2019-06-16, 13:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Jag uppfattar det som du ser bevismaterialet enligt sammanställningen som 100%ig. Själv väljer jag att se den som 99,9%ig. Personligen gillar jag den slutklämmen starkt. Att det fortfarande finns läge (i teorin) för öppningar för att döda myten.

Då missuppfattar du.

Jag trodde själv jag hade hört Hegerfors säga citatet när jag började läsa denna tråd, men övertygades om att det med största sannolikhet är ett konstruerat minne. Det finns en möjlighet att någon hittar det exakta citatet, jag utesluter inte det.

Men inget alls tyder på att det har sagts. Det finns inget klipp sparat på YT, och ingen har lyckats hitta det någon annanstans heller. Det har inte skrivits om det i media då det skulle ha begivit sig, trots upprepade påståenden om att det väckte lite medial uppmärksamhet.

Många verkar tro att detta citat skulle varit rasistiskt, och att folk hajade till när de hörde det av den anledningen, samt att tidningar skulle skrivit om det med de undertonerna. Men det finns som bekant inget om den mörka kamerunska bänken i tidningstext förrän i Anrells sportgrodor. Det är första gången det nämns.
Citera
2019-06-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Då missuppfattar du.

Jag trodde själv jag hade hört Hegerfors säga citatet när jag började läsa denna tråd, men övertygades om att det med största sannolikhet är ett konstruerat minne. Det finns en möjlighet att någon hittar det exakta citatet, jag utesluter inte det.

Men inget alls tyder på att det har sagts. Det finns inget klipp sparat på YT, och ingen har lyckats hitta det någon annanstans heller. Det har inte skrivits om det i media då det skulle ha begivit sig, trots upprepade påståenden om att det väckte lite medial uppmärksamhet.

Många verkar tro att detta citat skulle varit rasistiskt, och att folk hajade till när de hörde det av den anledningen, samt att tidningar skulle skrivit om det med de undertonerna. Men det finns som bekant inget om den mörka kamerunska bänken i tidningstext förrän i Anrells sportgrodor. Det är första gången det nämns.

Just att så många som påstår sig ha hört det inte ens var födda när det sägs ha sagts visar verkligen hur lätt det är att lura minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Det är så jävla lustigt. I alla år har jag, och flera kompisar, kunnat svära på att vi hört det här citatet. Till och med sett matchen. Men jag var inte ens född 1990 då citatet ska ha sagts, och inte heller polarna var födda då eller så var de för unga för att ens ha något minne alls.
Visst att vissa minnen kan vara felaktiga men att vi kan intala oss själva att vi faktiskt har bevittnat något som helt enkelt inte har hänt är ganska absurt.
Om jag har hört citatet så måste det ha varit en vm-krönika alternativt någon samling klipp med "tabbar". Men ingen kan ens hitta citatet på ett VHS-band..
Det tar verkligen emot att erkänna detta som en myt, men jag har svårt att tro på något som inte kan bevisas.
Börjar fundera på om det finns någon annan påhittad händelse jag tror mig ha bevittnat

Hittade förövrigt en sida som streamar alla VM-matcher från 60-talet och framåt med utländsk kommentator. Bara att registrera sig (gratis) och kolla.

https://footballia.net/matches/cameroon-england
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 13:42.
Citera
2019-06-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Enligt vad jag har hört genom åren så är det Hansson som fällde kommentaren i matchen mellan Brasilien-Kamerun; då Bebeto sent i matchen gjorde det tredje målet. Jag minns inte vilka kanaler som sände Fotbolls-VM 1994, dock hade jag alltid radion på medan jag kollade VM på tv'n med avstäng ljud, då jag alltid föredragit radiosportens rappare och mer levande kommentatorer.

Roade mig med att se matchen Kamerun - Brasilien (med utländsk kommentator) efter Bebeto-målet i 73e minuten fram till 47:30 i andra halvlek (slut där). Ca 20 minuter.
https://footballia.net/matches/brazi...roon-world-cup

En kort filmsekvens och närbild visades på vad jag tror är Kameruns vita tränare Henri Michel. 1:22:50
Screenshot:
https://i.imgur.com/NyNAFy4_d.webp?m...idelity=medium

Annars inte en bild på bänkarna. Inte ens vid bytena.

P.S. Det var Bo Gentzel, inte Bo Hansson som kommenterade det svenska sammandraget av matchen. Den visades inte direkt i SVT eller svensk TV.
Senast redigerad av avec 2019-06-16 kl. 15:40.
Citera
2019-06-16, 15:19
Medlem
DoktorNos avatar
En kort sammanfattning. Som jag ser den:

Varken Arne Hegerfors, Bosse Hansson eller någon annan sportjournalist har i tv eller radio sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Det finns inga bevis som talar för det, bara hörsägen.

Historien är påhittad av Lasse Anrell på Aftonbladet och fanns i hans s.k. sportgrodor och "citatet" blev viralt för att folk tyckte det var kul. Så kul att vissa hävdar att de minns det. Däremot kan ingen minnas vem som sa det eller var och när det skulle ha sagts.

Slutsatsen är att det är som rubriken till trådstarten säger. Det är en myt.
Citera
2019-06-16, 15:34
Medlem
used66s avatar
jävla fjanterier, det var Bosse "Florida" Hansson som sa detta.
Citera
2019-06-16, 15:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av used66
jävla fjanterier, det var Bosse "Florida" Hansson som sa detta.

Here we go again.

Vilken match i vilket mästerskap?
Citera
2019-06-16, 15:55
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Case closed:

https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8
Citera
2019-06-16, 16:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Case closed:

https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Tror du att du är den första som postar denna länk?

Hegerfors är förmodligen bara artig, för själv minns han inte att han har sagt så. Det finns dessutom inga spår av ett sådant citat.
Citera
2019-06-16, 16:03
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du att du är den första som postar denna länk?

Hegerfors är förmodligen bara artig, för själv minns han inte att han har sagt så. Det finns dessutom inga spår av ett sådant citat.

Kolla klippet igen. Han berättar utförligt gällande detta citat i klippet. Hur kan du påstå att han inte minns detta?
Citera
2019-06-16, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kolla klippet igen. Han berättar utförligt gällande detta citat i klippet. Hur kan du påstå att han inte minns detta?

Det största problemet är ju att Hegerfors inte uttalar citatet under den matchen. Vad han är säger.

Hegerfors har sedan Floskeltoppen säkert fått frågan om Kameruns bänk hundratals gånger. Till sist har minnet konstruerats även hos honom. Vad han säger flera år senare har inte stor betydelse.

Matchen är granskad av två användare utan att höra citatet.

Här påstår Hegerfors att han inte ens var medveten om att han sagt det efteråt. Däremot med lite bitterhet(?) att Lasse Anrell blivit rik på 'citatet'.
Citera
2019-06-16, 16:22
Medlem
Citat:

Att Arne berättar skrönan som någon berättar den för honom gör den inte mer sann.

Matchen har kollats igenom med svensk kommentator och finns med utländsk kommentator även på nätet.

https://footballia.net/matches/cameroon-england

Att Arne sagt det är en myt.
Citera
2019-06-16, 16:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Nu svor jag på att inte svara på ännu ett av dina grälsjuka inlägg. Jag lär ännu en gång meddela dig, att Din sorgliga retorik inte biter på mig. Jag är tillräckligt gammal och trygg i min person, och nöjd med min livssituation för att ta åt mig utav sådana som dig. Beklagar.

Det viktigaste för dig i den här tråden; det är inte sanningen, utan det är att att få posta detta mindre smickrande pärlband av pubertala ifrågasättanden, nedsättande formuleringar och foliehattande, kanske för att försöka boosta din ack så krackelerade självbild? Du är lite som som en öppen bok. Tyvärr en ganska så tråkig och blodfattig sådan.

Du, precis som jag, har möjligheten att kontakta SVT/SR - kan de ge MIG sanningen, så kan de garanterat även ge dig den - om det nu är den du är ute efter i denna tråd.

Känner en på sporten, har ej kunnat hitta citatet.
Med tanke på att de tagit upp det hela på diverse galor och skit utan att någonsin kunnat visa upp ett klipp på citatet så har jag svårt att se att du fått någon sorts bekräftelse för din teori.

Du ljuger som som travare.

Tjoflöjt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in