2021-10-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej jag har ingen skyldighet alls gentemot någon annan i detta fall. Ni sekterister verkar tro att tråden är en rättegång. Jag vet vad jag har sett/hört och bryr mig inte om vad du eller någon annan vill tro.

Tack för dina inlägg. Är sällan man får uppleva all sköns cognitive biases in real time. Dina inlägg är en perfekt studie i hur hjärnan kan trixa till det.

Du sitter just nu och försvarar dina påhittade minnen både inför dig själv och inför andra. Och med tanke på din aggressivitet skulle jag rekommendera dig att söka upp en läkare och testa dig för alzheimers.
Citera
2021-10-07, 23:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Är det inte väldigt konstigt att det dröjer 4 år innan det nämns i en svensk tidning för första gången? Nämns 1994-12-17 i Aftonbladet enligt tråden (#1617).

Nej, det är inte konstigare än att man plötsligt vill revidera böcker med Pippi Långstrump och benämna hennes fader något annat än Astrid Lindgren skrev 70 år tidigare.

I detta fall blir en oskyldig och korrekt återspeglande kommentar plötsligt tabuartad och förskräckande när tidsandan förändrats.
Citera
2021-10-07, 23:31
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Problemet är ju vad en användare hävdar.
Det var just hans tråkiga utseende som man minns.

Jag förstår inte vad du menar, om du nu inte bara trollar och ljuger.

Citatet återberättas och återpubliceras ju flera gånger efter att det första gången dykt upp på 90-talet. Dessutom i en bok som fortfarande går att få tag i (Sportgrodor).

Menar du att det sägs för första gången under Lagerbäcks landskamper 2004 och framåt eller menar du att det överhuvudtaget inte förekommer innan dess och att alla som läst det i Aftonbladet och i samlingar av grodor med mera inbillat sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Eftersom folk fortsätter nämna tidningar. Här är hur citatet nämns:

951217 - Anrell listar sportgrodor i AB där inget tillfälle nämns.
960222 - HD utser IFKs hemsida till roligaste då man publicerat citatet.
960422 - GP nämner IFKs "roliga" hemsida då man publicerat citatet.
960616 - Anrell listar roligaste grodorna i AB - fortfarande utan att nämna när.
961007 - SvD publicerar sportgrodor som borde vara osagda.
961108 - Anrell publicerar sportfrågor och frågar vad Hegerfors menade "under VM"
981028 - AB skriver om Anrells nya bok där citatet tillskrivs "under fotbolls-VM 1994"
Citera
2021-10-07, 23:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej, det är inte konstigare än att man plötsligt vill revidera böcker med Pippi Långstrump och benämna hennes fader något annat än Astrid Lindgren skrev 70 år tidigare.

I detta fall blir en oskyldig och korrekt återspeglande kommentar plötsligt tabuartad och förskräckande när tidsandan förändrats.

Skillnaden är att det finns videobevis och textbevis på vad Pippi benämnde sin pappa som, men det finns inte ett enda videobevis på detta citat samtidigt som det finns mängder med videobevis på saker som sagts flera år tidigare. T.om Sven Jerrings "japaner, japaner" från 1936 finns upplagt på nätet, men inte Hegerfors citat som ska ha sagts 54 år senare.

Och om vi nu antar att SVT skulle ha klippt bort citatet, varför fortsätter man då prata om det än idag? Om man klippt bort det borde man väl vilja göra allt för att dölja att det någonsin sades.
Citera
2021-10-07, 23:47
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:

Fast ett så här känt citat som så många måste ha hört, det borde ha nämnts innan fyra år efter.

Ingen skam i att minnas fel, lustigt vad hjärnan kan göra.

9/11 är ett bra exempel på hur folks minnen har förvrängts med tiden. De påstår att de minns precis vad de gjorde och med vem, men frågar man personen som var med kan det skilja sig totalt. Sen är det märkligt hur det drabbat så många i detta fallet.
Citera
2021-10-08, 00:11
Medlem
Revejs avatar
Troligen afrikanska cupen.
Kamerun vann 00 och 02 men innan dess såg det mörkt ut.
Citera
2021-10-08, 06:39
Medlem
Citat:
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.

Du minns fel helt enkelt. Det kan man ganska enkelt konstatera genom att se att det du pratar om inte gjordes på den tiden.

Det fanns enstaka visningar av bänkar från stillastående kameror men några panoreringar över gjordes inte. Dessutom finns matchen med engelska kommentatorer tilgänglig och det visas inte ens några bilder på Kameruns bänk efter målet.
Citera
2021-10-08, 07:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad är det för satans skitsnack att försöka angripa mig med dina lama argument om vad man får och inte får. Du är inte satt att granska mig på någon punkt.

Det var ingen dövtextning 1990. Matchen sändes direkt utan några sådan service. Det fanns bara två kanaler hos SVT då, SVT24 tillkom först 1999 och Kunskapskanalen 2004 och det sändes ingen parallellsändning i båda kanalerna.

Det enda krav som finns är att Granskningsnämnden ska kunna granska materialet i sex månader efter sändningen. Det som skickas till KB behöver inte vara direktmaterialet. Det fungerar med en nedklippt reprissändning.

Trollar du eller? För några timmar sen visste du inte ett smack om mediedatabasen, nu är du helt insatt i det finstilta?

Kan du styrka det du påstår?
Citera
2021-10-08, 07:43
Medlem
Citat:

Det handlar inte om någon historisk revidering. Det handlar om att du helt enkelt minns fel, likt många av oss andra.

För mig är det obegripligt att någon, som läst HELA den här tråden, fortfarande hävdar att farbror Arne skulle bräkt ur sig den meningen.
Citera
2021-10-08, 07:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skillnaden är att det finns videobevis och textbevis på vad Pippi benämnde sin pappa som, men det finns inte ett enda videobevis på detta citat samtidigt som det finns mängder med videobevis på saker som sagts flera år tidigare. T.om Sven Jerrings "japaner, japaner" från 1936 finns upplagt på nätet, men inte Hegerfors citat som ska ha sagts 54 år senare.

Och om vi nu antar att SVT skulle ha klippt bort citatet, varför fortsätter man då prata om det än idag? Om man klippt bort det borde man väl vilja göra allt för att dölja att det någonsin sades.

Mitt svar handlade om fenomenet att något tas upp och blir en sak senare än när det hände. Inte om att det finns några konkreta »bevis« för det. Metoo är ett bra exempel på det. Plötsligt börjar någon/några berätta om händelser som de påstår ha skett för flera år sedan. Det finns inget bevis, bara deras berättelser. Varför berättade de inte direkt? Jo för att tidsandan inte inbjöd till det.

Det finns säkert mängder med uttalande som gjorts under sportsändningar som inte längre finns kvar. Hylands »blåbär« om längdåkare från 1976 är ett. Det går inte att hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Fast ett så här känt citat som så många måste ha hört, det borde ha nämnts innan fyra år efter.

Ingen skam i att minnas fel, lustigt vad hjärnan kan göra.

9/11 är ett bra exempel på hur folks minnen har förvrängts med tiden. De påstår att de minns precis vad de gjorde och med vem, men frågar man personen som var med kan det skilja sig totalt. Sen är det märkligt hur det drabbat så många i detta fallet.

Det pratas det inte så mycket om detta alls. Det är denna tråd från 2015 och någon annan tråd på någon annan social plattform som driver en begränsad diskussion. Det är ingen stor sak i samhället som du och andra tycks tro. Det är ju därför det inte finns någon egentlig jakt efter detta på bred front.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-10-08 kl. 08:12.
Citera
2021-10-08, 08:04
Medlem
Finns det verkligen inte några bilder och ljud från detta?
Har det inte visats ett kort klipp i TV i samband med att Arne berättade historien?
Citera
2021-10-08, 08:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mitt svar handlade om fenomenet att något tas upp och blir en sak senare än när det hände. Inte om att det finns några konkreta »bevis« för det. Metoo är ett bra exempel på det. Plötsligt börjar någon/några berätta om händelser som de påstår ha skett för flera år sedan. Det finns inget bevis, bara deras berättelser. Varför berättade de inte direkt? Jo för att tidsandan inte inbjöd till det.

Det finns säkert mängder med uttalande som gjorts under sportsändningar som inte längre finns kvar. Hylands »blåbär« om längdåkare från 1976 är ett. Det går inte att hitta.

Sedan pratas det inte så mycket om detta alls. Det är denna tråd från 2015 och någon annan tråd på någon annan social plattform som driver en begränsad diskussion. Det är ingen stor sak i samhället som du och andra tycks tro. Det är ju därför det inte finns någon egentlig jakt efter detta på bred front.

Det är ju du som i inlägg efter inlägg orerat om hur stort detta blivit på senare tid.

Det är också du som återkommande skriver att det påstådda citatet skulle vara opassande (rasistiskt?) i dagens samhälle.
Det är som sagt endast de som desperat famlar efter anledningar till att SVT gjort inbrott på KB och manipulerat sitt material.

Citatet är har alltså blivit stort på senare tid, fast det är inte så stort, men det är stort nog att SVT ska manipulera kopian av sin utsändning? Är det korrekt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in