2015-12-02, 05:20
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantfinnen
Exakt min åsikt också. Det visar till att börja med att vi har att göra med unga (och oerfarna) nittiotalister. Lite tråkigt att så många av dessa snackar mot bättre vetande och missfärgar tråden med okunskap som de gör.

Jag är sextiotalist och jag tycker det är djävligt konstigt att det inte finns ett enda (ljud-)spår av händelsen, bara folk som minns.

Matchen finns arkiverad och en i tråden har sagt att han skulle kolla det i dag eller på fredag när han får tid. Jag bryr mig inte om Arne har sagt det eller inte, tills vi har fått facit så tycker jag vi kan hålla tråden på sparlåga i stället för att förolämpa folk med annan åsikt än våran egen.
Citera
2015-12-02, 05:52
Medlem
Vi låter Arne själv berätta
https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Citera
2015-12-02, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skräddis
Vi låter Arne själv berätta
https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Ett flashbackinlägg vart annat år och du bestämmer dig för att lägga 2015-2016 års inlägg på att posta en video som redan finns länkad i trådstarten? Din jävla stjärna.
Senast redigerad av DrL0c 2015-12-02 kl. 06:45.
Citera
2015-12-02, 07:06
Medlem
Citat:
Har tidigare nämnt att jag såg matchen 1990 där Arne sa det citerade.
Här är det till exempel också nämnt i en artikel.
http://nwt.se/mera/helg/2012/07/28/a...re-an-nagonsin

Citat:
– Kamerun var på väg mot sitt bästa resultat i VM någonsin när Gary Lineker kvitterade till 2-2 på straff i slutet av matchen. Då zoomade de in Kameruns avbytarbänk där de satt och såg molokna ut, och jag tänkte aldrig på betydelsen av det jag sa.

Enligt Arne själv så kommenterade han en händelse efter 2-2 målet medan flera vittnat om att det var efter 3-2.
Citera
2015-12-02, 10:07
Medlem
BarryHeros avatar
Troligt scenario:

Arne får höra om och om igen att han sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och att det ska ha handlat om VM 94.

"Har jag verkligen sagt detta? När kan det ha hänt? VM 94 kommenterade jag ju inte Kameruns matcher... Ja, just det, det måste ha varit när Kamerun tappade 2-1 till 2-3 mot England 1990. Ja men så måste det ha varit! Då är det klart att de måste ha sett mörkt ut med tanke på att de som första afrikanska lag nästan tog sig till semifinal."

Då började även Arne Hegerfors själv tro på myten.
Citera
2015-12-02, 10:43
Bannlyst
Det verkar vara för många snorungar under 30 år här som aldrig hört det live som jag själv gjorde.
Det var under England-Kamerun 1990, inget annat!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Arne_Hegerfors
Citera
2015-12-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det verkar vara för många snorungar under 30 år här som aldrig hört det live som jag själv gjorde.
Det var under England-Kamerun 1990, inget annat!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Arne_Hegerfors

Det är redan konstaterat säkert 50 gånger tidigare i denna tråd, lilla vän.
Vad som efterfrågas är som sagt ett videoklipp där vi får se detta citat yttras. Fram till dess kan vi väl avvakta lite och sluta "bevisa" när det sades genom att länka samma sidor och samma intervjuer gång på gång i denna tråd?
Citera
2015-12-02, 11:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Troligt scenario:

Arne får höra om och om igen att han sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och att det ska ha handlat om VM 94.

"Har jag verkligen sagt detta? När kan det ha hänt? VM 94 kommenterade jag ju inte Kameruns matcher... Ja, just det, det måste ha varit när Kamerun tappade 2-1 till 2-3 mot England 1990. Ja men så måste det ha varit! Då är det klart att de måste ha sett mörkt ut med tanke på att de som första afrikanska lag nästan tog sig till semifinal."

Då började även Arne Hegerfors själv tro på myten.
Fast..Frågan är ju hur det kan uppstå från början? Och från var och vem? Hur kan det få spridning. Vem har att vinna på att påstå att Arne Hegerfors sagt så? Och varför inte ett uns av ifrågasättande av Arne själv? Och nej...Han är och var inte senil..Inte ens nu...Så gammal är han väl inte heller idag? Drygt 70 kanske. Detta har han alltså bekräftat flera gånger om under årens lopp.
Citera
2015-12-02, 11:07
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fast..Frågan är ju hur det kan uppstå från början? Och från var och vem? Hur kan det få spridning. Vem har att vinna på att påstå att Arne Hegerfors sagt så? Och varför inte ett uns av ifrågasättande av Arne själv? Och nej...Han är och var inte senil..Inte ens nu...Så gammal är han väl inte heller idag? Drygt 70 kanske. Detta har han alltså bekräftat flera gånger om under årens lopp.

Arne fick höra att han sagt detta runt 96 när boken Sportgrodor kom ut, då hade det gått ca sex år sedan sändning. Att kontrollera detta på den tiden när det knappt fanns internet lät sig kanske inte göras och Arne lät det bero? Än en gång, jag vet inte vad som sagts eller inte. Finner grejen fascinerande bara.
Citera
2015-12-02, 11:20
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vad du personligen tror, fantiserar och idiotspekulerar om - då matchen i fråga som Arne Hegerfors citat kommer ifrån är England-Kamerun i fotbolls-VM 1990. Vittnesmål har också upprepat det i tråden gång efter annan. Jag beskrev det igår i tråden till exempel (då jag såg matchen 1990).

Det spelar ingen roll vad du tror eller påstår heller. Varför kan man inte bara hålla god ton och diskutera saken? Måste man hålla på och idiotförklara folk till höger och vänster?
Senast redigerad av boba fett 2015-12-02 kl. 11:25.
Citera
2015-12-02, 11:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det spelar ingen roll vad du tror eller påstår heller. Varför kan man inte bara hålla god ton och diskutera saken? Måste man hålla på och idiotförklara folk till höger och vänster?

Finns även vittnesnål om att det är från 1994. Och att det ska vara 1986. Även att det inte ens ska handlat om en VM-match.
Citera
2015-12-02, 11:34
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Lasse Anrell har aldrig gjort en egen insats för att samla in sina sportgrodor. Han har alltid till 100% litat på läsarbidrag.

Någon läsare har skickat in citatet (antingen helt påhittat eller sa blandade läsaren ihop det med citatet från VM 82, "färgklick"), Anrell tyckte det lät roligt, och publicerade det i sin bok. Att Anrell inte ens orkade undersöka vilket VM det ska ha rört sig om säger väl det mesta (enligt Anrells bok rörde det sig om Sverige - Kamerun 1994).

I Anrells bok står det dessutom att "Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare" sades i bulgarisk tv när man plockade ut Dahlin för att sätta in Larsson i bronsmatchen, när Dahlin inte spelade i bronsmatchen samt att Larsson startade.

Anrells bok är 140 sidor slarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in