2015-12-12, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag tror citatet uttalades i sändning av annan match. Som underhandsinfo vad som pågår i samtida, icke tv-sänd kamerunmatch.

Annars borde det vara hittat vid det här laget.
Och uttrycket är lite väl målande för att uttalas samtidigt som TV-tittarna ser stämningen själva.

//Brute

Det är en smula ohederligt att så fort en påstådd match kan avfärdas, så kommer det genast en ny match, snäppet mer obskyr än de redan genomgångna. Möjligheterna grenar ut sig som ett Mandelbrotträd, nu ned till nivån 'underhandsinfo vad som pågår i samtida, icke tv-sänd kamerunmatch.' Ser du inte hur bisarrt det blir?
Citera
2015-12-12, 12:10
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Jag tror citatet uttalades i sändning av annan match. Som underhandsinfo vad som pågår i samtida, icke tv-sänd kamerunmatch.

Och uttrycket är lite väl målande för att uttalas samtidigt som TV-tittarna ser stämningen själva.

//Brute

Det intressanta är ju dock att ingen lanserade den teorin från början. Varför kunde inte ni som var säkra berätta det direkt istället, redan när tråden startades? Eller är det så att din teori egentligen inte var ett förstahandsval? Att det pågår en modifiering av minnet där det nu måste fixas & trixas för att få bitarna att passa?
Citera
2015-12-12, 12:11
Medlem
Citat:

//Brute

Samtidigt så är ju en viktig ingrediens som nämnts av alla vittnen att just bänken visas.

Vad kommer din tro från? Tycker nu många börjar leta efter mindre sannolika teorier som de inte minns själva och inte ens har hört andra minnas.
Citera
2015-12-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det intressanta är ju dock att ingen lanserade den teorin från början. Varför kunde inte ni som var säkra berätta det direkt istället, redan när tråden startades? Eller är det så att din teori egentligen inte var ett förstahandsval? Att det pågår en modifiering av minnet där det nu måste fixas & trixas för att få bitarna att passa?

Ja, precis. Det grips efter halmstrån. Nigeriateorin och Linderborg fanns dock innan granskning är värt att nämna.

Så om vi ska gå efter vad som sagts innan granskning.
1. Det ska vara i direktsändning eller iaf efterhandssändning
2. Hegerfors, Hansson eller Linderborg ska kommentera
3. Spelande lag ska vara Kamerun eller Nigeria.
4.Tidpunkten ska vara daterad till senast september 1994.
Citera
2015-12-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är en smula ohederligt att så fort en påstådd match kan avfärdas, så kommer det genast en ny match, snäppet mer obskyr än de redan genomgångna. Möjligheterna grenar ut sig som ett Mandelbrotträd, nu ned till nivån 'underhandsinfo vad som pågår i samtida, icke tv-sänd kamerunmatch.' Ser du inte hur bisarrt det blir?

Och det blir än märkligare om man beaktar vad som sagts.

Så Arne skulle alltså då t.e.x. säga

"...och samtidigt i Florens spelar Kamerun. Det står 1-0 till Italien och det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Finns ingen logik i det.Teorierna blir onekligen galnare och galnare.
Citera
2015-12-12, 12:34
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Jodå, den teorin lanserade jag från början när jag klev in i tråden.
Dock smått kamoflerad i ironi kring hur mycket som idag "försvinner" bara för att det snuddar vid känsliga ämnen om hudfärg.

Men jag vill minnas att någon enstaka till och med lyckades hitta min andemening om sidomatch och kommenterade det.

Jag skrev också att angående hur minnet kan spela spratt, att just biten att man är säker på att man visuellt sett bänken kan vara sånt minnesspratt, då citatet ju var just ett beskrivande visuellt uttalande.

Jag kritiserar ingas teorier eller spår.
Jag försöker bara ge en hint om var den faktiskt kan finnas.
Just för att jag märker hur många är roade av och flitiga inatt gräva och kolla gamla klipp.
Inte för att desinformera.

Somliga skriver svar som "inser du hur otroligt det låter?"

Ja, jag vet att det finns många tvivlare här att citatet faktiskt har sänts i någon form.

//Brute

EDIT:
Jag känner mig som Kurt-Sune i Fingerprint-tråden. En dag kanske jag får rätt och kan ropa; Vad var det jag sa!"
Citera
2015-12-12, 12:38
Medlem
Citat:
Jodå, den teorin lanserade jag från början när jag klev in i tråden.
Dock smått kamoflerad i ironi kring hur mycket som idag "försvinner" bara för att det snuddar vid känsliga ämnen om hudfärg.

Men jag vill minnas att någon enstaka till och med lyckades hitta min andemening om sidomatch och kommenterade det.

Jag skrev också att angående hur minnet kan spela spratt, att just biten att man är säker på att man visuellt sett bänken kan vara sånt minnesspratt, då citatet ju var just ett beskrivande visuellt uttalande.

Jag kritiserar ingas teorier eller spår.
Jag försöker bara ge en hint om var den faktiskt kan finnas.
Just för att jag märker hur många är roade av och flitiga inatt gräva och kolla gamla klipp.
Inte för att desinformera.

Somliga skriver svar som "inser du hur otroligt det låter?"

Ja, jag vet att det finns många tvivlare här att citatet faktiskt har sänts i någon form.

//Brute

EDIT:
Jag känner mig som Kurt-Sune i Fingerprint-tråden. En dag kanske jag får rätt och kan ropa; Vad var det jag sa!"

Hittade denna från 8 december men då var ju granskningen av engöand kamerun redan gjord.

"
Jag tror fortfarande att man letar i fel matchsändningar.
Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH.
Det förekom ofta att kommentatorn för en matchsändning berättade hur läget var i en samtida match som inte sändes i aktuell kanal.

Så frågan är: Spelades det en match samtidigt som Kameruns ödesmatch?
Kommenterades den av AH?
Om svaren är jakande, så skall man nog kolla där.

//Brute"
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Dessutom så kommenterade ju Arne kam - eng.
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 12:42.
Citera
2015-12-12, 12:42
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Hittade denna från 8 december men då var ju granskningen av engöand kamerun redan gjord.

"
Jag tror fortfarande att man letar i fel matchsändningar.
Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH.
Det förekom ofta att kommentatorn för en matchsändning berättade hur läget var i en samtida match som inte sändes i aktuell kanal.

Så frågan är: Spelades det en match samtidigt som Kameruns ödesmatch?
Kommenterades den av AH?
Om svaren är jakande, så skall man nog kolla där.

//Brute"
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Dessutom så kommenterade ju Arne den matchen?

Jag har skrivit att jag inte har koll eller intresse av kalenderbitande om datum och matcher.
Att min teori om sidomatch kan appliceras valfritt av de som är intresserade.

Jisses..
Sportfånar saknar både ironi, humor och slutledningsförmåga, om man inte kan spela 1X2 på det med en stor bärs i handen.

//Brute
Citera
2015-12-12, 12:44
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att jag inte har koll eller intresse av kalenderbitande om datum och matcher.
Att min teori om sidomatch kan appliceras valfritt av de som är intresserade.

Jisses..
Sportfånar saknar både ironi, humor och slutledningsförmåga, om man inte kan spela 1X2 på det med en stor bärs i handen.

//Brute

Jo, men minns du eller känner du någon som minns detta?

För det motsäger ju alla andras minnesbilder av citatet.
Citera
2015-12-12, 12:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och det blir än märkligare om man beaktar vad som sagts.

Så Arne skulle alltså då t.e.x. säga

"...och samtidigt i Florens spelar Kamerun. Det står 1-0 till Italien och det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Finns ingen logik i det.Teorierna blir onekligen galnare och galnare.

Ja. Det är därför det borde vara de som påstår något som har till uppgift att styrka det med andra argument än att de minns det.

Nu vill inte heller jag hävda något med idiotsäkerhet. Jag trodde när denna tråd startades även jag att jag hade sett matchen och hört Hegerfors säga citatet. Jag är dock bekväm med idén om fabricerade minnen, och tycker det kändes skönt att ifrågasätta mitt minne.

Nu kan det ju dyka upp en inspelning som bevisar att det har sagts, eller något liknande har sagts, men de som förfäktar påståendet kan inte bara flytta citatet till ny matcher, nya kommentatorer, nya medier utan att göra ett försök att hitta det själva.
Citera
2015-12-12, 13:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
EDIT:

Du kan säga: "-Vad var det jag sade!" om du först lyckas precisera i vilken match, av vem & ungefär i vilken situation som det sades. Då har du prickat in det. Inte genom att svävande hävda att någon sagt nånting någon gång.

För nu verkar du ju försöka vrida det till att det är de som tvivlar på citatet som utgör den stora massan. Märk väl att innan tråden tog fart så tog alla det för självklart att citatet hade yttrats av Arne Hegerfors under Kamerun-match i VM.

Sedan kan du bara skippa snacket om att det klippts bort pga att det skulle ha någon sorts innebörd. Rena stollar tror jag diskussionen klarar sig utan.
Citera
2015-12-12, 13:09
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Jo, men minns du eller känner du någon som minns detta?

För det motsäger ju alla andras minnesbilder av citatet.

Eftersom jag tror att du inte är ironisk nu när du faktiskt frågar efter min tanke och minne om detta, så försöker jag sammanfatta den. Jag vill inte lusa ner tråden mer om det inte finns intresse för sökspår för de som vill gräva.

Minnessprattet:
Det absolut enklaste sättet att lura minnet är att få något beskrivet som personen ju automatiskt visualiserar för sig själv. Och det är vad citatet gör. Och en sekvens av mörkhyade spelare på bänk har ju visats i andra matcher så man vet ungefär hur det ser ut.

Referat vad som sker i sidomatch:
Jag som mindre insatt i matchkalendrar har följt priolistan av troliga matcher. Ingen skepsism där.
Men eftersom de dels inte har innehållit klippen och dels inga media har snott klippet för olika "roliga händelser" program etc, så tror jag att uttalandet antingen refererats utan bilder i sidomatch, eller möjligtvis med korta inklipp från sidomatchen med Kamerun. Men det blir då svårt att hitta, både för FB-grävare och media som vill visa det i humorprogram.

Jag minns referatet, men var jag hört det och när, det har jag inget minne av.
Jag vill tro att det är sant, dvs hoppfull att det finns.
Det kanske är vitpixlat.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in