2019-08-05, 13:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Vill och vill, jag tror det är sant för jag vet ingen annan som skulle kunna kläcka ur sig något dylikt. Arne är unik när det gäller spetsfyndigheter och dubbeltydigheter. Det här citatet tror jag inte bara uppstått för att Anrell ville ha en boktitel. Man kan relatera till citatet, när det sagts och av vem. Du har hittills inte kommit med någon trovärdig alternativ teori mer än att folk skulle inbilla sig och konstruera ett falskt minne. Gräv fram källan ist.

? Svårt att gräva fram en källa till att något inte har hänt. Eller hur? Det vore ju bättre om de som fortfarande hävdar att Hegerfors yttrade detta hittar något som stöder detta. Något mer än man tror att 'ingen annan som skulle kunna kläcka ur sig något dylikt.' Något som på riktigt gör det troligt att han sade detta. Men ni har en uppförsbacke, för i den påstådda matchen säger han det inte,

Citat:
Det är mycket möjligt men eftersom Arne inte motsäger att han sagt det och inget annat trovärdigt alternativ finns så kan det vara sant. Sen tror jag inte det finns så många vhs-band kvar med en gammal fotbollsmatch från -90. Vid den tidpunkten vet jag inte ens om tuben existerade.

Kolla, två Youtube-klipp med ursprung innan YT grundades:
1937: https://www.youtube.com/watch?v=jH-mhZLuGRk

1958: https://www.youtube.com/watch?v=OU56U2rhSaw

Det verkar alltså vara möjligt att mediaklipp från innan 2005 kan finnas på Youtube.
Citera
2019-08-05, 13:42
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Jag tror inte det är frågan om någon vandringssägen. Enligt Anrell var det någon som skrev och tipsade honom om citatet, vilket alltså är förstahandskällan. Personen som tipsade om citatet har antingen hittat på det, eller som jag tror, har ett vagt minne av när Arne säger "Kamerun var en färgklick i mer än ett avseende". Han mindes kanske inte ordagrant, utan drog till med nåt liknande, kanske friserade Anrell lite också. Resten är historia.
Från färgklick till att det ser mörkt ut är ett ganska stort språng som inte bygger samma händelse, vinst som vänds till nederlag. Lite långsökt tycker jag.
Citera
2019-08-05, 13:47
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
? Svårt att gräva fram en källa till att något inte har hänt. Eller hur? Det vore ju bättre om de som fortfarande hävdar att Hegerfors yttrade detta hittar något som stöder detta. Något mer än man tror att 'ingen annan som skulle kunna kläcka ur sig något dylikt.' Något som på riktigt gör det troligt att han sade detta. Men ni har en uppförsbacke, för i den påstådda matchen säger han det inte,

Kolla, två Youtube-klipp med ursprung innan YT grundades:
1937: https://www.youtube.com/watch?v=jH-mhZLuGRk

1958: https://www.youtube.com/watch?v=OU56U2rhSaw

Det verkar alltså vara möjligt att mediaklipp från innan 2005 kan finnas på Youtube.
Du verkar satt i system att missförstå saker. Uppförsbacke Då hela ditt liv tycks vara avhängigt med ett fotbollscitats vara eller icke vara förslår jag en längre promenad ute i friska luften.
Citera
2019-08-05, 13:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du verkar satt i system att missförstå saker. Uppförsbacke Då hela ditt liv tycks vara avhängigt med ett fotbollscitats vara eller icke vara förslår jag en längre promenad ute i friska luften.

Har du svårt att diskutera detta fenomen utan att gå till personangrepp? Du kan väl ta hand om dina promenader, så kan jag fixa mina. Vad har det fö med detta att göra?

Det som är lite unikt med just detta är att du inte ens påstår dig ha hört citatet, du bara tycker Hegerfors var en så bra kommentator att han är värd att ha sagt detta. Helt faktaresistent i övrigt.
Citera
2019-08-05, 13:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det är mycket möjligt men eftersom Arne inte motsäger att han sagt det och inget annat trovärdigt alternativ finns så kan det vara sant. Sen tror jag inte det finns så många vhs-band kvar med en gammal fotbollsmatch från -90. Vid den tidpunkten vet jag inte ens om tuben existerade.

Man kan säga att internet inte ens existerade 1990 utan ljuga allt för mycket. Så nej, Youtube fanns ej. Det var just därför folk i stugorna spelade jävulska mängder från tv, det var enda sättet att kunna vara säker på att kunna se saker igen. Missade man en match i TipsExtra så var det kört, fanns ingenstans man kunde se matchen igen...om du inte spelat in den.

Du vet att SVT tagit upp denna grej på galor och i TV-soffor, vilket tyder på att de inte skäms alls över det hela, men aldrig lyckats visa klipp på när det sägs? Inte heller Fyran, Femman, Viasat eller nån radiokanal har grävt fram skatten.

Vi säger att det inte finns så många VHS-band kvar nu, bara för sakens skull, tror du samma sak gällde tex 1998 eller 2002? Folk började slänga VHS:er runt 2005, pga att DVD ersatte, så vi har en iaf en tioårsperiod från det att det påstås ha sagts till dess att VHS börjar försvinna.
Men då ska vi komma ihåg att många tusentals fört över sina gamla band till diverse digitala format under tiden, inte heller någon av dessa har av en slump sett citatet och kunnat visa upp denna heliga graal.

Där står vi nu. Så nej, det har aldrig sagts av Hegerfors under match.
Citera
2019-08-05, 13:59
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Har du svårt att diskutera detta fenomen utan att gå till personangrepp? Du kan väl ta hand om dina promenader, så kan jag fixa mina. Vad har det fö med detta att göra?

Det som är lite unikt med just detta är att du inte ens påstår dig ha hört citatet, du bara tycker Hegerfors var en så bra kommentator att han är värd att ha sagt detta. Helt faktaresistent i övrigt.
Vara faktaresistent är förstås inte ett personangrepp.

Tills du inte kan få fram en annan källa till citatet så kommer jag för evigt tro att det var Arne som sa det. Du får helt enkelt leva med den vetskapen och jag kan bara beklaga att du inte kan förlika dig med att alla inte tycker som dig.

Jag är fö något förundrad över att du själv inte varit på KB och personligen kunnat styrka att Arne aldrig sagt citatet, då det här uppenbarligen är en vital del av ditt liv. Sen kanske du kan fundera över tonen i dina inlägg som inte direkt bjuder in till en diskussion.

Trevlig sommar.
Citera
2019-08-05, 14:00
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Från färgklick till att det ser mörkt ut är ett ganska stort språng som inte bygger samma händelse, vinst som vänds till nederlag. Lite långsökt tycker jag.

Om vi säger så här, båda involverar Kamerun och skämt om deras hudfärg. Det ena citatet finns, det andra går inte att hitta. Låter inte särskilt långsökt att den person som tippade Anrell syftade på det existerande citatet men inte mindes det exakt.
Citera
2019-08-05, 14:02
Medlem
Citat:
Det är inte lönt att "diskutera" detta. Jag har försökt och jag minns det än idag, både match, vad som hände som föranledde det klassiska citatet. Det är som att prata med religiösa.....
Citera
2019-08-05, 14:04
Medlem
X-fronts avatar
Minnet kan sätta griller i huvudet på en, men nog har nog fanimig jag också för mig att jag satt och såg detta live när Arne kläckte ur sig denna kommentar.

Spelar ingen roll om han sa det eller inte, det är ju ett roligt citat.
Citera
2019-08-05, 14:07
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kan säga att internet inte ens existerade 1990 utan ljuga allt för mycket. Så nej, Youtube fanns ej. Det var just därför folk i stugorna spelade jävulska mängder från tv, det var enda sättet att kunna vara säker på att kunna se saker igen. Missade man en match i TipsExtra så var det kört, fanns ingenstans man kunde se matchen igen...om du inte spelat in den.

Du vet att SVT tagit upp denna grej på galor och i TV-soffor, vilket tyder på att de inte skäms alls över det hela, men aldrig lyckats visa klipp på när det sägs? Inte heller Fyran, Femman, Viasat eller nån radiokanal har grävt fram skatten.

Vi säger att det inte finns så många VHS-band kvar nu, bara för sakens skull, tror du samma sak gällde tex 1998 eller 2002? Folk började slänga VHS:er runt 2005, pga att DVD ersatte, så vi har en iaf en tioårsperiod från det att det påstås ha sagts till dess att VHS börjar försvinna.
Men då ska vi komma ihåg att många tusentals fört över sina gamla band till diverse digitala format under tiden, inte heller någon av dessa har av en slump sett citatet och kunnat visa upp denna heliga graal.

Där står vi nu. Så nej, det har aldrig sagts av Hegerfors under match.
Det kan även vara så att när alla hört och garvat åt det så sparar ingen ner det. Det har inget samlarvärde och få kunde föreställa sig att den diskussionen ens skulle uppstå.
Citera
2019-08-05, 14:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Det är något av en viljans triumf hen sysslar med. Om viljan finns så kan man fylla på med resten senare, tex fakta.
Citera
2019-08-05, 14:11
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Om vi säger så här, båda involverar Kamerun och skämt om deras hudfärg. Det ena citatet finns, det andra går inte att hitta. Låter inte särskilt långsökt att den person som tippade Anrell syftade på det existerande citatet men inte mindes det exakt.
Njae, citaten speglar olika händelser. Vad utspelades tex på plan när färgklicken yttrades? En kommentators primära uppgift är att refera händelseförloppen och när Kamerun plötsligt tappat matchen är kanske inte färgklick något man tänker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in