Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Vissa av dina inlägg vittnar om en skrämmande djup okunnighet.
Ortodox kristendom infördes inte i Ukraina av Ryssland. Kievriket kristnades ju innan det vi idag kallar "Ryssland" ens fanns. När Vladimir den 1e kristnade Kievriket hade staden Moskva inte ens grundats.
Jag har inte sagt att den ortodoxa kyrkan inte fanns innan. Däremot har jag sagt att Moskva patriarken försöker russifiera ukraina.
För du förstår, det är inte samma sak att ha en Ortodox kyrka och att vara lydstat till Moskva.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Den ryska kulturen infördes inte i Ukraina av Ryssland. Tvärtom är ju den ryska kulturen skapad i Kiev. Ryssar är ju helt enkelt en sorts ukrainare, som råkar bo lite längre bort från den ryska kulturens vagga, dvs Kiev, än de flesta andra ukrainare.
Begreppet "ryssifiering" kan man använda när man diskuterar Baltikum, Polen eller något land i Kaukasus, där det bor helt andra folkslag, men att göra det i en diskussion om Ukraina är dumt på så många plan att man bara gör sig till åtlöje. Det går ju inte att "ryssifiera" ett folk som redan är ryssar. Åtskillnaden mellan lillryssar och andra ryssar handlar inte om någonting annat än vilket språk man talar och vad man har för politiska åsikter.
Japp, Kiev är mycket äldre än Moskva. Därför borde kanske Moskva styras av Kiev?
Att russifieringen var starkast i Ukraina under hela 1900talet tycks inte bekomma dig i ditt resonemang men jag antar att det är kopplat till den låga utbildningsnivå i ämnet, eller kanske i allmänhet. Det rår jag inte för.
Kan du läsa innantill?
"Russification policy was more intense in Ukraine than in other parts of the Soviet Union, and the country now contains the largest group of Russian speakers who are not ethnically Russian: as of 2009, there were about 5.5 million Ukrainians whose first language was Russian. Russian speakers are more prevalent in the southeastern half of the country, while both Ukrainian and Russian are used equally in the center, and Ukrainian dominates in the west."
https://books.google.se/books?id=QeX...page&q&f=false
Ryssland (som i Moskva styrda eliten i Kreml) har försökt att assimilera ukrainare sedan de har tagit över området. Det finns många demonstrationer även idag mot dessa försök...
http://www.gettyimages.com/event/ral...re-id621947896
Men du kanske tror att hela världen är rysk och det är bara en fråga tills Kreml kan erövra den... Propagandaministern.