hegerfors? Och ingen protesterar. Inga vanliga fotbollsintresserade, inga sportjournalister, inte ens Arne själv.

Själv såg jag matchen hemma i vardagsrummet med två föräldrar och en yngre bror. När Arne sa detta så skrattade vi alla. Förutom min yngre bror som undrade vad det var som var roligt.
Nu 25 år senare får jag veta att detta inte har hänt. Det är en myt. Jag måste ha fått ett inplanterat minne. Inception style.
Citera
2015-12-02, 12:33
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag kommer att åka till audiovisuella salen på KB idag efter jobbet, runt 18 nån gång. Har letat upp rätt klipp på nätet, där hela SVT1:S sändning från kvällen ska finnas, noterat arkivnumret, och kollat att de har öppet till 19. Sedan postar jag beskedet här i tråden och vi får äntligen klarhet i detta.

Problemet jag kan se är att få till ljudupptagning på bra sätt, då ljudet ju är a och o i detta fall.
Som sagt, om citatet mot all förmodan faktiskt sades så har du en enorm YouTube-succé i dina händer.

Stort lycka till!
Citera
2015-12-02, 12:39
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Nu 25 år senare får jag veta att detta inte har hänt. Det är en myt. Jag måste ha fått ett inplanterat minne. Inception style.

Eftersom det finns otaliga exempel på att människor "minns" saker som inte hänt, så är det väl inte så konstigt. Framförallt är det inget att skämmas för. Det är mänskligt.
Citera
2015-12-02, 12:42
Medlem
Det är sant! Va ju en stor snackis när det begav sig!
Är helt säker på att det va 90' Kamerun England, va runt 15 bast...Ska fråga farsan, han är ett lite av orakel när det gäller sport. :P
Citera
2015-12-02, 12:45
Medlem
Nivovics avatar
Citat:

Tack för att du gör detta. Hoppas att du lyckas fånga ljudet, annars får vi lita på ditt ord så jag hoppas du är ärlig
Citera
2015-12-02, 13:04
Medlem
missmones avatar
TS lär ju bli årets troll på flashback iaf. Att du lyckades få med dig så många som faktiskt tror att det är en myt är ganska fantastiskt. Men det visar hur man kan skapa en sekt.
Citera
2015-12-02, 13:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terragg
Det är sant! Va ju en stor snackis när det begav sig!
Är helt säker på att det va 90' Kamerun England, va runt 15 bast...Ska fråga farsan, han är ett lite av orakel när det gäller sport. :P

Stoppa pressarna! Någons pappa ska berätta hur det verkligen ligger till.
Citera
2015-12-02, 13:13
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
TS lär ju bli årets troll på flashback iaf. Att du lyckades få med dig så många som faktiskt tror att det är en myt är ganska fantastiskt. Men det visar hur man kan skapa en sekt.
Herregud, snacka om magstarkt att jämföra några kritiska flashbackare med scientologerna.

Vi får vänta och se, men om det kommer fram att han sagt detta så kommer vi självklart inte säga emot - eftersom sanningen är viktigast för oss, inte att tjafsa med er.
Hoppas att du känner likadant.
Citera
2015-12-02, 13:46
Medlem
Arne Hegerfors har ju själv kommenterat det:

https://www.youtube.com/watch?v=FLaC...8&spfreload=10
Citera
2015-12-02, 13:48
Medlem
Ngts avatar
Citat:

Kan knappt bärga mig
Tackar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Arne Hegerfors har ju själv kommenterat det:

https://www.youtube.com/watch?v=FLaC...8&spfreload=10
Löst! Lås tråd !
Citera
2015-12-02, 13:52
Medlem
Många av samma folk som säger att dom minns det så klart säger ju också att det blev en stor grej i tidningarna, så varför inte försöka leta upp vilken tidning som helst från dagen efter och läsa om det då?

Roligt det där, vissa säger att det uppmärksammades i tidningarna direkt och blev en stor grej och snackis.
Arne säger att nån tittare berättade det för honom ett tag efteråt. Så där är det också motsägande.

Har det hänt borde det ju gå att fixa fram en video, ljudklipp, eller artikel från när det faktiskt hände. Det är 1990, det är inte 1800talet det hände på, så sändningen och artiklar finns arkiverade.

Blir spännande att se vad killen som skulle till KB hittar.
Senast redigerad av Nenneno 2015-12-02 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in