2015-11-30, 19:23
Medlem
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Varsågod.
Senast redigerad av VanVreeswijk 2015-11-30 kl. 19:26.
Citera
2015-11-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Har lite svårt att förstå din utgångspunkt. Den verkar vara att om det inte finns något klipp att se så har det sannolikt inte hänt.

Visst är det fullt möjligt att måga inklusive AH själv minns fel och påverkats av ett ständigt upprepande av det hela. Å andra sidan bör man komma ihåg talesättet "Absense of evidence is not evidence of absense.".

Att han faktiskt skulle sagt det som hävdas är inte på något sätt osannolikt. Sportkommentatorer pratar en väldig massa och rent statistiskt kommer dom ibland säga saker som är rätt roliga utan att dom hade den avsikten.

Sändningen finns arkiverad i Svensk mediadatabas: http://smdb.kb.se/catalog/id/001710658. Tyvärr är denna inte öppet tillgänglig. För att få tillgång till arkivet måste man ha ett godkänt forskningsprojekt av något slag.

I detta fall är det inte endast faktumet att det klippet inte finns på youtube som gör att äktheten ifrågasätts utan även diverse källor (existerande innan youtube) som bland annat påstått att citatet kommer från matcher i VM 94 som inte ens kommenterades av Arne (exempelbis matchen mot Sverige).

Anledningen till att jag bryr mig om detta ämne är att citatet tidigare alltid tillskrevs Sverigematchen i VM-94, vilken kommenterades av Bosse Hansson.

Arne har (kanske endast på senare år?) gett en logisk förklaring till när han sagt de bevingade orden, dvs i en match där han kommenterar och Kamerun förlorar. Dock så säger han tydligt att han själv inte insåg vad han sa. Min hypotes är att han faktiskt inte minns om han sagt det eller ej, men varför ändra på en bra historia?

Med tanke på att detta citat alltid nämns bland sportcitat är det konstigt att ett filmklipp från matchen inte dykt upp i något sammanhang. Varför var det inte med i 100 höjdare med Filip och Fredrik? Detta måste väl vara ett av Sveriges roligaste ögonblick?

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
90-talist logik:
"Finns det inte på youtube så måste det vara en myt!"

Jag ingen 90-talist, och min logik är det inget fel på. Det som gör mig mörkrädd är att ett flertal personer länkat till samma video som jag hade länkade till i trådstarten och hävdar en intervju i reklamradio med Arne Hegerfors är ett bevis för att det faktiskt sagts.
Citera
2015-11-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Varsågod.

Jasså?
Citera
2015-11-30, 19:32
Bannlyst
Italien 1990. England blir utspelat av Kamerun och ska vinna när Kamerun skänker bort två straffar och Hegerfors kommenterar att Kameruns spelarbänk ser deppade ut. Troligen en felsägning för Hegerfors brukar inte bete sig som en skinnskalle på stereoider.
Citera
2015-11-30, 19:39
Medlem
BarryHeros avatar
Ett annat klipp där Arne Hegerfors pratar om det: https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8
Citera
2015-11-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Ett annat klipp där Arne Hegerfors pratar om det: https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Hmm, verkar vara från tidigt 2000-tal (med tanke på 2 i högra hörnet).
Citera
2015-11-30, 19:50
Medlem
Kafferastens avatar
Jag har sett varenda VM-match som visats i svensk tv sedan 1974 och England-Kamerun från 1990 minns jag mycket väl. Däremot hörde jag aldrig Arne säga de där och jag brukar vara med på noterna. Första gången man hörde talas om det var väl när Anrell började göra pengar på citatet typ. Därmed inte sagt att det är påhittat men jag missade det uppenbarligen trots att jag såg matchen. Samma med VM 94 jag såg Kameruns matcher men hörde inget. Om det nu skulle vara Bo Hansson som sagt det.

Som sagt Arne själv har ju inte heller uppfattat vad han sagt. I alla länkar som postas så berättar han vad han skall ha sagt utan att reflektera över det. Alltså vet inte Arne heller egentligen om han har sagt det utan han litar på uppgiften. Såvida ingen har spelat upp klippet för honom då.
Citera
2015-11-30, 20:09
Medlem
Nivovics avatar
Citat:

Varsågod.
Om du är så säker på detta är det väl bara att poppa in VHS:en och spela in ögonblicket med din mobil, slänga upp det på Youtube och klistra in en länk i tråden?
Annars är ditt inlägg bara tomma ord.
Citera
2015-11-30, 20:15
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Om du är så säker på detta är det väl bara att poppa in VHS:en och spela in ögonblicket med din mobil, slänga upp det på Youtube och klistra in en länk i tråden?
Annars är ditt inlägg bara tomma ord.

Annars finns hela första och andra halvlek här:

https://www.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

https://www.youtube.com/watch?v=6IZ87SRl88c

Bo Hansson som kommenterar men ändå vet han med säkerhet att det är Arne
Citera
2015-11-30, 20:18
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Jag har sett varenda VM-match som visats i svensk tv sedan 1974 och England-Kamerun från 1990 minns jag mycket väl. Däremot hörde jag aldrig Arne säga de där och jag brukar vara med på noterna. Första gången man hörde talas om det var väl när Anrell började göra pengar på citatet typ. Därmed inte sagt att det är påhittat men jag missade det uppenbarligen trots att jag såg matchen. Samma med VM 94 jag såg Kameruns matcher men hörde inget. Om det nu skulle vara Bo Hansson som sagt det.

Som sagt Arne själv har ju inte heller uppfattat vad han sagt. I alla länkar som postas så berättar han vad han skall ha sagt utan att reflektera över det. Alltså vet inte Arne heller egentligen om han har sagt det utan han litar på uppgiften. Såvida ingen har spelat upp klippet för honom då.
Jag är inte en lika hängiven fotbollstittare som du, men VM 94 följde man självklart samt VM 90 men bara sporadiskt.
Har heller inget minne av att Arne eller någon annan yttrat dessa ord under någon Kamerunmatch, det är bara på senare tid man har hört talas om citatet.
Så visst är det mystiskt.
Citera
2015-11-30, 20:26
Medlem
typ0s avatar
Citat:

Varsågod.

Nej, det var inte Sverige-Kamerun, för då kommenterade Bosse Hansson.
Citera
2015-11-30, 20:27
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Annars finns hela första och andra halvlek här:

https://www.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

https://www.youtube.com/watch?v=6IZ87SRl88c

Bo Hansson som kommenterar men ändå vet han med säkerhet att det är Arne
Kollade om citatet yttrandes under båda svenska målen men icke. När påstår du att citatet yttrades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in