Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-09, 22:12
Medlem
Uppdaterar listan:
-----------------------------------------

Avklarade matchreferat:
Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann)

Sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas)

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas)

Matcher som inte visades i SVT:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avklarat övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(bing_ , Muminbanan, Ducedo)

EJ sedda matcher:
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
Sverige - Nigeria, träningsmatch inför VM94.
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kamerun - Rumänien 2-1, VM 1990
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
länk (börja kolla 11:00).

Hans ?????
"Det ser mörkt ut för England", SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless)
Citera
2015-12-09, 22:18
Medlem
Glorkass avatar
Bra sammanfattat!

Den där träningsmatchen såg jag ju stora delar av, sekvenser vid varje mål och slutsignalen. Samt stoppade vid lite byten och bänkbilder. Man kanske inte ska avfärda den men den är i alla fall skummad på godbitarna!

De olika avfärdade Sportnytt-sändningarna behöver kanske inte vara med i sammanfattningen, de var ju ändå ett långskott.
Citera
2015-12-09, 22:19
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Avklarade matchreferat:
Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs
Paussnack samt före/efter match ej kollat väl? Verkar inte finnas på YouTube.
Citera
2015-12-09, 22:21
Medlem
nomadics avatar
Svårt att hinna med att läsa ikapp allt i tråden så ursäktar mig om det redan finns en logisk förklaring, varför ligger allt fokus på mästerskapen 90 och 94? Kamerun var ju, för att använda Arnes egna ord, en färgklick redan i VM -82. Arne jobbade ju då på SVT, kommenterade han några matcher under mästerskapet?
Citera
2015-12-09, 22:21
Medlem
Känner mig bara mer och mer säker på att Italien - Nigeria matchen VM 1994 är den mest troliga.

Och bra jobbat Glorkas.
Citera
2015-12-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Hur går man nu vidare?
Som jag ser det finns tre möjligheter gällande källan:
1. Anrells källa är en lustigkurre som hittat på citatet själv. Detta är den lösning som jag tror mest på.

2. Anrell själv har hittat på det, väl medveten om att det blir svårt att bevisa detta. Här skulle en omfattande granskning av hans sportgroda-böcker vara en möjlig väg för Flashback. Hur många citat är äkta? 75%? 50? Hur var det nu med bulgariske kommentatorns sägning om Larsson & Limpar?

3. Anrells källa är virrig och har hört citatet i tv men uppenbarligen blandat ihop nån fakta. Matchen är fel, vad mer är fel?
Årtalet? Känns ändå som att vi borde röra oss i 90-94.
Kommentatorn? Här känns det för mig personligen som att det ska vara Arne! Efter att ha hört alla stela refererat side by side med Arnes ordvitsar och glada skämtlynne så känner jag starkt att om nån sagt detta, så är det han! Att ingen annan trätt fram och sagt "vänta nu, det var jag som sa det!" Pekar också i den riktningen.
Själva Laget? Här kan det faktiskt ha skett en förväxling tänker jag mig! Kamerun är visserligen en roligare sägning men med en virrig källa kan det ha förväxlats. Nigeria är en tänkbar kandidat här. En genomgång av Arnematcher med Nigeria i VM 94 känns rimlig. Vilka andra afrikanska lag kan man tänka sig? Egypten i VM 90? Algeriet i VM 86? Nja, nu är vi kanske för långt ute.

En grej man reagerar på när man kollar igenom gamla matcher så här är hur oerhört lite man filmade bänken förr. Vid mål är det nästan bara bilder på målskyttens reaktion, inte som idag när man alltid har en reaktion cam på tränarn vid händelser under hela matchen, till och med i allsvenskan. Man filmade sällan bänken helt enkelt vilket också talar för myt. Fokus låg på matchen.

Ganska lätt ändå att förstå hur folk kan ha en minnesbild av detta. Jag vet själv att jag aldrig hört citatet live, men jag vet att när jag hörde det första gången - under 1995 på en klassfest av en kamrat som uppenbarligen läst Anrell då han på festen utöver Kamerunskämtet även drog bulgariengrejen - och när jag hörde citatet såg jag en bild av bänken framför mig. Grönklädda spelare, filmat rakt framifrån, alla svarta. Varje gång jag hört detta citat sen dess har jag sett samma bild i huvudet. Men jag har alltid vetat att bilden inte var från tv utan från min hjärna. Men givetvis anade jag inte att det hela var en myt förrän förra onsdagen.

Just det du nämner om produktionen talar emot VM90. Fast varför skulle det vara Nigeria. Är det ens någon som påstår sig ha hört citatet där?

Att du fuck bort Ryssland - Kamerun från listan gör att jag knappt kan tänka mig att Arne sagt det. 94 är inte så långt borta. Så alla minns Kamerun när det sagts mot Nigeria 94?
Citera
2015-12-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Paussnack samt före/efter match ej kollat väl? Verkar inte finnas på YouTube.

Fast varför skulle man säga något sådant i studioprat eller målsammandrag? Hela myten bygger ju på att bänken visas och att Arne kommenterar att det ser mörkt ut. En bänk visas inte i något annat än i matchreferat eller på sin höjd längre sammandrag. Än mindre skulle den kommenteras i något annat än i de fallen.
Citera
2015-12-09, 22:27
Medlem
Ferry31s avatar

Bra inlägg, jag har inte så mycket att ifrågasätta. Tror också man hade slagit i hål på denna myt om det hade varit av yttersta vikt att sanningen kom fram. Nu blir ju problematiken att det bara är en liten skitgrej som egentligen inte är viktig att kontrollera, samtidigt som det är så mycket material (med tanke på alla kandidatmatcher) som måste kollas igenom. Därmed har nog citatet överlevt och undvikit den kritiska granskningen genom alla år.

Att citatet är mer känt nu jämfört med 90-talet beror nog på att ett antal har läst Anrells bok och sedan satt bollen i rullning. Men det tar några år innan snöbollen växt sig tillräckligt stor. Idag måste närmare 90% av befolkningen vara bekanta med citatet. Sedan har ju en stor del av dessa hävdat att de minns när det sades i direktsändningen. Folks övertygande anekdoter har alltså givit citatet desto mer legitimitet.

1. Samma här, jag tror också på den teorin. Synd bara att personen troligen inte kunde föreställa sig hur pampigt citatet skulle bli. Hade varit nice om någon person haft möjlighet att kunna bevisa att de ligger bakom det. I så fall hade det varit hade trådens klimax nått sitt krön om denne helt plötsligt kom in i tråden och la alla korten på borden. Ser det dock som omöjligt och kommer någon ta på sig detta är det 99/100 ett troll. Bevisen måste vara vattentäta.

2. Hade varit en alldeles awesome tvist, men jag tror inte på detta.

3. Kan vara så att personen hämtat inspiration från ett annat citat, men fortfarande har i syfte att skämta till det. Kan såklart också vara en uppriktig ihopblandning. Är det något vi lärt oss av detta så är det ju att det mänskliga minnet är skört. Dock är citatet nästan lite för bra för att vara sant.

Aja, kan vi med 99% sannolikhet fastställa det som en myt så finns det fortfarande saker att spekulera om, det vill säga mytens uppkomst. Tror dock det är svårt att komma längre. Källan till Anrells tips förblir med all säkerhet okänt.
Citera
2015-12-09, 22:29
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Svårt att hinna med att läsa ikapp allt i tråden så ursäktar mig om det redan finns en logisk förklaring, varför ligger allt fokus på mästerskapen 90 och 94? Kamerun var ju, för att använda Arnes egna ord, en färgklick redan i VM -82.
Flera orsaker:
1) Citatet publicerades första gången 1994
2) Citatet har påståtts vara från VM 1994 (där Arne aldrig kommenterade Kamerun, så sa han det då måste det ha varit i paussnack eller liknande)
3) Arne själv påstår sig ha sagt det i matchen England-Kamerun i VM 1990 (men det gjorde han inte)
4) Hur många som helst har varit "säkra" på att han sa det i VM 1994, oftast nämns Sverige-Kamerun trots att Arne som sagt inte kommenterade en enda match med Kamerun 1994.

Citat:
Fast varför skulle man säga något sådant i studioprat eller målsammandrag? Hela myten bygger ju på att bänken visas och att Arne kommenterar att det ser mörkt ut. En bänk visas inte i något annat än i matchreferat eller på sin höjd längre sammandrag. Än mindre skulle den kommenteras i något annat än i de fallen.
Tja, i paussnack kan man ju tänka sig att det visas lite olika bilder från första halvlek, varpå Arne skojar till det när man får se Kameruns avbytarbänk. Eller kanske i nåt repotage om Kamerun? Inte vet jag men så noggranna vi nu är så tycker jag att åtminstone paussnacket från Sverige-Kamerun bör kollas upp.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 22:36.
Citera
2015-12-09, 22:31
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Svårt att hinna med att läsa ikapp allt i tråden så ursäktar mig om det redan finns en logisk förklaring, varför ligger allt fokus på mästerskapen 90 och 94? Kamerun var ju, för att använda Arnes egna ord, en färgklick redan i VM -82. Arne jobbade ju då på SVT, kommenterade han några matcher under mästerskapet?

Ja, flera matcher. Det var bla Hegerfors, Hansson och Grive som kommenterade. Vi är några här i tråden som hävdat att Arnes citat härrör från VM 1982.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Hur går man nu vidare?
Som jag ser det finns tre möjligheter gällande källan:
1. Anrells källa är en lustigkurre som hittat på citatet själv. Detta är den lösning som jag tror mest på.

2. Anrell själv har hittat på det, väl medveten om att det blir svårt att bevisa detta. Här skulle en omfattande granskning av hans sportgroda-böcker vara en möjlig väg för Flashback. Hur många citat är äkta? 75%? 50? Hur var det nu med bulgariske kommentatorns sägning om Larsson & Limpar?

3. Anrells källa är virrig och har hört citatet i tv men uppenbarligen blandat ihop nån fakta. Matchen är fel, vad mer är fel?
Årtalet? Känns ändå som att vi borde röra oss i 90-94.
Kommentatorn? Här känns det för mig personligen som att det ska vara Arne! Efter att ha hört alla stela refererat side by side med Arnes ordvitsar och glada skämtlynne så känner jag starkt att om nån sagt detta, så är det han! Att ingen annan trätt fram och sagt "vänta nu, det var jag som sa det!" Pekar också i den riktningen.
Själva Laget? Här kan det faktiskt ha skett en förväxling tänker jag mig! Kamerun är visserligen en roligare sägning men med en virrig källa kan det ha förväxlats. Nigeria är en tänkbar kandidat här. En genomgång av Arnematcher med Nigeria i VM 94 känns rimlig. Vilka andra afrikanska lag kan man tänka sig? Egypten i VM 90? Algeriet i VM 86? Nja, nu är vi kanske för långt ute.

En grej man reagerar på när man kollar igenom gamla matcher så här är hur oerhört lite man filmade bänken förr. Vid mål är det nästan bara bilder på målskyttens reaktion, inte som idag när man alltid har en reaction cam på tränarn vid händelser under hela matchen, till och med i allsvenskan. Man filmade sällan bänken helt enkelt vilket också talar för myt. Fokus låg på matchen.

Ganska lätt ändå att förstå hur folk kan ha en minnesbild av detta. Jag vet själv att jag aldrig hört citatet live, men jag vet att när jag hörde det första gången - under 1995 på en klassfest av en kamrat som uppenbarligen läst Anrell då han på festen utöver Kamerunskämtet även drog bulgariengrejen - och när jag hörde citatet såg jag en bild av bänken framför mig. Grönklädda spelare, filmat rakt framifrån, alla svarta. Varje gång jag hört detta citat sen dess har jag sett samma bild i huvudet. Men jag har alltid vetat att bilden inte var från tv utan från min hjärna. Men givetvis anade jag inte att det hela var en myt förrän förra onsdagen.

Anrell fick säkert in mängder med tips och om han hittade något kul hade han inget intresse i att verifiera äktheten. Tvärtom, då skulle ju hans floskeltopp ha blivit sämre då många citat aldrig kommit med.
Citera
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Haha, bara en sån sak borde ju fått varningsklockorna att ringa för längesen men sen är jag efterklok också. Har inte sett denna, men är det en DVD där hans felsägningar och dylikt är med eller är det bara olika klipp med tabbar som han kommenterar? Om det förstnämnda så är det ju konstigt att hans mest kända citat inte finns med.

Bra sammanfattning i övrigt!
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-09 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in