Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 18:10
  #5749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Som vanligt visar de alternativa experterna - som gärna spenderar dygnet runt online med teorier om allt från USA (som de förmodligen inte ens besökt som turist)
Jag förstår inte varför du drar in USA i diskussionen, men där har jag i alla fall varit 7-8 gånger, både privat och i tjänsten. Har satt min fot i bortåt hälften av de amerikanska delstaterna. Har du fler sådana här fantasier om min totala inkompetens som du vill vädra, eller kan vi koncentrera oss på sakfrågan framöver?

Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
jämförelsen mellan idag och teoretiska modeller för hur Ukraina hade sett ut om Yanukovych fått fortsätta plundra landet
De 4 år Janukovytj satt som president (2010, 11, 12 och 13) var BNP-tillväxten i snitt 2,5%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...rowth_by_years

Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
är ändå underhållande, då ryssälskarna alltid viftar med minimal tillväxt som styrke besked
Vi särskriver inte på svenska, och när rysshatarmaffian hela tiden gör gällande att "Putin bara har tur med oljepriset" eller att "rysk ekonomi är ett korthus", osv, så är det relativt dessa propagandapåståenden ett styrkebesked att rysk ekonomi växer samtidigt som: 1) sanktionerna fortfarande upprätthålls, och 2) oljepriset fortfarande är lågt. Tänk då vilken sprutt det skulle vara på tillväxten ifall oljepriset vore högre och om väst slutade utöva handelspolitisk terrorism mot landet!

Att ukrainsk ekonomi "växer" när IMF skyfflar in sedelbuntar är ju inget konstigt. Jag gjorde en beräkning på det i ett tidigare inlägg - "tillväxten" motsvarade nästan exakt det belopp som IMF gödslade ekonomin med. Det är ju bara låtsastillväxt, och den upphör så fort kreditorerna tröttnat på att skänka bort pengar till oligarkerna.
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-05-12 kl. 18:16.
2017-05-12, 19:25
  #5750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag förstår inte varför du drar in USA i diskussionen, men där har jag i alla fall varit 7-8 gånger, både privat och i tjänsten. Har satt min fot i bortåt hälften av de amerikanska delstaterna. Har du fler sådana här fantasier om min totala inkompetens som du vill vädra, eller kan vi koncentrera oss på sakfrågan framöver?

De 4 år Janukovytj satt som president (2010, 11, 12 och 13) var BNP-tillväxten i snitt 2,5%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...rowth_by_years

Vi särskriver inte på svenska, och när rysshatarmaffian hela tiden gör gällande att "Putin bara har tur med oljepriset" eller att "rysk ekonomi är ett korthus", osv, så är det relativt dessa propagandapåståenden ett styrkebesked att rysk ekonomi växer samtidigt som: 1) sanktionerna fortfarande upprätthålls, och 2) oljepriset fortfarande är lågt. Tänk då vilken sprutt det skulle vara på tillväxten ifall oljepriset vore högre och om väst slutade utöva handelspolitisk terrorism mot landet!

Att ukrainsk ekonomi "växer" när IMF skyfflar in sedelbuntar är ju inget konstigt. Jag gjorde en beräkning på det i ett tidigare inlägg - "tillväxten" motsvarade nästan exakt det belopp som IMF gödslade ekonomin med. Det är ju bara låtsastillväxt, och den upphör så fort kreditorerna tröttnat på att skänka bort pengar till oligarkerna.
Att Ukrainas ekonomi växer har ju inte ett smack med att IMF bistår med lån. Visst lån gör det möjligt att få igång ekonomin men drivkraften är själva samhället i sig, företagande och sysselsättning, utbildning och medborgarnas tilltro till staten. Just tilltron är ju låg i t.ex Ryssland vilket speglar och förklarar att Ryssland alltid är steget efter oss. För Ukrainas del så börjar det släppa när reformer antas och implementeras i det ukrainska samhället en sällan skådad snabbhet. Och dom flesta ukrainare ser nog snart kopplingen/alliansen med Ryssland som en historiskt tragisk händelse vilket det ju verkligen var.
2017-05-13, 07:05
  #5751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag förstår inte varför du drar in USA i diskussionen, men där har jag i alla fall varit 7-8 gånger, både privat och i tjänsten. Har satt min fot i bortåt hälften av de amerikanska delstaterna. Har du fler sådana här fantasier om min totala inkompetens som du vill vädra, eller kan vi koncentrera oss på sakfrågan framöver?

De 4 år Janukovytj satt som president (2010, 11, 12 och 13) var BNP-tillväxten i snitt 2,5%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...rowth_by_years

Vi särskriver inte på svenska, och när rysshatarmaffian hela tiden gör gällande att "Putin bara har tur med oljepriset" eller att "rysk ekonomi är ett korthus", osv, så är det relativt dessa propagandapåståenden ett styrkebesked att rysk ekonomi växer samtidigt som: 1) sanktionerna fortfarande upprätthålls, och 2) oljepriset fortfarande är lågt. Tänk då vilken sprutt det skulle vara på tillväxten ifall oljepriset vore högre och om väst slutade utöva handelspolitisk terrorism mot landet!

Att ukrainsk ekonomi "växer" när IMF skyfflar in sedelbuntar är ju inget konstigt. Jag gjorde en beräkning på det i ett tidigare inlägg - "tillväxten" motsvarade nästan exakt det belopp som IMF gödslade ekonomin med. Det är ju bara låtsastillväxt, och den upphör så fort kreditorerna tröttnat på att skänka bort pengar till oligarkerna.


Dels har du skrivit det om staterna tidigare (du har lätt varit i fler stater än jag, om man inte gör en "Palin" och räknar de man flugit över), dels så skriver du inte dygnet runt om Trump... så det kanske var någon annan, som också citerade mig, som jag vinkade till där?


Jag sär skriver med stolthet! I alla fall så länge jag har rätt i argumentationen. Som till exempel med oljepriset du nämner ovan. Vi har nämnt det tidigare och jag tar gärna upp det igen. Rysk ekonomi är oljeberoende. Från början av 2016 tills nyligen (och sen ökat igen denna vecka) har oljan ökat kraftigt.

Den ryska recessionen mattades samtidigt av och, om oljan skulle fortsätta att rusa, Ryssland kan visa tillväxt i år. Men jag tror inte oljan rusar, snarare - även om det är ganska dåligt för mig personligen - så tror jag den kan droppa ned emot $35 igen.

Det blir lackmustestet för rysk ekonomi. Jag hävdar att med oljepriser under $40 kommer Ryssland inte att visa någon markant tillväxt under 2017.

Ukraina är en annan historia. Så klart påverkar inte IMF tillväxten som vore det kioskpengar till lördagsgodis. Utan dessa investeringar handlar om stabilitet, sanering, ökade reserver, inflationsbekämpning, modernisering av skatte- och finanssystem, och så vidare.

Ukraina visar tillväxt trots att man är under angrepp, ett krig som blöder statsfinanser och skadar landets innovations- och konkurrenskraft, trots att man fattar korkade populistpolicies till höger och vänster, trots att man knappt ens kommit igång med viktiga reformer, trots att endast minimala åtgärder skapats för att säkerställa FDIs, med mera.

Ukraina är på gränsen att lyfta på riktigt. Skulle en fred uppnås, där Ryssland kunde acceptera Ukrainas skilsmässa - samtidigt som Ukraina droppar all absurd nationalism och krav på områden som inte vill tillhöra Ukraina - och handelsrelationer normaliseras , så skulle både Ryssland och Ukraina kunna se kraftfullt ökad tillväxt och välstånd.
2017-05-13, 08:41
  #5752
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie

Ukraina visar tillväxt trots att man är under angrepp...

I vilka brancher den här tillväxten får jag fråga? Glöm om Ukraina som en stat. Det är ett territorium utan förvaltning.
2017-05-13, 08:52
  #5753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
I vilka brancher den här tillväxten får jag fråga? Glöm om Ukraina som en stat. Det är ett territorium utan förvaltning.

Inhemsk konsumtion, primärt privat, som går från en låg baslinje under krisåren. Så det är en bounce-back. Varken utländska direktinvesteringar eller export har kommit igång ännu, men med både energisektor och banksystem någorlunda upprensade tror jag på många positiva indikationer under Q4.
2017-05-13, 10:07
  #5754
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryssland kvalar alltså in i EU, medan Ukraina är en skräpekonomin på u-landsnivå! Kolla listan noga: Ukraina ligger sämre till än Sri Lanka, Peru, Ecuador och Mongoliet.

Men visst, det är som vanligt meningslöst att påtala fakta - propagandakvarnarna om det fantastiskt västeuropeiska moderna framåtskridande och luxuöst raffinerade Ukraina kommer ju att mala vidare utan minsta hänsyn till hur verkligheten ser ut, enligt parollen "mer fake news åt folket!".

Hvorfor er Russland da så redd for at Ukraina skal løsrive seg fra deres grep og nærme seg EU?
Ukrainas økonomi er veldig svak, så da må det vel være en lettelse for Russland å bli kvitt dette konkursboet, som i tillegg stjeler gass?

Mye av årsaken til at Ukraina har kommet i den økonomiske bakleksen er vel nettopp deres nære forhold til Russland. La oss gi Ukraina 25 år (én generasjon) med tett europeisk integrasjon, så får vi gjøre opp status etter det - for det kan umulig bli verre enn det Ukraina har fått ved å være tett integrert med Russland...
2017-05-13, 16:46
  #5755
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Inhemsk konsumtion, primärt privat, som går från en låg baslinje under krisåren. Så det är en bounce-back. Varken utländska direktinvesteringar eller export har kommit igång ännu, men med både energisektor och banksystem någorlunda upprensade tror jag på många positiva indikationer under Q4.

Ukraina kommer inte ens i närheten av den positiva tillväxten som det var under Janukovitj. Det var en publicering från Österike som jag la upp i tråden, där stod det klart och tydlig, svart på vitt att ukraina inte har en chans utan rysk marknad. Ukrainsk ekonomi kommer aldrig att klara sig utan Ryssland, så är det bara.
2017-05-13, 16:48
  #5756
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Hvorfor er Russland da så redd for at Ukraina skal løsrive seg fra deres grep og nærme seg EU?
Ukrainas økonomi er veldig svak, så da må det vel være en lettelse for Russland å bli kvitt dette konkursboet, som i tillegg stjeler gass?

Mye av årsaken til at Ukraina har kommet i den økonomiske bakleksen er vel nettopp deres nære forhold til Russland. La oss gi Ukraina 25 år (én generasjon) med tett europeisk integrasjon, så får vi gjøre opp status etter det - for det kan umulig bli verre enn det Ukraina har fått ved å være tett integrert med Russland...

Du spekulerar och fantiserar. Alla som kan saken säger samma sak: ukraina klarar inte sig utan Ryssland.
2017-05-13, 17:45
  #5757
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
I vilka brancher den här tillväxten får jag fråga? Glöm om Ukraina som en stat. Det är ett territorium utan förvaltning.

Det är inte upp till Ryssland, rysk propaganda eller personer med mer eller mindre anknytning till den ryska militären att bestämma vilka stater som just är stater. Ukraina är en medlemsstat i FN, alltså samma organisation som inte erkänner, de av Ryssland, skapade sk. "statsbildningarna"Sydossetien, Folkrepubliken Donetsk, Folkrepubliken Luhansk, Transnistrien, och Abchazien. Naturligtvis har heller inte FN erkänt den olagliga ryska ockupationen och annekteringen av den ukrainska Krimhalvön.

Jag tackar Gud för att jag inte är född i gangsterstaten Ryssland. Fy fan för att behöva tjäna en "stat" som fungerar ungefär som en cancersvulst, när det befinner sig i den fasen och inte längre anser sig behöva simulera ett normal cell "för att försöka hinna ikapp" de friska normala cellerna.
2017-05-13, 20:23
  #5758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Du spekulerar och fantiserar. Alla som kan saken säger samma sak: ukraina klarar inte sig utan Ryssland.
Ukraina klarar sig alldeles yppigt utan Ryssland, det ser vi svart på vitt just nu. Men givetvis är handel med Ryssland bra under förutsättning att Ukraina sätter villkoren för sitt land och inte rättshaveristen Ryssland. Europa har ju också klarar sig utan Ryssland även om vi i dagsläget importerar energi därifrån, troligen mest beroende på att det är bekvämaste alternativet just nu. I övrigt så har Ryssland inte mycket att erbjuda varken Ukraina eller Europa i övrigt. EU:s länder förlitar sig mest på USA, Kina och närområdet när det gäller handel i större omfattning. Så Ukraina har gjort rätt val som ökat sin exponering mot väst och minskat sin handel med Ryssland inom energiområdet. Buset i Kreml måste ju få känna att det svider rejält att ockupera främmande territorium. Idag är ju världens blickar riktade mot Kiev medan Ryssland spyr sin rabiata hatpropaganda över Ukraina i brist på annat.
2017-05-14, 00:20
  #5759
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är inte upp till Ryssland, rysk propaganda eller personer med mer eller mindre anknytning till den ryska militären att bestämma vilka stater som just är stater. Ukraina är en medlemsstat i FN, alltså samma organisation som inte erkänner, de av Ryssland, skapade sk. "statsbildningarna"Sydossetien, Folkrepubliken Donetsk, Folkrepubliken Luhansk, Transnistrien, och Abchazien. Naturligtvis har heller inte FN erkänt den olagliga ryska ockupationen och annekteringen av den ukrainska Krimhalvön.

Jag tackar Gud för att jag inte är född i gangsterstaten Ryssland. Fy fan för att behöva tjäna en "stat" som fungerar ungefär som en cancersvulst, när det befinner sig i den fasen och inte längre anser sig behöva simulera ett normal cell "för att försöka hinna ikapp" de friska normala cellerna.

Glöm inte att det är människor som har sista ordet. Det som FN, EU osv säger är sekundärt om människorna inte är med. FN och EU är instituter skapade av människor för att betjäna människor, inte tvärtom.
2017-05-14, 00:24
  #5760
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina klarar sig alldeles yppigt utan Ryssland, det ser vi svart på vitt just nu. Men givetvis är handel med Ryssland bra under förutsättning att Ukraina sätter villkoren för sitt land och inte rättshaveristen Ryssland. Europa har ju också klarar sig utan Ryssland även om vi i dagsläget importerar energi därifrån, troligen mest beroende på att det är bekvämaste alternativet just nu. I övrigt så har Ryssland inte mycket att erbjuda varken Ukraina eller Europa i övrigt. EU:s länder förlitar sig mest på USA, Kina och närområdet när det gäller handel i större omfattning. Så Ukraina har gjort rätt val som ökat sin exponering mot väst och minskat sin handel med Ryssland inom energiområdet. Buset i Kreml måste ju få känna att det svider rejält att ockupera främmande territorium. Idag är ju världens blickar riktade mot Kiev medan Ryssland spyr sin rabiata hatpropaganda över Ukraina i brist på annat.

Du motsäger ju dig själv. Du skriver att ukraina klarar sig själv och samtidig påpekar att det är nödvändig att få handel med Ryssland igång.

Ang att Ryssland inte har något att erbjuda är total skitsnack. Ryssland kan erbjuda säkerhet till Europa. Rysk armé är världens starkaste armé, det visade man i Syrien. Ryssland kan stå för hela Europas säkerhet och det blir bättre än hela NATO.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback