Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag förstår inte varför du drar in USA i diskussionen, men där har jag i alla fall varit 7-8 gånger, både privat och i tjänsten. Har satt min fot i bortåt hälften av de amerikanska delstaterna. Har du fler sådana här fantasier om min totala inkompetens som du vill vädra, eller kan vi koncentrera oss på sakfrågan framöver?
De 4 år Janukovytj satt som president (2010, 11, 12 och 13) var BNP-tillväxten i snitt 2,5%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...rowth_by_years
Vi särskriver inte på svenska, och när rysshatarmaffian hela tiden gör gällande att "Putin bara har tur med oljepriset" eller att "rysk ekonomi är ett korthus", osv, så är det
relativt dessa propagandapåståenden ett styrkebesked att rysk ekonomi växer samtidigt som: 1) sanktionerna fortfarande upprätthålls, och 2) oljepriset fortfarande är lågt. Tänk då vilken sprutt det skulle vara på tillväxten ifall oljepriset vore högre och om väst slutade utöva handelspolitisk terrorism mot landet!
Att ukrainsk ekonomi "växer" när IMF skyfflar in sedelbuntar är ju inget konstigt. Jag gjorde en beräkning på det i ett tidigare inlägg - "tillväxten" motsvarade nästan exakt det belopp som IMF gödslade ekonomin med. Det är ju bara låtsastillväxt, och den upphör så fort kreditorerna tröttnat på att skänka bort pengar till oligarkerna.
Dels har du skrivit det om staterna tidigare (du har lätt varit i fler stater än jag, om man inte gör en "Palin" och räknar de man flugit över), dels så skriver du inte dygnet runt om Trump... så det kanske var någon annan, som också citerade mig, som jag vinkade till där?
Jag sär skriver med stolthet! I alla fall så länge jag har rätt i argumentationen. Som till exempel med oljepriset du nämner ovan. Vi har nämnt det tidigare och jag tar gärna upp det igen. Rysk ekonomi är oljeberoende. Från början av 2016 tills nyligen (och sen ökat igen denna vecka) har oljan ökat kraftigt.
Den ryska recessionen mattades samtidigt av och, om oljan skulle fortsätta att rusa, Ryssland kan visa tillväxt i år. Men jag tror inte oljan rusar, snarare - även om det är ganska dåligt för mig personligen - så tror jag den kan droppa ned emot $35 igen.
Det blir lackmustestet för rysk ekonomi. Jag hävdar att med oljepriser under $40 kommer Ryssland inte att visa någon markant tillväxt under 2017.
Ukraina är en annan historia. Så klart påverkar inte IMF tillväxten som vore det kioskpengar till lördagsgodis. Utan dessa investeringar handlar om stabilitet, sanering, ökade reserver, inflationsbekämpning, modernisering av skatte- och finanssystem, och så vidare.
Ukraina visar tillväxt trots att man är under angrepp, ett krig som blöder statsfinanser och skadar landets innovations- och konkurrenskraft, trots att man fattar korkade populistpolicies till höger och vänster, trots att man knappt ens kommit igång med viktiga reformer, trots att endast minimala åtgärder skapats för att säkerställa FDIs, med mera.
Ukraina är på gränsen att lyfta på riktigt. Skulle en fred uppnås, där Ryssland kunde acceptera Ukrainas skilsmässa - samtidigt som Ukraina droppar all absurd nationalism och krav på områden som inte vill tillhöra Ukraina - och handelsrelationer normaliseras , så skulle både Ryssland och Ukraina kunna se kraftfullt ökad tillväxt och välstånd.