Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Har lite svårt att förstå din utgångspunkt. Den verkar vara att om det inte finns något klipp att se så har det sannolikt inte hänt.
Visst är det fullt möjligt att måga inklusive AH själv minns fel och påverkats av ett ständigt upprepande av det hela. Å andra sidan bör man komma ihåg talesättet "Absense of evidence is not evidence of absense.".
Att han faktiskt skulle sagt det som hävdas är inte på något sätt osannolikt. Sportkommentatorer pratar en väldig massa och rent statistiskt kommer dom ibland säga saker som är rätt roliga utan att dom hade den avsikten.
Sändningen finns arkiverad i Svensk mediadatabas:
http://smdb.kb.se/catalog/id/001710658. Tyvärr är denna inte öppet tillgänglig. För att få tillgång till arkivet måste man ha ett godkänt forskningsprojekt av något slag.
I detta fall är det inte endast faktumet att det klippet inte finns på youtube som gör att äktheten ifrågasätts utan även diverse källor (existerande innan youtube) som bland annat påstått att citatet kommer från matcher i VM 94 som inte ens kommenterades av Arne (exempelbis matchen mot Sverige).
Anledningen till att jag bryr mig om detta ämne är att citatet tidigare alltid tillskrevs Sverigematchen i VM-94, vilken kommenterades av Bosse Hansson.
Arne har (kanske endast på senare år?) gett en logisk förklaring till när han sagt de bevingade orden, dvs i en match där han kommenterar och Kamerun förlorar. Dock så säger han tydligt att han själv inte insåg vad han sa. Min hypotes är att han faktiskt inte minns om han sagt det eller ej, men varför ändra på en bra historia?
Med tanke på att detta citat alltid nämns bland sportcitat är det konstigt att ett filmklipp från matchen inte dykt upp i något sammanhang. Varför var det inte med i 100 höjdare med Filip och Fredrik? Detta måste väl vara ett av Sveriges roligaste ögonblick?
Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
90-talist logik:
"Finns det inte på youtube så måste det vara en myt!"
Jag ingen 90-talist, och min logik är det inget fel på. Det som gör mig mörkrädd är att ett flertal personer länkat till samma video som jag hade länkade till i trådstarten och hävdar en intervju i reklamradio med Arne Hegerfors är ett bevis för att det faktiskt sagts.