2015-12-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Schysst lista, börjar verkligen likna något. Strong insats av flera spelare i tråden idag (Glorkas och jag bl.a. ) med undantag för horungarnaanfaller's bedrövliga insats under eftermiddagen, en av de sämsta prestationerna jag sett på länge.

Jag tycker mig minnas () att någon skrev i tråden att Brasilien - Kamerun visades på TV3 först, men eftersändes på SVT. Matchen bör kanske inte avfärdas helt innan det är klarlagt.

Den sista matchen som behöver avfärdas innan jag för egen del med 100% säkerhet avfärdar Hegerfors citat som en myt är åttondelsfinalen '94 mellan Italien - Nigeria. En del som kommenterat att det är Nigeria i flera olika kommentarsfält och även här i tråden. Jag har även genom åren hört Arne-anekdoten berättas vid ett flertal tillfällen med Nigeria som laget vars bänk ska vara mörk, även om det oftast har varit Kamerun som fått agera bänkmörkare.

Det var ändå slutspel, förmodligen många svenskar som intresserat satt hemma framför TV-apparaterna och plöjde chipspåsar medans svetten lackade i högsommarvärmen. Jag själv såg matchen med varierande uppmärksamhetsgrad men har dessvärre inget minne av att Arne skulle ha yttrat dessa bevingade ord under matchens gång. Men det är iaf min sista kandidat.

Har någon planerat in ett besök på KB under morgondagen eller i nästa vecka?
Vad säger ni grabbar, ska vi säga att vi sätter en deadline och dödar myten innan nyår?

Glorkas kollade på delar av eftersändningen av Brasilien mot Kamerun som gick i SVT. Bo Gentzel kommenterar den.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Matchen sägs även ha gått på TV3, ja men då är knappast Arne inblandad. Som någon sa måste vissa avgränsningar göras. Annars får vi ju skriva ner oändligt antal matcher.

Är även sugen på att ta bort Sverige Nigeria från listan då den matchen kommenterades av Linderborg.
Senast redigerad av avec 2015-12-10 kl. 01:13.
Citera
2015-12-10, 01:18
Medlem
Predator123s avatar
Om inte mitt minne sviker mig fullständigt så har jag för mig att jag har hört Arne nämna citatet i filmen "Självmål och Fotbollstabbar". Kanske är värt att kolla upp?
Citera
2015-12-10, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Vore intressant att veta när under 1996 boken gavs ut men jag är ändå tveksam. Redan i februari -96 skriver Helsingborgs dagblad att IFK Göteborg har citatet publicerat på sin sajt och två månader senare skriver Göteborgsposten en liknande artikel om deras sajt. Tror snarare att "alla" läste sportbladet från AB och att citatet ursprungligen fick spridning tack vare att det publicerades där.

Se: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Ja, det är säkert främst spritt via Anrells floskeltopp. Aftonbladet hade ju en riktigt hög upplaga på 90-talet.
Citera
2015-12-10, 01:20
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Glorkas kollade på delar av eftersändningen av Brasilien mot Kamerun som gick i SVT. Bo Gentzel kommenterar den.

Matchen sägs även ha gått på TV3, ja men då är knappast Arne inblandad. Som någon sa måste vissa avgränsningar göras. Annars får vi ju skriva ner oändligt antal matcher.

Är även sugen på att ta bort Sverige Nigeria från listan då den matchen kommenterades av Linderborg.

Just ja, så var det, my bad.

Citat:
Ursprungligen postat av Predator123
Om inte mitt minne sviker mig fullständigt så har jag för mig att jag har hört Arne nämna citatet i filmen "Självmål och Fotbollstabbar". Kanske är värt att kolla upp?

Den har avfärdats.
Citera
2015-12-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predator123

Redan kollat. Nej, det finns inte där. Har t.o.m. själv sett den.
Citera
2015-12-10, 01:22
Medlem
Ferry31s avatar
Älskar när förnekarna börjar gripa efter halmstrån. Det mest klockrena måste vara de som säger att det är bortklippt. Det finns ingen anledning att klippa bort det och är det någon form av censur så undrar jag hur fan man lyckas med det utan att det märks? "Här hoppar vi fram 4-5 sekunder för att censurera Hegerfors rasism." Konstigt bara att det går att hitta att Kamerun var en färgklick 1982 enligt Arne och att Owarian var den mörkaste spelaren för Saudiarabien 1994. Det kanske bara glömdes klippas bort

Som sagt, måste fråga detta igen. Finns det någon stolthet kring detta som man desperat måste skydda? Känner sig folk kränkta över att behöva inse att de hade fel? Jag kan ju inte säga så mycket då jag aldrig hört detta citat själv, mer än att det är en kul historia som folk har berättat. Vad säger ni som först var övertygade om att det har sagts, men som nu anslutit sig till mytlinjen?
Citera
2015-12-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Älskar när förnekarna börjar gripa efter halmstrån. Det mest klockrena måste vara de som säger att det är bortklippt. Det finns ingen anledning att klippa bort det och är det någon form av censur så undrar jag hur fan man lyckas med det utan att det märks? "Här hoppar vi fram 4-5 sekunder för att censurera Hegerfors rasism." Konstigt bara att det går att hitta att Kamerun var en färgklick 1982 enligt Arne och att Owarian var den mörkaste spelaren för Saudiarabien 1994. Det kanske bara glömdes klippas bort

Ha ha ha
Säger verkligen Arne det om Owairan. När då och var?
Citera
2015-12-10, 01:28
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ha ha ha
Säger verkligen Arne det om Owairan. När då och var?

Kolla från 09:00 och framåt: https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4

Får ge cred till användaren Lastbil som hittade detta. Läste igenom tråden tidigare idag och skrattade åt det där.

Edit: Letade reda på inlägget istället: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-10 kl. 01:32.
Citera
2015-12-10, 01:36
Medlem
Citat:
Kolla från 09:00 och framåt: https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4

Får ge cred till användaren Lastbil som hittade detta. Läste igenom tråden tidigare idag och skrattade åt det där.

Edit: Letade reda på inlägget istället: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Ha ha ha ha ha

Jisses, det var länge sedan jag skrattade så mycket. Flashback har redan grävt fram två citat som är bättre än originalet!
Citera
2015-12-10, 01:38
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Och ja, kontrollera Anrells bok kan vara något som kanske bör göras fortsättningsvis. Finns det massor av felaktigheter i den så finns det ju anledning att tro att han själv är en stor bluffmakare eller så har någon källa som har söndertrollat honom.

Någon som har boken?

Jag hade boken när jag var liten, åker hem till barndomshemmet över jul, skall försöka gräva fram den. Minns att citatet är med där.
Citera
2015-12-10, 01:49
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ha ha ha ha ha

Jisses, det var länge sedan jag skrattade så mycket. Flashback har redan grävt fram två citat som är bättre än originalet!

Jag håller med och sen den här jävla massillusionen som nog är allra roligast Men håller med att just färgklicken och Owarian som mörkaste spelaren är minst lika roliga.

Någon annan drog även fram en intervju med firma Ravelli, Brolin och Larsson efter matchen mot Rumänien 1994. Ravelli uttrycker att Dumitrescus spottloska är typiskt bulgariskt och rumänskt beteende. Brolin och Henke blir lite genererade, medan Ravelli inte tycker att det är någon big deal. Idag hade konsekvenserna inte varit nådiga för ett sånt uttalande. PK-media hade ju gått bananas.

Lite roligt att jag sett det klippet innan, men jag minns det inte, ännu mindre när jag såg det. Kan ha varit förra året, eller 2010 när klippet laddades upp kanske. Jag hade i alla fall klickat "like" på den, vilket syns på mobilen om man kommer tillbaka till ett klipp som man har gillat (blåfärgat). Roligt det där med minnet. Ibland kan man ha upplevt saker som man inte minns, och tvärtom, komma ihåg saker som egentligen aldrig har skett
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-10 kl. 01:53.
Citera
2015-12-10, 01:54
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Jag hade boken när jag var liten, åker hem till barndomshemmet över jul, skall försöka gräva fram den. Minns att citatet är med där.

Strålande. Känns som en rolig fortsättningstråd. Fast även om den består av massor av falska citat så vill jag dock inte tro att det är Anrell som hittat på allt. Kan likväl vara tipsare som skojat med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in