2017-05-12, 07:49
Medlem
Igår presenterade IMF och EBRD nya tillväxtprognoser för Ukraina. För 2017 - trots den idiotiska kolblockaden och ett pärlband av korkad populism från Radan - blir tillväxten 2 % och 2018 beräknas den till drygt 3 %. Det kan jämföras med Ryssland som beräknas växa kring 1 % för 2017 och 1,5 % för 2018.
2017-05-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Hur många avtal har du upphandlat i EU? Hur många i Ryssland?
Skriv först hur många du har upphandlat i respektiva land, så skall jag fundera på om jag också vill dela med mig av så personliga uppgifter om mig själv.
2017-05-12, 12:24
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Om du vill bli tagen på allvar här då ska du inte länka till unian som är ukrainska fejk news.

Menar du att nyhetsbyrån Reuters också är "fake news"?

http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-russia-surkov-insight-idUSKBN1870TJ

The three men who have held senior roles in the separatist movement in eastern Ukraine have explained in detail how Surkov controls the situation on the ground via handpicked proxies who give him regular situation reports, used aides to arrange elections there, and has worked to build power structures that are responsive to Moscow's wishes.
2017-05-12, 12:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Igår presenterade IMF och EBRD nya tillväxtprognoser för Ukraina. För 2017 - trots den idiotiska kolblockaden och ett pärlband av korkad populism från Radan - blir tillväxten 2 % och 2018 beräknas den till drygt 3 %. Det kan jämföras med Ryssland som beräknas växa kring 1 % för 2017 och 1,5 % för 2018.

Ukraina går åt rätt håll, landet kommer allt närmare den europeiska gemenskapen och dess eftertraktade marknad, medan det aggressivt efterblivna Ryssland hamnar på efterkälken.
2017-05-12, 12:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Man ska inte glömma kontexten. Hur mycket har Ukraina förlorat de senaste 3 år?
Det är klart att det är lättare att växa från botten.

Så var har vi 3 år efter kuppen.
Ekonomi:
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita-ppp
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-growth-annual
I botten, börjar klättra tillbaka.

Korruption: http://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2016
Från 26 till 29, en marginell förbättring.

Sammanfattning:
Det har inte förändrats ett skit. Slava Ukraina!
2017-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ukraina går åt rätt håll, landet kommer allt närmare den europeiska gemenskapen och dess eftertraktade marknad, medan det aggressivt efterblivna Ryssland hamnar på efterkälken.

Jo, fast för er som har prenumeration på DN, tydligen så ökar våldet mot homosexuella i Ukraina, och lagar som var ett krav för visumfrihet dras tillbaka. Enligt artikeln tror politiker att det går att "blåsa" EU genom att införa vissa lagar för syns skull för att sedan dra tillbaka den när integration och visumfrihet införts.

Kräver prenumeration:
http://www.dn.se/kultur-noje/valdet-mot-homosexuella-okar-i-ukraina-1/
2017-05-12, 13:23
Medlem
Även Anders Fogh Rasmussen uttalar sig om Ukrainas framsteg och går t.om så långt att han anser Ukraina leder reformligan i väst. Stålbadet och reformviljan hos Kiev börjar ju ge resultat i en allt bättre statsekonomi och bytesbalans. BNP ökar så sakteliga liksom löner och ett allt bättre företagsklimat. Som Anders Fogh Rasmussen säger, Ukraina har förändrats till det bättre på bara några få år. Idag har ju många flygbolag dessutom startat nya linjer till Ukraina eftersom det är lönsamt och man tror på den fortsatta ukrainska utvecklingen. Ja inte ryska flygbolag, dom är bannlysta tills Ryssland lämnar ukrainskt territorium, men vem bryr sig.
2017-05-12, 13:49
Medlem
Angående allt halleluja över tillväxt i ukrainska ekonomi, kolla den här:

http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita-ppp

Klicka på knappen "Max" för att få hela serien från 1990-2015. Ja, du ser rätt - Ukrainas köpkraftsjusterade BNP per capita är lägre än 1990. Här pratar vi alltså 25 år. Ekonomin idag är sämre än för ett kvart sekel sedan!

Eller titta på den här listan:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Ukraina på 113:e plats enligt IMF, är alltså fattigare än Swaziland (105), Fiji (107), El Salvador (109) och Marocko (112). Detta medan Ryssland (48) är rikare än EU-länderna Lettland (50), Rumänien (58) och Bulgarien (61).

Ryssland kvalar alltså in i EU, medan Ukraina är en skräpekonomin på u-landsnivå! Kolla listan noga: Ukraina ligger sämre till än Sri Lanka, Peru, Ecuador och Mongoliet.

Men visst, det är som vanligt meningslöst att påtala fakta - propagandakvarnarna om det fantastiskt västeuropeiska moderna framåtskridande och luxuöst raffinerade Ukraina kommer ju att mala vidare utan minsta hänsyn till hur verkligheten ser ut, enligt parollen "mer fake news åt folket!".
2017-05-12, 15:06
Medlem
Som vanligt visar de alternativa experterna - som gärna spenderar dygnet runt online med teorier om allt från USA (som de förmodligen inte ens besökt som turist) till köpkraftsjusterad levnadsstandard (som jag återkommer till strax) - alldeles för tydliga hål i sina retoriska tvångströjor;

1) Man kan inte jämföra Ukraina idag mot Ukraina för 4 år sen; utan man måste så klart göra jämförelsen mellan idag och teoretiska modeller för hur Ukraina hade sett ut om Yanukovych fått fortsätta plundra landet, om man förslavats med billig gas, om teknologisk innovation och mänsklig drivkraft stagnerat. Yada yada. Och då har jag inte ens nämnt stölden av Krim och det rysksponsrade kriget som trasat sönder ekonomin som helhet.

2) Man kan inte, även om det är lätt att googla och kanske känns som ett litet "wow", stirra sig blind på en PPP-justering i varje ögonblick; den tar inte med variabler som skuggekonomi (vilken är massiv i Ukraina), graden av självförsörjning bland populationen, befolkningsutveckling och så vidare.

Ps. Sen, som Flashy Fear skriver och jag i alla fall en 2-3 gånger påpekat tidigare, spelar tillväxtökning mindre roll. Både Ukraina och Ryssland bör öka sin tillväxt av naturliga skäl, men det är ändå underhållande, då ryssälskarna alltid viftar med minimal tillväxt som styrke besked, att Ukraina växer snabbare.
2017-05-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Skriv först hur många du har upphandlat i respektiva land, så skall jag fundera på om jag också vill dela med mig av så personliga uppgifter om mig själv.

Hej bumerang! Ok, gör det enklare då... beskriv korruption du stött på i samband med EU-upphandlingar?
2017-05-12, 15:27
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Även Anders Fogh Rasmussen uttalar sig om Ukrainas framsteg och går t.om så långt att han anser Ukraina leder reformligan i väst. Stålbadet och reformviljan hos Kiev börjar ju ge resultat i en allt bättre statsekonomi och bytesbalans. BNP ökar så sakteliga liksom löner och ett allt bättre företagsklimat. Som Anders Fogh Rasmussen säger, Ukraina har förändrats till det bättre på bara några få år. Idag har ju många flygbolag dessutom startat nya linjer till Ukraina eftersom det är lönsamt och man tror på den fortsatta ukrainska utvecklingen. Ja inte ryska flygbolag, dom är bannlysta tills Ryssland lämnar ukrainskt territorium, men vem bryr sig.

Vem bryr sig om Rasmussen och vad han säger om ukraina
2017-05-12, 15:29
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Som vanligt visar de alternativa experterna - som gärna spenderar dygnet runt online med teorier om allt från USA (som de förmodligen inte ens besökt som turist) till köpkraftsjusterad levnadsstandard (som jag återkommer till strax) - alldeles för tydliga hål i sina retoriska tvångströjor;

1) Man kan inte jämföra Ukraina idag mot Ukraina för 4 år sen; utan man måste så klart göra jämförelsen mellan idag och teoretiska modeller för hur Ukraina hade sett ut om Yanukovych fått fortsätta plundra landet, om man förslavats med billig gas, om teknologisk innovation och mänsklig drivkraft stagnerat. Yada yada. Och då har jag inte ens nämnt stölden av Krim och det rysksponsrade kriget som trasat sönder ekonomin som helhet.

2) Man kan inte, även om det är lätt att googla och kanske känns som ett litet "wow", stirra sig blind på en PPP-justering i varje ögonblick; den tar inte med variabler som skuggekonomi (vilken är massiv i Ukraina), graden av självförsörjning bland populationen, befolkningsutveckling och så vidare.

Ps. Sen, som Flashy Fear skriver och jag i alla fall en 2-3 gånger påpekat tidigare, spelar tillväxtökning mindre roll. Både Ukraina och Ryssland bör öka sin tillväxt av naturliga skäl, men det är ändå underhållande, då ryssälskarna alltid viftar med minimal tillväxt som styrke besked, att Ukraina växer snabbare.

Ukrainsk ekonomi höll på att växa under Janukovitj. Ingenting tyder på att det skulle gå dåligt om Janukovitj och hans team fick vara kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in