2015-12-18, 23:19
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Det här är så absurt! Minnen från barndomen har jag sedan länge insett. ofta bara är förskönade och selektiva.

Men detta! Tror inte Jag är den första i tråden som liknar detta vid "Tomten finns inte".

Kan ingen maila nån offentlig sportnörd? Typ Hellberg eller Filip Hammar? Eller nån annan?

Har gjorts. Tyvärr är det som så att marken rämnat, inget är vad det var. The owls are not what they seem. Håll hårt i något, vad som helst.
Citera
2015-12-18, 23:54
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Det här är så absurt! Minnen från barndomen har jag sedan länge insett. ofta bara är förskönade och selektiva.

Men detta! Tror inte Jag är den första i tråden som liknar detta vid "Tomten finns inte".

Kan ingen maila nån offentlig sportnörd? Typ Hellberg eller Filip Hammar? Eller nån annan?

Filip Hammar är i princip mytoman. Ej tillförlitlig.
Hellberg intresserar sig nog främst för siffror och tabeller har jag en känsla av.

Arne själv minns inte och det han minns har han inbillat sig.
Lasse Anrell vill inte att folk rotar i det.

Det enda som är tillförlitligt nu är att gå igenom matcher steg för steg.
Citera
2015-12-18, 23:56
Medlem
Att många minnen skiljer sig lite åt är inget konstigt. Boven i det hela är ju att Arne och Anrell med flera lurat vårt minne att det ska vara england - kamerun 1990 som gäller. Därför har under den senaste 20 års perioden man själv lurat sitt minne lite och justerat så att det antagligen stämmer med det. När det sen visar sig fel har många dragit sig till minnes andra saker. Jag själv var ju rätt tidigt inne på att det ska vara "det ser mörkt ut på avbytarbänken" och gälla Nigeria, och att jag läxat upp nån för att Kamerun citatet är felaktigt. Vi får se.
Citera
2015-12-19, 00:02
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Hellberg intresserar sig nog främst för siffror och tabeller har jag en känsla av.

Han är framförallt en extrem sportnörd som är begåvad med ett extremt bra minne. Det skulle vara intressant att höra vad han har att säga i ämnet. Något har han att komma med, det är jag övertygad om.
Citera
2015-12-19, 06:51
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Filip Hammar är i princip mytoman. Ej tillförlitlig.

Arne själv minns inte och det han minns har han inbillat sig.
Lasse Anrell vill inte att folk rotar i det.

Det enda som är tillförlitligt nu är att gå igenom matcher steg för steg.

F&F kunde inte Bafana Bafana i "På spåret" så sportnörd kan Hammar knappast vara.

De flesta, jag tror faktiskt att det är de flesta, sportgrodorna Anrell "samlat" är nog påhittade.

Smart gjort i alla fall, det har gett pengar.
Citera
2015-12-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, busenkelt. Tänk att ingen har gjort det och att ingen har föreslagit det i tråden.
Förstår det. Enligt sammanfattningen så har det gjorts ett rejält jobb. Min tanke är att SVT censurerat det i efterhand men det direktsändes ju..
Det här börjar likna en råttan i pizzan.

Edit: Det är ett under att ett sånt klassiskt citat inte finns på youtube.
Senast redigerad av Isterkoppen 2015-12-19 kl. 10:55.
Citera
2015-12-19, 11:26
Medlem
Till de som försöker hitta citatet på webben från tidingar osv.

Http protokollet som är grunden för webben släptes -91 sen tog det ett tag innan någon utanför akademiska världen hakade på
Citera
2015-12-19, 14:22
Medlem
Retsinas avatar
Videon måste få sig en liten genomgång. Det slirar något djävulskt och bilden blir kass efter någon minut.
Började gå igenom banden igår,men det slutade med porr och alldeles för mycket genever.

Ska fortsätta jakten nu under dagen. Fridens liljor!
Citera
2015-12-19, 22:26
Medlem
Denna tråd har lärt mig mycket. Jag har också ändrat uppfattning om detta citat.

Det där med upplevda minnen som aldrig inträffat (som jag inte trodde på innan) - Det är jag nu helt säker på att det är en realitet. Många här i tråden är HELT säkra på att de hört citatet av Hegerfors på självaste "matchen" och säger "jag har hört det själv så ni kan stänga tråden" - Vi snackade om citatet på ölprovningskväll för ett par veckor sedan (ingen annan hade läst denna tråden på flashback - var jag som tog upp samtalsämnet). Flera sa typ "ähhh vad löjligt jag har ju själv hört honom säga det" - Mitt svar var "Vad bra, Leta upp det och visa mig" - Det är ingen som gjort det !!

Nu tror en del att det är censurerat på nätet pga att det är rasistiskt - Då kan jag bara säga en sak. Det ligger MASSVIS med material ute på nätet av "grövre" karaktär som inte är bortplockade, varför skulle detta harmlösa uttalande censureras ? (ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=iJOUNqBuLr8 - Vilket kan tyckas "mer olämpligt" i så fall)

Det är helt enkelt så (tvärtemot vad jag först trodde) att citatet helt enkelt aldrig yppats av Hegerfors.

Det KAN vara så att det kommer från någon imitatör som sagt repliken på en krogshow/studentspex/föreställning/humorprogram i radio etc etc etc och sedan fått fäste i folkmun.

Att det finns ett klipp på youtube där Arne Hegerfors himself säger att han sagt det - Det bevisar bara ännu mer att falska minnen kan nötas in så att man till slut tror på dem själv.

Detta är flashbacks bästa tråd just nu - Och jag är säker på en sak

Ingen kommer att hitta citatet.........för att det aldrig sagts. Däremot är jag rätt säker på att det har varit en del av en sketch i någon lokal show/radioprogram etc - Och detta klipp/ljudinspelning kommer kanske att hittas. Jag menar.....någonstans kommer det ifrån !

Men Arne har inte sagt "sitt" mest klassiska citat !
Citera
2015-12-19, 22:36
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kiss
Kan intyga i detta då jag satt med och jag kommer exakt ihåg vad Stivali sa efter att citatet yttrades.

...och det jag sade var: "-Fan, det där har han ju snott från Arne Hegerfors i VM-krönikan 1982", för citatet lyder ju så här: "Crystal Palace är en färgklick på mer än ett sätt" samtidigt som bänken visades i bild med tillhörande färgade avbytare. Snart kan tråden låsas.
Citera
2015-12-20, 00:45
Medlem
eternussermos avatar
Jag tror att det sades i någon sportspegel under VM, har dessa setts?
Citera
2015-12-20, 00:50
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tror att det sades i någon sportspegel under VM, har dessa setts?

Jepp, varenda en av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in