Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-04, 23:49
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Det är ju ganska uppenbart nu att man kan tillskriva citatet vilken match och vilket år man själv vill. Det har inte bara media gjort utan folk här i tråden också. Kanske svenskaspel borde ta upp detta? Då kan vi få satsa pengar så får dom lotta fram en match åt citatet. I slutändan är det nog enda chansen för oss att få fram rätt match.
Haha, svenskaspel borde snappa upp detta, de kan säkert dra in några lax redan ikväll.
Men tänk dig om en mod faktiskt skulle göra en omröstning i denna tråd, då kan vi faktiskt se i vilken match de flesta flashbackare tror Arne (eller Bosse?) har sagt detta citatet.
Även fast vi redan vet att det med all sannolikhet är en myt så kan vi alla fall kolla igenom matchen som får flest röster, bara för att.

Undra om någon mod kunde göra detta? Skulle vara ganska kul att se resultatet

Edit: vem vet, resultatet kanske visar att majoriteten av alla flashbackare fortfarande tror att det är Sverige - Kamerun 1994?
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-04 kl. 23:55.
Citera
2015-12-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beejay5
Jag har kollat igenom matchen. Där finns inte citatet.
Bra, då är vi två då jag nu kan verifiera detta. Sverige - Kamerun från 1994 är alltså helt utesluten ur diskussionen härmed.

Det var kul att höra Bosse Hansson igen dock. Hans sura pessimism är en frisk fläkt mot många av dagens kommentatorer.
Efter Sveriges mål i andra halvlek
"Ja, då kan vi skönt nog inte förlora med 1-2 som vi brukar göra i VM numera. Förlorar vi blir det åtminstone med andra siffror. Alltid någon omväxling". - Jag minns att Bosse fick skit för att han var så negativ speciellt med denna kommentar.
Andra sköna grejer är kamerunkillen på bänken som helt sonika tänder en cigg (20.00 2a halvleksklipp) och Bosse talar om "Qatar, det arabiska landet" eftersom innan internet var det lite exotiskt tusen-och-en-natt ställe som kanske inte alla visste var det låg.

Efter att Ravelli släpper in 2-1 målet precis i början av andra halvlek följer en lång harang om att inte bara Ravelli, utan alla svenska målvakter är dåliga. och därefter en uppräkning av alla bra som finns i VM. Hela andra halvlek är Bosse skitsur för att vi ligger under.

Dagens sågning drabbar dock Klas Ingesson i första halvlek runt min 37 "Ingesson, som tyvärr har den där ovanan sen gammalt det känner vi till, att ta i allt vad han kan när han får de här lägena istället för att försöka få iväg en boll på någorlunda säkerhet. Han har satt många bollar över många målburar genom åren. Avslutningar är ju inte hans styrka."
Citera
2015-12-05, 00:12
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag kollar Ryssland -94. Det är som sagt skador i andra halvlek jag söker då bägge bytena är gjorda tidigt. Är framme vid tidpunkten då Radchenko byts in. Nu har jag rysk kommentator, men där kan jag faktiskt sätta min bostad, bil & kuk på att Bosse Hansson mumlade "-Inte en hockeyfrilla till" i den svenska sändningen.

Nice one

Jag har inför mitt kommande besök på KB också kollat igenom matchen för att hitta potentiella situationer där orden påstås ha yttrats:
https://youtu.be/vcaTxanhfeM?t=47m15s

Vad tror ni om denna situationen? Alltså 47:15 in i klippet. Där visas bänken snett framifrån under ett par sekunder och Kamerun ligger redan under med 3-0 när andra halvlek ska sätta igång.
Citera
Medlem
Det sjuka är att så många faktiskt kan svära på att att de hört Arne säga detta. Arne är ju annars inte den som drar sig för att titulera undermänniskorna vid sitt rätta namn, exempelvis den här gången.
Citera
Medlem
BarryHeros avatar
Sitter och kollar igenom Sverige - Ryssland. Brolin gjorde just 1-1 och forfarande ingenting om en mörk avbytarbänk.

Hur kommer det sig att man lät Hegerfors kommentera en så här viktig match utan bisittare?? Känns ju som en obetydlig Eurosport-match när han inte har någon att bolla kommentarer med.

Edit:

Intressant för övrigt hur rutan med matchklockan och matchresultatet bara ploppar upp då och då. Måste ha varit frustrerande för nya tittare och de som ville ha koll på hur mycket tid det var kvar.

Edit 2:

Martin Dahlin går in med dobbarna före och Hegerfors menar att det "kanske till och med borde vara varning." I dagens fotboll hade det varit ett solklart rött kort

Edit 3:

Intressant att se hur lite spelarna klagar på domarna. Kanske lite tragiskt att man är så van vid att se det, men det ser väldigt konstigt ut när ryssarna inte omringar domaren när Dahlin tämligen enkelt blir tilldelad straffen till 1-1, och ingen ryss bryr sig om att tala om för domaren att Dahlin bode ha ett gult eller rött efter satsningen med dobbarna före.
Senast redigerad av BarryHero 2015-12-05 kl. 00:20.
Citera
2015-12-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Sitter och kollar igenom Sverige - Ryssland. Brolin gjorde just 1-1 och forfarande ingenting om en mörk avbytarbänk.

Hur kommer det sig att man lät Hegerfors kommentera en så här viktig match utan bisittare?? Känns ju som en obetydlig Eurosport-match när han inte har någon att bolla kommentarer med.
Det var så man gjorde då. Bo Hansson kommenterar ju själv Sverige - Kamerun i gruppspelet utan bisittare. Och i ärlighetens namn tycker jag det funkar ok om man har tillräckligt pålästa kommentatorer. Nuförtiden har ju fotbollen blivit lite larger-than-life och ges kanske mer allvar än vad den är berättigad. T ex finns det för mig ingen anledning att de pluggar in nordkoreas lag då man bara ser dem ett par gånger i VM, kan lika gärna säga "vänsteryttern" istället för namnet, då det vare sig är något man känner igen eller kommer att minnas.

Jag tänkte också lite på det där med klockan under Kamerunmatchen. Där får jag nog säga att det är bättre med klocka i bild hela tiden som det är idag.
Citera
2015-12-05, 00:20
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Intressant för övrigt hur rutan med matchklockan och matchresultatet bara ploppar upp då och då. Måste ha varit frustrerande för nya tittare och de som ville ha koll på hur mycket tid det var kvar.
Noterade samma sak när jag såg matchen mellan Sverige och Kamerun. Fick bilda mig en egen uppfattning om tiden genom mitt tidtagarur på telefonen.
Glorkas måste ha varit frustrerad.

Edit:
No sarcasm intended.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-05 kl. 00:27.
Citera
2015-12-05, 00:26
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Det var så man gjorde då. Bo Hansson kommenterar ju själv Sverige - Kamerun i gruppspelet utan bisittare. Och i ärlighetens namn tycker jag det funkar ok om man har tillräckligt pålästa kommentatorer. Nuförtiden har ju fotbollen blivit lite larger-than-life och ges kanske mer allvar än vad den är berättigad. T ex finns det för mig ingen anledning att de pluggar in nordkoreas lag då man bara ser dem ett par gånger i VM, kan lika gärna säga "vänsteryttern" istället för namnet, då det vare sig är något man känner igen eller kommer att minnas.

Jag tänkte också lite på det där med klockan under Kamerunmatchen. Där får jag nog säga att det är bättre med klocka i bild hela tiden som det är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Noterade samma sak när jag såg matchen mellan Sverige och Kamerun. Fick bilda mig en egen uppfattning om tiden genom mitt tidtagarur på telefonen.
Glorkas måste ha varit frustrerad.

Störande i dagens sändningar är att de även visar sekunder. En fotbollsmatch minst tidsenhet är en minut.

Och det var faktiskt inte störande förr i tiden när man inte visste exakt tid hela tiden. Bara dagens extrema kontrollbehov hos människor som tror det.
Citera
2015-12-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Störande i dagens sändningar är att de även visar sekunder. En fotbollsmatch minst tidsenhet är en minut.

Och det var faktiskt inte störande förr i tiden när man inte visste exakt tid hela tiden. Bara dagens extrema kontrollbehov hos människor som tror det.
Nej, det är sant att jag inte direkt reflekterade över det förr i tiden. Men i åtminstone slutet av matcherna tycker jag det hjälper, både att ha koll och för spänningens skull. Dessutom fanns det väl ingen officiell övertid då, utan det var bara domaren som visste när matchen var slut.
Citera
2015-12-05, 00:36
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen

Jag kan bara tala för mig själv, så därför tänker jag göra det.

Jag har sett 90-tals-matcher hur många gånger som helst, och jag är säker på att jag irriterade mig på att man inte fick se vid vilken tid saker och ting skedde under matchens slutminuter (trots att vi har konstaterat i den här tråden att vårt minne inte går att lita på).
Självklart visste jag inte hur dagens teknologi skulle se ut, men jag hade fortfarande en viss standard, vare sig du förlöjligar det eller ej.

Men jag respekterar din åsikt ifall du också levde på det tidiga 90-talet och såg fotbollsmatcher regelbundet.
Citera
2015-12-05, 00:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Föredrar helt klart två kommentatorer. Känns på något sätt avslaget när Hegerfors inte har någon att diskutera saker och ting med.

T ex när Dahlin får sitt gula kort hade det varit intressant att höra en diskussion om hur detta skulle kunna påverka Brasilien-matchen och vilken slags uppställning vi kan vänta oss utan Dahlin. Istället väljer Hegerfors att blott konstatera att Dahlin missar sista gruppspelsmatchen och sen är det inte mycket mer med det.
Citera
2015-12-05, 00:46
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Efter att Ravelli släpper in 2-1 målet precis i början av andra halvlek följer en lång harang om att inte bara Ravelli, utan alla svenska målvakter är dåliga. och därefter en uppräkning av alla bra som finns i VM. Hela andra halvlek är Bosse skitsur för att vi ligger under.

Dagens sågning drabbar dock Klas Ingesson i första halvlek runt min 37 "Ingesson, som tyvärr har den där ovanan sen gammalt det känner vi till, att ta i allt vad han kan när han får de här lägena istället för att försöka få iväg en boll på någorlunda säkerhet. Han har satt många bollar över många målburar genom åren. Avslutningar är ju inte hans styrka."

Bosse Hanson var kul som den obotliga pessimist han var. Jag minns inför en ligamatch i SVT:s Tipsextra någon gång under 80-talet där han inte var medveten att han var i sändning, Bosse muttrade och gnällde och sa något i stil med Fy fan vad det regnar och blåser, det här kommer bli en typisk jävla 0-0-match. Jag vill härifrån innan programledaren harklande avbröt honom.

Citat:

Bisittare är ett relativt nytt påfund. Det var alltid en ensam kommentator, oavsett sport, en bit in på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in