2015-12-01, 21:58
Medlem
Glorkass avatar
Om ingen annan hittat klippet så är jag benägen att åka till KB på lunchen i morgon onsdag eller på fredag lunch beroende på jobbet.

Vi vet alltså att matchen sändes den 1 juli 1990 kl 21 svensk tid och att det rimligtvis är efter minut 83 det sägs. Jag kommer att filma sista kvarten av matchen med mobilkamera. Detta borde klarlägga det hela en gång för alla! Om detta är otillåtet kan det bli tal om endast ljudupptagning.

Jag hoppas nu att alla ynglingar som ropar MYT så fort nåt inte finns på youtube lär sig något av detta sedan!
Citera
2015-12-01, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Grejen är den att varken du eller jag väljer vilka minnen som förvrängs eller inte.
Har man sett på Vetenskapens Värld så vet man att i princip alla våra minnen förvränga lite grand varje gång vi tänker tillbaka på en händelse.

Du kan inte välja, genom att "gå emot strömmen", om dina minnen ska förvrängas eller ej. Det är bara så människan fungerar.

Jo, men man kan tänka sig att i alla fall Expressen, Nyheter24 och forskaren Gustaf Scott försöker göra sin research och inte skriva VM 1994 utan en snabb Googlesökning först.
Anledningen att alla källor säger olika kanske faktiskt beror på att ingen egentligen har sett klippet då Arne säger den välkända grodan?

Sekunden då Arne själv sade detta lade han inte någon vikt vid det.
Det är som när du snackar med dina arbetskamrater på lunchen, du försöker inte komma ihåg deras respons eller din kommentar ordagrant.

Faktum är att du glömmer bort egentligen allt ointressant och kommer bara ihåg nyckelorden och händelserna den dagen.
Resten skapas av din egna fantasi, på samma sätt som någon har fyllt i Arnes minnesluckor med: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Men egentligen kanske han bara sade: "Det ser uppgivet ut på Kameruns avbytarbänk".

Det är omöjligt för Arne att komma ihåg om det var ordet "mörkt" eller ordet "uppgivet" som han använde under matchen, men eftersom alla andra säger att det var ordet "mörkt" så börjar han själv tro på det.
Kan vi snälla diskutera hur vi ska få ut ljudklippet från exempelvis KB istället för att sitta och snacka psykologi. Shit. Nu har vi en grabb som kanske drar till humlegården och filmar med mobilen. Får hoppas på det bästa.
Citera
2015-12-01, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Om ingen annan hittat klippet så är jag benägen att åka till KB på lunchen i morgon onsdag eller på fredag lunch beroende på jobbet.

Vi vet alltså att matchen sändes den 1 juli 1990 kl 21 svensk tid och att det rimligtvis är efter minut 83 det sägs. Jag kommer att filma sista kvarten av matchen med mobilkamera. Detta borde klarlägga det hela en gång för alla! Om detta är otillåtet kan det bli tal om endast ljudupptagning.

Jag hoppas nu att alla ynglingar som ropar MYT så fort nåt inte finns på youtube lär sig något av detta sedan!
Tackar. Men du behöver bara filma efter 105 minuten, alltså då England gör 3-2 på sin andra straff.
Citera
2015-12-01, 22:01
Medlem
Citat:

jag skulle kolla matcherna 1994 också
Citera
2015-12-01, 22:01
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Man får inte ta med dig något så det blir att filma med mobilen. Problemet uppstår ju om det INTE sägs, då kommer mitt vittnesmål inte räcka för tråden. Men jag kommer ju att veta sanningen.
Kan du inte logga in på KB och kolla efter tidskrifter? Eller måste man beställa ut det med?
Men kolla gärna, kanske du kan hitta någon välkänd tidning som publicerade någonting om Arnes citat 1990 2/7 på måndagen.

Då kanske du slipper beställa filmen?
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 22:05.
Citera
2015-12-01, 22:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Kan du inte logga in på KB och kolla efter tidskrifter? Eller måste man beställa ut det med?
Men kolla gärna, kanske du kan hitta någon välkänd tidning som publicerade någonting om Arnes citat 1990 1/7 på måndagen.

Då kanske du slipper beställa filmen?
Ärligt talat så skulle jag inte bli förvånad om det inte finns i någon tidning. Det var ingen stor snackis då helt enkelt.
Citera
2015-12-01, 22:08
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Kan vi snälla diskutera hur vi ska få ut ljudklippet från exempelvis KB istället för att sitta och snacka psykologi. Shit. Nu har vi en grabb som kanske drar till humlegården och filmar med mobilen. Får hoppas på det bästa.
Ingen tvingar dig att snacka psykologi.
Jag är också tacksam för att grabben ska göra detta för oss, men än så länge är klippet inte i våra händer
Citera
2015-12-01, 22:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Årets vardagshjälte! Kudos. Tänk om du dubbar om ljudet?
Skämt å sido, strongt att du gör det.
Citera
2015-12-01, 22:10
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ärligt talat så skulle jag inte bli förvånad om det inte finns i någon tidning. Det var ingen stor snackis då helt enkelt.
Det är vad du tror, men många andra i tråden och Arne själv verkar påstå att det nämndes i Aftonbladet ganska omgående.

Hursomhelst, det skadar inte att ta en titt, men det är upp till Glorkas
Citera
2015-12-01, 22:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det är vad du tror, men många andra i tråden och Arne själv verkar påstå att det nämndes i Aftonbladet ganska omgående.

Hursomhelst, det skadar inte att ta en titt, men det är upp till Glorkas

Ja..Men om det gjordes det...så är det ju kanon! Men så var det ju det där hitta det då..precis som själva citatet. Vi får se!
Citera
2015-12-01, 22:14
Medlem
Citat:
Det ser mörkt ut...!
Till sommaren är det fotbolls-VM. Tyvärr är inte Sverige med men det kan bli spännande i alla fall. Eftersom VM spelas i Sydafrika så kanske det nu blir det stora genombrottet för afrikansk fotboll. ”Svennis” ska ju leda Elfenbenskusten och Lagerbäck tar sig an Nigeria.

Jag fick i julklapp en massa små kylskåpsmagneter med olika idrottscitat. Det mest klassiska är ju från VM 1994.
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Arne Hegerfors på SVT under Sverige-Kamerun i fotbolls-VM 1994.

http://borjestad.blogg.se/category/humor.html

han hävdar alltså att det var under Sverige-Kamerun 1994. Kanske sverige hade både bosse och arne som kommenterade eller?
Citera
2015-12-01, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
http://borjestad.blogg.se/category/humor.html

han hävdar alltså att det var under Sverige-Kamerun 1994. Kanske sverige hade både bosse och arne som kommenterade eller?
Men snälla lägg av med dina 1994-teorier. Matcherna är lättillgängliga och citatet sägs inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in