2018-10-03, 10:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Fånigt och fånigt. Det man kommer ihåg är trots allt en sanning även om minnet är falskt.

Ehh... nej.
Ett falskt minne är inte en sanning. Hur tänkte du nu?
Citera
2018-10-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
1-0 england
4 kamerunspelare avstängda (Arne)
Halvlek
Studio
"Det ser mörkt ut för england" - (någon Hans)
Milla in
Fler kamerunreserver på gång (Arne)
1-1 kamerun
2-1 kamerun
Milla ser skadad ut (Arne)
2-2 england
Milla kvar mitt på plan (Arne)
Slutsignal

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det ska ha sagts strax innan slutet på den andra halvleken, efter att England fått två straffar mot Kamerun.

Detta är det enda inlägg jag kan hitta i tråden som vittnar om att detta yttrats. I studion, ej under matchen. Finns det fler vittnen till detta uttalande eller någon mer som sett halvtidssnacket?

Osannolikt att någon tycker det ser mörkt ut för den som leder och har kontroll på matchen. Mer troligt då att denna person sagt att det ser mörkt ut för Kamerun.
Citera
2018-10-03, 11:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag tycker det känns som att folk krånglar till ursprunget här. Jag ser detta scenariot som hyfsat sannolikt.

Inför/under VM-94 sitter ett grabbgäng och laddar upp inför någon match genom att kolla lite gamla matcher från VM -90 på VHS. Dom sitter där och dricker öl, när dom hör "...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag.". Då kläcker en av dom ur sig "Jag tycker det är Kamerun som ser mörka ut. HÖHÖHÖH." Det blir ett stående skämt för dom och nån av gångerna dom säger det så blir det i formen "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." och eftersom dom även läser Anrells floskeltopp så tycker dom det vore kul att få med nånting där. Dom kör på avbytarbänken och slumpar fram Arne som den som säger det.

Sen 20 år senare så är det en sanning att det har hänt.
Citera
2018-10-03, 12:10
Medlem
OnkelSnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Detta är det enda inlägg jag kan hitta i tråden som vittnar om att detta yttrats. I studion, ej under matchen. Finns det fler vittnen till detta uttalande eller någon mer som sett halvtidssnacket?

Osannolikt att någon tycker det ser mörkt ut för den som leder och har kontroll på matchen. Mer troligt då att denna person sagt att det ser mörkt ut för Kamerun.

Careless förtydligade senare att citatet kom efter andra halvlek innan förlängningen började. Och att det såg mörkt ut. Vilket är helt logiskt eftersom England låg under ett tag i matchen.
Citera
2018-10-03, 12:21
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Jag vet också att jag har sett och hört det. 100% säker.

Men Arne var ju också programledare i underhållningsprogram, bland annat i Kryzz. Kanske kommer det därifrån, som ett inslag eller en sketch?
Har också varit inne i dessa tankar. Läste nyss om det gamla citatet "Bapelsin, gubbjävel" som inte heller är sant. Det hade sitt ursprung i något studentspex från Lund. Kan ju vara något liknande i det här fallet.
Citera
2018-10-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelSnusk
Careless förtydligade senare att citatet kom efter andra halvlek innan förlängningen började. Och att det såg mörkt ut. Vilket är helt logiskt eftersom England låg under ett tag i matchen.

Så studion gick in med kommentarer under matchens gång? Det låter också osannolikt.

Alltså, är Careless den enda som sett hela England-Kamerun (har läst första halvan av tråden)? Som jag förstod det såg Glorkas bara delar av matchen. Glorkas var väldigt trovärdig med beskrivande händelseförlopp och bild, Careless dock kan ju vara vilket troll som helst. Han skrev inte på ett förtroendeingivande sätt och förvirringen kring "mörkt för England"-uttalandet stärker ju inte trovärdigheten.

Med reservation för att Careless har stärkt sin trovärdighet senare i tråden.

Tycker nog denna match bör kollas igenom igen. Inte för att jag tror man kommer hitta det riktiga citatet, men för att man kanske kan hitta ett liknande citat som kan bringa klarhet i hela soppan.
Citera
2018-10-03, 14:22
Medlem
OnkelSnusks avatar
Citat:
Så studion gick in med kommentarer under matchens gång?

Jag skrev ju "efter andra halvlek", alltså i pausen innan förlängningen. Då sa studion att det såg mörkt ut för England ett tag.

Careless såg hela matchen inklusive alla paussnack.
Citera
2018-10-03, 17:14
Medlem
Citat:

Ja, visst pratades det om "mörkt ut" i en av pauserna. Men det handlade inte om Kamerun eller bänken. Careless postade t.o.m. screenshot.

https://m.imgur.com/cqYKNaS

-----------
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless)

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Med screenshoten är det lätt att avgöra om Careless verkligen varit där. Som jag ser det finns det ingen anledning att misstro honom bara för att han inte tagit tid att skriva långa berättelser som andra gjort.
Senast redigerad av avec 2018-10-03 kl. 17:50.
Citera
2018-10-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, visst pratades det om "mörkt ut" i en av pauserna. Men det handlade inte om Kamerun eller bänken. Careless postade t.o.m. screenshot.

https://m.imgur.com/cqYKNaS

-----------
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless)

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Med screenshoten är det lätt att avgöra om Careless verkligen varit där. Som jag ser det finns det ingen anledning att misstro honom bara för att han inte tagit tid att skriva långa berättelser som andra gjort.

Ok, verkar trovärdig, då är nog Careless att lita på. Tveksamt om detta är ursprunget till myten dock, känns rätt långsökt, men kanske
Citera
2018-10-03, 23:49
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ok, verkar trovärdig, då är nog Careless att lita på. Tveksamt om detta är ursprunget till myten dock, känns rätt långsökt, men kanske

På sin höjd ett möjligt frö av flera. Men Arnes citat från krönikan 82 är nog starkare källa.
Jag tror att en ensam lustigkurre sett ett eller flera ”fröer” genom åren och så - nån gång runt 94-95 höftat ihop ett hopkok av dessa idéer till kameruncitatet och skickat in till anrells spalt.
Citera
2018-10-04, 00:08
Medlem
OnkelSnusks avatar
Jag tycker att 82-citatets koppling till citatet som tråden handlar om är rätt svag. Att "Kamerun är en färgklick ur fler än en synpunkt" fungerar att citera rakt av. Det finns ingen anledning till varför det skulle förvrängas till att det ser mörkt ut på en bänk.

Speciellt inte med tanke på att färgklick-citatet aldrig sas i direktsändning utan som speakerröst i en VM-krönika.
Senast redigerad av OnkelSnusk 2018-10-04 kl. 00:26.
Citera
2018-10-04, 00:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelSnusk
Jag tycker att 82-citatets koppling till citatet som tråden handlar om är rätt svag. Att "Kamerun är en färgklick ur fler än en synpunkt" fungerar att citera rakt av. Det finns ingen anledning till varför det skulle förvrängas till att det ser mörkt ut på en bänk.

Speciellt inte med tanke på att färgklick-citatet aldrig sas i direktsändning utan som speakerröst i en VM-krönika.

Det och "Och ur engelsk synpunkt såg det ju mörkt ut ett tag" är det närmaste vi kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in